Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #1 Skrevet 18. juli 2021 https://www.vg.no/i/w8rB2P?utm_source=navigator-share&utm_campaign=topp Jeg tror at denne mannen ikke fikk jobben pga uttale, og lurer på om det er greit? Skal det være lov å ta hensyn til språk og uttale ved ansettelse av mennesker, der jobben utelukkende består av snakking/kommunikasjon, eller blir det å diskriminere? Anonymkode: 236cb...32a
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #2 Skrevet 18. juli 2021 Det var navnet hans som var årsaken. Anonymkode: ce5cb...cd5
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #3 Skrevet 18. juli 2021 Ville de brydd seg med å ringe han opp, hvis de reagerte på navnet? Anonymkode: 236cb...32a
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #4 Skrevet 18. juli 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): https://www.vg.no/i/w8rB2P?utm_source=navigator-share&utm_campaign=topp Jeg tror at denne mannen ikke fikk jobben pga uttale, og lurer på om det er greit? Skal det være lov å ta hensyn til språk og uttale ved ansettelse av mennesker, der jobben utelukkende består av snakking/kommunikasjon, eller blir det å diskriminere? Anonymkode: 236cb...32a Pga uttale, hva snakker du om? Du dikter jo opp noe annet enn det artikkelen handler om. Anonymkode: 07411...45a
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #5 Skrevet 18. juli 2021 Vg har fått tilgang til alle opplysninger og Adecco er fritatt for taushetsplikt. Jeg håper de blir ettergått i sømmene, ingenting i denne artikkelen som tyder på at det er kun noe han føler. Det bærer preg av å faktisk være det. Klassisk svadasvar fra Adecco på slutten der. Anonymkode: 4bda0...427
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #6 Skrevet 18. juli 2021 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): https://www.vg.no/i/w8rB2P?utm_source=navigator-share&utm_campaign=topp Jeg tror at denne mannen ikke fikk jobben pga uttale, og lurer på om det er greit? Skal det være lov å ta hensyn til språk og uttale ved ansettelse av mennesker, der jobben utelukkende består av snakking/kommunikasjon, eller blir det å diskriminere? Anonymkode: 236cb...32a Hvor står det at han ikke fikk jobben pga uttale? Slik det fremstår i artikkelen er det jo ingen tvil om at han blir diskriminert. Han hadde relevant erfaring, mens kjæresten ikke hadde noen. Byrået løy da de hevdet at de hadde ansatt bedre kvalifiserte søkere. Anonymkode: 0cdc6...962
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #7 Skrevet 18. juli 2021 Ja, han ble helt sikkert utsatt for diskriminering. Det er synd, men når man har ansatt folk mange nok ganger kommer drt frem et tydelig mønster. Det er noen nasjonaliteter som svært sjelden fungerer. Da ungår man dem så godt man kan. Jeg skulle ønske det ikke var sån, men det er det. Det går dessverre ut over dem som kunne vært flinke, men uten veldig gode atester og referanser er det nasjonaliteter det ikke lønner seg å ansette. Anonymkode: 41c15...173
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #8 Skrevet 18. juli 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): https://www.vg.no/i/w8rB2P?utm_source=navigator-share&utm_campaign=topp Jeg tror at denne mannen ikke fikk jobben pga uttale, og lurer på om det er greit? Skal det være lov å ta hensyn til språk og uttale ved ansettelse av mennesker, der jobben utelukkende består av snakking/kommunikasjon, eller blir det å diskriminere? Anonymkode: 236cb...32a Språkkrav skal stå i forhold til hva som kreves i den typen stilling, aksent skal overhodet ikke være til hinder så lenge språkferdighetene er tilstrekkelig, er nok ingen tvil om at han har blitt diskriminert pga hudfarge/ etnisitet. Håper Bærum kommune tar ansvar og avslutter samarbeidet med Adecco umiddelbart, hvis ikke de gjør det det grunn til å tro at det er kommunen selv som har bestilt en diskriminerende utvelgelse av Adecco og håper på å slippe unna ansvaret selv. Anonymkode: c0f2f...432
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #9 Skrevet 18. juli 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ja, han ble helt sikkert utsatt for diskriminering. Det er synd, men når man har ansatt folk mange nok ganger kommer drt frem et tydelig mønster. Det er noen nasjonaliteter som svært sjelden fungerer. Da ungår man dem så godt man kan. Jeg skulle ønske det ikke var sån, men det er det. Det går dessverre ut over dem som kunne vært flinke, men uten veldig gode atester og referanser er det nasjonaliteter det ikke lønner seg å ansette. Anonymkode: 41c15...173 Rasistisk pisspreik Anonymkode: c0f2f...432
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #10 Skrevet 18. juli 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Hvor står det at han ikke fikk jobben pga uttale? Slik det fremstår i artikkelen er det jo ingen tvil om at han blir diskriminert. Han hadde relevant erfaring, mens kjæresten ikke hadde noen. Byrået løy da de hevdet at de hadde ansatt bedre kvalifiserte søkere. Anonymkode: 0cdc6...962 Kjæresten sa også at alle kollegene hennes var etnisk norske. Anonymkode: c0f2f...432
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #11 Skrevet 18. juli 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Språkkrav skal stå i forhold til hva som kreves i den typen stilling, aksent skal overhodet ikke være til hinder så lenge språkferdighetene er tilstrekkelig, er nok ingen tvil om at han har blitt diskriminert pga hudfarge/ etnisitet. Håper Bærum kommune tar ansvar og avslutter samarbeidet med Adecco umiddelbart, hvis ikke de gjør det det grunn til å tro at det er kommunen selv som har bestilt en diskriminerende utvelgelse av Adecco og håper på å slippe unna ansvaret selv. Anonymkode: c0f2f...432 Ingen uten fullstendige norskkunnskaper bør få noen som helst ansettelse i helserelaterte jobber. Anonymkode: e3616...148
sug lut Skrevet 18. juli 2021 #12 Skrevet 18. juli 2021 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): https://www.vg.no/i/w8rB2P?utm_source=navigator-share&utm_campaign=topp Jeg tror at denne mannen ikke fikk jobben pga uttale, og lurer på om det er greit? Skal det være lov å ta hensyn til språk og uttale ved ansettelse av mennesker, der jobben utelukkende består av snakking/kommunikasjon, eller blir det å diskriminere? Anonymkode: 236cb...32a Selvsagt bør man velge de som faktisk kan snakke norsk til kommunikasjonsjobber. Det er ikke diskriminerende å unnlate å ansette en som ikke har morsmålskompetanse i en jobb der kommunikasjon er alt.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #13 Skrevet 18. juli 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Rasistisk pisspreik Anonymkode: c0f2f...432 Du kan kalle det det, ja, men i praksiss er det det som skjer. Positiv diskriminering forekommer også i en del sammengenger. Anonymkode: 41c15...173
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #14 Skrevet 18. juli 2021 sug lut skrev (4 minutter siden): Selvsagt bør man velge de som faktisk kan snakke norsk til kommunikasjonsjobber. Det er ikke diskriminerende å unnlate å ansette en som ikke har morsmålskompetanse i en jobb der kommunikasjon er alt. Morsmålkompetanse? Skal det være grensen? Herregud, jeg kjenner folk som har bodd i Norge i få år som prater flytende norsk og skriver bedre enn mange som har vokst opp her. Forøvrig er det ingen større utfordring med noen ørsmå antydninger til annen bakgrunn enn det er ved dialekt. Anonymkode: 4bda0...427
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #15 Skrevet 18. juli 2021 sug lut skrev (4 minutter siden): Selvsagt bør man velge de som faktisk kan snakke norsk til kommunikasjonsjobber. Det er ikke diskriminerende å unnlate å ansette en som ikke har morsmålskompetanse i en jobb der kommunikasjon er alt. Kanskje du bør lese saken før du kommenterer? De kan ikke vite noe om norsken hans når de ikke en gang har ham inne til intervju, så det er helt klart diskriminering bare ut i fra navn. Og man kan fint være mer enn god nok i norsk selv om dette ikke er morsmålet ditt. En kollega av har mastergrad i nordiske språk og underviser i norsk, men har ikke norsk som morsmål (men hun snakker norsk flytende etter 10 år i landet, noe som er like lang fartstid som han artikkelen handler om). Anonymkode: 26326...fc2
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #16 Skrevet 18. juli 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Kanskje du bør lese saken før du kommenterer? De kan ikke vite noe om norsken hans når de ikke en gang har ham inne til intervju, så det er helt klart diskriminering bare ut i fra navn. Og man kan fint være mer enn god nok i norsk selv om dette ikke er morsmålet ditt. En kollega av har mastergrad i nordiske språk og underviser i norsk, men har ikke norsk som morsmål (men hun snakker norsk flytende etter 10 år i landet, noe som er like lang fartstid som han artikkelen handler om). Anonymkode: 26326...fc2 Samme her. Jeg har bodd i Norge i 20 år pga snakker norsk uten aksent. Jeg har aldri opplevd å ikke bli ansatt fordi norsk ikke er mitt morsmål, men jeg har bare vært heldig. Det skal ikke forekomme slike saker som denne. Anonymkode: 2437e...895
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #17 Skrevet 18. juli 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Kanskje du bør lese saken før du kommenterer? De kan ikke vite noe om norsken hans når de ikke en gang har ham inne til intervju, så det er helt klart diskriminering bare ut i fra navn. Og man kan fint være mer enn god nok i norsk selv om dette ikke er morsmålet ditt. En kollega av har mastergrad i nordiske språk og underviser i norsk, men har ikke norsk som morsmål (men hun snakker norsk flytende etter 10 år i landet, noe som er like lang fartstid som han artikkelen handler om). Anonymkode: 26326...fc2 Nettopp. Så kan man også spørre seg om det faktisk er en fordel å beherske andre språk godt, i og med tross alt 1/4 av befolkningen ikke har norsk som morsmål. Hvorfor skal det bare være ansett som en ulempe 🤷🏼♀️ Anonymkode: 4bda0...427
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #18 Skrevet 18. juli 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Kanskje du bør lese saken før du kommenterer? De kan ikke vite noe om norsken hans når de ikke en gang har ham inne til intervju, så det er helt klart diskriminering bare ut i fra navn. Og man kan fint være mer enn god nok i norsk selv om dette ikke er morsmålet ditt. En kollega av har mastergrad i nordiske språk og underviser i norsk, men har ikke norsk som morsmål (men hun snakker norsk flytende etter 10 år i landet, noe som er like lang fartstid som han artikkelen handler om). Anonymkode: 26326...fc2 Jeg er helt enig i at man kan være mer enn god nok i norsk selv om det ikke er morsmålet ditt. Men her ringte de ham opp for å be ham sende mer informasjon om seg selv, så der har de jo såvidt snakket med ham. Nå aner jeg ikke hvordan hans norskkunnskaper er, men kan jo være at de da foretrakk andre? Hvis han snakker veldig godt norsk, da tenker jeg at det er diskriminering. Det er stor sannsynlighet for at det er diskriminering siden han synes å være såpass ung at jeg vil anta at han har gått i norsk skole. Etter ti år i landet vil jeg anta at hans norskkunnskaper da er gode, siden han må ha vært forholdsvis ung da han kom hit og unge gjerne lærer norsk lettere enn eldre. For noen år siden var jeg i en jobb hvor vi fikk innblikk i såkalt dokumenterte norskkunnskaper. Der var vi stadig borti personer som hadde bestått med kjempekarakterer i skriftlig, så på papiret virket det veldig bra. I muntlig var det imidlertid nesten ikke mulig å forstå dem, de fant ikke ord, uttalen var veldig feil, rett og slett forferdelig vanskelig å kommunisere selv i enkle hverdagssamtaler. Så dokumentert språkkunnskap må ikke alltid stemme for våre nye landsmenn. Den unge mannen i artikkelen, han har imidlertid relevant erfaring fra samme type arbeid, så dette vil jeg tro ikke stemmer for ham. At Bærum kommune så kategorisk bare svarer at de har full tillit til Adecco, det forundrer meg ikke. Jeg har selv søkt jobb i Bærum kommune hvor de ikke sendte ut navn på den som fikk stillingen, og jeg fikk heller ikke ut informasjon da jeg ringte og spurte, fikk bare vite at alle som søkte ville få beskjed. Når brev om at stillingen var besatt kom stod det ikke hvem som fikk den. Via andre fikk jeg vite at de hadde ansatt en person som ikke hadde erfaring, rett fra skole - men med personlige kontakter. Jeg hadde ti år med relevant erfaring. Burde tatt saken videre, for det kan ha vært andre som også var mer relevante for stillingen, og ansettelsen var helt klart ikke lovlig. Men jeg orket ikke, fant ut at et slikt sted ønsker jeg ikke å jobbe, hvor personlige kontakter (med riktig navn) går foran faglige kvalifikasjoner og erfaring. Har hørt andre oppleve det samme ved andre stillinger i Bærum kommune. Og ingen av oss har annet enn norske navn heller. Så diskriminering i Bærum er det på mer enn etnisitet. Anonymkode: d2f6a...741
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #19 Skrevet 18. juli 2021 En annen ting jeg tenkte på da jeg leste artikkelen i vg om saken. Det er at dette er en ung mann som mest trolig har språkkunnskaper som kan være viktig for å nå frem til minoriteter i kommunen som det er vanskelig å nå pga. manglende språkforståelse hos disse. Slik sett tenker jeg slike som han kan være en ekstra ressurs mange steder. Her har trolig både Adecco og Bærum kommune blitt avslørt med buksa nede. Ikke overraskende. Anonymkode: d2f6a...741
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #20 Skrevet 18. juli 2021 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Ingen uten fullstendige norskkunnskaper bør få noen som helst ansettelse i helserelaterte jobber. Anonymkode: e3616...148 Hva er fullstendige norskkunnskaper da? Jeg for min del forstår mye bedre hva en afghaner med aksent sier framfor ei fra Vågå! Anonymkode: ed137...dab
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #21 Skrevet 18. juli 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hva er fullstendige norskkunnskaper da? Jeg for min del forstår mye bedre hva en afghaner med aksent sier framfor ei fra Vågå! Anonymkode: ed137...dab Dette. Jeg som utlending behersker ikke veldig sære norske dialekter. For meg er det lettere å forstå svensk eller gebrokkent norsk enn en bred vestlandsdialekt. Anonymkode: 2437e...895
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2021 #22 Skrevet 19. juli 2021 Vel, ettersom du bor i Norge, burde du jobbe med å lære deg å forstå "sære norske dialekter." Eller tenker du det er ok at nordmenn som snakker noe annet enn Oslodialekt, diskrimineres? Anonymkode: d088e...2da
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2021 #23 Skrevet 19. juli 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Vel, ettersom du bor i Norge, burde du jobbe med å lære deg å forstå "sære norske dialekter." Eller tenker du det er ok at nordmenn som snakker noe annet enn Oslodialekt, diskrimineres? Anonymkode: d088e...2da Hvis du mener dette, bør du også rette en pekefinger mot en Haug nordmenn fra det sentrale østland som ikke forstår hva folk fra Sogn eller Gudbrandsdalen sier. Anonymkode: 06c84...3e2
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2021 #24 Skrevet 19. juli 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Hva er fullstendige norskkunnskaper da? Jeg for min del forstår mye bedre hva en afghaner med aksent sier framfor ei fra Vågå! Anonymkode: ed137...dab Og du skjønner heller ikke at det her vil handle om hvorvidt HAN forstår DEG. Du forstår ikke at det forefinnes for at dere skal liksomkommunisere og du skal kunne slå deg på brystet og føle inkludering og ikkediskriminerende aadferd. Men det forstår du muligens om du på 113 treffer en som ikke skjønner hva du sier, eller en lege som ikke skjønner hva du sier, eller en annen helsearbeider som har fått jobb på kvota og ikke på kvalifikasjoner. Anonymkode: e3616...148
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2021 #25 Skrevet 19. juli 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Og du skjønner heller ikke at det her vil handle om hvorvidt HAN forstår DEG. Du forstår ikke at det forefinnes for at dere skal liksomkommunisere og du skal kunne slå deg på brystet og føle inkludering og ikkediskriminerende aadferd. Men det forstår du muligens om du på 113 treffer en som ikke skjønner hva du sier, eller en lege som ikke skjønner hva du sier, eller en annen helsearbeider som har fått jobb på kvota og ikke på kvalifikasjoner. Anonymkode: e3616...148 Man har ikke nødvendigvis problemer med å forstå norsk bare fordi man snakker med aksent. Anonymkode: 2437e...895
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå