Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #1 Skrevet 18. juli 2021 Leste at siste anslag nå var at vi når 1,5 grad allerede i 2026. Ser så liten vilje, har liten tro på evnen vår til å endre tidsnok. Jeg har resignert, tar utgangspunkt i at vi snart opplever at det hele rakner. Tenker jeg skal hygge meg nå mens jeg kan, for jeg har liten tro på med vår elendige beredskap at vi overhodet er forberedt på hva som venter. Mannen er mer optimist og stoler på at vitenskapen vil finne en løsning. Hva tror du? Anonymkode: 9686a...aa3
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #2 Skrevet 18. juli 2021 Jeg er gammel nok til å hørt slik krisemaksimering utallige ganger før, og føler meg fullstendig rolig og trygg på at alt går helt fint. Det som må gjøres vil bli gjort, helt uten stress og mas. Mennesket tilpasser seg alltid. Vi i Norge overdriver noe VELDIG våre behov og vår innflytelse. Som vanlig. Miljøvern er blitt butikk, lønnsom butikk, da blir det en del av samfunnet. Miljøvernere trenger vi ikke mange av. Anonymkode: ec8da...840
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #3 Skrevet 18. juli 2021 Jeg er redd pengegriske, mektige lobbyaktivister verden over blir for sterke til at vi får satt inn den nødvendige innsatsen. Det er supert at privatpersoner senker forbruk, reduserer avfall, kjører elbil og slutter (eller kutter sterkt ned på) å fly, men det hjelper ikke tilstrekkelig så lenge forurensende virksomhet fortsetter å gi mengder av klirrende mynt i kassa til mogulene. Investering i grønne fond bør bli fremtiden, og der kan Norge med sitt oljefond gå i bresjen. Anonymkode: 98719...e22
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #4 Skrevet 18. juli 2021 Det bekymrer meg. Allerede opplever vi mer ekstremvær, tundraen smelter litt etter litt, isbreer smelter osv. Om alle bare gjør litt hver vil det hjelpe. Nytter ikke sitte på gjerdet og peke på at andre skal bidra. Her må vi alle trå til så godt vi kan. Anonymkode: 9f77f...978
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #5 Skrevet 18. juli 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg er gammel nok til å hørt slik krisemaksimering utallige ganger før, og føler meg fullstendig rolig og trygg på at alt går helt fint. Det som må gjøres vil bli gjort, helt uten stress og mas. Mennesket tilpasser seg alltid. Vi i Norge overdriver noe VELDIG våre behov og vår innflytelse. Som vanlig. Miljøvern er blitt butikk, lønnsom butikk, da blir det en del av samfunnet. Miljøvernere trenger vi ikke mange av. Anonymkode: ec8da...840 Kan si meg enig i at lille Norge i seg selv kun vil være symbolsk, endring blir kun for solidaritet. Så virker det til å være en del tulleball og grønnvasking som har mer økonomisk motivasjon enn klima. Hvilke krisemaksimering tenker du på? Drar litt på årene jeg også, men kan ikke si jeg har fått med meg de store krisene, annet enn en del om drivhuseffekten da jeg var barn. Den er vel egentlig en annen side av samme sak det snakkes om i dag. Og ozonlaget. Anonymkode: 9686a...aa3
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #6 Skrevet 18. juli 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg er redd pengegriske, mektige lobbyaktivister verden over blir for sterke til at vi får satt inn den nødvendige innsatsen. Det er supert at privatpersoner senker forbruk, reduserer avfall, kjører elbil og slutter (eller kutter sterkt ned på) å fly, men det hjelper ikke tilstrekkelig så lenge forurensende virksomhet fortsetter å gi mengder av klirrende mynt i kassa til mogulene. Investering i grønne fond bør bli fremtiden, og der kan Norge med sitt oljefond gå i bresjen. Anonymkode: 98719...e22 Det tror jeg også. Er vel derfor jeg har gitt opp troen på at noe som helst vil bli gjort før det er for sent. Makteliten består av såpass gamle folk at de neppe ligger våken om natten for sin egen del. Anonymkode: 9686a...aa3
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #7 Skrevet 18. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det bekymrer meg. Allerede opplever vi mer ekstremvær, tundraen smelter litt etter litt, isbreer smelter osv. Om alle bare gjør litt hver vil det hjelpe. Nytter ikke sitte på gjerdet og peke på at andre skal bidra. Her må vi alle trå til så godt vi kan. Anonymkode: 9f77f...978 Tror du folk er villig til det? Gjøre sin del? Anonymkode: 9686a...aa3
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #8 Skrevet 18. juli 2021 Jeg jobber i jordbruket og ser hvor store utfordringer klimaendringene allerede gjør. Jeg vurderer nå sterkt å slutte som matvareprodusent for andre. Myndighetene har ingen respekt for jobben og risikoen vi tar og er ikke villige til å gi oss inntektsmulighet som andre folk. I steden vurderer vi å ha en kjøkkenhage som er stpr nok til at vi klarer oss om det blir matmangel og ellers få meg en vanlig jobb. Med egen matproduksjon, ved fra egen eiendom, egen vannforsyning og god plass skal vi klare å leve god liv fremover også. Jeg mener at myndighetene burde legge harde føringer på hvordan vi kan leve, med rasjoneringer på alt som gir klimsutslipp. Det ville bety stopp i byggebransjen, at folk ikke kunne varme opp (eller bygge) store boliger, at vi måtte spise mindre kjøtt, redusere reising, pusse opp sjeldnere osv. Folk ville nok klaget, men det hadde vært riktig likevell. Anonymkode: 28fda...f85
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #9 Skrevet 18. juli 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Tror du folk er villig til det? Gjøre sin del? Anonymkode: 9686a...aa3 Nei Anonymkode: 9f77f...978
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #10 Skrevet 18. juli 2021 Jeg synes ting er litt hysteriske.. Men jeg kjører elbil, har varmepumpe og spiser lite kjøtt. Bruker tøypose når jeg handler og kjøper klær bare når jeg trenger det. Men selv om jeg er helt enig at vi må ta vare på planeten vår - så klarer jeg ikke helt å f.eks tenke at varmebølgen i statene eller katastrofen i Tyskland har med klimaendringer å gjøre. Jobber innen historie (ikke forskning) og naturkatastrofer skjer dessverre fra tid til annen. Varme- og kuldebølgen varierer- og rekorder blir satt.. Anonymkode: 1ef46...358
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2021 #11 Skrevet 18. juli 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg jobber i jordbruket og ser hvor store utfordringer klimaendringene allerede gjør. Jeg vurderer nå sterkt å slutte som matvareprodusent for andre. Myndighetene har ingen respekt for jobben og risikoen vi tar og er ikke villige til å gi oss inntektsmulighet som andre folk. I steden vurderer vi å ha en kjøkkenhage som er stpr nok til at vi klarer oss om det blir matmangel og ellers få meg en vanlig jobb. Med egen matproduksjon, ved fra egen eiendom, egen vannforsyning og god plass skal vi klare å leve god liv fremover også. Jeg mener at myndighetene burde legge harde føringer på hvordan vi kan leve, med rasjoneringer på alt som gir klimsutslipp. Det ville bety stopp i byggebransjen, at folk ikke kunne varme opp (eller bygge) store boliger, at vi måtte spise mindre kjøtt, redusere reising, pusse opp sjeldnere osv. Folk ville nok klaget, men det hadde vært riktig likevell. Anonymkode: 28fda...f85 Interessant å lese ditt perspektiv, har tenkt mange ganger at vi skyter oss selv i foten når ikke vi har mer respekt for de som produserer noe av det viktigste vi har, maten vår. Jeg er redd vi kommer til å gå rett i importfella med den retningen vi går nå. Synes regenerativt jordbruk er utrolig spennende og undrer meg litt over hvorfor det er så lite snakk om det. Anonymkode: 9686a...aa3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå