Gå til innhold

Du som er sykemeldt - sommerferie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber med et par stykker (blant annet) som begge er delvis sykemeldt siden er er utbrent. Fungerer greit på jobb når de er der. Nå skal de ha ferie de og som alle andre og nå har begge to økt sykemeldingen til 100% til over sommeren. Da får de jo ferien igjen. Men hvorfor ikke bare ta ferie som alle andre? Hun ene snapper daglig fra fjellheimen hvor hun koser seg på tur. Gjør folk virkelig slik? Kjenner jeg mista all respekt. 

Anonymkode: 110f2...f88

Fortsetter under...

Skrevet

Du har bare krav på å få ferien igjen  om du er så syk/skadet at du ikke har glede/nytte av den.

Så om de faktisk har reist på ferie og har utbytte av den har de ikke krav på ferie igjen altså.

Anonymkode: 312c8...cd1

Skrevet

Fjellturer kan være terapi for de som er utbrent. Har vært der selv, og husker ei venninne tagget meg i et innlegg på Facebook om at jeg var hos henne og hjalp til å bygge terrasse. Da fikk jeg høre det på jobb gitt. Jeg var ikke syk nok til å være hjemme når jeg kunne drive med sånne ting. Mange misforstår dette med å være utbrent. Å gå fjelltur betyr ikke at de har glede/nytte av ferien, men at de orket det den dagen. De neste 3 dagene kan være sofadager. Det er farlig å begynne å synse for mye om andres sykemelding basert på et øyeblikk på sosiale medier

Anonymkode: 38c16...3a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Du har bare krav på å få ferien igjen  om du er så syk/skadet at du ikke har glede/nytte av den.

Så om de faktisk har reist på ferie og har utbytte av den har de ikke krav på ferie igjen altså.

Men de hun nevner har ikke tatt ut ferie, de har heller sykmeldt seg 100%. Da har de uansett krav på ferie siden. 

En del burde vel strengt tatt avviklet ferie i stedet for å være sykmeldte, men jeg må jo anta at legene har vurdert helsen til de de sykmelder. Hva en person oppgir som sykmeldingsgeunn, behøver ikke å være den fulle sannheten. 

Anonymkode: 24474...dfe

Skrevet

Noen er dessverre sånn. 

Jeg har ei venninne som har gått på aap i 4 år. I de årene har hun reist til huset i Spania når hun ville. Nå jobber hun 50% og kom med den kommentaren at i år fikk hun ikke sommerferie pga hun må jobbe. Hvem synes synd på henne? Ingen 🤣

Anonymkode: 8b935...c7a

Skrevet

Desverre er det alt for mange leger som er for ettergivende for pasientene sine og ikke orker å si nei til sånt, selv om de vet at de burde.

Anonymkode: 137b5...ec8

Annonse

Skrevet

Ja, folk gjør mye rart. Har jobbet med lønn, det er så mange rare ting folk gjør. Klassisk er de som ringe for å sjekke hvor mange egenmeldinger de har igjen, kjekt med litt fri før jul så man får vasket huset og handlet gaver vet du. 

Jeg er gift med en som er sykmeldt, utbrent. Aldri i livet om du hadde fått en snap av han. Turte ikke si hei til naboen på dagtid engang. For han har nettopp strukket det for langt for alle andre, da er man ikke automatisk frigjort fra den tanken når det smeller. Tvert i mot. 

Anonymkode: 6ded6...406

Skrevet

Jeg gikk på en smell her for 4 uker siden, er utmattet etter å hatt covid, aldri hatt det sånn før, rareste og merkligste jeg har opplevd noen gang. Så jeg ble sykmeldt 100% 2 uker, for så å bli sykmeldt 50% de 3 neste ukene før min ferie for å hjelpe de andre på jobb pga færre folk. Ente med at jeg spurte om 60% sykemelding pga jeg var totalt utslitt etter 2 dager på jobb, hadde ikke klart å jobbe 3 dager den ene uken, og dette er ikke likt meg i det hele tatt. Jeg er friskmeldt til ferien min,men jeg vet at jeg ikke kommer til å klare å gjøre det vi hadde planer om i ferien. 

Nå legger jeg sjelden ut ting på snap, men det kan godt være at jeg sender snap fra en fjelltur i ferien, eller stranda for den saks skyld, men da kan det hende at de to neste dagene må jeg ligge på sofaen for å hente meg inn igjen. Det legger jeg ikke ut snap av. Men som sagt så har jeg blitt friskmeldt til ferien så dette gjelder ikke meg sånn egentlig.

Jeg skal på rehabilitering om et par mnd pga covid, så håper jeg får hjelp der.

Anonymkode: efd2c...9d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ja, folk gjør mye rart. Har jobbet med lønn, det er så mange rare ting folk gjør. Klassisk er de som ringe for å sjekke hvor mange egenmeldinger de har igjen, kjekt med litt fri før jul så man får vasket huset og handlet gaver vet du. 

Jeg er gift med en som er sykmeldt, utbrent. Aldri i livet om du hadde fått en snap av han. Turte ikke si hei til naboen på dagtid engang. For han har nettopp strukket det for langt for alle andre, da er man ikke automatisk frigjort fra den tanken når det smeller. Tvert i mot. 

Anonymkode: 6ded6...406

Det står at de skulle ha ferie som alle andre, og har blitt 100% sykemeldt.

Om ferien er planlagt, de skal ha fri bestemte uker fra jobb, noe som jo skal være bestemt for flere uker siden, så kan de ikke bare la være å ta ferie og være sykemeldt i ferien sin.

Da må de evt søke om å få ta igjen ferien senere fordi de er syke i ferien, og da er det visse krav. De må ha en utvidet legeattest på at de er for syke til å ha nytte av ferien sin og de må lever krav på jobb om å ta igjen ferien siste ordinære arbeidsdag før ferie.

Skrevet

Kjenner flere som sykemelder seg i ferien. Men de reiser på ferie som planlagt. 

Anonymkode: 8b935...c7a

Skrevet

Enig at det er merkelig. Er selv sykemeldt en del pga kronisk sykdom. Feriene er jeg aldri sykemeldt. Er man så syk at man er sengeliggende over lang tid derimot, er det annerledes.

Anonymkode: 71b98...47e

Skrevet

Mange som gjør det, en kollega ville ha en uke med ferie i vinter fordi hun var sliten å trengte å slappe av, så får vi melding første dag av ferien at hun er sykemeldt, på grunn av at hun var sliten. Planen med ferien var bare å være hjemme å slappe av og kose seg. Forsto ikke helt vitsen med å sykemelde seg i ferien da. 

Anonymkode: 4891b...d98

Skrevet

Det er utnyttelse av systemet. Jeg er langtidssykemeldt, dog ikke 100%. Ble spurt av lønnsavdelingen om jeg skulle avvikle ferien som planlagt eller utsette den. Har valgt å avvikle som planlagt, for hvorfor skal jeg da ta ut ferie tilgode senere i år (eller neste år) når både mann og barn ikke har ferie? Ser ikke poenget. 

Anonymkode: 11b62...ebb

Annonse

Skrevet

Mange av oss har noen slike kolleger. Jeg slutter aldri å forundre meg over de samme menneskene som blir sykmeldt hver gsng det er «beleilig». Feks til sommerferien, i jula, dersom de ikke får innvilget ønskede ferieuker, ved planleggingsdager i barnehage og skole osv. Noen er bare frekkere enn flatlusa og har null tanke på de som står igjen på jobb!

Vi har en som ALLTID er syk dersom turnusen faller slik at hun må jobbe på høytidsdager. Og hva skjer da? Jo - en kollega som skulle hatt fri må beordres på jobb!🤬

Anonymkode: 851bf...bf6

Skrevet

Jeg var sykemeldt hele sommeren, men det var på grunn av oppkast i svangerskap.

Nytter ikke å være i jobben da jeg jobbet i helsevesenet.

Men hadde til gjengjeld ikke noe til ferie da den ble tilbrakt så å si på sofa eller seng hele sommeren.

Men opplevelsen min med leder var ikke bra, hun anklaget meg for å ha planlagt dette…….

Anonymkode: 9cad6...0dd

Skrevet

Jeg er langtidssykemeldt også og har nå ferie. Jeg tar ikke ferien igjen, avvikler den slik den er etter avtale med sjefen. Siste dag for sykepenger blir forskjøvet pga ferien så det er jo bra.

Anonymkode: a856e...5fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...