Gå til innhold

Årets beste endring på hjemmebane;

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å la barna på 6, 10 og 12 ta ansvar for egen klesvask! 🙌 

jeg arbeider som prosessutvikler, og er konsulent med oppdrag i å effektivisere produksjonslinjer i ulike fabrikker. Jeg så på tiden jeg bruker på klesvask i løpet av en uke og fikk sjokk!

For tre mnd siden sa det stopp, med to jenter som skifter 7 ganger for dag, og en snart tenåring som aldri tar noe med ut igjen fra rommet sitt. klesvasken ble et mareritt bestående av innsamling, sortering før vask, bretting og sortering. Deretter ble alt liggende på spisebordet i dagesvis før noen tok det dit det skal ligge. 

jeg kjøpte tre nye tøydunker og nå må de ordne seg selv (med litt påminning, og observasjon på yngste). De har alle rukket å erfare å mangle klær, så nå går det så det suser! De vasker, tørker og bretter og legger på plass mer effektivt enn ved kollektiv vasking. 

jeg vasker nå bare 2-3 maskiner i uka, mot 9-12 tidligere, og det er HIMMEL! 

Anonymkode: 4ad62...a7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, mange flere burde kreve mer av barna sine. Her har barna måtte bære ned eget skittentøy og brette og legge på plass egne klær fra de var 4-5 år gamle. Nå vasker de eldste på 18 og 16 år klærne selv også. I tillegg har vi innført vaskedag (to vaskemaskiner) én dag i uken for klærne til oss andre fire, og mannen og jeg tar hver sin uke. Nå vasker jeg altså bare klær (med unntak av eget treningstøy som vaskes fortløpende) én dag annenhver uke. DA begynner vi å snakke 😁

Anonymkode: 69823...d1b

Skrevet

Jeg vet, og i tillegg har de innsett at det ikke er nødvendig å vaske alt etter 2 timers bruk og at det lønner seg å velge klær som tåler både vaskemaskin og tørketrommel.

Anonymkode: fc695...f73

Skrevet

Praktisk, men veldig lite miljøvennlig å kjøre så mange halvtomme maskiner.

Anonymkode: 5c9fe...a94

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Å la barna på 6, 10 og 12 ta ansvar for egen klesvask! 🙌 

jeg arbeider som prosessutvikler, og er konsulent med oppdrag i å effektivisere produksjonslinjer i ulike fabrikker. Jeg så på tiden jeg bruker på klesvask i løpet av en uke og fikk sjokk!

For tre mnd siden sa det stopp, med to jenter som skifter 7 ganger for dag, og en snart tenåring som aldri tar noe med ut igjen fra rommet sitt. klesvasken ble et mareritt bestående av innsamling, sortering før vask, bretting og sortering. Deretter ble alt liggende på spisebordet i dagesvis før noen tok det dit det skal ligge. 

jeg kjøpte tre nye tøydunker og nå må de ordne seg selv (med litt påminning, og observasjon på yngste). De har alle rukket å erfare å mangle klær, så nå går det så det suser! De vasker, tørker og bretter og legger på plass mer effektivt enn ved kollektiv vasking. 

jeg vasker nå bare 2-3 maskiner i uka, mot 9-12 tidligere, og det er HIMMEL! 

Får du dem til å kjøre fulle maskiner da, dvs samordne?

Anonymkode: fa4df...86b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mine er ganske flinke. Maskinene blir ikke bestandig fulle, men i og med at de ikke slenger klærne på vask hver gang de har vært ute av skspet øenger, blir det totalt sett færre maskiner enn før.

Anonymkode: fc695...f73

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er litt av poenget å ikke blande deres tøy, for å kutte ut sorteringsprosessene. De vasker alt på 30, så hiver vi undertøyet sammen med håndklær siden disse blir brukt og oppbevart på badet likevel. 

Vi tar oss av miljøet på viktigere punkter. Strøm og vann har vi mer enn nok av i Norge. 

Skrevet

Mine har vært med på de fleste gjøremål i huset fra de var små og når vi for noen år siden flyttet og det ble bare meg og mine to barn, ikke samboer med to barn han også så har det blitt en helt ny hverdag hos oss. Fra vi føytta har ungene tatt ting når de ser noe må gjøre, om det er mitt, deres eller felles. De kunne litt om mye, så de torde å gjøre ting de ikke var helt sikkre på. De første gangene de satte på vaskemaskin sendte de meg bilde for godkjenning, de var ikke helt inne i den nye maskinen. Jeg kan skrive lapp om ting som må gjøres når jeg er på jobbog de skriver lapp til meg om de ikke er hjemme. Feks om de har satt på en vaskemaskin, men ikke rukket å henge den oppså ligger det lapp om at klesvaska må henges opp. 

Før så hadde vi en halvtime hver dag der vi alle gjorde husarbeid, da fikk vi gjort unna alt som måtte gjøres. Alle ble flinke, for de skjønte at om de var raske så tok det kortere tid enn en halv time. De ble mer ryddige i hverdagen også siden de hver dag måtte hjelpe til å rydde opp sitt og andres rot, det var ikke ett hotell lengre. Jeg vasket klær utenom dette, men på den halvtimen skulle alle sjekke om det var klær i deres kurv på vaskerommet, det skulle ryddes på plass i skapet og skittentøy skulle ned på vaskerommet. Mulig denne halvtimen var grunnen til at mine begynte å gjøre ting når de så det, da slapp de å planlegge ting de gjorde utifra dette. Strøkent er det ikke her og det kan plutselig være bomba om en unge skal pakke med seg noe for å dra ett sted, det er helt greit for det er ikke så ofte de roter slik og de rydder rotet mitt om jeg plutselig månoe endag. Totaltsett er det helt greit hos oss, og det er helt greit å få uventet besøk her til enhverr tid. Ingen panikkrydding utover sko som ligger strødd i gangen. 

Anonymkode: 049a5...4d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...