Gå til innhold

Opprydning i garasje i mur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ganske stor garasje i mur som trengs opprydning. Det flyter overalt. Mannen mener det går ikke ann å skru fast hyller, bøyler i tak til oppbevaring av takboks, ski osv fordi den er i mur. Stemmer det? Forslag til hva som kan brukes?

Anonymkode: dc098...9bd

Skrevet

Du kan borre og bruke murplugger om det er betong, men om det er leca vil det ikke tåle noe vekt. 

men du kan bygge hyller på mål i treverk, eller kjøpe ferdige reoler på jula/Biltema osv. disse er helt super til klumpete oppbevaring og er av grei kvalitet.

Anonymkode: 8ad1f...362

Skrevet

Søk på hyller bod eller hyller garasje. Masse hyller som ikke trenger å skrus fast, i alle prisklasser

Anonymkode: 82f36...6ac

Skrevet

Forslag til fremgangsmåte? Mitt forslag var P ta ut alt og begynne på nytt og lage by oppbevaring. Mannen vil beholde det på ve side og bare legge ting oppi de hyllene. Må inneholde alt mulig pga at vi har ikke hagebod. Men så kan den ikke inneholde alt mulig heller pga fare for mus. Mitt store fristrusjonsområde, finner ingenting og verktøy, uteleker osv flyter og her i tillegg til på gang og vaskerom. 

Skrevet

Forslag til fremgangsmåte? Mitt forslag var P ta ut alt og begynne på nytt og lage by oppbevaring. Mannen vil beholde det på ve side og bare legge ting oppi de hyllene. Må inneholde alt mulig pga at vi har ikke hagebod. Men så kan den ikke inneholde alt mulig heller pga fare for mus. Mitt store fristrusjonsområde, finner ingenting og verktøy, uteleker osv flyter og her i tillegg til på gang og vaskerom. 

Skrevet

I mange murer kan du borre og feste med murskruer/bolter, men da er det greit du vet hva slags mur det er og at alt er riktig iforhold til hva det skal brukes til. Siden du sikkert ikke vet hva slags mur det er ville jeg heller valgt stående hyller. Det finnes mange ulike. Jeg ville valgt noen med metallbrn eller plastikkben siden tre fort får jordslag i en gatsje pga fuktighet. Jeg ville valgt en hylle der hyllehøyden enkelt kan justeres. Mye enklere for fremtiden om dere skal bytte ut hva som skal ligge der. 

Gå på pintrest og søk. Der får du masse inspirasjon og etter masse tittinger finner du ut hva som ikke passer og hva som kan være aktuelt. Pintrest er helt genial til slik. For det er vel så viktig å finne ut hva dere ikke vil ha eller som ikke passer hos dere, som å finne noe dere kan bruke. På veien finner du mange tips du ikke tenkte over som kan være greie. 

Er det ting du vil ha i garasjen, men som ikke skal ha besøk av mus, ha de i plastkasser. Gjennomsiktige kasser så ser du innholder eller du kan også skrive på hva som er i. Velg kasser som passer innholder slik at du ikke ender oppmed å fylle de slik at det bare blir rot til slutt eller ender opp med mye luft i slik at de tar mye plass. Mange butikker har serier med plastkasser slik at du får storr og små i samme utseende. De kan da stables på hverandre også. Skal du ha mye kasser bør du velge hyller som er like dype som kassene. Ingen vits å ha brede hyller om kassene ikke dekker hylla, da tar det mye plass og det samler seg fort rot forran eller bak. Heller smale enn veldig dype syns jeg. Selv om du da kanskje får mindre i de, så blir de mer brukervennlige når det ikke skal være store ting på de. 

Anonymkode: b29fb...a77

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Se der jam.. jeg ville begynt med å hive ut alt! også de hyllene, for det ser ikke ut som de er særlig praktiske eller laget for fleksibel bruk. 

deretter ville jeg kostet og spylt, eventuelt spandert på litt ny maling (hvit eller lys grå for å få det lyst og trivelig) 

sett opp åpne reoler til ting du skal ha, og bygg et stativ der du stabler veden (dette tar mindre plass enn å ha den i store/små sekker, og det ser ryddig og fint ut og man kan enkelt forskyne seg når man skal bruke den). Spyl og vask av alle tingene før du setter dem tilbake i reolene, så er det trivelig å bruke det og det ser fint ut. 

samle småting i plastkasser, ha et par hyller til verktøy lett tilgjengelig. Og kast/ selg det du ikke har brukt på 2 år, eller vet du skal bruke de neste to årene. 

Skrevet

Takk for gode tips. De "hyllene" har tidligere vært kaninbur. Har gitt klar beskjed om aldri meir dyr i garasjen. Er veldig enig i å kaste de ut, håper mannen går med på det 

Skrevet

Gjør som jeg pleier å gjøre;gjør jobben selv med å rydde ut og kaste. Da slipper du en som skal ta vare på alt og ikke ønsker å kaste noe.  Når du er ferdig med denne delen så viser du han bilder av løsninger du har funnet feks på nett og gjerne med info om at det faktisk er mulig å borre i den muren dere har(forutsatt at du har undersøkt dette da)

Skrevet

Anbefaler slike til å henge opp hageredskap. Da får du ting opp langs veggen og du slipper å stable ting i hjørner som raser ut og tar unødvendig plass. Du kan enten skru de fast på enden av den hylla du har der, eller montere dem på ei planke som do så fester i veggen. 

Kaninbura kan sikkert beholdes, men jeg ville gitt dem en vask og så vært hard på sortering. Plastkasser med lokk til alt som ikke musa skal komme til og merking av hyller sånn at ikke familiemedlemmer som  "bare legger den her så lenge" skal ta feil. Om det er leca i veggene, så kan du fint montere ting, du må bare ha skruer som egner seg. Gå på et byggmarked og snakk med de som jobber der. Det er egne skruer og plugger til sånt. Om mannen din mener det ikke går, så reis og gjør det selv. Å bore hull i en mur er ikke allverdens vanskelig. 

Sykler kan også henges på veggen eller festes inntil veggen med kroker og strikk. Da velter de ikke og tar mindre plass. Lykke til!

Skrevet

Jula og Biltema er tingen. Vi har gulvplasserte hyllereoler langs alle kanter på toppen av garasjen, samt noe rundt bilene. I delen med mur har vi borret og brukt opphengsknagger i metall fra jula/Biltema i forskjellige størrelser. Stiger kan henges opp langs veggen eller i taket, samme med sykler, redskap m.m. Mannen her er genial med opprydningen. Alle løse ting er i gjennomsiktige bokser sortert og i riktig størrelse i henhold til hyllene. Skoskap i plast til skisko. Skijack til ski. Plassbygg det som kan og kast det som kan fjernes og rengjør/kost garasjen.

Anonymkode: 0392d...bb4

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jula og Biltema er tingen. Vi har gulvplasserte hyllereoler langs alle kanter på toppen av garasjen, samt noe rundt bilene. I delen med mur har vi borret og brukt opphengsknagger i metall fra jula/Biltema i forskjellige størrelser. Stiger kan henges opp langs veggen eller i taket, samme med sykler, redskap m.m. Mannen her er genial med opprydningen. Alle løse ting er i gjennomsiktige bokser sortert og i riktig størrelse i henhold til hyllene. Skoskap i plast til skisko. Skijack til ski. Plassbygg det som kan og kast det som kan fjernes og rengjør/kost garasjen.

Anonymkode: 0392d...bb4

Hvor flatpakka er de? Får de plass i vanleg bil? Nærmeste jula og Biltema er 2 timer unna. Finnes hyller på monter? Evt nettbutikk?

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.7.2021 den 22.48):

Har en ganske stor garasje i mur som trengs opprydning. Det flyter overalt. Mannen mener det går ikke ann å skru fast hyller, bøyler i tak til oppbevaring av takboks, ski osv fordi den er i mur. Stemmer det? Forslag til hva som kan brukes?

Mur kan du selvsagt bore i, både i vegger og tak. Enkleste måte er å feks bore et hull på 8-10 mm i diameter og banke en treplugg på samme diameter inn i hullet. Da kun du skru vanlige treskruer i trepluggene, evt kroker eller hva du ønsker. Bruk en syl til å lage et lite hull i trepluggen før du skrur inn treskruen i pluggen. I leca trenger du ikke slagbor, bare helt vanlig elektrisk drill, eller kraftig batteridrill.

https://www.biltema.no/bygg/festeelementer/plugger/treplugger-50-stk-2000020115

Anonymkode: e8ccb...a2b

Skrevet

Forferdelig kverulerande mann som meine han alltid har rett. Han seie at mus ete gjennom plastbokser og. Google og ser jo at mange anbefale det, så frustrerandes....

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Forferdelig kverulerande mann som meine han alltid har rett. Han seie at mus ete gjennom plastbokser og. Google og ser jo at mange anbefale det, så frustrerandes....

Mener han det er bedre å la være å rydde, og at musene holder seg bedre unna slik det ligger nå? 

Plastboksene er definitivt bedre enn å la det være. Om man holder det ryddig og fritt for mat så kommer ikke musene. Ingen mat og ingen muligheter for bol er godt forebyggende arbeid 💪 

Din avgjørelse om å rydde er riktig, så bare start. Så kan han få se selv hva du kan utrette uten han 👌

Skrevet

Mannen din er vrang med vilje, han gidder ikke løfte en fingr for den garasjen. 
Bare fiks det selv, så får du det som du vil. Det gjør jeg, selv om han blir sur hver gang jeg rydder i garasjen. 

Anonymkode: 26f30...ae2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...