Gå til innhold

Eier tar salg fra AS via privatøkonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på fancy restaurant og skulle betale delvis med penger og delvis med kort. Ble nektet å betale kontant med begrunnelsen i at vedkommende (eier) måtte betale salget via sitt private bankkortet!? 

Det høres feil ut.. man er vel fremdeles pliktig til å ta i mot kontanter? Og man må vel skille privatøkonomi og selskapsøkonomi?

Anonymkode: 7db1b...6da

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Var på fancy restaurant og skulle betale delvis med penger og delvis med kort. Ble nektet å betale kontant med begrunnelsen i at vedkommende (eier) måtte betale salget via sitt private bankkortet!? 

Det høres feil ut.. man er vel fremdeles pliktig til å ta i mot kontanter? Og man må vel skille privatøkonomi og selskapsøkonomi?

Ingen som vet?

Mener å ha hørt at bedrifter ikke skal ta i mot mer enn maks 10.000 i kontanter, men dette var snakk om 2.000kr i kontanter og 2.000kr på kort.

Skrevet

Kontanter er gyldig betalingsmiddel, og man kan kreve å få betale med det.

Skrevet

Det kan godt hende denne bedriften ikke hadde noen ordning med pengelevering til bank. 

Alle som tar betaling må egentlig ha en ordning med oppgjør når de stenger og da levere inn kontanter de har fått til banken. 

Mulig denne restauranteieren har tatt en liten snarvei og bare tar kortoppgjør og ikke betaler for nattsafeposer, vekslepenger osv fordi de fleste betaler med kort i dag?

Da måtte i tilfelle han ta de 2000 kr i lomma og betale regningen deres med sitt kort for at oppgjøret skulle bli riktig på kvelden.

Men han har ikke lov å nekte ta imot kontanter, det er gyldig betalingsmiddel i Norge det.

Anonymkode: be811...ecc

Skrevet

Det er ikke at eier «tar salg via privat», men å sette inn kontanter er dyrt. Veksel er dyrt. Når få bruker kontanter vil det ikke svare seg å ha en avtale rundt dette. Eneste jeg ville vært obs på var å få en skikkelig kvittering. 

Det betyr ikke at de kan nekte deg å betale med kontanter. Jeg har bare forståelse for at ikke det er fullt så enkelt å drive i disse dager. Personlig ville jeg betalt med kort om de ba om det. 

Anonymkode: 65cc0...fb7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke at eier «tar salg via privat», men å sette inn kontanter er dyrt. Veksel er dyrt. Når få bruker kontanter vil det ikke svare seg å ha en avtale rundt dette. Eneste jeg ville vært obs på var å få en skikkelig kvittering. 

Det betyr ikke at de kan nekte deg å betale med kontanter. Jeg har bare forståelse for at ikke det er fullt så enkelt å drive i disse dager. Personlig ville jeg betalt med kort om de ba om det. 

Trodde ikke det var lov jeg, at det er spesielt strenge regler i et AS?

Har ikke vært borti den løsning før, hvordan skal man liksom holde styr på kontanter på den måten. HVa tilhører salg og hva er tips, hvordan vet man d sikkert når det er kontanter? Stiller meg sterkt tvilende til at Skatteetaten ville ha godtatt en sånn løsning?

Skrevet

Hvis de skulle lure skatteetaten var det vel dumt å ikke ta imot kontanter - alt som betales med kort kan jo registreres. 

Høres ut som en litt klønete forklaring på at de helst vil slippe å håndtere kontanter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Trodde ikke det var lov jeg, at det er spesielt strenge regler i et AS?

Har ikke vært borti den løsning før, hvordan skal man liksom holde styr på kontanter på den måten. HVa tilhører salg og hva er tips, hvordan vet man d sikkert når det er kontanter? Stiller meg sterkt tvilende til at Skatteetaten ville ha godtatt en sånn løsning?

Ja, det er ganske strenge regler rundt sporbarhet og adskilt økonomi. Sånn sett er det jo ett godt tegn at de ønsker du skal bruke kort. Som hun over nevner, kontanter er foretrukket når du ikke vil innrapportere inntekt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 18.7.2021 den 11.03):

Ja, det er ganske strenge regler rundt sporbarhet og adskilt økonomi. Sånn sett er det jo ett godt tegn at de ønsker du skal bruke kort. Som hun over nevner, kontanter er foretrukket når du ikke vil innrapportere inntekt. 

Jeg mener ikke å antyde at de vil unndra penger, tenker jo også at det må være en klønete måte/forklaring på at de ikke tar i mot penger. Selv om at de faktisk skal ta imot kontanter…

Selvfølgelig gjorde vi ingen sak ut av det og betalte alt med kort, men jeg syntes problemstillingen var interessant. For så streng Skatteetaten er generelt og iaf mtp håndtering av kontanter, så tviler jeg for at de hadde godtatt en slik løsning ?

har som sagt aldri vært borti en slik måte å løse det på, og ved evt ettersyn er det interessant om dette ville vært en godtatt løsning. Jeg ville aldri anbefalt mine kunder å gjøre noe slikt uten å ha vært 100% sikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...