Gå til innhold

Hva er din beste kantarelloppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi plukket noen kilo kantareller i går og mer blir det nok ut over sommeren. Det er deilig å ha i fryseren til vinteren, men hva er din favorittoppskrift?

Anonymkode: e8be4...fc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Plukk, rens, stek i smør og spis fortløpende. Det gjør vi, det er en nytelse å fråtse i flere kg kantarell. Fra fryseren er egt bare litt trist smak synes jeg, så jeg behandler det som sesongmat og bruker det fortløpende i store mengder.

Skrevet

Søsteren min lager syltede kantareller og tørkede. Utrolig fint å ha utover vinteren, pluss at det er kjempefine gaver til andre. Vet hun bruke roppskrift fra nett, men har ikke noe mer konkret dessverre. 

Anonymkode: 3d7c0...ca6

Skrevet

Jeg forveller, eller varmer slik at de "slipper" fuktigheten, og fryser ned med deres egen kraft. Det synes jeg er utrolig deilig å ha ut over vinteren. Traktkantarell litt senere på sommeren tørker jeg gjerne og oppbevarer på glass. Enten knuser jeg dem som krydder eller jeg rehydrerer og bruker i gryter etc

Skrevet

Kantarellpai, kantarellstuing, viltgryte med kantareller, karameliserte kantareller som tilbehør.

Google oppskrifter, har dessverre ingen konkret. 

Skrevet
tante grusom master of law skrev (29 minutter siden):

Kantarellpai, kantarellstuing, viltgryte med kantareller, karameliserte kantareller som tilbehør.

Google oppskrifter, har dessverre ingen konkret. 

Karameliserte kantareller har jeg ikke forsøkt. Takk for tips.

Her er pasta med kremet kantarellsaus og kantarellpizza blamdt favorittene som inhen har nevnt.

Skrevet

Kantarellsuppe😍😍😍

Bruker 12/14 timer på suppa samlet sett men vel verdt det😍🍄

Skrevet
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge skrev (1 time siden):

Kantarellsuppe😍😍😍

Bruker 12/14 timer på suppa samlet sett men vel verdt det😍🍄

Har du oppskrift?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Har du oppskrift?

Hvis du skal lage den helt fra bunnen av gjør du slik: 

Ta en rå landkylling i en jerngryte o.l. krydre den med litt meierismør/salt/pepper/hvitløksfedd og fersk timian. Ha lokk over gryta å sett den i ovnen i minimum 12 timer ( setter den inn i ovnen når jeg legger meg) på 90 grader. 

Når den har stått i 12 timer er gryta full av nydelig kraft. Sil opp denne å sett kyllingen til side. 

Forvell ca 1-2 kg kantareller. Ta kyllingkrafta og krafta fra soppforvellingen å kok opp. Tilsett nykvernet pepper, salt om ønskelig, creme fräche samt litt fløte. Ha i halve mengen med sopp( jeg tar de største) og bruker stavmikseren på alt til det blir en jevn suppe. Kok forsiktig opp! 

Nå er supper ferdig, men jeg renser kyllingen for kjøtt å skjærer det i biter å tilsetter i suppa. Nå er det klart for servering😊

Smaker nydelig med foccaccia til😉

Skrevet

Jeg kjøpte forvellede kantaller, som jeg frøs, men synes det er bedre å fryse dem ubehandla. 

Stekte kantareller (mye smør, litt pepper) er det beste og enkleste. Har på skiver med ristet brød. Nydelig. 

Har også brukt å steke dem lett i stekepanna. Hiver i litt paprika og heller over fløte og på noen minutter har du deilig saus til båndpasta. 

Anonymkode: 68e56...2f5

Skrevet

Omelett med kantarellstuing inni.

Skrevet
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge skrev (12 timer siden):

Hvis du skal lage den helt fra bunnen av gjør du slik: 

Ta en rå landkylling i en jerngryte o.l. krydre den med litt meierismør/salt/pepper/hvitløksfedd og fersk timian. Ha lokk over gryta å sett den i ovnen i minimum 12 timer ( setter den inn i ovnen når jeg legger meg) på 90 grader. 

Når den har stått i 12 timer er gryta full av nydelig kraft. Sil opp denne å sett kyllingen til side. 

Forvell ca 1-2 kg kantareller. Ta kyllingkrafta og krafta fra soppforvellingen å kok opp. Tilsett nykvernet pepper, salt om ønskelig, creme fräche samt litt fløte. Ha i halve mengen med sopp( jeg tar de største) og bruker stavmikseren på alt til det blir en jevn suppe. Kok forsiktig opp! 

Nå er supper ferdig, men jeg renser kyllingen for kjøtt å skjærer det i biter å tilsetter i suppa. Nå er det klart for servering😊

Smaker nydelig med foccaccia til😉

Høres lekkert ut, men har du ikke i de siste kantarellene?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Høres lekkert ut, men har du ikke i de siste kantarellene?

Glemte å si at de legger jeg hele ned i suppa når den er ferdig😅

Skrevet
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge skrev (26 minutter siden):

Glemte å si at de legger jeg hele ned i suppa når den er ferdig😅

Det var det jeg regnet med. Takk.

Skrevet
On 7/17/2021 at 2:31 PM, Anonym bruker said:

Ja, det er godt. Det skal jeg helt klart lage til vinteren.

nydelig ❤️

Anonymkode: 8e193...dbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...