Gå til innhold

Hvorfor har vi nynorsk enda?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forstår ikke poenget med vårt andre skriftspråk. Har ikke fått bruk for nynorsk et sekund og vil påstå at dette gjelder 99% av Norges befolkning. Det går ikke utover meg at dette er pensum siden jeg er voksen, men hvis noen vet så vil jeg gjerne vite hva regjeringen legger til grunn når de presser ungdommen til å lære dette, når ingen får bruk for det.

Nå angriper jeg ikke bare nynorsk, for har aldri fått bruk for pi = 3,14 heller, men har fått bruk for enkle ting som subtraksjon, addisjon og multiplikasjon, så skal ikke si at matematikk er unyttig. For det er det ikke. Men nynorsk synes jeg er utdatert.

Noen som vet? I så fall vil jeg gjerne vite for er oppriktig nyskjerrig.

Anonymkode: 4294d...763

Fortsetter under...

Skrevet

99% faktisk. 

Dette har du seriøse kilder på?

Anonymkode: db25b...cc7

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

99% faktisk. 

Dette har du seriøse kilder på?

"vil påstå" skrev jeg.

Å påstå betyr å hevde uten begrunnelse eller bevis. Så spør du meg om kilder? 

Skrevet

I løpet av mine 20 år i Norge har jeg aldri hatt bruk for nynorsk, selv om jeg både tok høyere utdanning her og har jobbet i flere offentlige organer. 

Anonymkode: c54fc...8f9

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

"vil påstå" skrev jeg.

Ikke bruk vanskelige ord her, de fleste vil ikke forstå hva de betyr 😄

Skrevet

Nææ... Kanskje fordi nynorsk er det skriftspråket som ligg nærast det opprinnelege norske talemålet? Skot i blinde, dette, men det skulle ikkje forundre meg om det kan vere ein samanheng der. Meiner å ha høyrt noko om at Ivar Aasen samla inn eksempel på norsk talespråk for rundt 160-180 år sidan, og bygde opp eit skriftspråk rundt dette. Noreg hadde jo som kjent ikkje sitt eige skriftspråk på tidleg 1800-tal, og hadde ikkje hatt det sidan i mellomalderen. 

Du nemner dessutan pi. Aldri hatt bruk for å kunne rekne ut arealet av ein sirkel? Eller omkretsen av den same sirkelen? Volum i ein sylinder? Det er mykje artig å rekne ut med pi.

Anonymkode: ade6f...2ab

Annonse

Skrevet

Vel, eg kan nok seie det same om bokmål. Både ungane og eg skriv nynorsk i det daglege. Min eldste forbanna bokmål då han kom heim etter tentamen i sidemål i 10. klasse🤷🏻‍♀️

Elles må eg si meg einig med forrige «talar», …2ab 🙂

Anonymkode: f83d8...b24

Skrevet

Tja, fordi det ikkje er sidemål for mange av oss. Finst ikkje naturleg for meg å skrive bokmål. Jepp, vi eksisterer fortsatt!

Anonymkode: b2182...943

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

"vil påstå" skrev jeg.

Okay. Da påstår jeg at 99 % av befolkningen ikke har problemer med å lære et skriftspråk nr to. Det har med kultur og arv å gjøre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

"vil påstå" skrev jeg.

Tror du blander med å postulere.

Normalt er det den som påstår noe som også har bevisbyrden.

Anonymkode: f4cf5...93b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Okay. Da påstår jeg at 99 % av befolkningen ikke har problemer med å lære et skriftspråk nr to. Det har med kultur og arv å gjøre. 

Skal man lære et språk man ikke bruker på grunn av arv? Da bør vi lære mye mer om norrøn mytologi.

Skrevet

Det er Stortinget og Regjeringen som tar avgjørelser på hvilke fag vi skal ha i de norske skolene, da ofte gjennom departementene for de ulike emnene i samfunnet. 

Grunnen til at de har nynorsk på skolen er fordi det er et norsk skriftspråk og i ulike jobber må man beherske dette skriftspråket. Det er også en viktig del av den norske kulturarven, som mange over meg skriver, da dette hang tett sammen med den norske selvstendigheten fra Danmark. Det blir derfor sett på som viktig at det ikke går i glemmeboken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...