Gå til innhold

For sent å få barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker at det er individuelt. Jeg fikk to barn før jeg var 30. det var dramatisk og livstruende. Jeg vet at min og barnas sjanse for å overleve ville ha vært dårligere om jeg var eldre. Derfor lå nok min personlige grense rundt 30. For andre kan den være 45.

Anonymkode: 58422...dcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er grensen 40. Men det er fordi jeg allerede har tre barn. Hvis jeg var barnløs og over 40 og ville ha barn, ville jeg ikke satt noen øvre grense. Setter selvfølgelig ikke grense for andre, dette er meg personlig, og et veldig personlig valg. Hvis andre vil ha barn til de er 50 er det helt opp til dem. 

Har ei venninne som fikk sin første vha eggdonasjon da hun var 48, og fikk nummer to et par år senere. 

Skrevet

Mamma var 39 og 41 da hun fikk kull nr 2. 😊 Hun var veldig skamfull husker jeg. Turte nesten ikke gå ut og vise magen. 😥

Hun er en god mamma. Har aldri tenkt på henne som gammel. Hun er så sprudlende og på farta, så nå som hun nærmer seg 60,tenker jeg at hun ser mer ut som en 40 åring. 

Tenker det kommer an på personen. Jeg har jo venner som er 37,ser ikke på dem som gamle foreldre. 

Jeg tenker at barna skal jo følges opp, man blir gjerne mere sliten med årene. Jeg tenker senest 45. 

Anonymkode: e6cf5...f5d

Skrevet

For min del var jeg ikke for gammel da jeg var 42, men for gammel ved 44 da det var snakk om å få nr 4. 

På generell basis er man jo for gammel når kroppen slutter å slippe egg. 

Anonymkode: 96d01...3c3

Skrevet

Grensen går vel når helsa ikke lengre holder. Uavhengig om man er 23 eller 46. 

Anonymkode: 14c68...9ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

I hvilken alder tenker dere at det er "for sent" å få barn?

Anonymkode: b9839...9d8

Kjem vel heilt an på kor ein er i livet. Eg er 37 og definitivt for gamal, ungane er store nok til å klare seg sjølv nokre timar og det er nydeleg. Tanken på å begynne på nytt med småbarn gjer meg kvalm.

Eg veit om ei som var 49 då yngste vart fødd. På ingen måte eit planlagt barn, men dama var sprek og eg trur ikkje ho var ei dårlegare mor for yngste enn for dei som var eldre. Ho la slalomskia på hylla i 80-årsalderen, men haldt fram med eit aktivt liv til godt inn i 90-åra.

Anonymkode: a2a39...f65

Skrevet
17 hours ago, Anonym bruker said:

I hvilken alder tenker dere at det er "for sent" å få barn?

Anonymkode: b9839...9d8

tenker det er helt opp til enkelt og tenke, hva de synes er for seint. Min tante var 40,43 og 47 når hun fikk sine, hun var ikke klar får og traff heller en hun ønsket og få barn med før hun var 38

Anonymkode: 0fed2...656

Skrevet

når det gjelder meg selv, vil jeg ikke ha flere barn nå, er 35, max grensen var 35 for oss

Anonymkode: 0fed2...656

Skrevet

For meg gikk grensa på 30, fikk mine da jeg var 20, 22 og 28. jeg er glad for det i dag, er 32 og sliter med helsa. Blir kvalm ved tanken på å skulle blitt gravid, og har derfor sterilisert meg. 

Full respekt til dem som er eldre og får barn sent, men når jeg hører om det klarer jeg ikke annet enn å syns synd på dem, de aner ikke hva som ligger foran dem. Frem til de er 60 år.. 

for meg selg så ser jeg frem til å fortsatt være relativt ung når barna ikke trenger meg daglig, og det å ha overskudd og mulighet til å oppleve både barnebarn og oldebarn.

Anonymkode: 5ff5e...341

Skrevet

En ting er å få barn når du har passert 40, men da skal du føle deg trygg på at de neste 20 årene ikke er for gammel. Jeg har sett på nært hold at et par fikk barn når de var for gammel. Det har gått utover barna.

Anonymkode: 98a5d...a9d

Skrevet

Både Jeg og min mann var 42,5 år da vi fikk  siste barnet. Vi hadde egentlig en grense på 40 år som ble flyttet litt. Av hensyn til barnet synes jeg vi er helt i grenseland. I det daglige er det ingen problemer. Finnes ikke slitsomt, men jeg tenker mer på risikoen for at barnet skal miste oss i ung alder. Jeg kjenner fedre som fikk barn da de var 53 og 55 år, av hensyn til barnet synes jeg det er for gammelt.

Anonymkode: 4082f...8af

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

For meg gikk grensa på 30, fikk mine da jeg var 20, 22 og 28. jeg er glad for det i dag, er 32 og sliter med helsa. Blir kvalm ved tanken på å skulle blitt gravid, og har derfor sterilisert meg. 

Full respekt til dem som er eldre og får barn sent, men når jeg hører om det klarer jeg ikke annet enn å syns synd på dem, de aner ikke hva som ligger foran dem. Frem til de er 60 år.. 

for meg selg så ser jeg frem til å fortsatt være relativt ung når barna ikke trenger meg daglig, og det å ha overskudd og mulighet til å oppleve både barnebarn og oldebarn.

Hva mener du med de aner ikke hva som ligger foran dem?

Skrevet

Jeg fikk sistemann etter 40 og storkoser meg. 

En av mine forfedre fødte er barn da hun var 50 år- og året etter kom sistemann i søskenflokken.. Så hun har i tillegg hatt lett for å bli gravid- selv i høy alder.

Anonymkode: 5d796...81c

Skrevet

Personlig tenker jeg at å få tre barn i 20-årene var perfekt. Jeg er 38, og har barn mellom 10 og 16. Å få baby igjen nå føles fullstendig uaktuelt, selv om jeg er i god fysisk form og alle praktiske og økonomiske rammer er på plass. 
Men hadde jeg vært 38 og barnløs hadde jeg sikkert tenkt helt annerledes. 

Så «min grense» for å få barn er rundt 30. Jeg har full forståelse for at andres livssituasjon og «aldersgrense» er annerledes. 

Anonymkode: b9eea...33d

Skrevet
Nyttårs barn skrev (1 time siden):

Hva mener du med de aner ikke hva som ligger foran dem?

Med det mener jeg at alderen drar med seg masse som en ikke tenker på når man velger å vente lenge med å få barn. 

en ting er det å være 45 og gravid, men en er også 52 med en førsteklassing, en har fortsatt barn med relativt store behov for oppfølging når man er 55-60, og så har man tenåringstid fra 60-65…… 

Ofte er far kanskje noen år eldre enn mor også. jEG hadde aldri orket et slikt løp, og ikke kan det være ideelt for barnet heller…

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Med det mener jeg at alderen drar med seg masse som en ikke tenker på når man velger å vente lenge med å få barn. 

en ting er det å være 45 og gravid, men en er også 52 med en førsteklassing, en har fortsatt barn med relativt store behov for oppfølging når man er 55-60, og så har man tenåringstid fra 60-65…… 

Ofte er far kanskje noen år eldre enn mor også. jEG hadde aldri orket et slikt løp, og ikke kan det være ideelt for barnet heller…

For så vidt enig men ofte så er de som får barn rundt 40(ja sier det igjen😂) i bedre fysisk form enn gjennomsnittskvinnen på samme alder. Da mener jeg ikke kun form som i å være trent men også generelt bedre helse.

Skrevet

Man er for gammel til å få barn, når man ikke får til å bli gravid på grunn av alder. 

Det er opp til hver enkelt - selvfølgelig.

Jeg har drevet med litt slektsgranskning og fant ganske overraskende ut at min oldemor var hele 48 år da hun fikk min bestemor (siste barnet, hun fødte mange). Dette var jo veldig lenge siden, og før kvinnene brukte kunstig befruktning osv så dette må ha skjedd helt naturlig. 

Anonymkode: f541e...b87

Skrevet
Nyttårs barn skrev (12 timer siden):

For så vidt enig men ofte så er de som får barn rundt 40(ja sier det igjen😂) i bedre fysisk form enn gjennomsnittskvinnen på samme alder. Da mener jeg ikke kun form som i å være trent men også generelt bedre helse.

Det er jo ofte fordi man ikke har slitt seg ut på å bære frem og fostre barn tidligere 😂 jeg er selv 32 og kan uten problemer innrømme at jeg fysisk har blitt en gamling jeg ikke ville vært dersom jeg ikke hadde fått barn, og hadde hatt all tid til å ta vare på meg selv. Men med tre egne barn og et mannebarn, skal denne kroppen ta vare på mange 😏

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det er jo ofte fordi man ikke har slitt seg ut på å bære frem og fostre barn tidligere 😂 jeg er selv 32 og kan uten problemer innrømme at jeg fysisk har blitt en gamling jeg ikke ville vært dersom jeg ikke hadde fått barn, og hadde hatt all tid til å ta vare på meg selv. Men med tre egne barn og et mannebarn, skal denne kroppen ta vare på mange 😏

Er ikke alle som er førstegangsfødene når de får barn i 40 års alderen da😊

Endret av Ciki
Skrevet

Personlig hadde vi grensa på 35. Siste barn skulle være født da vi fylte 35.

Anonymkode: 4231e...7a7

Skrevet

Individuelt. Jeg fikk siste som 27-åring og kjenner jeg nå er altfor gammel til å orke baby. Men jeg ble jo tidlig «gammel» nettopp fordi jeg fikk barn tidlig. Annerledes hvis man ikke har barn fra før eller er av de som blir mer energisk av å ha barn. For min del brukte jeg opp kruttet i småbarnstiden. 

Anonymkode: bcacf...438

Skrevet
Nyttårs barn skrev (På 16.7.2021 den 20.30):

En naturlig grense for kvinner er jo rundt 40, menn kan jo få barn i mange år enda. Men det er kanskje ikke dem HI tenker på.

Det er mange fordeler både med å være ung mor og en eldre mor. Eldre mødre har ofte mer ro, bedre økonomi og har rast fra seg.

Hæ….? En naturlig grense på 40. Det er nok bare i ditt hode du tenker dette. 

Anonymkode: 65a0b...796

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...