Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #1 Skrevet 16. juli 2021 Man blir henvist til dps for utredning av ADHD. Det blir oppdaget depresjon i tillegg/istedenfor (?) Men her stopper det. Hvorfor? Noen som aner? Hvorfor får ikke personen behandling for depresjonen? Evt utredning av andre ting? Personen vet kanskje ikke om andre diagnoser? Hvorfor må pasienten nesten være frisk eller vite om diagnoser før man får hjelp? Hvor kan man få hjelp istedenfor? Dps virker uoppnåelig å komme til (?) Anonymkode: 51912...c21
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #2 Skrevet 16. juli 2021 Jeg har fått innkallelse til utredning adhd nå faktisk. Aner ikke hva som skjer nå. Men hva mener du med oppdaget depresjon? Ble det oppdaget under utredning eller før og derfor ble utredning avvist? Som jeg har skjønt kan voksne med ADD/ADHD ha angst og depresjon som et tillegg til diagnosen? Høres jo rart ut å ikke bli utredet fordi man er deprimert. Å ikke mestre livet som «normale» kan jo føre til depresjon i seg selv liksom. Anonymkode: 0c1b2...866
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #3 Skrevet 16. juli 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Jeg har fått innkallelse til utredning adhd nå faktisk. Aner ikke hva som skjer nå. Men hva mener du med oppdaget depresjon? Ble det oppdaget under utredning eller før og derfor ble utredning avvist? Som jeg har skjønt kan voksne med ADD/ADHD ha angst og depresjon som et tillegg til diagnosen? Høres jo rart ut å ikke bli utredet fordi man er deprimert. Å ikke mestre livet som «normale» kan jo føre til depresjon i seg selv liksom. Anonymkode: 0c1b2...866 Masse lykke til med utredning. Jeg mener at personen fikk ikke adhd disgnosen pga depresjon det viste seg at han hadde. Derfor kunne ikke dps gi noen diagnose pga depresjonen. Sånn som jeg forsto det. Men han fikk heller ikke noen som helst behandling for depresjonen. Han ble avsluttet hos dps. Det er hårreisende Anonymkode: 51912...c21
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #4 Skrevet 16. juli 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Masse lykke til med utredning. Jeg mener at personen fikk ikke adhd disgnosen pga depresjon det viste seg at han hadde. Derfor kunne ikke dps gi noen diagnose pga depresjonen. Sånn som jeg forsto det. Men han fikk heller ikke noen som helst behandling for depresjonen. Han ble avsluttet hos dps. Det er hårreisende Anonymkode: 51912...c21 Sånn er det nok. Mitt ene barn har høyst sannsynlig ADHD, vi hadde 3 runder på BUP, men og avslag der 4 ganger. Siste runden, så sa de selv, at de så at vi overhodet ikke hadde fått hjelp eller utredning de første 2 rundene. Så de lovet å ta en grundig utredning, og få henne ferdig utredet. Men så ble hun 18 år, og de valgte å bare sende det videre til DPS, de ville ikke ta henne imot. Nå er det sendt ny søknad til DPS, både for utredning av ADHD, depresjon og angst. Har vært noen angstanfall så kraftige at hun har endt på legevakta. Men får ikke komme inn på DPS. Hører jo om folk som har forsøkt å ta livet sitt, men fortsatt ikke får komme inn på DPS. Anonymkode: 473c0...19e
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #5 Skrevet 16. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Masse lykke til med utredning. Jeg mener at personen fikk ikke adhd disgnosen pga depresjon det viste seg at han hadde. Derfor kunne ikke dps gi noen diagnose pga depresjonen. Sånn som jeg forsto det. Men han fikk heller ikke noen som helst behandling for depresjonen. Han ble avsluttet hos dps. Det er hårreisende Anonymkode: 51912...c21 Her tenker jeg kanskje du har misforstått. Det er ikke slik at DPS kun kan sette EN diagnose. Man kan selvfølgelig både ha adhd og depresjon. Likevel kan det være slik at dps har konkludert med at pasienten ikke har adhd, men depresjon. Behandling mot depresjon kan være så mangt. Ikke alle med depresjon får et tilbud om behandling hos dps. Noen ganger blir man sendt tilbake til førstelinjetjenesten for behandling og eller oppfølging der. Anonymkode: 1a9d3...156
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #6 Skrevet 16. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Her tenker jeg kanskje du har misforstått. Det er ikke slik at DPS kun kan sette EN diagnose. Man kan selvfølgelig både ha adhd og depresjon. Likevel kan det være slik at dps har konkludert med at pasienten ikke har adhd, men depresjon. Behandling mot depresjon kan være så mangt. Ikke alle med depresjon får et tilbud om behandling hos dps. Noen ganger blir man sendt tilbake til førstelinjetjenesten for behandling og eller oppfølging der. Anonymkode: 1a9d3...156 Jeg vet at de kan sette flere diagnoser. Har gått til dps selv i mange omganger. Sist gang fikk jeg diagnosen PTSD. Det vet jeg at jeg har slitt med i mange år. Men hvorfor ble jeg ikke utredet for det sist gang jeg var i dps? Ingen utredning Anonymkode: 51912...c21
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #7 Skrevet 16. juli 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Sånn er det nok. Mitt ene barn har høyst sannsynlig ADHD, vi hadde 3 runder på BUP, men og avslag der 4 ganger. Siste runden, så sa de selv, at de så at vi overhodet ikke hadde fått hjelp eller utredning de første 2 rundene. Så de lovet å ta en grundig utredning, og få henne ferdig utredet. Men så ble hun 18 år, og de valgte å bare sende det videre til DPS, de ville ikke ta henne imot. Nå er det sendt ny søknad til DPS, både for utredning av ADHD, depresjon og angst. Har vært noen angstanfall så kraftige at hun har endt på legevakta. Men får ikke komme inn på DPS. Hører jo om folk som har forsøkt å ta livet sitt, men fortsatt ikke får komme inn på DPS. Anonymkode: 473c0...19e Why? Det er jo virkelig ILLE? Anonymkode: 51912...c21
Merdee Skrevet 16. juli 2021 #8 Skrevet 16. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Masse lykke til med utredning. Jeg mener at personen fikk ikke adhd disgnosen pga depresjon det viste seg at han hadde. Derfor kunne ikke dps gi noen diagnose pga depresjonen. Sånn som jeg forsto det. Men han fikk heller ikke noen som helst behandling for depresjonen. Han ble avsluttet hos dps. Det er hårreisende Anonymkode: 51912...c21 En moderat depresjon kan gi ganske sterke kognitive utslag på f.eks. hukommelse og konsentrasjon m.m, men disse er midlertidige og vil forsvinne et halvt til ett år etter depresjonen er borte. Antar kanskje at det er årsaken til at de fraråder utredning nå. Det vil kunne være vanskeligere å vite hva som skyldes hva.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #9 Skrevet 16. juli 2021 Merdee skrev (2 minutter siden): En moderat depresjon kan gi ganske sterke kognitive utslag på f.eks. hukommelse og konsentrasjon m.m, men disse er midlertidige og vil forsvinne et halvt til ett år etter depresjonen er borte. Antar kanskje at det er årsaken til at de fraråder utredning nå. Det vil kunne være vanskeligere å vite hva som skyldes hva. Takk for godt svar Anonymkode: 51912...c21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå