Gå til innhold

Hvordan forlater dere huset

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Når dere reiser på ferie - altså blir borte mer enn et par dager?

Jeg er ganske avslappet mtp rot ellers, men når vi reiser bort skal huset stå på strekk. Vaskekjelleren skal være tom, det samme skal oppvaskmaskinen være. Ingenting på kjøkkenbenken eller på badet. Alle senger har rent sengetøy, gresset er klippet og alt av søppel er selvsagt tømt. 

Sa dette ved lunsjbordet på jobb og noen var som meg, mens andre ryddet bort frokost og reiste nærmest uten å gjøre noe ekstra (søppelet tømte alle). 

Så, hva er mest vanlig, tro?

Anonymkode: 9ad1f...b07

Når vi reiser på ferie så prøver vi å gjøre det mest mulig ryddig og ordentlig før vi reiser. Vi klipper plenen, rydder opp i hagen, tømmer søppel i alle søppelbøtter, tømmer oppvaskmaskinen og rydder og støvsuger så det er ok å komme hjem. Hvis vi bare skal på dagstur blir det litt så som så hvordan det blir med rydding og vasking på forhånd, det kommer litt an på barnas humør og samarbeid hva vi får til.

Anonymkode: a7452...c0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden):

Selv om man ikke lever i rot til vanlig så støvsuger, tømmer oppvaskmaskin og vasker man ofte klær. Det er vanlig vedlikehold vi snakker om , ikke nedvask. 

Det var snakk om å ha strøkent hus før man drar bort med feks null skittentøy. Og bytter man på senga da før man drar krever vel ocd at sengetøyet vaskes først og. 

Anonymkode: 6feea...1f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det var snakk om å ha strøkent hus før man drar bort med feks null skittentøy. Og bytter man på senga da før man drar krever vel ocd at sengetøyet vaskes først og. 

Null skittentøy er ikke så lett , men så lite som overhodet mulig . Brukt sengetøy blir ikke så lett å få vasket selvsagt . Huset er derimot strøkent . At sengetøyet ikke rekker å bli vasket alltid er jo sånn det er. I år rekker vi å vaske alt da vi reiser på kvelden. Det kommer jo helt an på når man må forlate huset. Det er vel egentlig ikke noe å diskutere det her? Noen liker å forlate huset strøkent og andre synes ikke det er så nøye.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Null skittentøy er ikke så lett , men så lite som overhodet mulig . Brukt sengetøy blir ikke så lett å få vasket selvsagt . Huset er derimot strøkent . At sengetøyet ikke rekker å bli vasket alltid er jo sånn det er. I år rekker vi å vaske alt da vi reiser på kvelden. Det kommer jo helt an på når man må forlate huset. Det er vel egentlig ikke noe å diskutere det her? Noen liker å forlate huset strøkent og andre synes ikke det er så nøye.

Vårt hus er aldri strøkent, det er normalt ryddig med tegn på at det lever folk der. På den måten trenger vi heller ikke bruke masse energi på å rydde og vaske før vi drar bort. Tørke støv før en drar bort så støvet legger seg igjen er jo som å tørke klær ute i regn da, helt meningsløst. 

Skrevet

Kommer altid heim til ryddig/reint hus.

Tom oppvaskmaskin og kleskorger. 

Bytter ikkje på sengene dersom det ikkje er nødvendig. 

Anonymkode: 8b18d...0a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vårt hus er aldri strøkent, det er normalt ryddig med tegn på at det lever folk der. På den måten trenger vi heller ikke bruke masse energi på å rydde og vaske før vi drar bort. Tørke støv før en drar bort så støvet legger seg igjen er jo som å tørke klær ute i regn da, helt meningsløst. 

Det beste i verden må jo i grunn være at vi kun har vår egen fasit😊

Skrevet

Vi rydder og vasker før vi drar. Oppvaskmaskinen tømmes, klesvasken tas dagen før så det er minimalt i skittentøysdunken. Alt søppel tas ut. Sengene skiftes på, gjerne dagen før, og res opp. 

Det er helt fantastisk å komme hjem til rent og ryddig hus når man har vært på ferie.

Skrevet

Liker å komme hjem til rent hus, så tar oppvasken, det meste av klesvasken, sengetøyet, og rydder litt før vi drar. Søppelet tar vi selvfølgelig ut. Men huset trenger ikke å være strøkent, det er nesten en umulighet med tre barn under 5 😆

Skrevet

Liker å komme hjem til et strøkent hus, for så å bære alt inn og endevende kofferter og bager for å finne ting du trenger før du gidder å rydde ut. Og vipps var det strøkne huset en slagmark igjen!

Anonymkode: b7deb...37a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan skaper dusj klesvask?

Anonymkode: 0a140...bf5

Seriøst? Tar du på det samme tøyet etter at du har dusjet? Bruker du ikke håndkle? 

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det var da fælt så provosert du ble av dette? Det er altså snakk om alminnelig vedlikehold i et hus som rene gulv, vaske over vasker og toalett, vaske og henge opp sengetøy, tømme oppvaskmaskin og søppel. Dette gjøres altså dagen før avreise og skaper null stress. Et tomt hus støves ikke så fort ned at det må rundvaskes første dag etter ferien uansett. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Liker å komme hjem til et strøkent hus, for så å bære alt inn og endevende kofferter og bager for å finne ting du trenger før du gidder å rydde ut. Og vipps var det strøkne huset en slagmark igjen!

Anonymkode: b7deb...37a

Koffertene bæres direkte i vaskekjelleren, så tar vi tingene derfra. Det er da ikke vanlig å spre rotet rundt i hele huset, reise eller ikke?

hi

Skrevet

Huset blir ryddet og vasket. Oppvasken blir tatt så det ikke er igjen noe i oppvaskmaskina. Klipper plena så slipper det å se om som en jungel mens vi er borte. Skifter alltid på sengene, drar vi tidlig så skifter jeg kvelden før, en natt tåler sengetøyet. Å komme hjem til et rotete og møkkete hus etter ferien er bare kjipt. 

Skrevet

Jeg reiser aldri fra rotete hus. Det er jo bare kjedelig å komme hjem til. 

Og så vet jeg at det kan hende at noen må inn, ett år slo lynet ned i sikringsskapet mens vi var i utlandet, og da er det godt å vite at ting ser ok ut når fremmede skal tråkke rundt i huset. 

Skrevet
*Miss Marple* skrev (14 minutter siden):

Jeg reiser aldri fra rotete hus. Det er jo bare kjedelig å komme hjem til. 

Og så vet jeg at det kan hende at noen må inn, ett år slo lynet ned i sikringsskapet mens vi var i utlandet, og da er det godt å vite at ting ser ok ut når fremmede skal tråkke rundt i huset. 

Ja, DET er jo kjempeviktig at brannmenn ikke ser rot når de slukker brann og sånn. For noen merkelige prioriteringer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, DET er jo kjempeviktig at brannmenn ikke ser rot når de slukker brann og sånn. For noen merkelige prioriteringer.

Klarer du ikke å se at det er viktig for noen å ha huset i orden selv om det ikke er viktig for deg? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Klarer du ikke å se at det er viktig for noen å ha huset i orden selv om det ikke er viktig for deg? 

Jo, jeg skjønner jo selvsagt at det er viktig for dem, ellers hadde de jo ikke gjort det. Men jeg skjønner ikke hvorfor de prioriterer ting som ikke er noen vits. Men jeg forstår jo også nå hvorfor så mange synes ferieturer er så pes og stress, når de ikke bare skal ordne til turen, men gjøre huset plettfritt, og vaske nesten tomme vaskemaskiner fordi det ikke kan ligge igjen så mye som en sokk der. Tom bytte på senga før en drar. Klippe plen, og ha det ryddig om noen må inn. Alt for fasaden.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det kan vel fort tenkes at det var elektriker som kom. Jeg synes det sier seg selv at man ikke har lyst til at fremmede, eller kjente, skal måtte snuble seg inn over skoa i gangen, skræve over fire poser med tomflasker og måtte gå slalåm mellom lego og sprettballer for å komme til sikringsskap eller vannekanner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jo, jeg skjønner jo selvsagt at det er viktig for dem, ellers hadde de jo ikke gjort det. Men jeg skjønner ikke hvorfor de prioriterer ting som ikke er noen vits. Men jeg forstår jo også nå hvorfor så mange synes ferieturer er så pes og stress, når de ikke bare skal ordne til turen, men gjøre huset plettfritt, og vaske nesten tomme vaskemaskiner fordi det ikke kan ligge igjen så mye som en sokk der. Tom bytte på senga før en drar. Klippe plen, og ha det ryddig om noen må inn. Alt for fasaden.

Ikke er noen vits … for DEG. Der har du svaret. Du trenger ikke forstå det fordi det ikke angår deg. Er det viktig for noen så er det viktig . Det er også hverken feil eller meningsløst . 

Skrevet
Himmel og hav skrev (9 minutter siden):

Det kan vel fort tenkes at det var elektriker som kom. Jeg synes det sier seg selv at man ikke har lyst til at fremmede, eller kjente, skal måtte snuble seg inn over skoa i gangen, skræve over fire poser med tomflasker og måtte gå slalåm mellom lego og sprettballer for å komme til sikringsskap eller vannekanner. 

Men det er jo ikke et normalt ryddig hus? Det er et superrotete hus. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Ikke er noen vits … for DEG. Der har du svaret. Du trenger ikke forstå det fordi det ikke angår deg. Er det viktig for noen så er det viktig . Det er også hverken feil eller meningsløst . 

Men det er jo ingen vits for noen. Men mange liker å lage ekstra jobb for seg selv. Og kaller der behov.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men det er jo ingen vits for noen. Men mange liker å lage ekstra jobb for seg selv. Og kaller der behov.

Søtt ❤️

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (15 minutter siden):

Søtt ❤️

Du kan spare deg for hersketeknikkene dine.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Næh, det er vel ikke kjempeviktig, men jeg syns uansett at det var greit å vite at huset såg ok ut når først naboene låste seg inn og så div elektrikere som hadde en jobb å gjøre. 

Jeg vet ikke helt hva du ser for deg eller hvordan ditt hus er i utgangspunktet, men å shine opp huset dagen før man reiser bort er ikke et forferdelig strev og kav, altså. Det er jo rimelig rent og ryddig i utgangspunktet, så om man vasker over gulvene dagen før man reiser blir man ikke utslitt av det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror nok at du legger mye mer arbeid ned i å holde huset rent og ryddig enn mange andre. Vaske gulv, skifte på sengen og vaske bad er jo ukentlige hendelser, så om man gjør det dagen før man reiser bort kan jeg ikke skjønne skal være så ufattelig mye stress? 

Jeg syns forøvrig ikke det er kav å reise på ferie heller, jeg syns du henter frem mange stråmenn for å underbygge frustrasjonen din. 

Men så vidt jeg har fått med meg så har du kun arrestert andres svar og ikke selv svart på spørsmålet i hi? Reiser dere fra frokosten på bordet og klesvasken i maskinen? 

hi

Skrevet

Jeg tror det kommer litt ann på hvordan man har det til vanlig. Her rydder og vasker vi før vi drar, benker skal være tømt, leker skal ligge i boksene sine, vaskekurven skal være tom (for den blir full når vi kommer hjem igjen), og vi skifter ofte på sengene samme dag som vi drar eller dagen før.  Men sånn prøver vi å ha det hver kveld, jeg orker ikke gå og vasse i rot hjemme hos meg selv.

Men så har jeg ei venninne som jeg mater katten til når de er borte. Der ligger det leker utover gulvet, kjøkkenbenken har jeg aldri sett tom, kurver til leke ligger gjerne opp ned med leker over alt, badet likeså, men igjen, sånn har hun alltid hatt det så lenge jeg har kjent hu. Hun og mannen rydder generelt lite da det uansett blir rotete igjen etterpå.

Anonymkode: 3c57e...bf1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...