Anonym bruker Skrevet 14. juli 2021 #1 Skrevet 14. juli 2021 Vi vurderer el-bil som vår nye bil. Vi har allerede en ladestasjon hjemme, så den vil vi jo bruke. Men når vi for eksempel skal på langkjøring, må vi jo lade langs veien. Hva koster egentlig dette? Hva er forskjellen på hurtig- og lynlading? Dersom du har en bil med rekkevidde 400-500 km, og den begynner å nærme seg tom: Hvor lang tid bruker du på å lade den opp? Hva koster det? Hvilken bil har du? Mvh el-bil-jomfru, som har null peiling… Anonymkode: 87a8c...30a
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2021 #2 Skrevet 14. juli 2021 Elbil er ikke så billig som folk tror når du må lade langs veien. Vi er på ferie med en elbil og en bensinbil. Bensinbilen ble fyllt med full tank ved avreise som var, ca 650 kr Elbilen derimot må lades hver eneste dag samt på vei til hotellet vi skulle til, 110 kr her og 90 kr der. I tillegg så må man sitte og vente i 20-30 min mens den lader. Sikker på at de har ladet for 1000 kr hittil. De lader jo hver dag. Bilene kjører akkurat like mye da er vi to familier sammen på ferie, elbilen kostet nesten dobbelt av personbilen, begge er fabrikknye. For mellomlegget mellom hva bilene kostet (450 000) kan du fylle MANGE TUSEN tanker med bensin på bensinpurka. Ikke har vi fyllt bensin ennå heller. Holder et par dager til. Jeg kommer ikke til å kjøpe elbil, før jeg ikke får kjøpt bensinbil lenger. Anonymkode: 7dee9...c25
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2021 #3 Skrevet 14. juli 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Elbil er ikke så billig som folk tror når du må lade langs veien. Vi er på ferie med en elbil og en bensinbil. Bensinbilen ble fyllt med full tank ved avreise som var, ca 650 kr Elbilen derimot må lades hver eneste dag samt på vei til hotellet vi skulle til, 110 kr her og 90 kr der. I tillegg så må man sitte og vente i 20-30 min mens den lader. Sikker på at de har ladet for 1000 kr hittil. De lader jo hver dag. Bilene kjører akkurat like mye da er vi to familier sammen på ferie, elbilen kostet nesten dobbelt av personbilen, begge er fabrikknye. For mellomlegget mellom hva bilene kostet (450 000) kan du fylle MANGE TUSEN tanker med bensin på bensinpurka. Ikke har vi fyllt bensin ennå heller. Holder et par dager til. Jeg kommer ikke til å kjøpe elbil, før jeg ikke får kjøpt bensinbil lenger. Anonymkode: 7dee9...c25 Hvilken elbil er det? Anonymkode: 53813...434
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2021 #4 Skrevet 14. juli 2021 De har en bil med rekkevidde 480 km som kosta nesten en million kr. De ønsket god rekkevidde. Jeg trodde ikke vi skulle sitte og vente hver dag på at bilen skal lades. Heldigvis ingen ladekø her i byen. Hver sin smak. Jeg hadde lyst på elbil før, inntil jeg dro på ferie med dem ( er familieferie med min søster) De skrøt elbilen opp i skyene, ikke måte på hvor bra den er Og bilen er fin og flott og har masse vår ikke har av tekniske ting. Oppdatert kart som varsler om trafikk osv. Men bilen vår til halve prisen, men dyr nok har en del ting elbilen ikke har. Bla: så kan bilen kjøre og svinge og bremse selv, og følge med på trafikken. vet ikke helt hva det heter. Liker det ikke. Foretrekker å kjøre selv. Anonymkode: 7dee9...c25
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2021 #5 Skrevet 14. juli 2021 lynlader er kjapp, 150 kw. Hurtiglsdwr er 50 kw. Bruker du lynlader er prisen omtrent som å fylle bensin. Poenger er at man har sjelden behov for lynlading. Man lader når man kan - ikke når man må. Det betyr at man lader når man ellers har pause eller om natten. Man må lære seg å planlegge på en annen måte enn når man kjører bensinbil. Det krever litt innsats til å begynne med, men man kommer raskt inn i det. Vi har vært på norgesferie to somre på rad nå. Både i nord og i sør. I år lynladet vi kanskje to ganger på 3 uker. Vi lader som oftest om natten når vi overnatter. Anonymkode: bbd79...530
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2021 #6 Skrevet 14. juli 2021 En annen elbil-jomfru her, har akkurat bestilt vår første Tusen takk for informasjon, spesielt den fra AA-530, informasjonen om forskjellen mellom hurtig- og lynlader var nyttig. Nå vet jeg ikke hvilken elbiler dere andre har, men ble nysgjerrig nå. Vi har bestilt oss en VW ID. 4 GTX med en del ekstrautstyr, har 470 km rekkevidde og koster rett under kr 550.000,-. Man kan før gode elbiler med lang rekkevidde godt under millionen. Anonymkode: a5a51...2d1
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2021 #7 Skrevet 14. juli 2021 Vi har en Audi Etron 55 som familiebil. I tillegg har vi en Nissan Leaf til nærmiljø-kjøring. Audien fungerer overraskende godt til langkjøring. Aircondition og varme spiser veldig lite strøm. Vi lader sjelden. Det er godt med ladestasjoner de aller fleste steder, og når man leder over natten - når man likevel har stoppet for å sove - så krever det ingen ekstra pauser i løpet av dagen Vi har kjørt elbil i snart 10 år. I begynnelsen var det uvant med lading, planlegging osv. Det er jo annerledes enn å bare kunne kjøre innom en hvilken som helst bensinstasjon langs veien. Man må tenke annerledes og på veldig lange turer må man Planlegge litt mer. Men det er en vanesak. Og det ER billig og problemfritt å kjøre elbil når man kommer inn i det. Anonymkode: bbd79...530
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2021 #8 Skrevet 15. juli 2021 Tusen takk for tips og råd. Vi står mellom Tesla 3 og Polestar. I forhold til lading, har jeg forstått det slik at det beste er å fylle batteriet til ca 80% ved ladestasjoner langs veien. Så er det sikkert lurt å teste dette ut FØR vi legger ut på en langkjøring😅. Så får vi se hva det blir til. Til første anonym: Med tanke på bompenger og ferjeutgifter, ønsker vi å bytte. De månedlige utgiftene våre ligger rundt 5000kr i måneden kun på dette. Da kommer drivstoff og forsikring utenom. Forsikringen på elbilen går ikke opp, men bompengene blir halvert. Vi har ladestasjon hjemme, så vi kommer jo til å merke det på strømregningen vil jeg tro. Men om prisen på langkjøringen sommerstid vil være den samme, spiller ikke det så stor rolle. Vi kjøper bil som er mest praktisk i hverdagen, men som kan fungere på langtur også👍 hi Anonymkode: 87a8c...30a
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2021 #9 Skrevet 15. juli 2021 Jeg tenker det er lurt å lytte til de som HAR elbil, ikke de som kjenner noen eller mener noe. Jeg kjøpte meg en ny en til 300 lapper, kun 20 mil rekkevidde. Fordi jeg har kort vei til jobb og fritidsaktiviteter. Dette gikk helt fint på tur. Kjørte 8 timer for å komme frem, 9 hjemover. Du lader når du uansett skal stoppe. Dopauser og kaffe. Mat eller butikkærender. Strekke på beina. For vår del ble dette sånn som alle andre turer med den dieselbilen vi hadde før, eneste forskjellen var at du setter i en lader før du gjør ærendene. Det koster nesten det samme som bensin/diesel når du hurtiglader. Derfor er det lurt å lade om natten. Jeg kommer nok ikke til å vurdere noe annet enn elbil ved neste kjøp. Veldig fornøyd. Anonymkode: 10dd0...443
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå