Gå til innhold

Hva er det med mannfolk? Planlegging/tidsbruk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på noen dagers ferietur, og hva MÅ mannen gjøre da? Vaske bil og klippe plen. Alt annet av pakking og ordning faller på meg. Han pakker det inn i bilen da, og det er jo DET som tar tid og er mye jobb i følge ham🙄

Samme om vi skal på eller ha bursdag, dåp osv. Da må bil vaskes. Why? Ingen bryr seg om bilen er ren? 

Mistenker at dette er kun for å kunne rømme fra alt ansvar, stikke av en stund og komme tilbake til alt ferdig ordnet av meg. Han velger alltid å gjøre ting som ikke når opp til prioriteringslisten min engang. Han kunne jo valgt å gjøre ti g i god tid da, men nei, det gjøres da det pasdet dårligst mtp alt som er igjen å gjøre. 

Anonymkode: eb6d4...d95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreslår at du neste gang kommer han i forkjøpet og drar og vasker bilen, så kan han være hjemme og pakke

Anonymkode: 9f71f...910

Skrevet

En sånn har jeg også. Han er arbeidsom og deltagende i ting som skjer i heimen, så det er ikke for å snike seg unna, han er bare elendig på planlegging. 

For eksempel kan det være kjempeviktig å henge opp klesvasken 15 min før julegjestene kommer og jeg står i morgenkåpe og venter på at potetene skal komme på kok. Eller rydde i avisene mens resten av familien venter i bilen. 

Jeg har gitt opp å mase, han får gjøre ting i sitt tempo og ta ansvar om vi kommer for sent. 

Anonymkode: faf36...43a

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

En sånn har jeg også. Han er arbeidsom og deltagende i ting som skjer i heimen, så det er ikke for å snike seg unna, han er bare elendig på planlegging. 

For eksempel kan det være kjempeviktig å henge opp klesvasken 15 min før julegjestene kommer og jeg står i morgenkåpe og venter på at potetene skal komme på kok. Eller rydde i avisene mens resten av familien venter i bilen. 

Jeg har gitt opp å mase, han får gjøre ting i sitt tempo og ta ansvar om vi kommer for sent. 

Og tømme alle søppeldunker i huset rett før gjestene kommer, med det resultat at de må skritte over søpleposene på veg inn døra fordi de enten står på trappa eller foran døra. Blir gaaaal. 

Skrevet

Dere har litt forskjellige prioriteringer, men jeg er enig i at gresset bør klippes før man reiser vekk for flere dager, det gjør vi også. At det ikke er viktig for deg, betyr jo ikke at det ikke bør gjøres. Men som ei over sier, kom han forkjøpet neste gang om du er lei av å stå med pakkinga alene. Klipp plenen og vask bilen selv, så er det gjort. 

Anonymkode: 09a43...4ff

Skrevet

Jeg mistenker at menn gjør slike ting fordi de føler det er deres ansvar. Så når gjestene kommer kan de se at plenen er klippet og at bilen er ren og mannen innbiller seg at de da ser at han har gjort sin jobb. At huset eller maten ikke er ferdig eller ungene ikke påkledd er helt greit fordi det ikke er deres ansvar. Har gjestene noe å utsi på dette regner de med at det er kone/samboer gjestene da tenker at ikke har gjort jobben sin. 

Anonymkode: 2744f...a8c

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Dere har litt forskjellige prioriteringer, men jeg er enig i at gresset bør klippes før man reiser vekk for flere dager, det gjør vi også. At det ikke er viktig for deg, betyr jo ikke at det ikke bør gjøres. Men som ei over sier, kom han forkjøpet neste gang om du er lei av å stå med pakkinga alene. Klipp plenen og vask bilen selv, så er det gjort. 

Anonymkode: 09a43...4ff

Du kan ikke si klipp plenen og vask bilen selv, det er absolutt ikke noe jeg ville gjort så det blir ikke "selv". Da gjør jeg jo bare de få oppgavene ha har. Da hadde jo jeg måttet pakke midt på natta da for han hadde jo ikke gjort det. 

Plenen trenger overhodet ikke klippes før ferien, tvertimot. Da blomstrer kløver og biene og humlene er lykkelige. Ingen som ser plenen vår når vi er borte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Foreslår at du neste gang kommer han i forkjøpet og drar og vasker bilen, så kan han være hjemme og pakke

Anonymkode: 9f71f...910

Hvorfor skal jeg gjøre noe som er fullstendig unødvendig? For så å gjøre alt etterpå alene? Han pakker ikke om jeg ikke er der, han må bes om å finne det og det og det, evt ha liste om han skal pakke noe. 

Skrevet

Hva med å fordele oppgavene før ferien på forhånd ? Selv liker jeg å forlate hus og hage i fin stand så forstår mannen godt der. Skriv en liste med oppgaver og skriv hvem som har ansvar for hva.

Skrevet

Du må si; «jeg begynner å vaske bilen, jeg. Så kan du pakke for x og y, vaske klær, tømme kattedo, brette klær, støvsuge» 

osv alt du må gjøre mens han vasker bil. Er kun speiling som gjør at de skjønner selv hvor dust de er! 

Anonymkode: c4c5b...569

Skrevet

Vi har hatt selskap der jeg står på hodet for å få ryddet og vasket inne før gjestene kommer, mens mannen rydder i låven... Ja, for det er jo i låven vi har tenkt å sitte 🙄 Litt ulike prioriteringer kan du si. Ser ikke alt som må gjøres inne, men ute derimot, på "hans domene", der er det ikke måte på hva som plutselig må gjøres når det passer dårligst 😅 Har lært da, så delegerer nå.

Anonymkode: 2e553...c85

Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen din med at du alltid blir stående med pakkingen, men jeg ville også ha hatt ren bli og nyklippet plen. Det er mye mer jobb å klippe den når dere kommer tilbake om den har blitt helt eng, det må kanskje gjøres i flere omganger. Akkurat som jeg er ren og pen selv tenker jeg også at bilen bør være. 
Men for å komme han i forkjøpet går det an å skrive en liste med alt som skal gjøres før turen, og helst med noenlunde tidspunkt. For eksempel bør blomstene vannes og søpla tømmes rett før, mens «hovedpakkingen» kan tas noen dager i forveien. Da gjenstår toalettsaker og slik som man bruker frem til man skal dra. 
Du må nok innse at det ikke er du som eier fasiten på hva som er viktig, hans mening teller like mye. Mye av frustrasjonen kan kanskje likevel unngås ved å skrive liste for å synliggjøre alt, og få en jevnere fordeling av oppgaver.

Skrevet

Min exmann sto med skjegget i postkassa når jeg klipte plenen og ordna alle slike «manneting» dagene før vi skulle reise bort på ferie. Han spurte: hva skal jeg gjøre da? Han fikk til svar: du og dine barns ting må pakkes. Husket skal være greit ryddet og kleskurven tom før jeg forlater huset, så om du vil dra når vi har planlagt avhenger i hvor mye du hjelper til. 

Nå har jeg alltid likt å klippe plenen, vaske biler og de typeske mannetingene slik at det var ikke noe mer enn at jeg så det måtte gjøres. Jeg hater å komme hjem til ett bomba hus, så huset skal være klart til å ta imot hauger med skittentau og unger som bare slenger fra seg ting når de kommer inn døra. Ferierotet må ha plass slik at jeg ikke gruer meg til å komme hjem. 
Det var aldri noe styr siden for jeg tror han merket hvor deilig det var å komme hjem når ting ikke var kaos og med litt planlegging uka før så var det ikke noe problem å få til heller. Kom vi til bunns i skittentøyskurva var det ingen unger som klaget over at klærne de ville ha med seg ikke var vasket, eller unger som leita etter noe. 

Anonymkode: 370b2...d30

Skrevet

Jepp, er sånn her også. Hvert eneste år!

I år kom svigermor innom midt i den værste pakke-tiden. Jeg sto på hodet i skittentøyskurven - bokstavelig talt. Men vi tok oss tid til både kaffe på terrassen og sosialt samvær med henne i et par timer. 

Da hun endelig gikk satt mannen i gang med bilvask - mens ungene var sultne og vi skulle gjøre ferdig pakkinga. Jeg ble sur, ungene grinete og mannen fikk ikke pakket sine egne ting før sent på kveld.

Da vi kom hjem - og bilen virkelig kunne ha behov for både vask og støvsuging - da har han det derimot svært lite travelt med å gjøre det…..

Anonymkode: 129bd...28d

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Dette 👆 Jeg har en mann som ti minutter før avreise plutselig finner ut at han må ta en dusj, mens alle vi andre står der og tripper. Midt to minutter før filmkvelden starter, når popkornet står på bordet og ungene er plassert i sofaen og filmen er klar på skjermen, DA skal han bare henge opp vasken «skikkelig fort». Altså…. Han sniker seg ikke unna, men det er veldig dårlig time management. 

Anonymkode: a95b4...90f

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (14 timer siden):

Jeg skjønner frustrasjonen din med at du alltid blir stående med pakkingen, men jeg ville også ha hatt ren bli og nyklippet plen. Det er mye mer jobb å klippe den når dere kommer tilbake om den har blitt helt eng, det må kanskje gjøres i flere omganger. Akkurat som jeg er ren og pen selv tenker jeg også at bilen bør være. 
Men for å komme han i forkjøpet går det an å skrive en liste med alt som skal gjøres før turen, og helst med noenlunde tidspunkt. For eksempel bør blomstene vannes og søpla tømmes rett før, mens «hovedpakkingen» kan tas noen dager i forveien. Da gjenstår toalettsaker og slik som man bruker frem til man skal dra. 
Du må nok innse at det ikke er du som eier fasiten på hva som er viktig, hans mening teller like mye. Mye av frustrasjonen kan kanskje likevel unngås ved å skrive liste for å synliggjøre alt, og få en jevnere fordeling av oppgaver.

Selvfølgelig er det en fasit på hva som er riktig. Jeg irriterer meg alltid over det når damer (eller menn) sier «jeg kan ikke forvente at han gjør det på min måte», når han gjør en halvveis jobb eller ikke deltar. Hvis «hans måte» er å slurve så er det ikke «hans måte» da er det bare en ræva utført jobb 😅 

Mannen i huset her prøvde seg på den nylig. At stakkars han måtte «rydde på min måte», men ærlig talt. Hvis du har lagt posten i stolen så funker det ikke å si at du rydder på din egen måte. Posten skal ikke ligge i kosestolen i stua, ferdig snakka. 

Men…. Til his manns forsvar så er det digg med ren bil og nyklippet gress. Men jeg ville heller kjørt bilen gjennom bilvasken enn å pakke klær. Så hvorfor kan ikke han pakke klærne så tar du bilen Hi? 

Og forresten så kan det hende Hi sitter på i hvert fall halve fasiten på hva som skal gjøres. For noen oppgaver er faktisk viktigere. Og så lenge menn ikke har gjort en del av de oppgavene, i familier der damene løper rundt og fasiliteter og tar hovedansvaret (som er veldig mange familier i større eller mindre grad), så forstår mannfolkene ganske ofte ikke hva som er viktig og ikke. De har jo aldri stått for logistikken på heimebane, så de har ikke lært det. Men damene skjønner at du ikke kan dra på ferie uten klær, men du kan dra på ferie uten nyvasket bil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Selvfølgelig er det en fasit på hva som er riktig. Jeg irriterer meg alltid over det når damer (eller menn) sier «jeg kan ikke forvente at han gjør det på min måte», når han gjør en halvveis jobb eller ikke deltar. Hvis «hans måte» er å slurve så er det ikke «hans måte» da er det bare en ræva utført jobb 😅 

Mannen i huset her prøvde seg på den nylig. At stakkars han måtte «rydde på min måte», men ærlig talt. Hvis du har lagt posten i stolen så funker det ikke å si at du rydder på din egen måte. Posten skal ikke ligge i kosestolen i stua, ferdig snakka. 

Men…. Til his manns forsvar så er det digg med ren bil og nyklippet gress. Men jeg ville heller kjørt bilen gjennom bilvasken enn å pakke klær. Så hvorfor kan ikke han pakke klærne så tar du bilen Hi? 

Og forresten så kan det hende Hi sitter på i hvert fall halve fasiten på hva som skal gjøres. For noen oppgaver er faktisk viktigere. Og så lenge menn ikke har gjort en del av de oppgavene, i familier der damene løper rundt og fasiliteter og tar hovedansvaret (som er veldig mange familier i større eller mindre grad), så forstår mannfolkene ganske ofte ikke hva som er viktig og ikke. De har jo aldri stått for logistikken på heimebane, så de har ikke lært det. Men damene skjønner at du ikke kan dra på ferie uten klær, men du kan dra på ferie uten nyvasket bil. 

Kjøre bilen gjennom automatisk er du gal? Da hadde det blitt skilsmisse. Den skal håndveskes ja, og ikke faen om jeg står og gjør det. Hvertfall ikke når vi skal på ferie og dem blir skitten igjen 5 minutter etterpå. 

Nyklipt plen er fint for oss mennesker, men ser det jo ikke når vi er vell. Da kan hullene få suse, det anbefales jo nå å ikke klippe plen så ofte. 

Enig i at hans måte ikke nødvendigvis er ok, det må jo gjøres ordentlig. Min mann rydder gulvet ved å gå å sparke leker osv inntil veggen slik at det kan gås der. I følge ham har han rydda bra nok. Men det er jo bare flytting på ting. 

Skrevet

Her er jeg litt skyld i det selv, jeg blir smårar om han skal pakke, han glemmer jo halvparten og jeg må ha oversikt at alt er med og hvor det er 😅 i tillegg hater jeg å vaske bil, synes derfor det er en grei arbeidsfordeling. 

Ikke bare mannfolk som er sånn. Svigermor er sånn. Ler fremdeles av ett øyeblikk fra vi skulle på hytta med de, svigerfar er litt utålmodig. Han satt ute i bilen og ventet, usikker på om det var turtallet på bilen eller blodtrykket hans som var nærmest bristepunktet. Det lå en aura av utålmodig rundt det hele. Etter å ha kokt kaffe og en haug andre småting, kommer hun omsider ut døra. Da tar hun altså sopekosten og soper seg ned trappa på vei ut 😂😂😂 det uttrykket til svigerfar, vi holdt på å stryke med av latter. 

Anonymkode: 433a1...61d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...