Anonym bruker Skrevet 14. juli 2021 #1 Skrevet 14. juli 2021 Har fått inntrykk av her inne at når man snakker om datanerd så snakker man om en som gamer mye, altså spiller mye dataspill. I mitt lille hode blir det helt feil. Ja, en datanerd kan godt finne på å være en gamer, men en gamer er ikke nødvendigvis en datanerd. Kjenner flere som spiller en del, men som egentlig ikke kan så mye om data annet enn spillingen. Kjenner også flere som er det jeg kaller datanerder som programmerer, koder, gjerne bygger sin egen maskin, setter opp servere, nettvert og så videre, men som ikke spiller så veldig mye. Så hva tenker dere en datanerd er? Anonymkode: 1d187...f06
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2021 #2 Skrevet 14. juli 2021 Egentlig det siste, slik du beskriver. Anonymkode: 7f223...585
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2021 #3 Skrevet 14. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Har fått inntrykk av her inne at når man snakker om datanerd så snakker man om en som gamer mye, altså spiller mye dataspill. I mitt lille hode blir det helt feil. Ja, en datanerd kan godt finne på å være en gamer, men en gamer er ikke nødvendigvis en datanerd. Kjenner flere som spiller en del, men som egentlig ikke kan så mye om data annet enn spillingen. Kjenner også flere som er det jeg kaller datanerder som programmerer, koder, gjerne bygger sin egen maskin, setter opp servere, nettvert og så videre, men som ikke spiller så veldig mye. Så hva tenker dere en datanerd er? Anonymkode: 1d187...f06 Jeg tenker som deg, er man datanerd så kan man mye om datamaskinen, programmering osv. En gamer er ikke nødvendigvis noen datanerd. Anonymkode: d3bc0...c3a
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2021 #4 Skrevet 14. juli 2021 Må nok være enig i det siste. At man sitter og programmerer og er mer en normalt opptatt av å sette sammen egne maskiner og nettverk. Bill Gates var nok et typisk nerd når han var yngre (usikker på hva han gjør nå) Anonymkode: 4763b...79e
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2021 #5 Skrevet 14. juli 2021 Det er vel som å si at noen som er sjåfør, kjører mye, er en "bil-nerd", bare fordi vedkommende bruker bil mye. Noen som mekker bil, særlig på fritiden, er det jeg ville tenkt med en gang noen sa noen av "bil-nerd". Jeg ville ikke tenkt på en taxi-sjåfør eller varebil-sjåfør med en gang, selv om begge bruker bil mye. Det samme med PC. Bare fordi noen spiller mye spill på PC så tenker jeg ikke "data-nerd" med en gang. Anonymkode: aee01...761
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2021 #6 Skrevet 14. juli 2021 Når man er nerd, en eller annen type nerd, så er man veldig belest i det emnet og kan mye. Bruker mye tid på interessen sin, kanskje til og med så mye at man blir litt sosialt rar fordi man lever i bobla si med tingen de er så opptatt av. Om det er bil, data, matte eller noe annet så er det noe du går veldig opp i og kan mye om. En datanerd i mine øyne er da en som virkelig kan data, programmering, har en forståelse for hvordan datamaskiner er laget osv. En person som spiller mye er kanskje spill-nerd, men datanerd er han ikke. Anonymkode: f54c1...1c0
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2021 #7 Skrevet 14. juli 2021 Er ikke det en ganske utdatert terminologi? Men en nerd er for meg en med et spesielt interessefelt, feks data, og som har fordypet seg mye i det. Feks koding, sikkerhetsmetikker eller blokkjeder. Man er jo ikke nødvendigvis serienerd selv om man ser tv 12 timer i døgnet. Og heller ikke datanerd om man spiller data. Anonymkode: 4843f...5f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå