Gå til innhold

Føler at hun gnir det inn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent av meg lever ett motsatt liv enn meg. Hun og mannen tjener godt, har arvet mye og de bruker mye penger. Og det er greit. Men føler at hun gnir det inn. Jeg og mannen har det trangt økonomisk pga helse og uføretrygd. Sønnen min synes det er urettferdig at vi ikke kan reise på ferie hver sommer eller i høst og vinterferien, men han godtar det 

Men er vanskelig når vi møter denne bekjente og guttene hennes. Da sitter hun å forteller hva de skal i ferien. Hun sier til guttene sine: vi skal kose oss og ha det mye morro i ferien ja gutter. Min gutt sitter der også og synes kanskje det er litt trist å høre om ferien. Bør ikke voksne folk tenke litt før de snakker?

Hun kan også spørre min gutt om hva vi skal i ferien. Vi skal være hjemme sier han. Men uansett så fortsetter hun å prate om ferien de skal på 

Anonymkode: c470c...128

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun virker ganske kort.

Anonymkode: 679ff...46d

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

En bekjent av meg lever ett motsatt liv enn meg. Hun og mannen tjener godt, har arvet mye og de bruker mye penger. Og det er greit. Men føler at hun gnir det inn. Jeg og mannen har det trangt økonomisk pga helse og uføretrygd. Sønnen min synes det er urettferdig at vi ikke kan reise på ferie hver sommer eller i høst og vinterferien, men han godtar det 

Men er vanskelig når vi møter denne bekjente og guttene hennes. Da sitter hun å forteller hva de skal i ferien. Hun sier til guttene sine: vi skal kose oss og ha det mye morro i ferien ja gutter. Min gutt sitter der også og synes kanskje det er litt trist å høre om ferien. Bør ikke voksne folk tenke litt før de snakker?

Hun kan også spørre min gutt om hva vi skal i ferien. Vi skal være hjemme sier han. Men uansett så fortsetter hun å prate om ferien de skal på 

Den der er vanskelig … Jeg har en venninne som har veldig dårlig råd og jeg passer meg litt for hva jeg sier angående slikt. Hun merker nok det og har sagt at for henne er det bedre hvis vi kan snakke om alt og på samme måte som jeg ville gjort til noen som har god råd. 

Det er uansett lov å tenke seg om hvordan man sier ting . Jeg synes det er taktløst slik din venninne velger å snakke, men kan det rett og slett være at hun ikke vil gjøre forskjell på venninnene sine og snakker naturlig? Det trenger ikke være så vondt ment 

Skrevet

Dårlig utviklede sosiale antenner, heter det der, samt behov for selvhevdelse. Egentlig bare pinlig. 

Anonymkode: 3f273...a0c

Skrevet

Tror det er din tolkning av det, ikke hennes intensjon å gi det inn. Samtidig er det lov å si til henne at det er sårt for gutten din å høre på alle planene deres, og om hun kan være litt forsiktig med å nevne sånt når dere møtes. 

Jeg gikk på en skikkelig blemme forrige uke. Jobber med et barn med spesielle behov og var så uheldig at jeg nevnte for foreldrene (i en naturlig samtalesetting) hvor deilig det er at sønnen min er blitt større, mer selvstendig og står opp selv på morgenen. Disse foreldrene får nok aldri oppleve det og den kjente jeg må med én gang jeg hadde sagt det. 

Din bekjent har tydeligvis ikke skjønt selv at hennes utsagn sårer, så si det til henne, du. 

Anonymkode: 713f3...c9a

Skrevet

Det der er kjempevanskelig! Min beste venninne fra ungdomstiden og jeg har havnet ganske ulikt, jeg da som den "heldige" (svært god økonomi, lykkelig gift osv), mens hun ble bedratt og forlatt og sliter veldig økonomisk. Jeg unngår i stor grad å snakke for mye om ting som går bra for meg, sender ikke like mye Snap til henne når vi er på reise/ute og spiser osv nettopp fordi jeg ikke ønsker å gni det inn, men samtidig kan jeg jo ikke lyve heller når hun spør hva vi skal i ferien eller hva jeg gjorde sist helg osv. Ikke ønsker hun å bli spandert på heller, så vi kan f.eks. aldri spise ute sammen selv om jeg noen få ganger har forsøkt å tilby meg å betale. 

Poenget er bare at dette er vanskelig uansett tror jeg. Men det er jo ikke bra hvis hun uoppfordret snakker mye om slikt, og spesielt foran barnet ditt. Det ville jeg aldri gjort.

Anonymkode: 0aa50...0de

Skrevet

Men hvorfor gjør dere ikke noe med gutten i ferien? Å bare være hjemme høres nitrist ut. 

Anonymkode: c69e0...2af

Skrevet

Som noen sier, litt mangel på sosiale antenner kanskje? En skal være litt var for å skryte om ferier foran barn som ikke har samme mulighet. Så er det faktisk mulig å engasjere seg i hva andre gjør selv om det ikke virker like storslått. Vi skal fiske. Spørre hva de skal fiske, hva de håper å fange, har du lært å sløye en fisk for det kunne jeg tenke meg å lære. Kanskje du kan lære meg det. Alt er spennende å snakke om hvis en bare engasjerer seg i verden til den du snakker med. Skjønner ikke hvorfor folk ikke gjør mer av det, skal liksom bare skryte i vei av hva de selv gjør. 

Hvis en absolutt skal prate om hva som skjer i ferien, mulig jeg har veldig enkel humor, men jeg klarer alltids å finne noen trivielle historier uansett hva slags ferie. Alt er jo ikke glamorøst fra a til å bare fordi man er på en dyr ferie. I stedet for å legge ut om femstjerners hotell med svømmebasseng i øverste etasjen, kan det kan være mer treffende å fortelle om da du stod i badedrakten i heisen og nøkkelkortet ikke virket. 

Anonymkode: 71084...58f

Skrevet

Jeg er litt splittet i mening om dette, for det er ikke enkelt.

Selvfølgelig kan det føles sårt for gutten din at detaljer blir utbrodert.

Samtidig tenker jeg det er viktig at dere lager en plan selv for ting som dere skal gjøre. Trenger ikke koste noe ekstra, og kan gjerne være i nærmiljøet. Nå kan man jo bl.a. i mange kommuner låne div. aktivitetsutstyr gratis. Det er ofte ikke så mye som skal til, for at gutten din skal føle at han har planer også.

Hvis din venninne virkelig utbroderer detaljer om alt de skal gjøre, da synes jeg det er greit å si fra, at de kanskje ikke trenger å si så mye om det på forhånd.

Samtidig mener jeg det er kjempeviktig at dere lærer gutten deres til å takle akkurat slike situasjoner, for de vil jo trolig gjenta seg i flere ulike sammenhenger i årene som kommer, ikke bare når det kommer til ferie. Idet andre føler seg begrenset rund deg så endres ofte omgangsformen, og da risikerer man å bli unngått eller skviset ut.

Dere kan kanskje ikke reise, men kanskje dere kan ha "internasjonale helger" i sommer. Les dere opp på ulike land, lag god mat fra ulike kontinent og land. Det kan også være en måte å reise på.

Anonymkode: 81a0f...7ca

Skrevet

Livet har aldri vært rettferdig. Det er ingen menneskerett å reise på ferier eller ha penger til overs for kjøpte opplevelser. Vi har ok økonomi, men lærer barna å bli glad for de enkle tingene som ikke koster. Lærer dem at ferie er fri fra skole/jobb og ikke automatisk reiser/opplevelser. Barna nå til dags tror ferie = sirkus fra morgen til kveld. Slik er det ikke her. Her koser vi oss med soving ute under åpen himmel i hagen/terrassen, gå på turer i nærområdet med niste, spise en is rett etter frukost, vannkrig, kortspill, seine filmkvelder i sofaen med popcorn og overnattinger med venner. Lage litt god frukost, lange samtaler rundt bordet og bading i elv/tjern/sjø eller balje, alt ettersom er nærmest.
Det er ferie, det er fri. Og det er ikke minst gode minner.

Anonymkode: e0d95...6f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Livet har aldri vært rettferdig. Det er ingen menneskerett å reise på ferier eller ha penger til overs for kjøpte opplevelser. Vi har ok økonomi, men lærer barna å bli glad for de enkle tingene som ikke koster. Lærer dem at ferie er fri fra skole/jobb og ikke automatisk reiser/opplevelser. Barna nå til dags tror ferie = sirkus fra morgen til kveld. Slik er det ikke her. Her koser vi oss med soving ute under åpen himmel i hagen/terrassen, gå på turer i nærområdet med niste, spise en is rett etter frukost, vannkrig, kortspill, seine filmkvelder i sofaen med popcorn og overnattinger med venner. Lage litt god frukost, lange samtaler rundt bordet og bading i elv/tjern/sjø eller balje, alt ettersom er nærmest.
Det er ferie, det er fri. Og det er ikke minst gode minner.

Anonymkode: e0d95...6f3

Det er slike ting som er mine absolutt beste barndomsminner fra sommer og ferier :)

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er slike ting som er mine absolutt beste barndomsminner fra sommer og ferier :)

Helt enig. Sommerferie når jeg var barn var aldri noe annet sted enn hjemme, men gud som jeg koste meg. Å ta med dyne ut og sove på trampolinen, loff med jordbær til frokost og leke med vannsprederen i varmen. Jeg skjønner ikke hvorfor man må dra til Legoland og syden for å ha det fint.

Anonymkode: 7816c...4da

Skrevet

Jeg er den "fattige" i vår gjeng. Hver gang vi skal på tur, må de absolutt finne en tur som er altfor dyr for meg, men jeg har lært å gi faen. Så kan de reise på tur uten meg, det er helt greit. Høres jeg bitter ut? Ja, det gjør jeg. Er jeg bitter? Faktisk ikke... 

Anonymkode: c1925...6f7

Skrevet

Lag en bucketlist til gutten din, der du skriver opp og tegner ting dere kan finne på innløpet av sommeren. Vi har reist med barna etter de ble så store at de kan huske opplevelsene, men vi lger lista likevel og det er stooooor stas. Barna er nå 12, 9 og 5, og hver gang de har besøk så havner de foran lista som henger i gangen. Og praten går om alt de skal og har gjort, og vennene har vært med på deler av punktene også. 
jeg har en blanding mellom enkle ting de kan gjøre selv, noen ting jeg vet vi skal gjøre og noen aktiviteter vi voksne må delta i.

Eksempel er; hoppe paradis, spikke, grille marshmallows, se Lyn og torden, holde ei krabbe, ta tog, kjøpe nye skoleklær, spise is til frokost, gå tur med en hund, mate endene, se en vindmølle, lære noe nytt, hjelpe en nabo, bygge en hytte, sykkeltur med pappa, lage middag til mamma og pappa, invitere bestemor til frokostvafler, overnatting med venner, plukke blomster til mamma,  filmkveld til kl23,  osv. 

vipps så har sommeren gått og en har fått gjort og opplevd veldig mye selv om det ikke koster skjorta. Om barnet er under lesealder er det fint å illustrere og la barnet krysse ut ting han har gjort, så han kan huske og fortelle om det når noen spør ❤️ Det er lista med hverdagsmagi som er høydepunktet her i allefall, selv om vi har mulighet til å reise i normale tider. 

Anonymkode: 34cc9...e1d

Skrevet

Et godt eksempel på at sosial kompetanse, klasse og dannelse på ingen som helst måte henger sammen med en persons økonomi.

Anonymkode: e48a2...e58

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Sånne folk gidder jeg ikke bruke tid på. Det der er så dårlig gjort. Litt folkeskikk forventer jeg. 

Anonymkode: 3e138...65c

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Lag en bucketlist til gutten din

Så HI har en døende sønn? Ikke bruk ord du ikke forstår, da. Hold deg til norsk, du. En bucket list (ikke samskrevet) er en liste over ting man skal gjøre før man dør.

Anonymkode: 2629d...e01

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Så HI har en døende sønn? Ikke bruk ord du ikke forstår, da. Hold deg til norsk, du. En bucket list (ikke samskrevet) er en liste over ting man skal gjøre før man dør.

Alle skal vi jo dø? Det er ingen som sier at en bucket liste må gjennomføres kun når man vet at man har kort tid igjen å leve. 

Ikke ta alt i verste mening, da. 

Anonymkode: f09c2...f9f

Skrevet

Jeg tenker at det snart er på tide å slutte å være så hårsår og la seg krenke av alt. Misunnelse er faktisk veldig lite kledelig. Prøv heller å gled deg på din venninnes vegne og heller finn på noe sammen med din sønn som gjør ferien hans minneverdig selv om det er hjemme. 

Anonymkode: 87e6e...acc

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Alle skal vi jo dø? Det er ingen som sier at en bucket liste må gjennomføres kun når man vet at man har kort tid igjen å leve. 

Ikke ta alt i verste mening, da. 

Anonymkode: f09c2...f9f

Var det jeg også tenkte. Alle skal dø en dag, hvorfor må man vente med lista si til man har fått en konkret dødsdom? Jeg har en bucket jeg 👍🏻

Anonymkode: 71084...58f

Skrevet

Din venninne kunne godt tenke seg litt bedre om og ikke prate kun om seg og sitt. Litt taktfullhet er alltid på sin plass.

Samtidig så er jo dere venner med litt forskjellig økonomi og jeg tenker at sånn er det nå en gang. Hun må kunne snakke om sitt liv akkurat som du gjør og kanskje kunne du også finne på litt hyggelige aktiviteter med sønnen din som dere kan "skryte" litt om. Trenger ikke å være dyrt som er best.

De hyggeligste sommerminnene mine er når familien min og mitt søskenbarn var på besøk hos besteforeldre og onkelen min som drev småbruk. På fredagskvelden samlet alle seg for å se på familien Macahan i dagligstua. (bestemora mi hadde en finstue som bare ble brukt til "fint")

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

En bucket list er jo ikke noe man lager FORDI man skal dø, det er en liste over ting man vil gjøre FØR man dør. 

Mulig du kun bør bruke ord og vendinger du selv forstår. 

Anonymkode: 53d41...9f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Et av trådens mest positive svar, og det absolutt eneste du greide å henge deg opp i var ett uttrykk.

Så det eneste du har bidratt med i tråden er å spre negativitet og forsøke å fremstille deg selv bedre enn andre. Det er rimelig dårlig sosial kompetanse, noe som forøvrig er noe som diskuteres i tråden...

Bucket list er et uttrykk som har begynt å leve sitt eget liv, folk adopterer det og gir det nye nyanser. Ikke lenge siden et vennepar av meg, som har bodd i USA i mange år, snakket om sommerens bucket list. Med andre ord, det er et uttrykk som folk liker å bruke også uten å inkludere "før man dør" i betydningen, men ha det åpent, ev. med en litt mer positiv tidsbegrendning. Det med positivitet anbefales ;)

Her er et annet eksempel: https://www.ef.no/blog/language/hvordan-lage-en-realistisk-bucket-list-og-faktisk-gjennomfore-den/

Hva mener du forresten om His tema i tråden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...