Anonym bruker Skrevet 13. juli 2021 #26 Del Skrevet 13. juli 2021 Jeg orker ikke bry meg lenger, mistet troa på mennesker for lenge siden. Pandemien er da minste problem vi står ovenfor, har dere lest litt rundt hva som kommer til skje de neste årene med den livsstilen vi har? Jeg har i grunnen bare resignert og innsett at vi mennesker bare får utrydde oss selv i jakten på profitt, så får en forsøke å ha det litt gøy før det braker løs og innse at andre mennesker kan ikke styres og de kommer til å ta valg basert på egen egoisme fremfor hva som er nødvendig. Sånn er det bare. Det er homo sapiens, arten som vandret på jorden, ødela den og utryddet en haug andre med på reisen. Anonymkode: 132b4...2c2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2021 #27 Del Skrevet 13. juli 2021 For å besøke familie osv, ingen fordommer. For å reise til Granca på harrytur derimot…. Anonymkode: ee145...3fb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2021 #28 Del Skrevet 13. juli 2021 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Nei det har jeg ikke. Det er ikke noe forbud om å reise ut av landet så nei ingen måte . Bare håper ate de som reiser ut tar høyde for karantene når de kommer hjem om det blir nødvendig. Anonymkode: 88e33...f27 Det er ikke alt som er lov som er lurt. Anonymkode: 7f3f3...aee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2021 #29 Del Skrevet 13. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Sagt det før, og jeg sier det igjen. Ingen trenger å reise utenlands. Så enkelt er det bare... Men nordmenn er de mest egoistiske menneskene man kan finne, så er på ingen måte overraskende... Meg, meg, meg... Anonymkode: 3ff1f...246 Reiser nordmenn mer enn andre nasjonaliteter hvis land har samme reiserestriksjoner/manglende reiserestriksjoner som Norge? Eller er det bare fordommene dine som snakker? Anonymkode: 4b3a5...731 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2021 #30 Del Skrevet 13. juli 2021 Det å reise til utlandet er ikke risiko i seg selv. Reiser man til et grønt land så løper man jo ikke større risiko om man har krysset en landegrense. Mange steder er det mindre smitte enn det man har hjemme slik at man reduserer risikoen. Man ønsker jo en verden som er så normal som mulig, men uten at man får høyere risiko. Dette kan man få om man er ansvarlig såvel på reise som hjemme. Reiser man til områder med lite eller ingen smitte, har få nærkontakter, følger smittevernreglene (inkludert teste seg før man reiser, etter man er tilbake og går i innreisekarantene om situasjonen tilsier det) så har man omtrent ingen risiko for å bli smittet og enda mindre risiko for å smitte andre. Før man kan smitte andre må man først ha blitt smittet selv noe som faktisk er vanskelig i grønne områder, og dernest må man ikke overholde smittevernreglene slik at man klarer å smitte andre. Et land blir grønt om det har mindre enn 50 smittede på 100 000 innbygger. De fleste av disse er ansvarlige og sitter i karantene så da skal det godt gjøres å bli smittet av de andre om man selv følger smittevernreglene. I starten var det mange som smittet andre da de kom fra reise fordi man ikke visste nok om spredningen av viruset. Siden har de som har smittet andre fra reise stort sett ikke hatt karantene (det var unntak for pendlere/arbeidere fra andre land) eller skulket denne. Altså vært uansvarlig selv, hatt uansvarlig arbeidsgiver eller at unntakene faktisk ikke skulle vært gitt (feilvurdering av myndighetene). Ser man på hvor man blir smittet er det stort sett på private fester (eller som nærkontakter av disse) og av befolkningsgrupper som bort trangt og ikke stoler på myndigheten. Det er også flere som har blitt smittet på korøvelser og i religiøse forsamlinger (vil ikke bli forundret om det er pga. lovsang). Det er mange som har reist gjennom pandemien (også til røde land); flypersonell, arbeidsreiser, nødvendige reiser, uten å bli smittet selv eller smitte andre da de har fulgt smittevernreglene. Reiser man på heisatur, bor på fulle hoteller der man deler områder og bufféter med mange andre, drikker seg full og synger av full hals med mange nærkontakter som man ikke en gang vet hvem er løper man en unødvendig risiko. Gjør man dette på reise og blir smittet, vil man stort sett bli fanget opp når man tar test for å reise hjem (ved positiv test får man ikke reise), positiv test ved ankomst eller positivt test i løpet av innreisekarantenen. All denne uansvarligheten kan man også gjøre hjemme og løpe samme risiko, men her uten krav om test og man løper der større sjanse for å smitte andre. Se bare på hvor travel politiet er i helgene. Man kan også se på hva de som ferierer i eget land gjør. De er på jakt etter opplevelser der fornøyelsesparker og dyreparker er helt fulle. Mange av disse er i områder med mer smitte enn det den er i utlandet - og igjen - stort sett uten krav om testing Så nei, jeg ser ikke ned på de som reiser. Jeg ser litt ned på de som er uansvarlige, som ved sin adferd ikke etterlever smittevern (f.eks. står alt for tett på fest, har mange unødvendige nærkontakter osv) og som ikke tar symptomer og risiko på alvor slik at de smitter andre helt uavhengig av om de reiser eller ikke. Anonymkode: f54fc...5fb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2021 #31 Del Skrevet 13. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg orker ikke bry meg lenger, mistet troa på mennesker for lenge siden. Pandemien er da minste problem vi står ovenfor, har dere lest litt rundt hva som kommer til skje de neste årene med den livsstilen vi har? Jeg har i grunnen bare resignert og innsett at vi mennesker bare får utrydde oss selv i jakten på profitt, så får en forsøke å ha det litt gøy før det braker løs og innse at andre mennesker kan ikke styres og de kommer til å ta valg basert på egen egoisme fremfor hva som er nødvendig. Sånn er det bare. Det er homo sapiens, arten som vandret på jorden, ødela den og utryddet en haug andre med på reisen. Anonymkode: 132b4...2c2 Enig. Det er helt tragisk rett og slett... Anonymkode: ebc44...ab8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2021 #32 Del Skrevet 13. juli 2021 Jeg synes det å se ned på andre mennesker er en utrolig dårlig egenskap. Se ned på, fordømme, kalle andre enkle.. Når det er sagt så tror jeg at det beste hadde vært om grensene hadde vært stengt en stund til. Vi holder oss hjemme i år også- men om naboen velger å ta ferien på tusenfryd eller i utlandet så ser jeg ikke noe annerledes på vedkommende av den grunn.. Anonymkode: d1375...269 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2021 #33 Del Skrevet 13. juli 2021 Ja, jeg ser ned på de som reiser utenlands nå. Samme med utlendingene som ferierer i Norge. Anonymkode: cbb0a...9f1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2021 #34 Del Skrevet 13. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det å reise til utlandet er ikke risiko i seg selv. Reiser man til et grønt land så løper man jo ikke større risiko om man har krysset en landegrense. Mange steder er det mindre smitte enn det man har hjemme slik at man reduserer risikoen. Man ønsker jo en verden som er så normal som mulig, men uten at man får høyere risiko. Dette kan man få om man er ansvarlig såvel på reise som hjemme. Reiser man til områder med lite eller ingen smitte, har få nærkontakter, følger smittevernreglene (inkludert teste seg før man reiser, etter man er tilbake og går i innreisekarantene om situasjonen tilsier det) så har man omtrent ingen risiko for å bli smittet og enda mindre risiko for å smitte andre. Før man kan smitte andre må man først ha blitt smittet selv noe som faktisk er vanskelig i grønne områder, og dernest må man ikke overholde smittevernreglene slik at man klarer å smitte andre. Et land blir grønt om det har mindre enn 50 smittede på 100 000 innbygger. De fleste av disse er ansvarlige og sitter i karantene så da skal det godt gjøres å bli smittet av de andre om man selv følger smittevernreglene. I starten var det mange som smittet andre da de kom fra reise fordi man ikke visste nok om spredningen av viruset. Siden har de som har smittet andre fra reise stort sett ikke hatt karantene (det var unntak for pendlere/arbeidere fra andre land) eller skulket denne. Altså vært uansvarlig selv, hatt uansvarlig arbeidsgiver eller at unntakene faktisk ikke skulle vært gitt (feilvurdering av myndighetene). Ser man på hvor man blir smittet er det stort sett på private fester (eller som nærkontakter av disse) og av befolkningsgrupper som bort trangt og ikke stoler på myndigheten. Det er også flere som har blitt smittet på korøvelser og i religiøse forsamlinger (vil ikke bli forundret om det er pga. lovsang). Det er mange som har reist gjennom pandemien (også til røde land); flypersonell, arbeidsreiser, nødvendige reiser, uten å bli smittet selv eller smitte andre da de har fulgt smittevernreglene. Reiser man på heisatur, bor på fulle hoteller der man deler områder og bufféter med mange andre, drikker seg full og synger av full hals med mange nærkontakter som man ikke en gang vet hvem er løper man en unødvendig risiko. Gjør man dette på reise og blir smittet, vil man stort sett bli fanget opp når man tar test for å reise hjem (ved positiv test får man ikke reise), positiv test ved ankomst eller positivt test i løpet av innreisekarantenen. All denne uansvarligheten kan man også gjøre hjemme og løpe samme risiko, men her uten krav om test og man løper der større sjanse for å smitte andre. Se bare på hvor travel politiet er i helgene. Man kan også se på hva de som ferierer i eget land gjør. De er på jakt etter opplevelser der fornøyelsesparker og dyreparker er helt fulle. Mange av disse er i områder med mer smitte enn det den er i utlandet - og igjen - stort sett uten krav om testing Så nei, jeg ser ikke ned på de som reiser. Jeg ser litt ned på de som er uansvarlige, som ved sin adferd ikke etterlever smittevern (f.eks. står alt for tett på fest, har mange unødvendige nærkontakter osv) og som ikke tar symptomer og risiko på alvor slik at de smitter andre helt uavhengig av om de reiser eller ikke. Anonymkode: f54fc...5fb I teorien høres det jo så bra ut, det du skriver. Faktum er at f.eks. Delta-variantene av viruset smitter langt lettere. Og vi vet ikke hvilke andre varianter som sirkulerer eller oppstår her og nå og hvordan de vil påvirke folk, om vaksinene har effekt av dem osv. Faktum er også at mange som reiser gjør at mange flere som ellers ikke ville vært i nærheten av hverandre vil få mange felles møtepunkter. Mange flere virustyper får dermed også langt flere muligheter for møtepunkter, noe som igjen gir enda større risiko for flere mutasjoner. Og dette skjer helt unødvendig. For unødvendige reiser er nettopp det - unødvendige. Og faktum er at det gir økt risiko for økt importsmitte, noe også FHI har beskrevet tidligere. Det sier seg selv, jo mindre folk beveger seg mellom land nå, jo bedre er det med tanke på å minimere videre smitte. I Europa økte smitten med 10 % bare på en uke for to uker siden. Mange er uvaksinerte fremdeles. Man frykter at EM skal ha vært en supersprederbegivenhet, siden hundrevis av tilskuere har kommet hjem med smitte. Ergo står vi igjen med det samme - å foreta unødvendige utenlandsreiser er... unødvendig. Og det er egoisme, for det tar ikke hensyn til økt risiko eller de som ikke har fått vaksine enda. Anonymkode: 055fb...1b9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2021 #35 Del Skrevet 13. juli 2021 Helt enig med 5fb. Vi må ikke glemme at flere plasser i Norge (bla Agder og Rogaland) er røde. Det betyr at det er flere smittede her, enn feks i enkelte provinser i Spania, der mange nordmenn har feriehus. Så lenge folk forholder seg til gjeldende smitteråd, vil de ikke løpe en stor risiko. Om en ser på statistikker blir de fleste smittet hjemme og på utesteder. En blir ikke automatisk smittet når en krysser landegrensa. De jeg kjenner jeg mister litt respekten for derimot, er de som raver fulle rundt og gauler og gaper. Smittehensynet forsvinner i takt med stigende promille. Det må da være mulig å bruke vett? Holde seg sånn noenlunde edruelig, slik at serveringssteder kan greie seg denne sesongen og? At de ikke må stenge ned igjen?! Anonymkode: 0728e...5df Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2021 #36 Del Skrevet 13. juli 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): I teorien høres det jo så bra ut, det du skriver. Faktum er at f.eks. Delta-variantene av viruset smitter langt lettere. Og vi vet ikke hvilke andre varianter som sirkulerer eller oppstår her og nå og hvordan de vil påvirke folk, om vaksinene har effekt av dem osv. Faktum er også at mange som reiser gjør at mange flere som ellers ikke ville vært i nærheten av hverandre vil få mange felles møtepunkter. Mange flere virustyper får dermed også langt flere muligheter for møtepunkter, noe som igjen gir enda større risiko for flere mutasjoner. Og dette skjer helt unødvendig. For unødvendige reiser er nettopp det - unødvendige. Og faktum er at det gir økt risiko for økt importsmitte, noe også FHI har beskrevet tidligere. Det sier seg selv, jo mindre folk beveger seg mellom land nå, jo bedre er det med tanke på å minimere videre smitte. I Europa økte smitten med 10 % bare på en uke for to uker siden. Mange er uvaksinerte fremdeles. Man frykter at EM skal ha vært en supersprederbegivenhet, siden hundrevis av tilskuere har kommet hjem med smitte. Ergo står vi igjen med det samme - å foreta unødvendige utenlandsreiser er... unødvendig. Og det er egoisme, for det tar ikke hensyn til økt risiko eller de som ikke har fått vaksine enda. Anonymkode: 055fb...1b9 Jeg mener at det ikke er det å reise utenlands i seg selv som er risikoen, men hvordan man oppfører seg der. Man kan fint reise nesten uten å ha en eneste nærkontakt. Grunnen til at EM er fryktet å være en så stor smittespreder er jo ikke at folk reiste, men at de stod tett i køer, satt tett, drakk, brølte, spyttet og nesten ingen hadde munnbind på. Mange kom også fra røde land og mange av dem brydde seg fint lite om smittevern før de dro og enda mindre mens de var på reise. Hadde tilskuerne opprettholdt smittevern med god avstand hadde de ikke tenkt å frykte dette. Bare se på fotballspillerne og støtte apparatet deres. De har reist mellom de samme landene, men opprettholdt strengt smittevern. Ingen lag har måtte trekke seg grunnet smitte. Anonymkode: f54fc...5fb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2021 #37 Del Skrevet 13. juli 2021 Jeg syns det er egoistisk og viser hvor overfladiske vi har blitt. Joda, de fleste kommer ikke til å bli smittet, de tilfører ett land penger de trenger osv, men er de samtidig villige til å havne helt bakerst i helsekøen om det bryter ut en ny bølge i landet de er i? Er de villige til å være strandet i det landet på ubestemt tid pga at landet må stenge ned, reiseforsikringen ikke dekker noe og det ikke er mulig å få transport hjem? Er de villige til å ikke syte og klage om det skulle skje, så er det helt greit for meg. Jeg bor i Norge og ønsker å nyte sommeren når den er her,så jeg skjønner ikke hvorfor folk må ut av Norge for å få varme og sol. Jeg og ungene er brune, har kost oss ute hver dag og kan ikke klage over været. De to dagene med regn har bare vært deilige for det ett godt med litt avbrekk. Det har jo regnet så kort når det har regnet at vi har kost oss ute de dagene også. Jeg har alltid tidlig ferie og har alltid hatt godt vær. Selv om jeg ikke soler meg, så blir jeg brun hvert eneste år. Jeg er bare ute og nyter været om det er 25 eller 32 grader. Anonymkode: 190be...e98 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twintipp Skrevet 13. juli 2021 #38 Del Skrevet 13. juli 2021 Det jeg synes er merkelig er at det er helt innafor å reise rundt til de typiske sommerbyene, og flokke seg som sauer i alle parkene, men å reise utenlands, da er du nek?! Foreldre gråter på kundeservice til familieparkene fordi de ikke får tak i billetter. Flere ganger nå har Tusenfryd gått ut med at de har hatt smittede i parken. Så rasjonelt sett, så tenker jeg at det ikke er verre å stå på en flyplass enn å dra på Hunderfossen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578282 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2021 #39 Del Skrevet 13. juli 2021 Twintipp skrev (1 minutt siden): Det jeg synes er merkelig er at det er helt innafor å reise rundt til de typiske sommerbyene, og flokke seg som sauer i alle parkene, men å reise utenlands, da er du nek?! Foreldre gråter på kundeservice til familieparkene fordi de ikke får tak i billetter. Flere ganger nå har Tusenfryd gått ut med at de har hatt smittede i parken. Så rasjonelt sett, så tenker jeg at det ikke er verre å stå på en flyplass enn å dra på Hunderfossen. Bra skrevet, og helt enig med deg! Anonymkode: 679ee...4b1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2021 #40 Del Skrevet 13. juli 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg syns det er egoistisk og viser hvor overfladiske vi har blitt. Joda, de fleste kommer ikke til å bli smittet, de tilfører ett land penger de trenger osv, men er de samtidig villige til å havne helt bakerst i helsekøen om det bryter ut en ny bølge i landet de er i? Er de villige til å være strandet i det landet på ubestemt tid pga at landet må stenge ned, reiseforsikringen ikke dekker noe og det ikke er mulig å få transport hjem? Er de villige til å ikke syte og klage om det skulle skje, så er det helt greit for meg. Jeg bor i Norge og ønsker å nyte sommeren når den er her,så jeg skjønner ikke hvorfor folk må ut av Norge for å få varme og sol. Jeg og ungene er brune, har kost oss ute hver dag og kan ikke klage over været. De to dagene med regn har bare vært deilige for det ett godt med litt avbrekk. Det har jo regnet så kort når det har regnet at vi har kost oss ute de dagene også. Jeg har alltid tidlig ferie og har alltid hatt godt vær. Selv om jeg ikke soler meg, så blir jeg brun hvert eneste år. Jeg er bare ute og nyter været om det er 25 eller 32 grader. Anonymkode: 190be...e98 De jeg kjenner som har reist tar høyde for alt dette. Selv om smitten med delta kan komme raskt er den ingen flodbølge og når de ikke har nærkontakter (alle treffpunkt er ute med god avstand) så er sjansene svært små for at de plutselig skulle bli smittet når landet fremdeles er grønt. Reiseforsikringen er gyldig så lenge reise til utlandet ikke frarådes. De har egne leiligheter (kjenner ingen som har dratt på chartertur) og er forberedt på å bli strandet og å havne i karantene ved hjemkomst. Anonymkode: f54fc...5fb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2021 #41 Del Skrevet 13. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): I teorien høres det jo så bra ut, det du skriver. Faktum er at f.eks. Delta-variantene av viruset smitter langt lettere. Og vi vet ikke hvilke andre varianter som sirkulerer eller oppstår her og nå og hvordan de vil påvirke folk, om vaksinene har effekt av dem osv. Faktum er også at mange som reiser gjør at mange flere som ellers ikke ville vært i nærheten av hverandre vil få mange felles møtepunkter. Mange flere virustyper får dermed også langt flere muligheter for møtepunkter, noe som igjen gir enda større risiko for flere mutasjoner. Og dette skjer helt unødvendig. For unødvendige reiser er nettopp det - unødvendige. Og faktum er at det gir økt risiko for økt importsmitte, noe også FHI har beskrevet tidligere. Det sier seg selv, jo mindre folk beveger seg mellom land nå, jo bedre er det med tanke på å minimere videre smitte. I Europa økte smitten med 10 % bare på en uke for to uker siden. Mange er uvaksinerte fremdeles. Man frykter at EM skal ha vært en supersprederbegivenhet, siden hundrevis av tilskuere har kommet hjem med smitte. Ergo står vi igjen med det samme - å foreta unødvendige utenlandsreiser er... unødvendig. Og det er egoisme, for det tar ikke hensyn til økt risiko eller de som ikke har fått vaksine enda. Anonymkode: 055fb...1b9 Når myndighetene anser alt unntatt begravelse og jobb som unødvendig, blir det jo en del reiser som anses unødvendige av myndighetene. De mener at det å se sine barn, sin ektefelle, sine gamle foreldre osv er unødvendig. Helt uten bakkekontakt, disse menneskene. Anonymkode: e97cf...187 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2021 #42 Del Skrevet 13. juli 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): De jeg kjenner som har reist tar høyde for alt dette. Selv om smitten med delta kan komme raskt er den ingen flodbølge og når de ikke har nærkontakter (alle treffpunkt er ute med god avstand) så er sjansene svært små for at de plutselig skulle bli smittet når landet fremdeles er grønt. Reiseforsikringen er gyldig så lenge reise til utlandet ikke frarådes. De har egne leiligheter (kjenner ingen som har dratt på chartertur) og er forberedt på å bli strandet og å havne i karantene ved hjemkomst. Anonymkode: f54fc...5fb Danmark har vel konkludert nå at delta er ufarlig, og åpner landet. Men her i Norge skal vi alltid være spesielle... Anonymkode: e97cf...187 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2021 #43 Del Skrevet 13. juli 2021 Fordommer er en påtatt mening, konstruert ut av antakelser. jeg har ikke fordommer mot dersom reiser, basert på at mine meninger og oppfatninger om de som reiser ikke er begrunnet i antagelser. Det jeg derimot mener og synes om de som reiser utenlands for gøy, kos og «fordi de har fortjent en ferie» ER idiotiske egoister. Dette er et faktum, ikke en fordom. Vi bor i en kommune der vi fortsatt vaksinerer 50-60åringer og skrøpelige, flesteparten av oss i mellom får ikke tilbud om vaksine før i september, og hverdagslivene våre kan så smått gå tilbake til normalen. Likevel kommer alle rømlingene fra Oslo (som har fått vaksine og oppfører seg hensynsløst med fyll og fest og er gribber i butikkene) hit på ferie, og mange reiser herifra til Spania og Hellas, uten vaksine «fordi de trenger en ferie NÅ». Ikke har de tenkt å sitte i karantene heller, fordi det ikke er noen som kontrollerer det, og så er det viktig at barna som også har reist må få leke med vennene sine etter å ha vært borte i tre uker. «det er jo bare oss, så det går jo bra» jeg er ikke interessert i å bli syk fordi stakkarslige hjemmekontorfolk må ha sol, fest og fyll. Anonymkode: cf025...6eb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. juli 2021 #44 Del Skrevet 14. juli 2021 Twintipp skrev (7 timer siden): Det jeg synes er merkelig er at det er helt innafor å reise rundt til de typiske sommerbyene, og flokke seg som sauer i alle parkene, men å reise utenlands, da er du nek?! Foreldre gråter på kundeservice til familieparkene fordi de ikke får tak i billetter. Flere ganger nå har Tusenfryd gått ut med at de har hatt smittede i parken. Så rasjonelt sett, så tenker jeg at det ikke er verre å stå på en flyplass enn å dra på Hunderfossen. Akkurat det lurer jeg også på ! Hvor er logikken i det ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2021 #45 Del Skrevet 14. juli 2021 Ja! Anonymkode: b5d05...ab6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
prekæs Skrevet 14. juli 2021 #46 Del Skrevet 14. juli 2021 På ingen måte. Folk gjør som de vil innenfor gjeldende regelverk og smittevern. Har nok heller fordommer mot folk som bryr seg med lovlige ting andre gjør. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2021 #47 Del Skrevet 14. juli 2021 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Sagt det før, og jeg sier det igjen. Ingen trenger å reise utenlands. Så enkelt er det bare... Men nordmenn er de mest egoistiske menneskene man kan finne, så er på ingen måte overraskende... Meg, meg, meg... Anonymkode: 3ff1f...246 Ikke bare nordmenn, utlendinger også. Anonymkode: 3c48f...c74 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2021 #48 Del Skrevet 14. juli 2021 Fordommer vet jeg ikke, men jeg ser veldig ned på dem. Egoister. Heldigvis kjenner jeg ikke en eneste verken privat eller via jobb som er så nek at de drar utenlands i år. De aller fleste er heldigvis oppegående. Anonymkode: f4860...1c5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2021 #49 Del Skrevet 14. juli 2021 Twintipp skrev (9 timer siden): Det jeg synes er merkelig er at det er helt innafor å reise rundt til de typiske sommerbyene, og flokke seg som sauer i alle parkene, men å reise utenlands, da er du nek?! Foreldre gråter på kundeservice til familieparkene fordi de ikke får tak i billetter. Flere ganger nå har Tusenfryd gått ut med at de har hatt smittede i parken. Så rasjonelt sett, så tenker jeg at det ikke er verre å stå på en flyplass enn å dra på Hunderfossen. mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Akkurat det lurer jeg også på ! Hvor er logikken i det ? Det er vel mulig at det ikke er de samme som mener at utenlandsturer ikke er greit som gråter på kundetelefonen til fornøyelsesparkene? Vi velger bort både utenlandstur og de store parkene i år. Pga at vi er så nær å få viruset under kontroll at vi ikke ønsker å bidra til en ny oppblomstring, verken her eller der. Anonymkode: 7f3f3...aee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2021 #50 Del Skrevet 14. juli 2021 Vi har forøvrig også reist til utlandet. Vi har fulgt alt av smittevern (tester oss, har ytterst få nærkontakter, munnbind inne, høy hygiene, landet vi er i har lite smitte, går i karantene hjemme om smitten i landet øker). Vi lever med og har i mange år levd med veldig alvorlig sykdom tett på så smittevern er vi gode på. Når vi kommer hjem vil du kunne se på oss at vi har vært i utlandet. Det du ikke kan se er at dette var en veldig nødvendig reise og en reise som ikke kunne utsettes. Det er ytterst få som vet årsaken til nødvendigheten og ikke noe vi ønsker å fortelle om. Med så fiendtlige voksne rundt omkring må jeg si at jeg er litt bekymret for mottagelsen barna vil få når de treffer venner, bekjente og klassekamerater. Anonymkode: f54fc...5fb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419455-har-du-fordommer-mot-de-som-reiser-ut-av-landet-n%C3%A5/page/2/#findComment-149578347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg