Gå til innhold

Har du fordommer mot de som reiser ut av landet nå?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sagt det før, og jeg sier det igjen. Ingen trenger å reise utenlands. Så enkelt er det bare... Men nordmenn er de mest egoistiske menneskene man kan finne, så er på ingen måte overraskende... Meg, meg, meg... 

Anonymkode: 3ff1f...246

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Eller tenker du at det er helt greit så lenge de er vaksinert eller tester seg? Tenker da på reise innenfor EU. 

Anonymkode: 38536...c0e

På ingen måte. Jeg tenker at så lenge man følge gitte smittevernregler der man er så kommer man langt. Det er ikke hvor man er , men hvordan man er der man er. 

Jeg synes dog at alle reisende burde testes ved hjemkomst . Vaksinert eller ei. 

Unødvendige utenlandsreiser nå er pur egoisme. Man kan forsøke å bortforklare det så mye man vil, men det endrer ikke faktum.

Ingen må på en vanlig ferietur til utlandet nå. Jobbreiser og besøke familie hvor det er sykdom e.l. det kan være nødvendig.

Alle vet at en stor del av befolkningen fremdeles ikke er vaksinert.

Alle vet at selv fullvaksinerte ikke er beskyttet mot smitte fra de nyere virusvariantene, og alle vet at selv fullvaksinerte kan spre slik smitte.

Derfor er det meningsløst å la fullvaksinerte reise ut uten å kreve hverken testing eller karantene av også disse når de kommer hjem igjen.

Det er ikke snakk om fordommer, det er snakk om å tørre å kalle en spade for en spade. Smitten av Delta og Delta+ sprer seg nå raskt i verden, og smittesituasjonen endrer seg på få dager. Da er det meningsløst å ta unødvendige reiser til utlandet, når man vet at mange vil ta med smitte hjem igjen. Siden fullvaksinerte gjerne får mildere symptomer så er det langt fra sikkert at disse forstår at de er smittet etter de er kommet hjem, ergo vil disse kunne smitte utallige mange andre før man ev. greier å spore smittekilden. For det er ikke snakk om hvis eller kanskje dette skjer - det er snakk om at det vil skje. Spørsmålet er hvor mange som blir rammet av unødvendig smitte av de som enda ikke har fått vaksine, som ønsker vaksine. Enda merkeligere er det at noen av de nye mutasjonene også kan være tøffere for yngre. Men bare mor og far og besteforeldre får sine ferieturer, så er det vel greit å kaste unge under bussen...

Anonymkode: 055fb...1b9

Ja, det må jeg si at jeg har. Det er mange som nok anser at de har god nok grunn, men de fleste kunne ventet til neste sommer. Det er liksom begrenset hvor mange døende foreldre i andre land som finnes. 

Anonymkode: 7f3f3...aee

Annonse

Lurer på hvem de er de som reiser...?

Jeg kjenner én person som har reist, og han han kommer fra landet han reiste til (Europa). Han dro dagen etter at han fikk telefon om at et nært familiemedlem hadde dødd i en ulykke. Han hadde ingen planer om å dra, men alle har forståelse for at han gjorde det.

Ellers kjenner jeg ingen, virkelig ingen. Har ikke hørt om noen i utvidet omgangskrets heller.

Jeg dømmer ingen, men jeg et uenig i valget når folk drar på charterturer nå.

Anonymkode: 714b2...cfb

Ja jeg ser ned på de som må reise på ferie nå. Ikke besøke familie osv men ren ferie. De er rett og slett idioter i mine øyne. De har ikke vett på å tenke på noe annet enn seg selv. Ja det er lov å reise nå men rene fritidsreiser anbefales ikke. Så har du de som skal på ferie med sine teite argumenter. Det er lov, vi er vaksinert, vi tester oss. Jeg håper folk blir coronafast for egen regning der de er. Så kan de jo pipe litt i media over hvor lite hjelp de får. 

Anonymkode: 05788...363

Eg kjem ikkje til å ta nokon tur til utlandet i år, og eg syntes det er en dårleg ide å gjera det. Men eg har ingen fordommer mot dei som gjer det. Uansett kva grunn dei har.

Det som irriterer meg, er dei som klager viss landet dei er i, plutseleg blir raudt. Reiser du, veit du at slike problem kan oppstå. Då er det berre å følge reglane som er, og slutt å klag.

Helt greit at folk reiser. Det er «lov» og i flere land er verdensøkonomien avhengig av det slik vi lever i dag. Unner alle som kan å reise, dra på konserter, ut for å spise osv. Håper dog at folk er flinke til å holde avstand og benytter seg av registrering slik at smittesporing kan foregå så knirkefritt som mulig.

Anonymkode: 9425a...dc8

Valkyriemamma skrev (1 minutt siden):

Eg kjem ikkje til å ta nokon tur til utlandet i år, og eg syntes det er en dårleg ide å gjera det. Men eg har ingen fordommer mot dei som gjer det. Uansett kva grunn dei har.

Det som irriterer meg, er dei som klager viss landet dei er i, plutseleg blir raudt. Reiser du, veit du at slike problem kan oppstå. Då er det berre å følge reglane som er, og slutt å klag.

Det siste du sier her er jeg fullstendig enig i. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Helt greit at folk reiser. Det er «lov» og i flere land er verdensøkonomien avhengig av det slik vi lever i dag. Unner alle som kan å reise, dra på konserter, ut for å spise osv. Håper dog at folk er flinke til å holde avstand og benytter seg av registrering slik at smittesporing kan foregå så knirkefritt som mulig.

Anonymkode: 9425a...dc8

Tvilsomt.

Jeg bor ikke på Østlandet hvor mange kommuner har fått ekstra vaksiner, men en annen del av landet.

Siste ukene har jeg flere ganger overhørt både norske og utenlandske turister som er kommet hit snakke om at det er så deeeiliiiiig å slippe å tenke på alle disse smittevernreglene når som de er fullvaksinerte selv, og "ikke trenger vi å holde avstand eller sprite oss å mye heller " (direkte sitat). Selv turister fra land som har vært langt verre rammet enn Norge snakker på samme måte seg imellom, hvor fantastisk det er å være her hvor de ikke trenger å forholde seg til at det er en pandemi i verden, slipper å holde avstand osv.

Nei, ingen fordommer. Selv valgte vi å feriere i Norge, men i høstferien drar vi til utlandet for å besøke nær familie som vi ikke har sett siden desember 2019. Vaksinering i vår kommune blir utsatt hele tiden, så da kan det ikke være så nøye... 

Anonymkode: e97cf...187

Annonse

Det jeg reagerer på er de som drar på diverse ferier med barn. Barn er ikke vaksinerte, men de risikerer også alvorlige ettervirkninger av covid. Og om man tar forholdsregler må uansett barna gjennom unødvendige tester, som i visse tilfeller utføres med makt.

Voksne, vaksinerte mennesker står fritt til å reise så lenge grensene er åpne og de er villige til å bære den eventuelle byrden av konsekvensene for valget sitt. 

Blir ingen reiser her før barna er vaksinert eller pandemien er over. Med delta-varianten blir vi nok å vente til alle er vaksinert med oppdatert vaksine.

Anonymkode: f69c0...0b0

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Unødvendige utenlandsreiser nå er pur egoisme. Man kan forsøke å bortforklare det så mye man vil, men det endrer ikke faktum.

Ingen må på en vanlig ferietur til utlandet nå. Jobbreiser og besøke familie hvor det er sykdom e.l. det kan være nødvendig.

Alle vet at en stor del av befolkningen fremdeles ikke er vaksinert.

Alle vet at selv fullvaksinerte ikke er beskyttet mot smitte fra de nyere virusvariantene, og alle vet at selv fullvaksinerte kan spre slik smitte.

Derfor er det meningsløst å la fullvaksinerte reise ut uten å kreve hverken testing eller karantene av også disse når de kommer hjem igjen.

Det er ikke snakk om fordommer, det er snakk om å tørre å kalle en spade for en spade. Smitten av Delta og Delta+ sprer seg nå raskt i verden, og smittesituasjonen endrer seg på få dager. Da er det meningsløst å ta unødvendige reiser til utlandet, når man vet at mange vil ta med smitte hjem igjen. Siden fullvaksinerte gjerne får mildere symptomer så er det langt fra sikkert at disse forstår at de er smittet etter de er kommet hjem, ergo vil disse kunne smitte utallige mange andre før man ev. greier å spore smittekilden. For det er ikke snakk om hvis eller kanskje dette skjer - det er snakk om at det vil skje. Spørsmålet er hvor mange som blir rammet av unødvendig smitte av de som enda ikke har fått vaksine, som ønsker vaksine. Enda merkeligere er det at noen av de nye mutasjonene også kan være tøffere for yngre. Men bare mor og far og besteforeldre får sine ferieturer, så er det vel greit å kaste unge under bussen...

Signerer!

Anonymkode: 43ff5...202

Ja, har litt fordommer. Ikkäe mot alle, f. Eks. en venninne som skal besøke familien sin. Men har en kollega som jeg ser er i Amsterdam nå. Ho var også i utlandet da de åpnet for det i fjor sommer. Og surprise ; ho er en av de få jeg kjenner som har hatt korona. 

Anonymkode: 39449...f20

Ja, jeg må innrømme at jeg synes det er egoistisk når det bare er snakk om ferie. Greit med nødvendige reiser. Jeg skulle fryktelig gjerne reist til et varmere land selv, men det får vente til neste år.

Anonymkode: 4100f...4ab

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det jeg reagerer på er de som drar på diverse ferier med barn. Barn er ikke vaksinerte, men de risikerer også alvorlige ettervirkninger av covid. Og om man tar forholdsregler må uansett barna gjennom unødvendige tester, som i visse tilfeller utføres med makt.

Voksne, vaksinerte mennesker står fritt til å reise så lenge grensene er åpne og de er villige til å bære den eventuelle byrden av konsekvensene for valget sitt. 

Blir ingen reiser her før barna er vaksinert eller pandemien er over. Med delta-varianten blir vi nok å vente til alle er vaksinert med oppdatert vaksine.

Anonymkode: f69c0...0b0

Barn under tolv testes ikke på Gardermoen. Mulig de gjør det på grensene der man bruker bil. 

Anonymkode: 05788...363

Ikke direkte fordommer, men jeg skulle ønske så mange som mulig holdt seg i ro i sommer. Folk har så ulike forutsetninger og livssituasjoner, men det er ingen tvil om at hvor mye man velger å ta hensyn til andre varierer sterkt fra person til person. 

Anonymkode: 6346f...173

Nei det har jeg ikke. 
 Det er ikke noe forbud om å reise ut av landet så nei ingen  måte . 
Bare håper ate de som reiser ut tar høyde for karantene når de kommer hjem om det blir nødvendig. 

Anonymkode: 88e33...f27

• Opprett ny...