Gå til innhold

Er NAVere late?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var en sak her før om folk som ble håndplukket, av NAV, til å stille på en jobb. Det gikk ikke så bra. Hvorfor vet vi ikke.

Her har det gått helt den andre veien, glimrende godt, fordi NAV lyste ut stillingen og lot de som ville melde seg til jobb, heller enn å peke ut folk til å dra på en jobb.

Wedøy har sittet hverdag som lørdag og kommunisert med nye søkere. Det begynte å haste med å få nordmenn ut i åkeren. Hun sier at de valgte å lyse ut jobbene heller enn å be spesifikke arbeidsledige om å ta på seg jobben.

– Å plukke jordbær kan være beintøft fysisk, og da mener jeg det er bedre å satse på frivillighet enn tvang.

Tidligere i år kom det fram at NAV hadde plukket ut ti mennesker til å høste asparges på Nøtterøy. Fem av dem møtte fram – de resterende fem forlot arbeidsplassen innen dagen var omme.
https://www.tv2.no/nyheter/14109394/

Så da gjenstår spørsmålet, er folk som får hjelp av NAV late? Eller er det slik at folk som har gått på NAV over lenger tid mest sannsynligvis er syke, for syke til å stå på et jorde og plukke bær?

Anonymkode: 662c9...3d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at om man definerer navere som dem som får ytelser fra nav fordi de vil, og ikke fordi de må, så er det selvsagt riktig. Selv om man vel også kan si at det å ikke ønske å bidra til fellesskapet, ikke klare å se verdien av å være nyttig i en jobb og «fortjene» lønn, kan omtales som mentale problemer.

Og de finnes, selv om man ikke liker tanken på det. Så ja, disse menneskene er late.

Men jeg tenker at de er i mindretall, og at flertallet har gode grunner til å motta ytelser. Bærplukking er tungt og lite lønnsomt, så mange faller nok av lasset der. Man skal være i god fysisk form for å holde ut et slikt type arbeid, og arbeidsløshet gir vanligvis ikke folk et kick for å holde seg i form, man blir heller depressiv og passiv.

Så er det selvsagt også bedre å kunne velge å jobbe. Motivasjonen er vesentlig større om man selv tar initiativ til å søke og få en jobb, enn om man får den tildelt av nav med trusler om å miste dagpengene om man ikke jobber.

Skrevet

Nå som det er strengere regler på AAP. Så er det jo mange som er syke, som får sosialstønad, og de må og da stå registrert som arbeidssøkere. Og er det noen av de, som har fått beskjed om å stå i en åker, skjønner jeg at de ikke møter opp.

Så har man de som er syke, men ikke syke nok, men heller ikke friske nok, og havner mellom 2 stoler.

Så har man noen få, som bare er late, og faktisk ikke vil.

Så har man de som virkelig vil, og da søker og møter opp, og gjør så godt de kan.

Anonymkode: d38d0...fed

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Det var en sak her før om folk som ble håndplukket, av NAV, til å stille på en jobb. Det gikk ikke så bra. Hvorfor vet vi ikke.

Her har det gått helt den andre veien, glimrende godt, fordi NAV lyste ut stillingen og lot de som ville melde seg til jobb, heller enn å peke ut folk til å dra på en jobb.

Wedøy har sittet hverdag som lørdag og kommunisert med nye søkere. Det begynte å haste med å få nordmenn ut i åkeren. Hun sier at de valgte å lyse ut jobbene heller enn å be spesifikke arbeidsledige om å ta på seg jobben.

– Å plukke jordbær kan være beintøft fysisk, og da mener jeg det er bedre å satse på frivillighet enn tvang.

Tidligere i år kom det fram at NAV hadde plukket ut ti mennesker til å høste asparges på Nøtterøy. Fem av dem møtte fram – de resterende fem forlot arbeidsplassen innen dagen var omme.

Så da gjenstår spørsmålet, er folk som får hjelp av NAV late? Eller er det slik at folk som har gått på NAV over lenger tid mest sannsynligvis er syke, for syke til å stå på et jorde og plukke bær?

Jeg tenker at det er NAV systemet som er for dårlig. Det kommer alt for mye an på den saksbehandleren man får, og det er en systematisk uvilje mot å erkjenne systemfeil. Hva de forventer av klientene og hva de forventer av seg selv er milevis unna hverandre.

Og i tillegg utviser de stor ignoranse for fagkompetanse ved å ikke regne ekspertuttalelser for godt nok grunnlag . De har sine egne eksperter som ofte kommer med stikk motsatte konklusjoner, gjerne uten å møte personen de uttaler seg om en gang.

Interne eksperter foretrekkes foran eksterne, mer objektive stemmer som har pasientens helhetsbilde som grunnlag for sine uttalelser. Det er helt absurd. 

Anonymkode: e817d...997

Skrevet

Hvordan definerer du nav'ere da?

Jeg trodde definisjonen var de som ønsker å leve på div stønader fremfor å jobbe, og da finner du selvfølgelig "bunnslammet", de late.

Men det er mange som mottar stønader fra nav uten å være late, som ønsker å være i jobb, som er villig til å gjøre hva som helst annet enn å leve på nav. De stiller jo i en helt annen kategori.

Når det er sagt er slett ikke jordbærplukking for alle altså. Jeg tar med ungene på selvplukk i to timer hver sommer, og blir helt ødelagt i ryggen av det. Den gåingen der er helt drepen for min rygg. Jeg har ikke noe problem med å jobbe, men å jobbe i en jordbæråker klarer jeg ikke.

Så å lyse ut stillingen som jordbærplukker og la de motiverte med sterk rygg søke fremfor å tvinge folk dit må da være det beste for alle, og spesielt for jordbærbonden. Jeg leste reportasjen, hvor bonden sa at tre tenåringer plukket sammen mengde som en motivert voksen østeuropeer som lever av pengene hun tjener i åkeren om sommeren hele året hjemme...

Anonymkode: 05b5a...8ac

Skrevet

Navere er late ja, men ikke alle som mottar ytelse fra Nav er en naver. En naver er de som ikke gidder å delta, som synes det er greit å leve av de pengene de får av Nav.

Anonymkode: 3a477...71f

Skrevet

Vet du…, noen er late det tør jeg og si. 
men så har du de  resten som ikke  er late. 
Men syke.  Er selv inn i prosessen å søke ufør og jeg skal fortelle deg at det er ingen dans på roser. 
skulle heller ha jobbet og hatt et normalt liv ikke den dritten jeg sitter i nå. 
akkurat nå består livet mitt av  å sove gå på jobb kapitulere i  sofaen og senga etter jobb. For å samle krefter til å spise middag med familien.  Kanskje gå en liten tur og være sosial med datteren min. 

Jeg har ikke satt mine ben i en butikk på 3 år. 
alt av innkjøp faller på mannen min. Trene heller ikke gjort, alt handler om jobb og lade til jobb. 
nedstegningen har vært gull for meg og min familie jeg har klatt å ha noe overskudd til familien . 

Anonymkode: df82b...bf6

Skrevet

Mange navere er late, ja, de bruker systemet slik at de slipper å arbeide. 

Anonymkode: b0793...11f

Skrevet

Jeg blir betenkt når de takker nei til å jobbe for de tjener mere på å gå hjem med stønad. Det burde ikke vært ett alternativ. Eller de som jobber akkurat det de må for å tjene seg opp ny sykepenge periode. 

Anonymkode: 4a573...0bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Mange arbeidstakere er late også. De møter opp men gidder ikke gjøre jobben sin. Folk er forskjellige - både i og utenfor Nav-systemet

Anonymkode: e817d...997

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Erna Solberg, er det deg?

Erna Solberg vil innføre arbeidsplikt og en nødhjelpssats på 70 kroner dagen for å luke ut late sosialhjelpsmottakere av Nav-systemet.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O4pVE/solberg-lev-for-70-kroner-dagen-eller-jobb

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Erna Solberg vil innføre arbeidsplikt og en nødhjelpssats på 70 kroner dagen for å luke ut late sosialhjelpsmottakere av Nav-systemet.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O4pVE/solberg-lev-for-70-kroner-dagen-eller-jobb

Det er en av grunnene til at jeg stemmer slik jeg gjør. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg kan ikke lese linken, men det er jo allerede aktivitetsplikt for de under 30 år. Jeg håper at en sånn arbeidsplikt gir rom for at ikke alle kan klare den, som f.eks de som har fått avslag på AAP og får sosialstønad. Uansett så har jeg overhodet ingen tiltro til Erna, det synet hun har på de som sliter er så uspiselig at jeg aldri noensinne kommer til å stemme på Høyre.

Anonymkode: 3a477...71f

Skrevet

Nå var det jo en gjeng 16-åringer som plukket jordbær i den reportasjen. Det er jo ikke uvanlig å være tenåring og jobbe i innhøsting om sommeren. De stiller heller ikke sterkest til andre sommerjobber som krever at du er over 18, har lappen osv. Jeg kjenner ikke årsakene til at de 10 som ble tilbudt jobb trakk seg. Det er antagelig 10 ulike grunner til det, men det jeg kan si er at det å jobbe på akkord eller lav timelønn i seg selv kan gjøre at noen må trekke seg av økonomiske årsaker. Om man har dagpenger, så skal man ikke jobbe mer enn 60% av det antallet arbeidstimer du vanligvis har før resten av dagpengene faller bort. Om den jobben du da har fått er dårlig betalt, så kan det være at noen rett og slett ikke har råd. En slektning ble arbeidsledig fra en stilling med ganske god lønn. Han ble tilbudt et vikariat, deltid, og måtte finregne mye for å finne ut om han hadde råd til den inntektsnedgangen det innebar å takke ja. Han kom til at han ikke kunne. Han har lån, unger og faste utgifter, og det var allerede skåret til beinet. Han kunne ikke gå enda mer ned i lønn bare for å ta den stillingen. Det stred mot alle hans prinsipper, men han måtte takke nei. Heldigvis fikk han ny, full jobb rett etter. 

Anonymkode: 604e3...dd7

Skrevet

Jeg tror ikke "late" er den beste beskrivelsen, men mange er arbeidssky og i hvertfall uvillige til å jobbe med noe der de kan bli skitne eller slitne.

Anonymkode: 9f997...ce2

Skrevet

Det er naturligvis en like sammensatt gruppe som resten av nordmenn, med like ulike årsaker og bakgrunn som valg av yrke. 

En stor utfordring i dagens arbeidsmarked er at mange manuelle jobber forsvinner og krav til effektivitet bare øker. I tillegg til mye skjemaer. Det er snart et skjema for alt. Seriøst, vi har et skjema for rutine for å hente post. Da utelukker vi mange som gjerne vil jobbe, men som ikke passer til jobbene som er ledig. Det kreves også spisskompetanse, arbeid som kun krever to hender og to bein pluss litt stå-på-vilje er de jobbene med flest søkere og hardeste konkurransen. Pr nå er det flere stillinger ute innen mitt fag og jeg har blitt tilbudt jobb uten å søke. Hvis jeg derimot skulle søke på en butikkjobb, ville jeg mest sannsynlig ikke fått den. 

Som ei skriver, takker du ja til en jobb med betydelig lavere lønn kan du ironisk nok tape penger på å jobbe. 

Så har du selvfølgelig de som synes det er digg å slippe å forholde seg til det stresset som tross alt følger en del jobber. 

Du har de som egentlig er litt for syke til å stå i en fulltidsjobb, men som ikke de finner en diagnose for og derfor er du på papiret helt frisk. 

Du finner dem alle. Men majoriteten er nok som deg og meg, noen som ønsker jobb og følelsen av å være selvstendig. 

Anonymkode: 63998...d4e

Skrevet

Redd for å jobbe, redd for hvordan det er å jobbe. Det er skummelt. Hjemme er trygt 

Anonymkode: 4c7a0...8e4

Skrevet
On 7/12/2021 at 12:18 PM, Anonym bruker said:

finnes vel begge deler der også, noen er der pga sykdom og slik, andre er på det fordi de ikke gidder og jobbe

Anonymkode: 9bf68...e04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...