Gå til innhold

I dag brøt jeg med min venninne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg så råtten og slem. 
sendte hun en lang melding og fortalte at jeg  ikke vil ha kontakt mer. 
hun er psykisk syk nå i en veldig dårlig periode. Ble tvangsinnlagt men kom ut igjen fremdeles syk.  
åååå det gjør så vondt men jeg orker ikke å bry meg og være der for hun når hun har friske perioder og når hun blir syk, hater hun meg og vil ikke ha noe med meg å gjøre. 
vi bor på en liten plass nå har hun  vært i psykose og gått fritt rundt i bygda.  Sagt og gjort mye rart. Jeg vil ikke  ha samme stempel på meg som hun har. 

Skjønner ikke hva jeg vil med innlegget men hva hadde du gjort? 

Anonymkode: 1801c...f12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff du brøt med henne når hun trengte deg mest. Hun er syk. 

Anonymkode: 1107c...967

Skrevet

Skjønner at det kan være slitsomt, men at du er redd for å få samme stempel på deg som henne, og at det er derfor du bryter med henne? Når hun sannsynligvis trenger deg som mest? Ja, ja - da er du nok neppe et stort tap for henne, dårlig venninne...

Anonymkode: 8c524...69b

Skrevet (endret)

Jeg skjønner deg veldig godt. Det er knallhardt å være pårørende, og når det kommer til et punkt er man nødt til å si " hit men ikke lenger". Det er vondt for deg, og også for henne når hun er i gode perioder, men sånn er det.  Jeg ville ikke tenkt på stempel, men på alt det andre.

Lykke til! Det er som det er. Du virker ikke å ta lett på det, og har sikkert tenkt lenge.

Endret av amandine
Skrevet

Når velferden er blitt sulteforet og ikke har de ressursene som kreves så går det ut over ikke bare de syke men også de sykes nærmeste.

Jeg skjønner godt at du ikke har ressursene som kreves, alene. Jeg skjønner godt det er tøft å forsøke å "bære" noens lidelser, alene. Jeg skjønner det.

Ikke slit deg ut selv heller. Ta vare på deg selv også. Vær ærlig, si i fra om at du trenger litt tid for deg selv, heller enn å bare bryte. 

Anonymkode: d966a...739

Skrevet

Enig med både amandine og 739.

Selv om det gjør vondt, sikkert for dere begge to, så må man av og til beskytte seg selv. Selv om du nevner det med rykte virker ikke å være hovedårsaken din for å kutte kontakten. Det er alltid så mye, mye mer rundt det å være nær pårørende en som er så syk.

Om du ønsker å gjøre noe fra siden nå, så kan du ev. ta kontakt med hennes fastlege eller kommunelegen, og varsle at du vet ta hun var innlagt, at hun ble skrevet ut derfra, men at hun fremdeles er svært syk, og at du - som har stått henne nær - nå dessverre må beskytte deg selv og trekke deg unna, men at du ønsker å varsle til de som har ansvar om at hun trenger langt tettere oppfølging enn hun synes å ha. Mener du hun kan være farlig for seg selv eller andre, da varsler du det som en akuttsak, enten til legevakten eller politiet.

Jeg synes du behandlet henne med respekt ved at du skrev en melding til henne og forklarte hvorfor du trakk deg unna, istedenfor å bare trekke deg helt ut uten at hun visste hvorfor. Å måtte beskytte seg selv er en ærlig sak, Hi.

Anonymkode: 84c1d...83b

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Huff du brøt med henne når hun trengte deg mest. Hun er syk. 

Anonymkode: 1107c...967

Hun vil ikke ha noe med meg å gjøre har hun skrevet til meg. 

Skrevet
amandine skrev (16 minutter siden):

Jeg skjønner deg veldig godt. Det er knallhardt å være pårørende, og når det kommer til et punkt er man nødt til å si " hit men ikke lenger". Det er vondt for deg, og også for henne når hun er i gode perioder, men sånn er det.  Jeg ville ikke tenkt på stempel, men på alt det andre.

Lykke til! Det er som det er. Du virker ikke å ta lett på det, og har sikkert tenkt lenge.

Ja det med stempel er vel egentlig bare en unnskylding for meg selv.  
jeg har kjempe vondt av hun.  Men som du sier hit men ikke lenger. Jeg har latt hun få komme tilbake i livet mitt 2 ganger før og atter engan har jeg blitt hennes hoggestubbe . Jeg er satan selv  mener hun.  
Akkurat nå orker jeg ikke mere. 
nå tar jeg en pause fra hun så får vi se  hva som skjer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Når velferden er blitt sulteforet og ikke har de ressursene som kreves så går det ut over ikke bare de syke men også de sykes nærmeste.

Jeg skjønner godt at du ikke har ressursene som kreves, alene. Jeg skjønner godt det er tøft å forsøke å "bære" noens lidelser, alene. Jeg skjønner det.

Ikke slit deg ut selv heller. Ta vare på deg selv også. Vær ærlig, si i fra om at du trenger litt tid for deg selv, heller enn å bare bryte. 

Anonymkode: d966a...739

Sant. Jeg sa  i meldingen jeg sendte at vi ikke kan  være venner så lenge hun  er som hun er nå. Jeg sa jeg liker den friske versjonen av hun men den syke liker jeg ikke. Er faktisk litt redd hun når hun er så dårlig som nå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Enig med både amandine og 739.

Selv om det gjør vondt, sikkert for dere begge to, så må man av og til beskytte seg selv. Selv om du nevner det med rykte virker ikke å være hovedårsaken din for å kutte kontakten. Det er alltid så mye, mye mer rundt det å være nær pårørende en som er så syk.

Om du ønsker å gjøre noe fra siden nå, så kan du ev. ta kontakt med hennes fastlege eller kommunelegen, og varsle at du vet ta hun var innlagt, at hun ble skrevet ut derfra, men at hun fremdeles er svært syk, og at du - som har stått henne nær - nå dessverre må beskytte deg selv og trekke deg unna, men at du ønsker å varsle til de som har ansvar om at hun trenger langt tettere oppfølging enn hun synes å ha. Mener du hun kan være farlig for seg selv eller andre, da varsler du det som en akuttsak, enten til legevakten eller politiet.

Jeg synes du behandlet henne med respekt ved at du skrev en melding til henne og forklarte hvorfor du trakk deg unna, istedenfor å bare trekke deg helt ut uten at hun visste hvorfor. Å måtte beskytte seg selv er en ærlig sak, Hi.

Anonymkode: 84c1d...83b

Takk 

Ja nå må jeg beskytte meg selv. Jeg er vel den siste vennen hun har. Alle andre har skygget banen for lenge siden. 
  Jeg mener at selv om hun er syk må hun jo ha noen klare øyeblikk siden hun klarte å lure seg hjem. Hun har sletter de  stygge meldingene  hun har sendt meg.  I disse klare øyeblikkene kunne hun ha ringt  eller sendt en melding. 
 Hun var den som først  brøt kontakten med meg, så jeg har vel kun bekreftet det hun allerede har bestemt seg for. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Skjønner at det kan være slitsomt, men at du er redd for å få samme stempel på deg som henne, og at det er derfor du bryter med henne? Når hun sannsynligvis trenger deg som mest? Ja, ja - da er du nok neppe et stort tap for henne, dårlig venninne...

Anonymkode: 8c524...69b

Nei sånn ser hun det selv og. Hun sendte meg en melding  hvor hun sa at hun ikke vil ha noe mere med meg å gjøre. Jeg skjønner jo at det er den syke delen av hun  som prater. Men hvor mange sjanser skal hun få? Dette er 4 gang hun  Bryter med meg under sykdommen. Tror ikke hun trenger meg verken frisk eller syk. 
Så da er jeg heller en dårlig venninne . 

Skrevet

Det er fortvilende å være syk og fortvilende å være pårørende. Og av og til fortvilende å være i behandlingsapparatet. Jobbet en liten stund i psykiatrien og det var til tider brutalt å se hvordan svært psykisk syke mennesker fikk ødelagt alt av relasjoner når de var syke. De er friske nok til at tvang ikke kan brukes, men så syke at de ødelegger relasjoner og økonomi. Å se fortvilte pårørende som bare vil pasientens best være fullstendig utslitt er veldig vondt. 
Alle har en grense og du må passe på deg selv. 

Anonymkode: 93fbf...832

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er fortvilende å være syk og fortvilende å være pårørende. Og av og til fortvilende å være i behandlingsapparatet. Jobbet en liten stund i psykiatrien og det var til tider brutalt å se hvordan svært psykisk syke mennesker fikk ødelagt alt av relasjoner når de var syke. De er friske nok til at tvang ikke kan brukes, men så syke at de ødelegger relasjoner og økonomi. Å se fortvilte pårørende som bare vil pasientens best være fullstendig utslitt er veldig vondt. 
Alle har en grense og du må passe på deg selv. 

Anonymkode: 93fbf...832

Det er jo akkurat det. Hun her  skjønner ikke at hun er syk. Tar ikke medisin for hun er jo frisk… jo det er hun jo når tar de, men så slutter hun og da skjer dette gang på gang.  
Jeg føler meg som verdens værste person. 
men jeg orker  ikke mer. 

Skrevet

HENNE!!!

Anonymkode: 6ec27...96d

Skrevet
On 7/11/2021 at 10:46 PM, Anonym bruker said:

Jeg føler meg så råtten og slem. 
sendte hun en lang melding og fortalte at jeg  ikke vil ha kontakt mer. 
hun er psykisk syk nå i en veldig dårlig periode. Ble tvangsinnlagt men kom ut igjen fremdeles syk.  
åååå det gjør så vondt men jeg orker ikke å bry meg og være der for hun når hun har friske perioder og når hun blir syk, hater hun meg og vil ikke ha noe med meg å gjøre. 
vi bor på en liten plass nå har hun  vært i psykose og gått fritt rundt i bygda.  Sagt og gjort mye rart. Jeg vil ikke  ha samme stempel på meg som hun har. 

Skjønner ikke hva jeg vil med innlegget men hva hadde du gjort? 

du er ikke noe særlig god venninne, stakkars hun andre ❤️

Anonymkode: d28f3...107

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Du har tydeligvis ikke måtte forholde deg til noe liknende…

Anonymkode: aa70e...f8f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Også vennskap kan ha sin grense, som alle andre forhold. Man kan flytte fra hverandre som samboere og skilles som ektefeller, det er vel ingen klausul i et vennskap som sier at det skal tåle alt og vare evig. Det høres ut som HI har stått i alt som har kommet med sykdommen til venninna si lenge. På hvilket grunnlag konkluderer du med at hun ikke har tålt nok og at hun derfor er ei dårlig venninne som ikke insisterer på å være nær når hun har fått beskjed om å pelle seg vekk?

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.7.2021 den 0.53):

HENNE!!!

Henne? Er du tussete?

Anonymkode: 9e9c4...7e0

Skrevet

Du må lære deg forskjell på hun/henne.

«Sendte hun en lang melding……» HENNE skal du bruke.

Anonymkode: d3153...5b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Henne? Er du tussete?

Anonymkode: 9e9c4...7e0

Nei, men kanskje du er? Hi har skrevet hun i stedet for henne flere ganger i innlegget sitt!

Skrevet
On 7/15/2021 at 5:51 PM, Anonym bruker said:

Du har tydeligvis ikke måtte forholde deg til noe liknende…

Anonymkode: aa70e...f8f

har flere i familien med bipolar , 3 av de inne kjernefamilien, kutter ikke de ut, har også 2 venninner som sliter sikkelig sykisk, sykt slitsom på de dagene de har nedeperioder, men kunne aldri kuttet ut noen av de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...