Anonym bruker Skrevet 11. juli 2021 #1 Skrevet 11. juli 2021 Bassenget vårt er 360x76 cm. (ikke oppblåsbart), og vi sliter med å finne trekk/duk/lokk som tåler vekten av en person for å sikre det. Men siden det er påbudt med slik sikring så må jo folk ha fått tak i det et sted! Hva anbefaler dere som har dette, og hvor har dere kjøpt det? Anonymkode: cc2c7...e2c
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2021 #2 Skrevet 11. juli 2021 https://skando.no/basseng-med-alt-tilbehør-ø366cm-681.html?gclid=EAIaIQobChMImrvM4J_b8QIVHAfmCh2OHgzgEAQYAyABEgLwevD_BwE Dette er bassenget vi har. hi Anonymkode: cc2c7...e2c
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2021 #3 Skrevet 11. juli 2021 Haha…jeg leste bassengskrekk og lurte litt på hva du skulle frem til😊 Anonymkode: 83950...7b0
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2021 #4 Skrevet 11. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Haha…jeg leste bassengskrekk og lurte litt på hva du skulle frem til😊 Anonymkode: 83950...7b0 Ha ha 😅 Anonymkode: cc2c7...e2c
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2021 #5 Skrevet 11. juli 2021 Litt på siden, men hvis hagen er inngjerdet, med låst port er det ikke krav om bassengtrekk. Forøvrig ville jeg undersøkt hva leverandøren kan tilby. Anonymkode: 45a7a...85d
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2021 #6 Skrevet 11. juli 2021 Du får ikke trekk som holder en person til sånne basseng. Ta vekk stigen når det ikke er i bruk og ha et trekk dere knyter rundt så det ikke blåser av. Vi har først et trekk i bobleplast som holder på varmen i bassenget og så et blått trekk med tråd rundt kanten så det kan strammes litt og sitte godt. Anonymkode: c1ea4...a4f
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2021 #7 Skrevet 11. juli 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Haha…jeg leste bassengskrekk og lurte litt på hva du skulle frem til😊 Anonymkode: 83950...7b0 Og jeg leste bassengantrekk (og tenkte noen skulle på et stort hotell)... men da jeg så målene på bassenget lurte jeg på hvorfor det krever eget antrekk Hi - her hadde jeg først tatt en telefon til Forbrukerrådet, faktisk. Siden det er påbudt med en slik toppsikring, så vil jeg anta at det ikke kan være lovlig å selge et slikt basseng uten at det også enten følger med, eller er mulig å kjøpe på samme sted, en slik sikring. Uansett så bør det være slik at leverandør enkelt må kunne vise til hvor man får kjøpt egen sikring for toppen, hvis de selv ikke fører det - leverandør må jo være pålagt å informere om at det er pålagt med toppsikring også? Ville ringt Forbrukerrådet, hørt hva de sier, og så kontaktet de dere kjøpte det av etterpå. Hvis det ikke er mulig å få tak i er det mest trolig ulovlig å selge i Norge. Og da skal dere jo ha pengene tilbake. Anonymkode: 4cfd1...1c5
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2021 #8 Skrevet 11. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): https://skando.no/basseng-med-alt-tilbehør-ø366cm-681.html?gclid=EAIaIQobChMImrvM4J_b8QIVHAfmCh2OHgzgEAQYAyABEgLwevD_BwE Dette er bassenget vi har. hi Anonymkode: cc2c7...e2c I linken står det at overtrekk følger med. Hvis dette ikke er godt nok mtp. lovgivningen så antar jeg at de egentlig ikke har lov å selge det slik, uten toppsikring. Men det er nok ikke alle som er like bevisste på slike detaljer som det du er, Hi. Anonymkode: 4cfd1...1c5
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2021 #9 Skrevet 11. juli 2021 Vi har låst port/gjerde rundt terrassen, og bassenget bygget inn der. Så vi har bare en solduk (ser ut som blå bobleplast) som flyter på vannet. Den holder i hvert fall effektivt på varmen, og er enkel å ta av og på, hvis det er et alternativ for dere. Anonymkode: 46752...aef
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2021 #10 Skrevet 11. juli 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Og jeg leste bassengantrekk (og tenkte noen skulle på et stort hotell)... men da jeg så målene på bassenget lurte jeg på hvorfor det krever eget antrekk Hi - her hadde jeg først tatt en telefon til Forbrukerrådet, faktisk. Siden det er påbudt med en slik toppsikring, så vil jeg anta at det ikke kan være lovlig å selge et slikt basseng uten at det også enten følger med, eller er mulig å kjøpe på samme sted, en slik sikring. Uansett så bør det være slik at leverandør enkelt må kunne vise til hvor man får kjøpt egen sikring for toppen, hvis de selv ikke fører det - leverandør må jo være pålagt å informere om at det er pålagt med toppsikring også? Ville ringt Forbrukerrådet, hørt hva de sier, og så kontaktet de dere kjøpte det av etterpå. Hvis det ikke er mulig å få tak i er det mest trolig ulovlig å selge i Norge. Og da skal dere jo ha pengene tilbake. Anonymkode: 4cfd1...1c5 Sånne bassenger selges overalt, fra lekebutikker til Biltema liksom, og trekk følger sjelden med... Lovverket sier vel at man er ansvarlig om noen drukner i bassenget ditt som ikke er sikret, men det gjelder alle basseng, dammer osv som er mer enn en halvmeter dype, og når man tenker på hvor mange slike det er i de tusen hjem (de klarer jo ikke levere nok basseng) er det få som er sikret etter dette lovverket. Anonymkode: c1ea4...a4f
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2021 #11 Skrevet 11. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Sånne bassenger selges overalt, fra lekebutikker til Biltema liksom, og trekk følger sjelden med... Lovverket sier vel at man er ansvarlig om noen drukner i bassenget ditt som ikke er sikret, men det gjelder alle basseng, dammer osv som er mer enn en halvmeter dype, og når man tenker på hvor mange slike det er i de tusen hjem (de klarer jo ikke levere nok basseng) er det få som er sikret etter dette lovverket. Anonymkode: c1ea4...a4f Rettelse, mer enn 20 cm dype, lovverket krever at du sikrer alt som er dypere enn 20 cm. Det gjøres ikke altså... Anonymkode: c1ea4...a4f
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2021 #12 Skrevet 11. juli 2021 Basseng skal sikres med trekk eller gjerde. Så lenge bassenget står rett på bakken og ikke er gravd ned er gjerdet på bassenget sikring nok. Det er derfor stigene kommer med trappdel som kan løftes av og festes på toppen. Graver du ned må du ha matte over hvis du ikke har gjerde rundt Anonymkode: 9e5f2...200
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2021 #13 Skrevet 11. juli 2021 Du kjøper en presenning, noen meter med tau, legger presenningen over bassenget og strammer tauet utenpå. Så enkelt, og så billig. Anonymkode: 97da8...93f
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2021 #14 Skrevet 12. juli 2021 Jeg kjøpte basseng»tak/advarselsdukke, de koster en del, er et helvete å sette sammen og på, men veldig verste et nå som det er der 😅 Anonymkode: 387f4...a6f
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2021 #15 Skrevet 12. juli 2021 Takk for alle svar! Vi har et sånt trekk som vi strammer til med tau, som vi brukte i fjor og så langt i år. Det var først da jeg begynte å finlese reglene at jeg oppdaget at det egentlig ikke er godt nok. Men det er nok riktig det at de fleste ikke har trekk som tåler folk. Bassenget står i hagen, med hekk mot alle naboer, og for å komme til hagen må man gå inn på gårdsplassen, langsmed huset og rundt huset for å i det hele tatt få øye på bassenget (det synes altså ikke fra gata). Dvs. at det er fullt mulig å komme til bassenget utenfra, men da har man med vilje gått et stykke og inn i hagen vår. Vi har derfor kommet fram til at vi fortsetter med det trekket vi har (stigen dras vekk når det ikke er i bruk), men tømmer bassenget for vann når vi nå drar på ferie og blir borte i to uker. Hi Anonymkode: cc2c7...e2c
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2021 #16 Skrevet 12. juli 2021 P.S. Bassengantrekk har jeg 😁 Hi Anonymkode: cc2c7...e2c
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2021 #17 Skrevet 12. juli 2021 Trur hvis du skal kunne stå på det bassenget der så hadde ramma knekt først Anonymkode: 16ae4...695
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2021 #18 Skrevet 12. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Trur hvis du skal kunne stå på det bassenget der så hadde ramma knekt først Anonymkode: 16ae4...695 Det hadde den nok ikke. Ungene tar sats og hopper fra kanten hele tiden, så den ramma tåler mye! Anonymkode: cc2c7...e2c
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2021 #19 Skrevet 12. juli 2021 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Og jeg leste bassengantrekk (og tenkte noen skulle på et stort hotell)... men da jeg så målene på bassenget lurte jeg på hvorfor det krever eget antrekk Hi - her hadde jeg først tatt en telefon til Forbrukerrådet, faktisk. Siden det er påbudt med en slik toppsikring, så vil jeg anta at det ikke kan være lovlig å selge et slikt basseng uten at det også enten følger med, eller er mulig å kjøpe på samme sted, en slik sikring. Uansett så bør det være slik at leverandør enkelt må kunne vise til hvor man får kjøpt egen sikring for toppen, hvis de selv ikke fører det - leverandør må jo være pålagt å informere om at det er pålagt med toppsikring også? Ville ringt Forbrukerrådet, hørt hva de sier, og så kontaktet de dere kjøpte det av etterpå. Hvis det ikke er mulig å få tak i er det mest trolig ulovlig å selge i Norge. Og da skal dere jo ha pengene tilbake. Anonymkode: 4cfd1...1c5 Det er de selvsagt ikke pålagt. Anonymkode: 670fd...4e8
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2021 #20 Skrevet 12. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det hadde den nok ikke. Ungene tar sats og hopper fra kanten hele tiden, så den ramma tåler mye! Anonymkode: cc2c7...e2c Og plutselig tåler den ikke mer. Det blir stygt når ungene surfer på den bølgen. Slike basseng er ikke bygd for å sparke i siden eller stå på ramma. Anonymkode: 670fd...4e8
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2021 #21 Skrevet 12. juli 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Og plutselig tåler den ikke mer. Det blir stygt når ungene surfer på den bølgen. Slike basseng er ikke bygd for å sparke i siden eller stå på ramma. Anonymkode: 670fd...4e8 Om du er usikker på kvaliteten kan du vel bare kjøpe et annet basseng. Til vårt bruk er det supert 😃 Anonymkode: cc2c7...e2c
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2021 #22 Skrevet 12. juli 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Sånne bassenger selges overalt, fra lekebutikker til Biltema liksom, og trekk følger sjelden med... Lovverket sier vel at man er ansvarlig om noen drukner i bassenget ditt som ikke er sikret, men det gjelder alle basseng, dammer osv som er mer enn en halvmeter dype, og når man tenker på hvor mange slike det er i de tusen hjem (de klarer jo ikke levere nok basseng) er det få som er sikret etter dette lovverket. Anonymkode: c1ea4...a4f De trenger ikke være så dype som 1/2 meter dype for å måtte sikkres. Jeg tror det er så lite som 20cm vann som er grensen. Anonymkode: 68e81...c49
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2021 #23 Skrevet 13. juli 2021 Anonym bruker skrev (På 12.7.2021 den 19.40): Om du er usikker på kvaliteten kan du vel bare kjøpe et annet basseng. Til vårt bruk er det supert 😃 Anonymkode: cc2c7...e2c Jeg har skikkelig basseng, nedfelt i terrassen. Med skikkelig godkjent sikkerhetstrekk. Men bryr du deg ikke om barna så kjør på, det vil gi etter plutselig når dere bruker det feil slik. Anonymkode: 670fd...4e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå