Gå til innhold

Snakk om stor lønnsforskjell!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk inn på lønnstabellen for å se hva ny lønn blir og kikket i samme slengen på andre trinn også. Siste halvåret før ferien fikk jeg en ny kollega, vikar, som hadde 3-4 år bak seg i yrket og med en av de laveste utdanningene man kan ha i mitt yrke. Selv har jeg den desidert høyeste, pluss litt tillegg og full ansiennitet. Det skiller faktisk nesten 230 000 kr på årslønnene våre! Jeg vet jo selvsagt at utdanning og erfaring skal utgjøre en forskjell, men at den forskjellen var så stor overrasket meg. Andre som har så store sprik? Og hva tenker dere om det?

Anonymkode: c5c17...5ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg gikk inn på lønnstabellen for å se hva ny lønn blir og kikket i samme slengen på andre trinn også. Siste halvåret før ferien fikk jeg en ny kollega, vikar, som hadde 3-4 år bak seg i yrket og med en av de laveste utdanningene man kan ha i mitt yrke. Selv har jeg den desidert høyeste, pluss litt tillegg og full ansiennitet. Det skiller faktisk nesten 230 000 kr på årslønnene våre! Jeg vet jo selvsagt at utdanning og erfaring skal utgjøre en forskjell, men at den forskjellen var så stor overrasket meg. Andre som har så store sprik? Og hva tenker dere om det?

I min bransje er det alt for lite sprik. Jeg får i praksis 25 000 i året mer enn kolleger med bachelor (har master) og langt mindre krevende oppgaver og ansvar. Det er j@vlig surt. Nyansatte får matchet lønnen der de kommer i fra, så det er nok ikke lenge til 25 åringer med mindre relevant utdanning og erfaring kommer inn med høyere lønn.

Anonymkode: ab1de...732

Skrevet

Sånn er det å jobbe i det offentlige.

Anonymkode: 4f5cf...b22

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg jobber også i det offentlige (jeg som tjener 25000 mer enn de med mindre utdanning, ansvar og erfaring).

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg jobber også i det offentlige (jeg som tjener 25000 mer enn de med mindre utdanning, ansvar og erfaring).

Beklager, jeg mente å sitere deg. Sånn er det å jobbe i det offentlige, ja. Privat næringsliv er mye bedre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Beklager, jeg mente å sitere deg. Sånn er det å jobbe i det offentlige, ja. Privat næringsliv er mye bedre.

Det kommer helt an på hvilket yrke man jobber i.

Anonymkode: a5aed...65b

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg jobber i det offentlige, altså. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobber i det offentlige, altså. 

HI

Tipper du har individuell lønn og fagarbeiderne har tariff? Det kan slå heldig ut om en jobber i en del av kommunen som trenger samme kompetanse som det private næringsliv. Min kompetanse er med få unntak ikke etterspurt i det private.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Tipper du har individuell lønn og fagarbeiderne har tariff? Det kan slå heldig ut om en jobber i en del av kommunen som trenger samme kompetanse som det private næringsliv. Min kompetanse er med få unntak ikke etterspurt i det private.

Nei, jeg er faktisk lærer (noe som  egentlig er litt skummelt å si her inne, for da blir man fort høvlet ned).

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg er faktisk lærer (noe som  egentlig er litt skummelt å si her inne, for da blir man fort høvlet ned).

HI

Jeg synes spriket bare skulle mangle. 

Anonymkode: cd419...9c4

Skrevet

Skulle bare mangle at utdanning og ansiennitet lønner seg. 

Anonymkode: 4f4b4...952

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Skulle bare mangle at utdanning og ansiennitet lønner seg. 

Anonymkode: 4f4b4...952

Joda, jeg er enig, men jeg ble litt overrasket over hvor stor forskjellen var. Det var bare det.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Joda, jeg er enig, men jeg ble litt overrasket over hvor stor forskjellen var. Det var bare det.

HI

Hvilken utdanning har din kollega?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvilken utdanning har din kollega?

Hun er adjunkt. Var et av de siste (det siste?) kullet som gikk ut uten å måtte være lektor. Tror jeg. Hun hadde i hvert fall ikke master og var ganske nyutdanned.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Hun er adjunkt. Var et av de siste (det siste?) kullet som gikk ut uten å måtte være lektor. Tror jeg. Hun hadde i hvert fall ikke master og var ganske nyutdanned.

HI

Adjunkter er stusselig dårlig lønnet! 

Anonymkode: 17963...8c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Sånn er det fort i det private også. Iallfall her jeg jobber…

Anonymkode: 80319...d34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...