Gå til innhold

Hvorfor har jeg så vondt i hoften?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Sitter smerten kun i hofta, eller stråler det? Bedre ved aktivitet? Eller bedre når du tar det med ro?

Anonymkode: f5e42...6a6

Det er kun i hoften. Blir verre når jeg går. Ofte må jeg halte litt også 

Anonymkode: 9c457...a91

Okei, dette er ikke noe man ikke sender til mr altså.  Nå hadde jeg riktignok vært gjennom en stor operasjon, men jeg hadde en blodpropp i hofta. Det ble tilfeldigvis oppdaget etter en ct jeg tok pga noe annet. Det eneste symptomet var at det var vondt. Ikke hevelse, ikke misfarging.  

Anonymkode: 617c6...3c5

Så vondt om natta at du av og til må opp å gå? Har du veldig fast madrass? Det kan være madrassen det er noe galt med og ikke deg. Jeg hadde smerter i hoftene i flere år. Vondt om natta. Våknet stadig for å snu meg, og til slutt var det så vondt at jeg måtte opp å gå og lee det til. Legen sa betennelser, så jeg spiste Brexidol i årevis, gikk til fysioterapeut og kiropraktor uten at det hjalp noe videre. Så gikk et lys brått opp for meg. Jeg hadde veldig fast madrass. Jeg prøvelå en mykere en en natt (overnattet hos noen), og kjøpte så en medium fast en isteden, og vips - så var smerter, betennelser og alt borte, så å si over natta. 

Har du prøvd å svømme? Sykle? Svømming kan gi deg bevelgelse, men du får ikke belastningen som du får når du går. Om det heller ikke gjør vondt når du svømmer så spenner du igjen ikke musklene som gjør vondt enda værre som når du går. 
Sykle kan også være noe. Da jeg hadde skikkelig bekkenløsning når jeg gikk gravid så ble dette reddningen. Jeg fant ut at dette hjalp så sent ved første at jeg alt hadde blitt sykemeldt før jeg nådde halvesvangerskapet, da var det såvidt jeg klarte å gå fra senga til badet. Når jeg tilfeldigvis sykla til butikken endag, ikke langt og i veldig kjærringtempo så merket jeg at det dagen etter var litt bedre. Så det ble en daglig sykketur for jeg merket at jeg stivnet til igjen uten. Så ved andre graviditet ble det mye sykling hver dag, da klarte jeg å jobbe hele svangerskapet selv om jeg hadde bekkenløsning som merktes godt da også. Siden jeg syklet i så kjørringtempo var det ikke stor motstand når jeg sykla eller jeg sykla langt og ble sliten, det var kun for at jeg skulle få bevegd beina uten at de fikk belastning fra alle kiloene jeg fikk på meg. 

Anonymkode: 997eb...9aa

Annonse

Himmel og hav skrev (3 timer siden):

Så vondt om natta at du av og til må opp å gå? Har du veldig fast madrass? Det kan være madrassen det er noe galt med og ikke deg. Jeg hadde smerter i hoftene i flere år. Vondt om natta. Våknet stadig for å snu meg, og til slutt var det så vondt at jeg måtte opp å gå og lee det til. Legen sa betennelser, så jeg spiste Brexidol i årevis, gikk til fysioterapeut og kiropraktor uten at det hjalp noe videre. Så gikk et lys brått opp for meg. Jeg hadde veldig fast madrass. Jeg prøvelå en mykere en en natt (overnattet hos noen), og kjøpte så en medium fast en isteden, og vips - så var smerter, betennelser og alt borte, så å si over natta. 

Jeg opplevde mye av det samme. Hadde vondt i hofter og knær, legen fant ingenting, tok både røntgen og MR. Kom på at smertene kom etter at vi flyttet og jeg fikk ny seng (plassbygget med skumgummimadrass på sponplate, kjempesunt).

Kjøpte en tykk meoryfoam overmadrass, det meste av smertene forsvant etter et par uker, litt vondt i ene hofta innimellom. Da hadde jeg tidvis haltet i 1,5 år, var verst om jeg satt stille en stund, og det verket på natta, sov dårlig.

Skjønner ikke at noe av det første en lege spør om ved diffuse leddsmerter ikke er «Hva sover du på, har du prøvd å bytte seng?» Jeg vet at god seng er viktig, men hadde aldri tenkt over at man kunne bli direkte syk av feil madrass.

Anonymkode: e443d...407

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Okei, dette er ikke noe man ikke sender til mr altså.  Nå hadde jeg riktignok vært gjennom en stor operasjon, men jeg hadde en blodpropp i hofta. Det ble tilfeldigvis oppdaget etter en ct jeg tok pga noe annet. Det eneste symptomet var at det var vondt. Ikke hevelse, ikke misfarging.  

Oj. Det hørtes skremmende ut. Så bra at det ble oppdaget. Hva gjorde de med blodpropper? Hvordan går det med deg nå?

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Har du prøvd å svømme? Sykle? Svømming kan gi deg bevelgelse, men du får ikke belastningen som du får når du går. Om det heller ikke gjør vondt når du svømmer så spenner du igjen ikke musklene som gjør vondt enda værre som når du går. 
Sykle kan også være noe. Da jeg hadde skikkelig bekkenløsning når jeg gikk gravid så ble dette reddningen. Jeg fant ut at dette hjalp så sent ved første at jeg alt hadde blitt sykemeldt før jeg nådde halvesvangerskapet, da var det såvidt jeg klarte å gå fra senga til badet. Når jeg tilfeldigvis sykla til butikken endag, ikke langt og i veldig kjærringtempo så merket jeg at det dagen etter var litt bedre. Så det ble en daglig sykketur for jeg merket at jeg stivnet til igjen uten. Så ved andre graviditet ble det mye sykling hver dag, da klarte jeg å jobbe hele svangerskapet selv om jeg hadde bekkenløsning som merktes godt da også. Siden jeg syklet i så kjørringtempo var det ikke stor motstand når jeg sykla eller jeg sykla langt og ble sliten, det var kun for at jeg skulle få bevegd beina uten at de fikk belastning fra alle kiloene jeg fikk på meg. 

Anonymkode: 997eb...9aa

Kjerringtempo 😅

Jeg skal prøve det. Takk for tips. Jeg har bare vondt i ene siden

prekæs skrev (3 minutter siden):

Sliter selv med hoften. Noe som hjelper meg litt er å strekke ut hoften. Får innimellom kramper på natten og da er strekke ut viktig.

Jeg har fått noen øvelser. Og det hjelper litt det. Men nettene er forfedelig til tider 😔

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har fått noen øvelser. Og det hjelper litt det. Men nettene er forfedelig til tider 😔

Det kan jo være krampe du får. Krampe er veldig smertefullt og da er det å strekke ut som gjelder. Min ene hofte fikk en kortisonsprøyte og har vært fin siden. Du kan jo spørre legen din om det kan være noe alternativ.

Annonse

prekæs skrev (3 minutter siden):

Det kan jo være krampe du får. Krampe er veldig smertefullt og da er det å strekke ut som gjelder. Min ene hofte fikk en kortisonsprøyte og har vært fin siden. Du kan jo spørre legen din om det kan være noe alternativ.

Jeg spurte legen om det. Fikk ikke det. Så bra at du er bedre 😊

Jeg har hatt kramper i leggene, det er veldig smertefullt ja. Men dette i hoften minner ikke om kramper. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Oj. Det hørtes skremmende ut. Så bra at det ble oppdaget. Hva gjorde de med blodpropper? Hvordan går det med deg nå?

Jeg fikk blodfortynnende sprøyter som jeg skulle sette morgen og kveld i tre mnd. Nå merker jeg ingenting til det, heldigvis. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det er kun i hoften. Blir verre når jeg går. Ofte må jeg halte litt også 

Sånn er jeg også. Startet etter en periode med mye løping. Etter det skal det veldig lite til før det blir ille igjen. 

Støtter den om ny madrass. Jeg må ha en myk madrass, ellers merker jeg det med en gang. Det er mer intens verking/gnaging og innimellom svikt. Av og til stråler det ned i kneet. Jeg må tøye hofteleddet. Forsiktig tøying. 

Anonymkode: ba305...82e

Har du vært hos kiropraktor? Jeg opplevde mye av det samme som deg, lege og fysio mente betennelse. Kiropraktoren fant ut at jeg har skjevt, fremoverlent bekken. Nå knekkes det opp ca. hver 3. måned og jeg har nesten ikke smerter. Går jeg for lenge uten behandling, blir det vondt igjen. 

Manuellterapeut, kiropraktor eller naprapat.

En ny undersøkelse av noen som virkelig kan ledd, muskler og skjellett.

Både manuellterapeut og kiropraktor kan henvise til mr om de mener det er nødvendig. Litt usikker på om naprapaten kan det, de er vel ganske nylig kommet inn under helsevesenparaplyen (de var ikke det tidligere for det var for få av dem i Norge)

Jeg har veldig god erfaring med naprapat.

Jeg har slitasjegikt i hoftene da, arvelig belastet, både mamma og mormor har det også. Mormor har byttet hofte to ganger og mamma venter på operasjon. Jeg er ikke der enda, selv om jeg tidvis har vondt.

Anonymkode: 9e059...8f7

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kortisonsprøyte.

Typisk vondt om natta og når du ligger på hofte som du beskriver. 

Anonymkode: 53392...a67

Leger er altfor forsiktige med å sende folk til MR. Min ville heller ikke. Jeg ga meg ikke. Hadde både prolapser og betennelse i slimpose. 
(Slimposebetennelse kan man også se med ultralyd som en del fysioterapeuter har.)

Anonymkode: 53392...a67

Veldig ofte kommer hoftesmerter av at vi sitter for tøye stille. Hofteleddsbøyerne blir korte og muskulaturen blir lite aktivisert. 

Tøying for hofte og rygg, stabiliserings- og styrkeøvelser samt bevegelse i «kjerringtempo» gjør ofte ting bedre. 

Anonymkode: c78d3...d3e

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Legen og fysioterapeut mener senebetennelse. Har gått en kur på Naproxen 500 mg. Det verste er på natta. Det gjør så vondt å ligge på siden 😳 Legen vil ikke sende meg på MR. Noen med erfaring?  What to do?

Prøvd kiropraktor?

Anonymkode: a7184...ddc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...