Gå til innhold

Plutselig 7 korger jordbær…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg fryse noe?

Anonymkode: dfb86...fd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt. 

Jeg pleier å bare rense og dele bærene i to og fryser de uten å gjøre mer. Så sukrer og rører jeg dem når jeg tiner dem. 

Anonymkode: a6fb9...78f

Skrevet

Nei, jordbær kan ikke fryses. Da smuldrer de bort.

Anonymkode: 7b3a0...45c

Skrevet

Rens de og frys de, går så fint atte 🙂

Men om du fryser de i en klump blir ze sittende fast i hverandre. Om du vil ha de i smoothie o.l så legg en brødpose flatt mens de fryses så kan du samle de mer sammen når hvert enkelt bær er fryst.

Anonymkode: aced3...d89

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Selvsagt. 

Jeg pleier å bare rense og dele bærene i to og fryser de uten å gjøre mer. Så sukrer og rører jeg dem når jeg tiner dem. 

Legger du de flatt eller bare i en pose/boks? 
Rører de bare sammen m litt sukker for sylte da? 
jepp, aldri gjort dette før 😆

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker pose eller isbokser o.l. Da blir det jo en klump, men siden jeg stort sett lager syltetøy så gjør det ikke noe. 

Skal du bruke de i smoothie osv kan det nok være lurt å fryse de flatt. 

Lykke til, det er skikkelig kos å hente jordbær fra fryseren midt på vinteren 🍓🍓🍓

Skrevet

Da fryser vi de i poser. Tusen takk for tips :) 

Tenkte til varme lapper og vafler på høst/vinter :)

Skrevet

Bare å fryse de ned i posjoner. Mamma har alltid sukker over når hun fryser, jeg har det ikke og hun mrker ikke forskjell når hun tar de opp om det er fra frysen på hytta. Vi smaker alltid på det vi lager av de, så da merker vi om det er mammas sukkra eller mine usukkra. 

skal du bruke de som hele bær aner jeg ikke hva du egentlig bør gjøre med de, men skal du røre de til syltetøy eller noe slikt så er det helt greit å fryse de. Jeg pleier å la de halvtine, slenge de i en bolle med litt sukker og kjære stavmikseren. Siden jeg fryser de ned i posjoner så blir det lite rester og restene spiser vi opp på brødskiva i løpet av noen dager. Siden det ikke er noe syltepulver eller frysepulver i så holder ikke det seg lenge i kjølaskapet etterpå. 

Anonymkode: 4a72e...70d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Rørte bær lager jeg før jeg fryser, veldig greit å ta opp ferdig syltetøy fra fryseren også.

Oppskriften er 2 kg bær, 1 kg sukker og 1 frysepose (sånt frysepulver så det ikke blir helt rennende). Jeg renser bærene og deler de i 2-4 litt etter hvor store de er. Har de i kjøkkenmaskinen med K-vispen sammen med sukker og frysepulver. Jeg bruker gjerne litt mindre sukker enn oppskriften og rører det sammen før jeg har det i gamle syltetøyglass og fryser ned.

Veldig enkelt og greit, og veldig godt å ta opp gjennom hele vinteren. Alt fra vafler til bløtkake, eller enkle brødskiver smaker fortreffelig med rørte jordbær.

https://spar.no/nettbutikk/varer/kaker-bakevarer/baking/konservering/frysepulver/jam-frysepulver-7622400948237

Skrevet

Jeg heller over 250g sukker pr kg renset bær. Bruker potetstapperen og moser bærene lett sammen. Fryser de ned i frysebeger. 

Anonymkode: 14a78...61d

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Rørte bær lager jeg før jeg fryser, veldig greit å ta opp ferdig syltetøy fra fryseren også.

Oppskriften er 2 kg bær, 1 kg sukker og 1 frysepose (sånt frysepulver så det ikke blir helt rennende). Jeg renser bærene og deler de i 2-4 litt etter hvor store de er. Har de i kjøkkenmaskinen med K-vispen sammen med sukker og frysepulver. Jeg bruker gjerne litt mindre sukker enn oppskriften og rører det sammen før jeg har det i gamle syltetøyglass og fryser ned.

Veldig enkelt og greit, og veldig godt å ta opp gjennom hele vinteren. Alt fra vafler til bløtkake, eller enkle brødskiver smaker fortreffelig med rørte jordbær.

https://spar.no/nettbutikk/varer/kaker-bakevarer/baking/konservering/frysepulver/jam-frysepulver-7622400948237

Jeg gjør likt som deg, men med halve sukkermengden. Lager av gode, norske bær, de trenger ikke så mye sukker. 2,5 kg bær, 600gr sukker og en pose frysepulver. Varierer mengden bær loe etter hvor mye det har regnet. 

Skrevet

Hvorfor bruker dere frysepulver? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor bruker dere frysepulver? 

Ellers blir rørte bær veldig tynt/ flytende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ellers blir rørte bær veldig tynt/ flytende. 

Ok. Derfor rører jeg ikke før jeg fryser dem. Da er det enkelt å tømme av saften før de moses. Minst mulig tilsetningsstoffer 👍🏼Bare litt sukker før de serveres. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ok. Derfor rører jeg ikke før jeg fryser dem. Da er det enkelt å tømme av saften før de moses. Minst mulig tilsetningsstoffer 👍🏼Bare litt sukker før de serveres. 

Da heller du jo vekk mye både smak og næringsstoffer. Frysepulver inneholder ikke konserveringsmidler om det er det du er redd for, bare fortykkningsmidler.

Anonymkode: cc8dd...0ac

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Da heller du jo vekk mye både smak og næringsstoffer. Frysepulver inneholder ikke konserveringsmidler om det er det du er redd for, bare fortykkningsmidler.

Anonymkode: cc8dd...0ac

Vi bruker jo saften, selvsagt. Det finnes jo flere måter å gjøre dette på, jeg har funnet den som passer best for meg. At den er superenkel og rask er jo selvsagt også et pluss. 

Skrevet

Det aller beste jeg visste som barn var farmors frosne jordbær - nytint med vaniljesaus eller krem. De blir bløte, men det er SÅ godt når de er iskalde. 

Anonymkode: 524cf...e90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...