Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #1 Skrevet 10. juli 2021 Det er min første sommer som alenemor å det står helt stille på hva vi skal gjøre. Vi bor i Akershus og har bil. Barna er 6 og 5. Jeg drar ikke til syden eller utlandet i denne pandemien. Selv om at jeg er vaksinert. De har lyst å dra til Dyreparken. Men prisene for overnatting er insane i området. Finner ikke noe billig. Basseng og stranda er de lei av, da vi har gjort mye av det. Noen som har noen tips? Hva gjør dere andre alenemødre? Anonymkode: 22afa...dfa
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #2 Skrevet 10. juli 2021 Har tidligere år dratt på camping i Finland og Sverige. I år blir det telt på Senja, båt til Vesterålen, camping i Lofoten og en tur til Sverige (Skellefteå). Barna er 11 og 7 år. Vi pakker telt og utstyr i bilen. Tar det litt etter været og hva vi har lyst til. Men foreløplig er planen som over. Gå Segla, bade, kose oss og bare suse rundt i 4 uker😊😊 Anonymkode: 78ac4...b21
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #3 Skrevet 10. juli 2021 Det finnes jo andre, rimeligere og koselige alternativer til dyreparken i Kristiansand Mine unger elsket Hunderfossen på den alderen også er det jo alt fra Hadeland glassverk til f.eks badeland i Langesund. Anonymkode: 8736a...d94
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #4 Skrevet 10. juli 2021 Aleneforeldre kan vel gjøre akkurat det samme i ferien som de som er 2 foreldre?? Anonymkode: 2fb98...e72
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #5 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Aleneforeldre kan vel gjøre akkurat det samme i ferien som de som er 2 foreldre?? Anonymkode: 2fb98...e72 Nei, de kan ikke det. Både fordi de bare har en inntekt og fordi det kan være ganske nitrist å være alene. Anonymkode: 575ba...eee
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #6 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Nei, de kan ikke det. Både fordi de bare har en inntekt og fordi det kan være ganske nitrist å være alene. Anonymkode: 575ba...eee Klart de kan. Slutt å sutre. Har klart det i 17 år Anonymkode: 2fb98...e72
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #7 Skrevet 10. juli 2021 Jeg hadde med mine to til dyreparken i mai, mye billigere og mindre trykk på både hotell og fasiliteter ellers. Nå i sommer har de 5 uker fri med meg, nå har vi vært to uker hjemme med mye bading og lek i hagen. Små sykkelturer, bibliotek, bygdetun, is på senteret (vi er aldri på det til vanlig, så det er litt luksus), denne uken var vi også på selvplukk av jordbær og lagde syltetøy etterpå. Neste uke skal vi på hytte en uke. Når vi er tilbake skal vi en natt i telt. Ellers tenker jeg stadig at vi skal gjøre stolpejakt, men det har vi aldri rukket. Lei av bading og strand? Lurer på hvor lenge vi skulle gjort det før de ble lei😅 Har en på 3 og ei på 7. Anonymkode: 39db8...3ca
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #8 Skrevet 10. juli 2021 Vi har hatt sesongkort på Tusenfryd i alle år. Jeg har og vært alene med 2 i mange år. Ellers var det stranda, lekeland, rush, bondegård osv. Vi pleide og reise til utlandet hver sommer og. Men ikke nå. Reiste på interrail med de, da yngste var 6 år, og det var en fantastisk ferie. Anonymkode: 5e51c...546
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #9 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Har tidligere år dratt på camping i Finland og Sverige. I år blir det telt på Senja, båt til Vesterålen, camping i Lofoten og en tur til Sverige (Skellefteå). Barna er 11 og 7 år. Vi pakker telt og utstyr i bilen. Tar det litt etter været og hva vi har lyst til. Men foreløplig er planen som over. Gå Segla, bade, kose oss og bare suse rundt i 4 uker😊😊 Anonymkode: 78ac4...b21 Høres veldig koselig ❤️ Jeg har dessverre ikke camping bil, men kunne tenkt oss å dra på camping i Sverige, men det blir vel litt vanskelig når man ikke har camping bil. Anonymkode: 22afa...dfa
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #10 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det finnes jo andre, rimeligere og koselige alternativer til dyreparken i Kristiansand Mine unger elsket Hunderfossen på den alderen også er det jo alt fra Hadeland glassverk til f.eks badeland i Langesund. Anonymkode: 8736a...d94 Jeg sjekket it Hunderfossen. For fire netter fikk jeg den billigste alternativet på 11.000 kr 🤮 Anonymkode: 22afa...dfa
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #11 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Aleneforeldre kan vel gjøre akkurat det samme i ferien som de som er 2 foreldre?? Anonymkode: 2fb98...e72 Det er dessverre ikke slik, men fint at du er optimist. Det er mye som spiller inn her, økonomi blant annet og det er noe annet å ha to voksne tilstede enn en. Håper du aldri får oppleve å være alene mor, for det er ikke en dans på roser Anonymkode: 22afa...dfa
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #12 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg hadde med mine to til dyreparken i mai, mye billigere og mindre trykk på både hotell og fasiliteter ellers. Nå i sommer har de 5 uker fri med meg, nå har vi vært to uker hjemme med mye bading og lek i hagen. Små sykkelturer, bibliotek, bygdetun, is på senteret (vi er aldri på det til vanlig, så det er litt luksus), denne uken var vi også på selvplukk av jordbær og lagde syltetøy etterpå. Neste uke skal vi på hytte en uke. Når vi er tilbake skal vi en natt i telt. Ellers tenker jeg stadig at vi skal gjøre stolpejakt, men det har vi aldri rukket. Lei av bading og strand? Lurer på hvor lenge vi skulle gjort det før de ble lei😅 Har en på 3 og ei på 7. Anonymkode: 39db8...3ca Mange gode tips, takk! Selvplukk av bær skal vi faktisk gjøre imorgen. Det gleder de seg til. hvilken dyrepark var dere på og hvor bodde dere? Pris? Link? Anonymkode: 22afa...dfa
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #13 Skrevet 10. juli 2021 I forhold til både Kristiansand og Hunderfossen. Hva med å bo i telt på campingplass? Vi bodde i telt på Lillehammer i forbindelse med Lilleputtland og Hunderfossen. Anonymkode: 91558...dab
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #14 Skrevet 10. juli 2021 Nå er ikke jeg alenemor, men er oppvokst i Follo (sørøst i Akershus), og bor på Romerike (nord i Akershus) så er litt kjent. I tillegg, for å få ferien til å strekke til har mannen og jeg en uke alene med barna, og 2-3 uker sammen. Nå vet jeg ikke hvor i tidligere Akershus du bor, men jeg begynner nord og beveger meg nedover. Nord i Akershus: - Tangens dyrepark - rett nord for Akershus rett ved E6 - Tertitten i Sørumsand - Gammelt tog man kan kjøre med, når barna mine var 5-6 år gamle elsket de det. - Nebbursvollen friluftsbad i Lillestrøm er fantastisk. - Turstien langs elva i Lillestrøm og Strømmen er også fantastisk (gratis) og kan kombineres med en dag på Nebbursvollen friluftsbad siden det ikke er så langt fra hverandre. Oslo: - Barnekunstmuseet - Naturhistorisk museum (ikke så veldig dyrt) - Kulturhistorisk museum, det har egne barnedager, sjekk nettsidene (ikke så veldig dyrt) - Norsk folkemuseum, barna elsker det stedet - Vikingskipshuset, ligger i gangvstand fra Norsk folkemuseum så det kan tas på samme dag (ikke så dyrt) - Frognerparken, fantastisk å gå rundt og har en enorm lekeplass (gratis) - Ta t-banen til Holmenkollen og Frognerseteren - fantastiske turområder (foruten t-bane billetter, gratis) - Akershusfestning, sjekk nettsider for arrangement for barn (gratis å gå rundt, men ikke for å komme inn på museumene) Sørøst: - Tusenfryd - Oscarsborg festning - Drøbak - Fredriksten festning - Halden - Østfoldbadet - Gamlebyen i Fredrikstad - Modelljernbanemuseumet i Fredrikstad Var det jeg kom på i farten. Har gjort flere av tingene med hele familien, og meg alene med barna. Anonymkode: ed6fb...af9
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #15 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Jeg sjekket it Hunderfossen. For fire netter fikk jeg den billigste alternativet på 11.000 kr 🤮 Anonymkode: 22afa...dfa Men du behøver ikke å bo på noe av det de anbefaler av overnatti g til parken. Vi gjør aldri det, har bodd både på Lillehammer og nærmere Kvitefjell i noen leiligheter, må kjøre bittelitt da. Anonymkode: def0c...907
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #16 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Høres veldig koselig ❤️ Jeg har dessverre ikke camping bil, men kunne tenkt oss å dra på camping i Sverige, men det blir vel litt vanskelig når man ikke har camping bil. Anonymkode: 22afa...dfa Trenger ikke campingbil. Vi har telt😊 Anonymkode: 78ac4...b21
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #17 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Mange gode tips, takk! Selvplukk av bær skal vi faktisk gjøre imorgen. Det gleder de seg til. hvilken dyrepark var dere på og hvor bodde dere? Pris? Link? Anonymkode: 22afa...dfa Vi var i Kristiansand og bodde på scandic rett over gata. Kostet 5500kr for to netter, to dager inngang, 1 voksen og 2 små. Anonymkode: 39db8...3ca
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #18 Skrevet 10. juli 2021 Unger på fem og seks trenger ikke park og hotell for over 10 000 for å ha en fin ferie altså. Jeg tror verden holder på å bli gal. Har du familie dere kan reise til? Noen venner med barn som de kan leke med på stranda? Listen til hun fra Romerike var super. Vi har gjort mye av dette. Er alene med to og vi henger ofte med venner/familie litt i feriene. Alt etter som hva som passer. Sosialt for store og små 😊 BUA låner ut gratis utstyr i de fleste kommuner. Ting som telt/alt du trenger for camping, evt. Sup brett/annet for steandlek. Lån en hengekøye og overnatte i hagen. La ungene leke med andre unger, være lenge oppe. Bade i sprederen. Bygge hytte. Høre på lydbok. Legge seg seint. Det er ferie evig nok. Anonymkode: 71de4...723
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #19 Skrevet 10. juli 2021 Når vi har vært i dyreparken har vi aldri overnattet i parken, alt for dyrt! men vi har leid leilighet gjennom airbnb noen ganger , eller sovet på en camping plass f. eks . Anonymkode: 38e0f...569
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #20 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Høres veldig koselig ❤️ Jeg har dessverre ikke camping bil, men kunne tenkt oss å dra på camping i Sverige, men det blir vel litt vanskelig når man ikke har camping bil. Anonymkode: 22afa...dfa Hvorfor kan man ikke dra på camping uten campingbil?? Telt er en rimelig ferieform. Og HIL du til Kristiansand er det flust av campingplasser i nærheten. Anonymkode: 3e2ea...606
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #21 Skrevet 10. juli 2021 Hva med å ta tog til Stavanger og gå i kongeparken? vi bytter hus med et vennepar i Oslo. De bor 10 dager i vårt hus i Stavanger og vi i deres leilighet i Oslo. Bor gratis, får låne bilen (begge familier tok toget). De passer katten vår. Kjenner du noen du kan høre om vil bytte? Anonymkode: 40a43...597
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #22 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hva med å ta tog til Stavanger og gå i kongeparken? vi bytter hus med et vennepar i Oslo. De bor 10 dager i vårt hus i Stavanger og vi i deres leilighet i Oslo. Bor gratis, får låne bilen (begge familier tok toget). De passer katten vår. Kjenner du noen du kan høre om vil bytte? Anonymkode: 40a43...597 Glemte å si at det beste er at barna låner nye leker, de får sove på hvert sitt rom og det er enkelt å lage billig mat, Anonymkode: 40a43...597
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #23 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Det er min første sommer som alenemor å det står helt stille på hva vi skal gjøre. Vi bor i Akershus og har bil. Barna er 6 og 5. Jeg drar ikke til syden eller utlandet i denne pandemien. Selv om at jeg er vaksinert. De har lyst å dra til Dyreparken. Men prisene for overnatting er insane i området. Finner ikke noe billig. Basseng og stranda er de lei av, da vi har gjort mye av det. Noen som har noen tips? Hva gjør dere andre alenemødre? Anonymkode: 22afa...dfa Det er jo litt trist at du ikke har en eneste ide om hva dere kan finne på. Og at du tror at hotell er den eneste boformen på ferie. Dra på oslotur, kjøp dagskort på buss og bane. Se Slottet, gå på Operataket, ta med lunch og ha picknic i Frognerparken, gå på Deichmann. Ta toget til Hunderfossen. Hvis man vil ga noe mer enn en dagstur kan man overnatte på campingen og evt besøke Lilleputthammer. Ta en av båtene fra Oslo og ut til Øyene. Besøk teknisk museum eller folkemuseet på Bygdøy. Besøk Eidsvoll og gå på omvisning der. De har egne guidede turer tilrettelagt for barn. lån et telt og overnatt i Oslomarka Det er flust av teltmuligheter i Kristiansand. Telt er en helt suveren måte å feriere på med små barn. Sjekk eventuelle aktiviteter i regi av Barnas turlag Oscarsborg er moro for barn Tangen dyrepark passer fint for en dagstur. Ta med matpakke og spis ved lekeplassen i parken. Prøv å avtale noe med venner/familie eller barnas venner. Unger på 5-6 år trenger egentlig ikke de store utfarter. Inviter på pølsegrilling eller picknic. Inviter til overnatting. Bygg hytte i stua eller på verandaen og la ungene sove der. Anonymkode: 3e2ea...606
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #24 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er jo litt trist at du ikke har en eneste ide om hva dere kan finne på. Nå vet ikke jeg hvordan HI har det, men for min egen del var jeg helt lamslått det første året som singel. Mitt eneste mål for dagene var å komme meg gjennom det, og det å 'komme på' ting å gjøre med ungene var helt utenkelig. Nå håper jeg at HI har det bedre enn jeg hadde det, og du kommer med veldig fine forslag til henne. HI, håper dere får en fin ferie 😊 Anonymkode: ea29d...0e3
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #25 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er dessverre ikke slik, men fint at du er optimist. Det er mye som spiller inn her, økonomi blant annet og det er noe annet å ha to voksne tilstede enn en. Håper du aldri får oppleve å være alene mor, for det er ikke en dans på roser Anonymkode: 22afa...dfa Jeg har vært alenemor i 17 år. Ser ikke problemet. Anonymkode: 2fb98...e72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå