Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #1 Skrevet 10. juli 2021 Hei jenta mi skal begynne på skolen til høsten. Ser på skolens reglement at det ikke er lov til å sykle til skolen før 5 klasse. Vi bor 1 km fra skolen og vi hadde tenkt å bare sykle bort for å levere og hente. Så dette kan vi ikke gjøre da? Anonymkode: 63412...946
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #2 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hei jenta mi skal begynne på skolen til høsten. Ser på skolens reglement at det ikke er lov til å sykle til skolen før 5 klasse. Vi bor 1 km fra skolen og vi hadde tenkt å bare sykle bort for å levere og hente. Så dette kan vi ikke gjøre da? Anonymkode: 63412...946 De kan sykle i følge med foreldre, men de får ikke sykle alene. Min snart andreklassing sykler til og fra med oss. Anonymkode: ff1c5...eb5
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #3 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): De kan sykle i følge med foreldre, men de får ikke sykle alene. Min snart andreklassing sykler til og fra med oss. Anonymkode: ff1c5...eb5 Så bra 😊 tusen takk for svar, begynte å stresse litt, for hun gleda seg sånn til å kunne bruke sykkel/sparkesykkel Anonymkode: 63412...946
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #4 Skrevet 10. juli 2021 Vår skole har i utgangspunktet også den regelen, men jeg tror de har gitt litt opp. Mange sykler alene fra 2 - 3.klasse av uansett. Anonymkode: a20bd...8f5
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #5 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Vår skole har i utgangspunktet også den regelen, men jeg tror de har gitt litt opp. Mange sykler alene fra 2 - 3.klasse av uansett. Anonymkode: a20bd...8f5 Men sammens med foreldrene er det vel greit? Anonymkode: 63412...946
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #6 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men sammens med foreldrene er det vel greit? Anonymkode: 63412...946 Ja, selvfølgelig! Anonymkode: a20bd...8f5
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #7 Skrevet 10. juli 2021 Skolen har ikke lov til å nekte å sykle til og fra skolen. Mine har syklet fra 1.klasse. Null problem😊 https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Laringsmiljo/sykling-pa-skoleveien Anonymkode: d1b15...af1
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #8 Skrevet 10. juli 2021 Samme regler her. Eller det er en anbefaling. Min gutt har syklet siden 2 klassen. Veldig trygg vei og må kun over 1 gangfelt Anonymkode: cfda5...249
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #9 Skrevet 10. juli 2021 Her sykler de fra 1. klasse. Skolen kan ikke nekte barna å sykle. Anonymkode: 6f4ed...04e
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #10 Skrevet 10. juli 2021 Før var regelen her at de måtte ha bestått sykkeltesten i 4. Eller 5.klasse. Så var det noen foreldre som protesterte og fantut at det var en ulovlig regel så nå er det slutt på sykkelundervisning og sykkellappen og ungene sykler fra 1.klasse. Det er helt teksas på veiene her nå. At det ikke har skjedd mer enn en større ulykke er et under. Anonymkode: b8e86...9f7
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #11 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Skolen har ikke lov til å nekte å sykle til og fra skolen. Mine har syklet fra 1.klasse. Null problem😊 https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Laringsmiljo/sykling-pa-skoleveien Anonymkode: d1b15...af1 Jaha, her vi bor sykler og barn fra 1 klasse( selv om skolen har gitt beskjed at det ikke er lov), og de barna jeg har sett sykle, de er farlige i trafikken. Følger ikke regler, bare durer over veien uten å se seg for. Sååååå om ditt barn kan sykle, så har det ikke peiling på trafikkbildet før de er rundt 10 år. Så har ofte tenkt på hva foreldrene tenker på, har hvertfall ikke sett hvordan barna er i trafikk på morgen/ettermiddag. Anonymkode: 4f843...036
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #12 Skrevet 10. juli 2021 Her har de ikke lov til dette alene før de har tatt sykkelknappen, tror det er 4 eller 5kl, MEN: de kan sykle/sparkesykkle med foreldre og de kan få lov om vi skriver under på ett papir at vi fraskriver skolen ansvaret på skoleveien. Det er iforhold til skolensforsikringer at de ikke kan gjøe det alene før de har tatt sykkellappen. Her er skolen veldig strenge på det heldigvis, de tar sykkler/sparkesykkler om de ser eller får vite noen gjør det uten at de har lov. Da må foreldrene komme for å få de tilbake. Det er dessverre veldig mange som tenker det er da ikke så farlig og de er snart store nok, men det er jo en grunn for st de har de reglene de har. Anonymkode: 94847...beb
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #13 Skrevet 10. juli 2021 I følge Trygg trafikk er ikke hjernen utviklet nok før i 10-12 års alder til at kan ta inn alle inntrykk fra trafikken samtidig som de skal konsentrerer seg om å sykle og gjerne noen venner samtidig. Derfor sier de aller fleste skoler at de ikke anbefaler at barna sykler alene til og fra skolen før de går i 4. eller 5.klasse. Men skolene har ikke lov å nekte om foreldrene godtar, så det blir bare en anbefaling. Anonymkode: f48c7...6dd
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #14 Skrevet 10. juli 2021 Skolen har IKKE lov til å bestemme når barna skal sykle til skolen. De kan anbefale, men slett ikke bestemme. Det er foreldrene som bestemmer om og når barna skal sykle til skolen. Anonymkode: b76b0...636
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #15 Skrevet 10. juli 2021 De har prøvd seg på det på skolen her også, men har måtte innse at det til syvende og sist er vi foreldre som bestemmer. Vi bor i underkant av 800 m fra skolen og det er fortau hele veien. Her ble jeg kontaktet av skolen fordi min førsteklassing syklet med storebror i 3 klasse og storesøster i 7 klasse. Ingen barn under 10 år skulle sykle til skolen. Jeg ba de henvise til lovverket der dette sto. Det kunne de ikke annet enn at det var felles regler bestemt av skolen. Etter jeg ba om å få lovverket de benyttet har jeg ikke hørt mer fra skolen. Vi sykler masse og barna er vant til å ferdes i trafikken på sykkel. De har brukt sykkel til og fra barnehagen siden de kunne bruke balansesykkel. Anonymkode: 674ec...cca
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #16 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Her har de ikke lov til dette alene før de har tatt sykkelknappen, tror det er 4 eller 5kl, MEN: de kan sykle/sparkesykkle med foreldre og de kan få lov om vi skriver under på ett papir at vi fraskriver skolen ansvaret på skoleveien. Det er iforhold til skolensforsikringer at de ikke kan gjøe det alene før de har tatt sykkellappen. Her er skolen veldig strenge på det heldigvis, de tar sykkler/sparkesykkler om de ser eller får vite noen gjør det uten at de har lov. Da må foreldrene komme for å få de tilbake. Det er dessverre veldig mange som tenker det er da ikke så farlig og de er snart store nok, men det er jo en grunn for st de har de reglene de har. Anonymkode: 94847...beb Det har faktisk ikke skolen lov til i det hele tatt! Og det er forskjell på skoleveiene til barn også. Her er det et eget felt som er helt atskilt fra bilveien hele veien til skolen, så det verste som kan skje er at de faller og slår seg. Anonymkode: a20bd...8f5
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #17 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Her har de ikke lov til dette alene før de har tatt sykkelknappen, tror det er 4 eller 5kl, MEN: de kan sykle/sparkesykkle med foreldre og de kan få lov om vi skriver under på ett papir at vi fraskriver skolen ansvaret på skoleveien. Det er iforhold til skolensforsikringer at de ikke kan gjøe det alene før de har tatt sykkellappen. Her er skolen veldig strenge på det heldigvis, de tar sykkler/sparkesykkler om de ser eller får vite noen gjør det uten at de har lov. Da må foreldrene komme for å få de tilbake. Det er dessverre veldig mange som tenker det er da ikke så farlig og de er snart store nok, men det er jo en grunn for st de har de reglene de har. Anonymkode: 94847...beb Det er bare tull, forsikringen gjelder uansett fordi skolen ikke kan nekte barn å sykle. De trenger ingen skriftlig tillatelse for at forsikringen skal gjelde. Anonymkode: f48c7...6dd
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #18 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Før var regelen her at de måtte ha bestått sykkeltesten i 4. Eller 5.klasse. Så var det noen foreldre som protesterte og fantut at det var en ulovlig regel så nå er det slutt på sykkelundervisning og sykkellappen og ungene sykler fra 1.klasse. Det er helt teksas på veiene her nå. At det ikke har skjedd mer enn en større ulykke er et under. Anonymkode: b8e86...9f7 Ja. Det er galskap hvor mange foreldre som slipper ut barn uten nok kunnskap. Jeg har måttet ta meg av andreklassing med brukket arm og hjulpet en fjerdeklassing men utslått fortann. Det er for mye som skjer på skoleveien til at de klarer å ha oversikt. Verste var når en veltet ut i veibanen og slo hodet så hjelmen sprakk. Her er det anbefalt å ikke la de sykle før femte og den regelen støtter jeg. De er ikke modne før. Om det er separat gangvei helt inn på skolegården så er det annerledes da. Men likevel er det jo veldig mye trafikk med andre elever da. Anonymkode: ff1c5...eb5
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #19 Skrevet 10. juli 2021 Skolen kan da vel ikke bestemme hva barna gjør før og etter skoletid?? Anonymkode: 9aa68...ef1
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #20 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Skolen kan da vel ikke bestemme hva barna gjør før og etter skoletid?? Anonymkode: 9aa68...ef1 Skolen kan ikke bestemme det. Barn kan sykle til og fra skolen om foreldrene tillater det. Anonymkode: d1b15...af1
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #21 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Skolen kan da vel ikke bestemme hva barna gjør før og etter skoletid?? Anonymkode: 9aa68...ef1 Nei. Men de kan anbefale på grunnlag av sikkerheten. Anonymkode: ff1c5...eb5
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #22 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Skolen kan ikke bestemme det. Barn kan sykle til og fra skolen om foreldrene tillater det. Anonymkode: d1b15...af1 Da håper jeg det ene og alene er foreldrene som må ta ansvar om barnet utsettes for en ulykke? Eller er dette enda et eksempel på det norske fenomenet «du bærer alt ansvar, men du bestemmer ikke hvordan du skal forvalte ansvaret»? Anonymkode: 82105...f84
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #23 Skrevet 10. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Da håper jeg det ene og alene er foreldrene som må ta ansvar om barnet utsettes for en ulykke? Eller er dette enda et eksempel på det norske fenomenet «du bærer alt ansvar, men du bestemmer ikke hvordan du skal forvalte ansvaret»? Anonymkode: 82105...f84 Joda, skolens forsikring gjelder til og fra skolen, men de kan ikke bestemme hvordan barns skal komme seg til og fra. Lenge brukte skolene dette med forsikring som grunn til å nekte barn å sykle før 4.-5.klasse, men etter at salen ble tatt helt opp på regjeringsnivå viser det seg at skolene ikke kan bestemme dette Skolen her anbefaler ikke sykling før 4.klasse, men de kan ikke bestemme det. Anonymkode: f48c7...6dd
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2021 #24 Skrevet 10. juli 2021 Det er sant som mange sier her: Det er fullt og helt opp til foreldrene når ungene får begynne å sykle til skolen. Jeg jobber på skole og ser mye idiotisk sykling og farlige situasjoner, spesielt med de yngste, så selv om vi har syklet mye med ungen fra de var ganske små, får de ikke sykle til skolen før de har tatt sykkelprøven i slutten av 4. klasse. Men skolen kan ikke nekte noen å sykle til skolen. Anonymkode: 69294...a0c
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2021 #25 Skrevet 11. juli 2021 Undersøk med skolen. dette med sykkel handler ikke om å være vanskelige men forsikring skolen har for barna til og fra skolen. Der vi bor bruker de fleste 1,2 og 3 klassingene Sykkelvogn eller elsykkel beregnet for å frakte barn. Anonymkode: b30c6...bc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå