GĂ„ til innhold

Tips til nybakte utleiere?😅â˜ș

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjĂžpt oss nytt hus med en utleieleilighet i sokkelen.

Dette er helt nytt for oss, og jeg er redd for Ă„ gĂ„ pĂ„ en smell😅

Hva bÞr vi tenke pÄ?

Kontrakt - tidsbegrenset eller ikke?

Referanser fra tidligere leieforhold kommer vi til Ä be om, men har vi anledning til Ä be om bekreftelse pÄ fast jobb?

3 mnd depositum?

Noe vi bÞr skrive inn i kontrakten i tillegg til det som stÄr i en standardkontrakt? Kan vi «kreve» at de som leier holder uteomrÄdet som tilhÞrer leiligheten ved like, eller mÄ vi stÄ for gressklipping og snÞmÄking pÄ deres del?

Hvordan er det med stÞy? Vi tÄler ganske mye lyd, sÄ lurer mer pÄ hvor mye hensyn vi mÄ ta andre veien. Det skal selvfÞlgelig ikke vÊre brÄk mellom 23 og 07, men hva med «hverdagslyd»? Kan vi sette pÄ oppvaskmaskin/rydde kjÞkken, bruke tÞrketrommel/vaskemaskin i den tiden? 

Supertakknemlig for tips og rĂ„d!đŸ„°đŸ˜…

Anonymkode: ef2ed...46b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

BÞr vi skrive at de kun har tilgang til uteomrÄdet som hÞrer til leiligheten, eller holder det Ä ta slikt muntlig?

(Det er ikke gjerde/hekk mellom, men for en voksen er det allikevel ganske tydelig hvilken del som tilhĂžrer leiligheten.)

Vi Þnsker ikke mer slitasje pÄ leiligheten enn nÞdvendig, men hvor strenge kan vi vÊre med tanke pÄ Ä henge opp ting pÄ veggene?

Kan vi si at spiker er ok, men at de ikke fÄr lov til Ä for eksempel henge opp tunge ting som krever skruer?

Anonymkode: ef2ed...46b

Skrevet

FÄ med hvilken del av hagen de disponerer og at de mÄ klippe plen og mÄke regelmessig.

Er det lov Ă„ rĂžyke eller ha husdyr? Hvis ikke, ta det skriftelig.

Fremleie eller personer som skal oppholde seg der mer enn vanlig besÞk mÄ godkjennes av dere.

Anonymkode: e1d1b...f60

Skrevet

Vi har en rĂžyker i kjelleren og eg HATA det. Han er ute og rĂžyker hele tiden og vi kan knapt nokk ha Ă„pe vindu. Og han hosta so jĂŠvlig, begynner i 05.30 pĂ„ morgen og hoste og rĂžyke. Rett nedafor soveromsvinduet vĂ„rt😒  dritt lei han der😡 lyst og kaste han ut men samboer nekter. 

Anonymkode: 480b4...3f5

Skrevet

Skal du leie ut til noen med smÄ barn, mÄ du godkjenne at de fÄr sikre bokhyller o.l skikkelig i veggen. De har rett til Ä sikre hjemmet sitt. Er det gipsvegger, mÄ man bruke gipsfester, de lager jo en del stÞrre hull enn spiker. Spiker anbefales ikke i gipsvegger uansett. 

Ta med at leietaker mÄ mÄke og klippe gress selv. Husk bare pÄ at ved felles hage, som dere har, kan det fÞre til irritasjon om leietaker og dere har veldig forskjellig mening om hva som er godt nok. Noen er ikke sÄ nÞye pÄ Ä ha strÞken plen, andre er. 

Husk ogsÄ Ä ta med i kontrakten om det fÞlger med noen mÞbler eller hvitevarer. Og om hvitevarene skal erstattes av dere (sÄ det fÞlger leiligheten) eller om leietaker mÄ kjÞpe nytt selv (som da tas med ved flytting). 

Vanlig hverdagsstÞy trengs ikke reguleres i en kontrakt. Dere kan vaske kopper og klÊr nÄr dere vil pÄ dagen. Er det veldig lytt, ville jeg selvfÞlgelig unngÄtt sentrifuge sent pÄ kvelden, for Ä vÊre litt ok. 

Har dere gressklipper og snÞmÄker (og annet utstyr) leietaker kan lÄne, ta det med i kontrakten. 

Jeg leier selv, og har et fantastisk godt forhold til mine huseiere. De bor i samme hus, jeg i underetasjen. God kommunikasjon er alfa og omega. Er det noe, spÞr de i stedet for Ä anklage. Som f.eks da de luktet rÞyk inne. De sa de ikke trodde jeg rÞyket inne, men mÄtte spÞrre (jeg rÞyker ikke). Greia var at noen venner rÞyka ute ogsÄ hadde jeg utgangsdÞra Äpen. Vinden fÞrte lukta inn og opp. Her kunne huseier valgt Ä anklage meg for Ä rÞyke inne, men valgte dialog. SÄnne smÄting gir grobunn for et godt leieforhold. 

Lykke til! 

Anonymkode: 9d308...2af

Skrevet

Meld dere inn i Huseierne, de har et veldig nyttig kurs om dette :)

Skrevet

Tidsbegrenset kontrakt. Gjerne 6 mnd depositum, men minst 3. Presiser alt som dere Þnsker i kontrakten, som spiker er greit, men at det ved stÞrre monteringer mÄ konfereres med dere, ikke rÞyk, ikke dyr, ikke oppussing el. uten etter avtale, hvilken del av hagen som tilhÞrer leiligheten, hvor leietaker kan parkere og hvor mange biler som kan stÄ der, hvor tÞy kan tÞrkes osv. Jo mer som stÄr klart i kontrakten, jo lettere er det bÄde for dere og leietaker Ä forholde dere til alle disse tingene. 

Anonymkode: 6ee56...fd9

Skrevet

Vann/strÞm/Internett/tv - hvem dekker? (Betaler de for vannforbruk selv mÄ det spesifiseres og vÊre egen mÄler sÄ de betaler etter faktisk forbruk).

Og om dere betaler husleie sÄ fÄ med at husleien Þker med kr xxx om det flytter inn en voksen til. Her flyttet plutselig den 19Är gamle dattera til leieboeren inn og vannkostnadene doblet seg i hele huset totalt sett. Og de leier inkludert kommunale avgifter. Surt med en avregning pÄ femsifret belÞp nÄr husleia er lav. 

Og: spesifiser sÞppel/sortering osv. Det ble et problem her, at restavfall ble fullt to dager etter det var tÞmt. Og det er kjedelig nÄr det bare blir tÞmt annenhver uke. Ha evt hver deres dunk. 

Det blir et mye koseligere leieforhold om det meste er spesifisert i forkant 😀

Anonymkode: 164ec...7c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vann/strÞm/Internett/tv - hvem dekker? (Betaler de for vannforbruk selv mÄ det spesifiseres og vÊre egen mÄler sÄ de betaler etter faktisk forbruk).

Og om dere betaler husleie sÄ fÄ med at husleien Þker med kr xxx om det flytter inn en voksen til. Her flyttet plutselig den 19Är gamle dattera til leieboeren inn og vannkostnadene doblet seg i hele huset totalt sett. Og de leier inkludert kommunale avgifter. Surt med en avregning pÄ femsifret belÞp nÄr husleia er lav. 

Og: spesifiser sÞppel/sortering osv. Det ble et problem her, at restavfall ble fullt to dager etter det var tÞmt. Og det er kjedelig nÄr det bare blir tÞmt annenhver uke. Ha evt hver deres dunk. 

Det blir et mye koseligere leieforhold om det meste er spesifisert i forkant 😀

Anonymkode: 164ec...7c1

Alle leietakere har rett til Ä ta opp nÊrstÄende familie i sin husstand. Det gjelder barn, foreldre, samboer og samboers barn. 

Lager man kontrakt som gir leietaker dÄrligere vilkÄr enn loven, er den ikke gyldig i en tvistesak, sÄ dere hadde ikke kunnet Þke leia uansett. Det er strenge regler for Ä Þke husleie. 

Anonymkode: 9d308...2af

Skrevet

Les dere godt opp pÄ Nav-garanti pÄ forhÄnd hvis dere vurderer Ä godta det. 

Husk at det Ä leie ut i eget hus er bÄde en stor Þkonomisk risiko og noe som potensielt har stor konsekvens for hjemmeforholdene, sÄ vÊr nÞye nÄr dere velger leietaker. Sjekk referanser!

Anonymkode: 88a6b...904

Skrevet

Det er enormt mye jobb Ä leie ut privat, fÞrst og fremst ift Ä mÄtte forholde seg til leietakerne i ethvert spÞrsmÄl. Jeg anbefaler Ä inngÄ en avtale med Utleiemeglerne. Da vil de sikre at det til enhver tid blir rettslig korrekt kontrakt, ha all kontakt med leietaker om ting dom har med leieforholdet Ä gjÞre, sÞrge for at husleien er i trÄd med markedet osv. 

Anonymkode: 87378...68a

Skrevet

Vi leier ut til et par i 30 Ärene med barn som er meget stabile mht betaling, holde det ryddig rundt seg o.l

KjÞrte kun vanlig husleiekontrakt hvor vi spesifikt skrev hva som er inkl i husleie ( vann/ renovasjon/ husforsikring utv, Internett og tv ) og hva leietager mÄ stÄ for ( innbo, strÞm, fremleie,  holde det pent utvendig).  

For Ä minske pÄ hull ved oppheng av gardiner, sÄ monterte vi de opp ( oldemprstenger) i forkant. Ellers stÄr de fritt til Ä gjÞre som de vil, bare de forteller oss i forkant pÄ hva de Þnsker Ä gjÞre. Som nevnt, en god dialog kommer man langt med.

Ved valg at rett person/er sÄ tok vi en grundig sjekk av de gjennom sosiale medier, vite at de hadde fast inntekt i form av jobb eller andre ytelser. Sjekket om vi hadde felles venner som jeg kunne spÞrre litt rundt om de. Referanse er ogsÄ innafor Ä spÞrre etter.

Vi tok ogsÄ med i kontrakten at vi skal gjennomgÄ boligen 1 gang i halvÄret for besiktelse.  Det vÊre seg hÊrverk, sÞppel som flyter m.m 

Skrevet

«Betal ned gjelda mi, ikke vÊr til bry, ikke synes og hÞres.»

SÄnn.

Anonymkode: f6d4d...999

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...