Gå til innhold

"Trafikkreglene gjelder ikke for meg, for jeg sykler"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dagens nær-døden-opplevelse: Jeg kom kjørende i bil nummer fire i en rekke (kan vel neppe kalle det kø når jeg var sist i rekka). Smal landevei uten midtstripe og med veiskulder på ca 20 cm. 80 km/t fartsgrense. Vi lå tett opp mot 80. Så nærmet vi oss hotellet, og ser at fire syklister kommer ned hotellets innkjøring. Tre av dem hev seg foran den forreste bilen i rekka. Nummer fire bremset ned litt, men presset seg så bare inn rett foran meg. Jeg bremset hardt, og fikk vridd bilen min halvveis ut i motgående kjørefelt. Takk og pris at det ikke kom noen i mot, da måtte jeg ha valgt mellom å kjøre på idioten eller frontkollidere. 

Så dette er min oppfordring: Selv om du har passert 50 år og har elsykkel, så GJELDER TRAFIKKREGLENE! Inkludert vikeplikten! I tillegg er det lurt å tenke seg LITT om før du presser deg inn i en bilkø som går i 80.

(Måtte bare blåse ut litt. Og nei, det var ikke min nær-døden-opplevelse, det var min ble-nesten-drapsmann-opplevelse.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har ikke noe med at de er syklister å gjøre, for de fleste er fornuftige i trafikken fordi de vet de er sårbare i forhold til kjøretøy. Men idioter kommer både med og uten kondomsykkeldrakt...

Er bare få dager siden jeg fikk en følelse av at jeg istedenfor å skulle vente hjemme på å bli hentet av en person med bil, valgte å gå litt lenger bort i gaten, mot et kryss, slik at den som skulle hente meg slapp å kjøre inn. Den personen var forsinket, så jeg stod der. Så hører jeg noe, snur meg for å kikke bortover den gaten. Fra den gaten svinger en gate av, ganske brå sving og bratt bakke oppover - enveiskjørt oppover. Ned den enveiskjørte gaten kommer en gjeng ungdommer, 8-10 stykker. Alle kjørte i veien, alle i stor fart, flere i bredden. Så stor fart at ingen av dem greide å holde seg på høyre side når de kom ned i kryssende gate. Jeg stod 20-30 meter unna, på toppen av en bakketopp som også ligger i en sving med stor mur på siden for de som kommer oppover.

Heldigvis kom det ingen biler opp akkurat da, og de greide å legge seg over i riktig felt ned neste bakke. Så ser jeg det kommer en stor suv oppover den bakken, og tenker det er jammen bra den kom nå og ikke litt før. Så reiser hårene i nakken min seg, jeg snur meg og i enda større fart (sikkert for å nå igjen vennene) kommer en jente ned den første bakken, kommer helt over i venstre side, og fortsetter mot meg på venstre side av veien uten tegn til å svinge over på høyre side. Jeg forsøker å gi tegn at hun må komme seg over på høyre side, men hun ser ikke fremover. Så jeg bråsnur meg, gjør store stoppsignaler til suv'en som er nesten på bakkekontakten. Heldigvis greide han å bremse helt ned og nesten stoppe. Tror han så mitt sikkert paniske ansiktsuttrykk. Og da kom jenta på at det var lurt å legge seg over på høyre side og bare syklet videre. Hadde jeg ikke stått der ville dette trolig blitt en fatal ulykke. For jenta hadde ikke hjelm og hun ville truffet fronten på suv'en i stor fart. (Ingen av de ungdommene hadde hjelp heller.) Sjåføren av suv'en var tydelig takknemlig i blikket for at jeg hadde gitt så raskt signal. Jeg var like takknemlig for at han reagerte så raskt. Og ungjenta, hun fortsatte ned neste bakke midt i veien... Hadde jeg ikke tilfeldigvis stått der da jeg gjorde, og fulgte med, så hadde hun trolig ikke levd i dag, eller vært så "heldig" at hun var blitt skadet for livet. En spinkel jente 13-16 år uten hjelm i stor fart rett mot fronten av en suv... det hadde ikke kunnet gå bra. Blir så sint for slik tankeløsoppførsel!

Jeg sykler mye selv, men holder meg stort sett på gang- og sykkelveier eller fortau. Tilpasser farten, noe som er enklere når man velger å være egen fremdrift, ikke ha el-sykkel ;)

Den gruppen du møtte er egoistiske idioter. I motsetning til barn og ungdommer har de ferdig utviklet evner til konsekvenstenkning. Det vil si at de valgene disse tar, de tar de bevisst. Av en eller annen grunn tror de at de har mer rett på bruk av veien enn andre, og at de også er udødelige. Om slike velger å ta eget liv, det får nå bare være. Det som er langt verre er at de risikerer å ødelegge mange andres liv, ikke bare egen ev. familie, men ikke minst den bilisten som er så uheldig å bli utsatt for dem.

Jeg tenker med gru på det jeg opplevde førdagen. Hadde den suv'en (eller enda verre, buss eller trailer) kommet da den store gruppen på 8-10 ungdommer kom ned bakken, da hadde det vært en katastrofe.

Anonymkode: d0940...8c4

Skrevet

17 åringen min kjører lett motorsykkel og han sa her om dagen at han hadde holdt på å bli meid ned av en bil som ikke så han. Han kjørte da på en forkjørsvei, også kom det en bil fra en mindre vei og skulle utpå...

Han sa at han måtte være mye mer våken og på hele tiden enn en billist i bil, for det spilte overhodet ingen rolle hvem som har retten på sin side om han kræsjet, for kræsjen mot en bil ville han tape uansett...

For meg er det ubegripelig at ikke voksne menn på sykkel tenker det samme.

Anonymkode: ffb93...a9d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

17 åringen min kjører lett motorsykkel og han sa her om dagen at han hadde holdt på å bli meid ned av en bil som ikke så han. Han kjørte da på en forkjørsvei, også kom det en bil fra en mindre vei og skulle utpå...

Han sa at han måtte være mye mer våken og på hele tiden enn en billist i bil, for det spilte overhodet ingen rolle hvem som har retten på sin side om han kræsjet, for kræsjen mot en bil ville han tape uansett...

For meg er det ubegripelig at ikke voksne menn på sykkel tenker det samme.

Anonymkode: ffb93...a9d

Helt enig. Sier sitt når din 17-åring, som anses som uerfaren sjåfør, tenker dette er opplagt. Mens menn som pusher 50, beklager å generalisere, men det er faktisk de som utmerker seg her, er overrepresentert blant idiotene på sykkel. Det finnes ingen unnskyldning for å ikke se den. 

Jeg har vært vitne til flere nestenulykker og avverget ett par selv. Utelukkende idiotkjøring fra syklisten. Verste var en som suste inn i en meget trafikkert rundkjøring og nesten sneiet en trailer, som heldigvis var observant nok til å bremse ned i forkant. Det var syklisten som hadde vikeplikt, traileren var allerede inne i rundkjøringen. 

Anonymkode: 63441...710

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...