Gå til innhold

Angående testing i forbindelse med utenlandstur

Anbefalte innlegg

En skal teste seg før avreise, hos en privat aktør. Så skal en teste seg et døgn før avreise til Norge igjen, dette skjer da i landet en er. Privat aktør dette også. Så blir en testet på flyplassen ved ankomst, dette er gratis slik jeg har forstått det. Så er det å teste seg tidligst dag 3 eller 7. Kan denne testen gjennomføres på offentlig teststasjon, eller skal denne gjøres privat? Dette finner jeg faktisk ikke svar på. Noen som vet?

Anonymkode: fdb62...a2b

Fortsetter under...

Man tester seg offentlig så ofte man kan. Før avreise fra Norge kan man teste seg offentlig om man rekker å få svaret tidsnok (forskjellig fra land til land, for de land som krever max 24 timer går det som regel ikke med offentlig test da denne er PCR (i alle fall i mitt område) og svartiden er over 24 timer. Da må man ta hurtigtest hos private). Testen på dag 3 kan man ta som PCR test hos det offentlige. Da får man svar fra dag fire og utover. 

Anonymkode: bfb15...edd

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

En skal teste seg før avreise, hos en privat aktør. Så skal en teste seg et døgn før avreise til Norge igjen, dette skjer da i landet en er. Privat aktør dette også. Så blir en testet på flyplassen ved ankomst, dette er gratis slik jeg har forstått det. Så er det å teste seg tidligst dag 3 eller 7. Kan denne testen gjennomføres på offentlig teststasjon, eller skal denne gjøres privat? Dette finner jeg faktisk ikke svar på. Noen som vet?

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Man tester seg offentlig så ofte man kan. Før avreise fra Norge kan man teste seg offentlig om man rekker å få svaret tidsnok (forskjellig fra land til land, for de land som krever max 24 timer går det som regel ikke med offentlig test da denne er PCR (i alle fall i mitt område) og svartiden er over 24 timer. Da må man ta hurtigtest hos private). Testen på dag 3 kan man ta som PCR test hos det offentlige. Da får man svar fra dag fire og utover. 

Man blir oppfordret til ikke å teste seg hos det offentlige for å reise .

mamma til adhd gutt<3 skrev (5 timer siden):

Men hva med hjemreise? Det er den jeg ikke finner ut av😅. Teste gratis ved lokal teststasjon dag 3/7j

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Men hva med hjemreise? Det er den jeg ikke finner ut av😅. Teste gratis ved lokal teststasjon dag 3/7j

Skal i utgangspunktet være mulig å teste ved grensen, men ved kø kan den gjennomføres i etterkant. Til reisekommunenes store frustrasjon, da det faller på kommunene å følge det opp.

Ved reisekarantene står det på helsenorge at du skal ta kontakt med kommunen for test.

Anonymkode: 37d95...217

mamma til adhd gutt<3 skrev (15 timer siden):

For å hindre smitte i Norge vil det være veldig viktig at folk tester seg på dag tre og får resultatet før de går ut av karantenen. Hvis det blir en sterk forventning av å teste seg privat/nærmest en avvisning av test hos offentlige så vil jeg tippe mange vil la være å teste seg da det er dyrt med private tester. Disse vil da anta at de er friske om de ikke har symptomer og vandre ut av karantenen. Dette er tilstander vi ikke ønsker da dette vil øke risikoen for store utbrudd. Det er ikke mindre aktverdig å teste seg etter reise enn det er å teste seg etter fest. Store steder der det allerede har vært mange reisende eller personell som i jobben sin må teste seg jevnlig vil klare pågangen til de ekstra reisende. Forstår at mange mindre steder (der de ikke har hatt jevnlig testing - omtrent kun testet ved utbrudd) får utfordringer nå. Test på utreise er lettere å nekte da det ikke utgjør noe risiko for kommunen, men vi bør definitiv etterstrebe test for å teste seg ut av karantene da vi vet at mange ikke tar dette så alvorlig og fint kan bryte karantenen uten test. 

Annonse

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hvis du har et snev av anstendighet tester du privat også da i stedet for å belaste samfunnet med kostnaden det er å teste folk bare fordi de vil på ferie i utlandet. 

Anonymkode: 638ec...9de

Hva hvis det ikke finnes noe privat der man bor? Skal man starte privatklinikk selv? 

Anonymkode: 3189d...df7

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva hvis det ikke finnes noe privat der man bor? Skal man starte privatklinikk selv? 

De fleste som skal reise til sydlige strøk gjør det fra en flyplass og de er som regel i nærheten av større steder. Der kan man ordne slikt. 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det er ikke bestandig et alternativ for alle. 

Hvis det er en helt nødvendig reise, altså ikke ferie, så er det også ok å bruke offentlige teststasjoner. Derimot synes jeg helt ærlig at det vitner om ganske lav moral å bruke disse bare fordi man insisterer på å reise på utenlandstur (som ferie) midt i en pandemi. Da får man som et minimum ta alle kostnadene selv.

Anonymkode: 638ec...9de

• Opprett ny...