Gå til innhold

Melde svindel til NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bekjent som jeg mener misbruker trygdesystemet. Hun og barnefar er "ikke sammen" og bor hver for seg slik at de skal få gratis barnehage og SFO blant annet. Hun jobber ikke - han har millionlønn. Alle barna står på henne, men de sier de ikke er sammen lengre og har ikke vært det på flere år (minst 5 år)...likevel har de fått barn nummer 4 sammen nå på seks år. De gjør ALT sammen bortsett fra å ha samme adresse. Er dette greit?

Anonymkode: 5f4ae...44d

Skrevet

Meld fra så kan NAV nøste i det.

Anonymkode: 30f9d...eed

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en bekjent som jeg mener misbruker trygdesystemet. Hun og barnefar er "ikke sammen" og bor hver for seg slik at de skal få gratis barnehage og SFO blant annet. Hun jobber ikke - han har millionlønn. Alle barna står på henne, men de sier de ikke er sammen lengre og har ikke vært det på flere år (minst 5 år)...likevel har de fått barn nummer 4 sammen nå på seks år. De gjør ALT sammen bortsett fra å ha samme adresse. Er dette greit?

Jeg hadde meldt fra.

Anonymkode: d73d9...c31

Skrevet

Det koster da mer å ha to boliger enn det en får i støtte? Så her tjener de vel neppe på "svindelen"?

Anonymkode: 2fa39...dd7

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det koster da mer å ha to boliger enn det en får i støtte? Så her tjener de vel neppe på "svindelen"?

Ikke når den ene "bor" i verdens minste kjellerleilighet og vi bor på landet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ikke når den ene "bor" i verdens minste kjellerleilighet og vi bor på landet.

Men da er det jo uansett ikke slik at de svindler seg til et bedre liv? 

Greit nok at folk ikke skal svindle, men når det ikke er slik at folk faktisk tjener noe på det eller får det bedre, hvorfor tror du det er svindel da? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Men da er det jo uansett ikke slik at de svindler seg til et bedre liv? 

Greit nok at folk ikke skal svindle, men når det ikke er slik at folk faktisk tjener noe på det eller får det bedre, hvorfor tror du det er svindel da? 

Det kan jo fortsatt være svindel selv om det egentlig ikke lønner seg. Det viser i så fall bare at de som svindler ikke er de skarpeste knivene i skuffen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at de får gratis bhg og sfo?

Anonymkode: 45f03...c84

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at de får gratis bhg og sfo?

Hun sier det selv. Registrere seg med 0,- i inntekt og da blir alt gratis.

Skrevet

Helt klart melde fra!

Anonymkode: c3d86...c6e

Skrevet

Meld ifra. Jeg har lyst å melde inn en nabo. Hun fikk 50 000 kr etterbetaling fra  pensjonskassen 2 uker før hun søkte om sosialstønad. Hun brukte opp over halvparten og satt resten inn på kjæresten sin konto før hun sendte inn søknad på sosial stønad. 

Anonymkode: 2623a...098

Skrevet

Angi naboene sine til staten? Rene Stasi her inne, jo. 

Anonymkode: 616af...66a

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Tåpelig sammenligning.

De som svindler velferdsordningene i landet vårt stjeler fra de som faktisk trenger slik hjelp. De stjeler fra budsjett som kunne hjulpet andre innbyggere.

Går du inn i en butikk og sjeler noe som ikke er ditt, så må du forvente å bli tatt til slutt og meldt til politiet. Ditt valg, du er synderen i så fall, ikke de som forteller om dine lovbrudd du velger å gjøre.

Skrevet

Men gjør de egentlig noe ulovlig? Jeg og min samboer gikk fra hverandre rett før vi skulle få barnet, så jeg fikk jo stønader som enslig mor, vi ble sammen igjen da barnet var 6 mnd, jeg informerte Nav, og de mente jeg fortsatt hadde krav på stønader siden vi ikke bodde sammen. 6 mnd etterpå flyttet vi sammen, og da mistet jeg selvfølgelig stønadene. 

Anonymkode: 7af8d...aba

Skrevet

Jeg er ikke så glad i å blande meg i slike ting, men jeg vet at det settes inn en del ressurser på å avsløre nettopp slikt. Hadde en nabo tidligere med litt lignende historie hvor jeg ble kalt inn som vitne da det ble rettsak og jeg måtte svare på alle mulige slags spørsmål om når mannen var der og ikke, om de var et par og hvor mye han overnattet osv. 

Anonymkode: e1fa1...26a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vet du hvem/hva staten er?

Anonymkode: e4380...0cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hun sier det selv. Registrere seg med 0,- i inntekt og da blir alt gratis.

Jeg bare får ikke dette til å gå opp, for hun regnes vel ikke lenger som enslig forsørger om hun får et nytt barn med han? Og det får jo nav med seg…

Bortsett fra det så er det vel innafor om de faktisk bor på hver sin adresse. Det kan ligge ganske mye bak her som du ikke vet.

Skrevet

Meld!

Anonymkode: 45d7a...574

Skrevet

Han må vel måtte betale mye i bidrag? NAV godtar vel neppe å betale barnehage og Sfo om han ikke bidrar... 

Anonymkode: c87b2...26b

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.7.2021 den 14.37):

Tåpelig sammenligning.

De som svindler velferdsordningene i landet vårt stjeler fra de som faktisk trenger slik hjelp. De stjeler fra budsjett som kunne hjulpet andre innbyggere.

Går du inn i en butikk og sjeler noe som ikke er ditt, så må du forvente å bli tatt til slutt og meldt til politiet. Ditt valg, du er synderen i så fall, ikke de som forteller om dine lovbrudd du velger å gjøre.

Jeg støtter heller ikke svindel med velferdsordninger. Men det er et stykke derfra til å faktisk angi folk. Jeg er sikker på at innbyggerne i DDR som anga venner og naboer også syntes de hadde gode grunner - undergraving av sosialismen osv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.7.2021 den 17.43):

Vet du hvem/hva staten er?

Anonymkode: e4380...0cf

Ikke helt sikker på hva du spør om her? Mener du at NAV, politiet e.l. ikke er en del av staten? 

Skrevet

Det finnes mange som ikke er sammen, men likevel gjør mange ting sammen. 

Anonymkode: 890b7...b0d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg støtter heller ikke svindel med velferdsordninger. Men det er et stykke derfra til å faktisk angi folk. Jeg er sikker på at innbyggerne i DDR som anga venner og naboer også syntes de hadde gode grunner - undergraving av sosialismen osv. 

Du fortsetter bare denne tåpelige sammenligningen din, som ikke har noen likhet med tidligere Øst-Tyskland.

De som snylter på staten bevisst, de stjeler fra de som faktisk trenger støtte og som dermed gjerne får mindre. Statskassa og kommunekassene er ikke uuttømmelige, selv om mange tydeligvis tror det. Når folk velger å bryte loven og stjele, så får de også bare ta følgene om noen melder dem.

Og du, jeg har nær familie som ble fotfulgt av Stasi i flere år. Den sammenligningen din er helt på jordet, selv om du tydeligvis liker den selv...

Skrevet

Det er ikke alle som kan bo sammen...

Har en sånn nabo, hun er bipolar og ikke i stand til å være samboer med noen i sine dårlige perioder.

Hun var gift, men hennes perioder ødela ekteskapet.

De ble skilt og har nå hvert sitt hus, men de er kjærester likevel.

De drar på ferie sammen, spiser middag sammen osv. De møtes nærmest daglig, men de er begge helt avhengig av at hun kan trekke seg tilbake til sitt eget hus også.

Hun er ufør, og får uføretrygd som enslig.

Jeg ser ikke på det som juks, for hun kan ikke med sitt sykdomsbilde ha samboer. Men hun kan jo ha kjæreste som er særbo, hvorfor skulle jeg ikke unne henne det?

Anonymkode: 040f8...186

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Det er ikke alle som kan bo sammen...

Har en sånn nabo, hun er bipolar og ikke i stand til å være samboer med noen i sine dårlige perioder.

Hun var gift, men hennes perioder ødela ekteskapet.

De ble skilt og har nå hvert sitt hus, men de er kjærester likevel.

De drar på ferie sammen, spiser middag sammen osv. De møtes nærmest daglig, men de er begge helt avhengig av at hun kan trekke seg tilbake til sitt eget hus også.

Hun er ufør, og får uføretrygd som enslig.

Jeg ser ikke på det som juks, for hun kan ikke med sitt sykdomsbilde ha samboer. Men hun kan jo ha kjæreste som er særbo, hvorfor skulle jeg ikke unne henne det?

Anonymkode: 040f8...186

Det er en helt annen situasjon enn hva HI beskriver. Hi beskriver et par som har fått flere barn sammen over flere år de påstår å ikke være sammen, og at de ikke bor sammen for at hun skal få gratis barnehage, tross at han har millioninntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...