Anonym bruker Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 Hvis man melder seg syk en dag og deretter bare slutter å møte på jobb, ikke svarer på telefon eller meldinger fra arbeidsgiver, hvor lang tid tar det da før man regnes for å ha sluttet? Anonymkode: b66a1...36a
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2021 #2 Skrevet 6. juli 2021 Det er ikke lov å slutte uten å gå ut oppsigelsestiden, den er bindende for både arbeidstaker og arbeidsgiver. Anonymkode: 74e84...314
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2021 #3 Skrevet 6. juli 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det er ikke lov å slutte uten å gå ut oppsigelsestiden, den er bindende for både arbeidstaker og arbeidsgiver. Anonymkode: 74e84...314 Det er så, men ikke så mye de kan gjøre med det Anonymkode: f81f8...0c6
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2021 #4 Skrevet 6. juli 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Det er så, men ikke så mye de kan gjøre med det Anonymkode: f81f8...0c6 Jo, det kan de faktisk. Anonymkode: e26f4...f6c
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2021 #5 Skrevet 6. juli 2021 Først vil jeg da tro at personen etterlyses for å se om det står bra til. Står det bra til, men personen fortsatt ikke dukker opp kan vedkommende bli holdt økonomisk ansvarlig for merarbeid/merkostnader for arbeidsgiver Anonymkode: fd2d8...081
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Det er så, men ikke så mye de kan gjøre med det Anonymkode: f81f8...0c6 Så herlig naiv🤣 Anonymkode: 23894...b0b
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2021 #7 Skrevet 6. juli 2021 Det du snakker om kalles å fantegå. Du kan få erstatningskrav, du vil bli oppsagt og du får ikke attest. Når du blir oppsagt kommer an på kontrakten din, hvor lenge du har vært ansatt og litt annet. Er det ikke bedre å bare levere en oppsigelse, jobbe ut oppsigelsestida og avslutte på en ryddig måte? Det å bare stikke fra en jobb på den måten kan føre til at du ikke får jobb ved en seinere anledning. Rykter går gjerne. Anonymkode: c91d2...f04
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 Først vil vel arbeidsgiver ringe politiet og etterlyse deg. Om man da finner ut at du er i god behold vil de si deg opp om du ikke møter på jobb. Du vil da få et økonomisk krav fra arbeidsgiver, på at du ikke har jobbet oppsigelsestiden osv. Det løses gjerne ved at de holder tilbake feriepenger og sender deg et krav på det de mener du skylder. Så får du jo et problem med tanke på attest og neste arbeidsgiver. Anonymkode: e6869...1af
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er så, men ikke så mye de kan gjøre med det Anonymkode: f81f8...0c6 Selvsagt kan de det! Kontraktsbrudd er alvorlig og man blir holdt økonomisk ansvarlig. Hi, hvis du ikke orker å jobbe oppsigelsestiden må du kontakte legen din og snakke om det kan være mulig med en sykemelding. Hvis du bare ikke gidder, ta deg sammen. Anonymkode: 74e84...314
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2021 #10 Skrevet 6. juli 2021 Vi har opplevd dette med flere ansatte. Sis nå en som ble ansatt og ikke møtte til første dag. Ikke til andre heller og ikke til tredje osv. Da det hadde gått ei uke så sendte vinen tekstmelding om at det ikke er sånn arbeidslivet fungerer, og ar han ble ansvarlig for å betale eget hms-kort, vikar vi måtte skaffe på vegne av han, og at vi ikke ønsket han i jobb hos oss lenger. En annen arbeidstaker mente han kunne ta fri når han ville. Han sendte gjerne melding klokken 22.00 og sa at han ikke kom dagen etter fordi han måtte ditt eller datt. En gang dukket han ikke opp, og da vi endelig fikk tak i han, så hadde han reist til hjemlandet sitt for å være med familien litt. Ble der i 4 mnd. Han skylder oss en del penger som han nå har begynt å nedbetale. For oss tar det ei uke uten kontakt før vi regner det som oppsigelse. Så kommer oppsigelsestiden i tillegg. Men arbeidstaker er den som må betale for vikar og evt kurs/utstyr og hms-kort. Vi har hatt noen problemer med dette, så derfor har vi tatt med alle typer erstatninger i kontraktene. Anonymkode: 44c68...84f
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2021 #11 Skrevet 7. juli 2021 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Det du snakker om kalles å fantegå. Du kan få erstatningskrav, du vil bli oppsagt og du får ikke attest. Når du blir oppsagt kommer an på kontrakten din, hvor lenge du har vært ansatt og litt annet. Er det ikke bedre å bare levere en oppsigelse, jobbe ut oppsigelsestida og avslutte på en ryddig måte? Det å bare stikke fra en jobb på den måten kan føre til at du ikke får jobb ved en seinere anledning. Rykter går gjerne. Anonymkode: c91d2...f04 Jeg er arbeidsgiver. Anonymkode: b66a1...36a
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2021 #12 Skrevet 7. juli 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg er arbeidsgiver. Anonymkode: b66a1...36a Da har du vel prosedyrer å gå ut fra? Ville selvfølgelig aller først sjekket hvordan det går med den ansatte. Anonymkode: c9801...100
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2021 #13 Skrevet 7. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er arbeidsgiver. Anonymkode: b66a1...36a Hvis du er arbeidsgiver bør du jo ha kunnskapen til å håndtere dette?!! Anonymkode: 49ea0...754
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2021 #14 Skrevet 7. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis du er arbeidsgiver bør du jo ha kunnskapen til å håndtere dette?!! Anonymkode: 49ea0...754 Det er mange arbeidsgivere som må tilegne seg kunnskap etterhvert som utfordringene kommer altså Som f.eks elektrikeren som starter for seg selv og det går så bra at han må ansette først en og så to medarbeidere. Når den ene ansatte da får kreft og blir langtidssykemeldt må han som driver selskapet sette seg inn i hvordan man følger opp en langtidssykemeldt. Det er ikke sånn at alle som starter for seg selv kan alt om å ha noen ansatt, man lærer underveis. Anonymkode: e6869...1af
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2021 #15 Skrevet 7. juli 2021 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Jo, det kan de faktisk. Anonymkode: e26f4...f6c Nei, de kan ikke komme hjem til deg og hente deg. Anonymkode: f81f8...0c6
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2021 #16 Skrevet 7. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg er arbeidsgiver. Anonymkode: b66a1...36a Da bør du forhøre deg med arbeidsgiverorganisasjonen din. Anonymkode: c91d2...f04
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2021 #17 Skrevet 7. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hvis du er arbeidsgiver bør du jo ha kunnskapen til å håndtere dette?!! Anonymkode: 49ea0...754 Jeg har 3 ansatte og har ikke vært borti problemstillingen. Nå har jeg vært på hjemmebesøk. Der var ikke vedkommende. Naboene hadde imidlertid sett dem pakke bilen og regnet med at de var på ferie. Anonymkode: b66a1...36a
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2021 #18 Skrevet 7. juli 2021 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Jeg har 3 ansatte og har ikke vært borti problemstillingen. Nå har jeg vært på hjemmebesøk. Der var ikke vedkommende. Naboene hadde imidlertid sett dem pakke bilen og regnet med at de var på ferie. Anonymkode: b66a1...36a Den ansatte har meldt seg syk via egenmelding? Jeg regner med at du også tidligere har hatt mistanke om at vedkommende benytter egenmelding uten å egentlig være syk? Eller at personen nå hadde bedt om fri/ferie på et tidspunkt som ikke passet for firmaet? Har vedkommende vært lenge borte fra jobb uten å være tilgjengelig? Nå har du uansett "rimelig grunn" til å betvile egenmeldingen om sykdom. Hadde jeg vært deg ville jeg skrevet ned dato og klokkeslett for hjemmebesøket, navn på naboen, klokkeslett for samtale med naboen og det naboen sa. Da har du en slags dokumentasjon i tillegg til at den ansatte har gjort seg utilgjengelig for kontakt. Selv om en ansatt i utgangspunktet har rett til egenmeldinger og sykemeldinger, så er det også plikter knyttet opp mot dette. Der tenker jeg at Nav kan svare deg på reglementet rundt dette. Ulovlig fravær, som dette fraværet trolig regnes som, kan være oppsigelsesgrunn. Jeg antar at vedkommende har vært borte tidligere og du mistenker ikke sykdom ved egenmelding/sykemelding? Har du i så fall gitt den ansatte en advarsel mot slik adferd? Har den ansatte en klar og tydelig arbeidskontrakt som definerer arb.tid osv.? Var jeg deg ville jeg, som en over foreslo, kontaktet arb.giverorganisasjon, om du er tilsluttet en slik. Hvis du ikke er det, og dette er en ansatt du har hatt problem med over tid, så ville jeg kontaktet advokat slik at du sikrer at du gjør ting riktig når du tar denne saken videre og ev. sier opp vedkommende. https://www.ledernytt.no/hva-skjer-hvis-arbeidstaker-uteblir-fra-jobb.4919728-355436.html https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/hva-kan-arbeidsgiver-gjore-ved-mistanke-om-at-sykdom-ikke-er-reell/ https://www.arbeidsrettsadvokater.no/avskjed/avskjed-ved-ulovlig-fravaer/ Anonymkode: 5ee7e...a6c
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2021 #19 Skrevet 7. juli 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Den ansatte har meldt seg syk via egenmelding? Jeg regner med at du også tidligere har hatt mistanke om at vedkommende benytter egenmelding uten å egentlig være syk? Eller at personen nå hadde bedt om fri/ferie på et tidspunkt som ikke passet for firmaet? Har vedkommende vært lenge borte fra jobb uten å være tilgjengelig? Nå har du uansett "rimelig grunn" til å betvile egenmeldingen om sykdom. Hadde jeg vært deg ville jeg skrevet ned dato og klokkeslett for hjemmebesøket, navn på naboen, klokkeslett for samtale med naboen og det naboen sa. Da har du en slags dokumentasjon i tillegg til at den ansatte har gjort seg utilgjengelig for kontakt. Selv om en ansatt i utgangspunktet har rett til egenmeldinger og sykemeldinger, så er det også plikter knyttet opp mot dette. Der tenker jeg at Nav kan svare deg på reglementet rundt dette. Ulovlig fravær, som dette fraværet trolig regnes som, kan være oppsigelsesgrunn. Jeg antar at vedkommende har vært borte tidligere og du mistenker ikke sykdom ved egenmelding/sykemelding? Har du i så fall gitt den ansatte en advarsel mot slik adferd? Har den ansatte en klar og tydelig arbeidskontrakt som definerer arb.tid osv.? Var jeg deg ville jeg, som en over foreslo, kontaktet arb.giverorganisasjon, om du er tilsluttet en slik. Hvis du ikke er det, og dette er en ansatt du har hatt problem med over tid, så ville jeg kontaktet advokat slik at du sikrer at du gjør ting riktig når du tar denne saken videre og ev. sier opp vedkommende. https://www.ledernytt.no/hva-skjer-hvis-arbeidstaker-uteblir-fra-jobb.4919728-355436.html https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/hva-kan-arbeidsgiver-gjore-ved-mistanke-om-at-sykdom-ikke-er-reell/ https://www.arbeidsrettsadvokater.no/avskjed/avskjed-ved-ulovlig-fravaer/ Anonymkode: 5ee7e...a6c Vedkommende sendte melding om sykdom en dag. Det var 5 dager etter at prøvetiden var slutt. Har ikke vært annsatt lenge nok til å bruke egenmelding, men lenge nok til å ha rett på sykepenger. Ferie var avtalt i august. Har hatt et ugyldig fravær tidligere. Da ga jeg bare en muntlig advarsel og trakk lønn. Anonymkode: b66a1...36a
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2021 #20 Skrevet 7. juli 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Vedkommende sendte melding om sykdom en dag. Det var 5 dager etter at prøvetiden var slutt. Har ikke vært annsatt lenge nok til å bruke egenmelding, men lenge nok til å ha rett på sykepenger. Ferie var avtalt i august. Har hatt et ugyldig fravær tidligere. Da ga jeg bare en muntlig advarsel og trakk lønn. Anonymkode: b66a1...36a Hvor lenge har den ansatte vært borte? Anonymkode: 5ee7e...a6c
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2021 #21 Skrevet 7. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hvor lenge har den ansatte vært borte? Anonymkode: 5ee7e...a6c En uke nå. Anonymkode: b66a1...36a
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2021 #22 Skrevet 7. juli 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Vedkommende sendte melding om sykdom en dag. Det var 5 dager etter at prøvetiden var slutt. Har ikke vært annsatt lenge nok til å bruke egenmelding, men lenge nok til å ha rett på sykepenger. Ferie var avtalt i august. Har hatt et ugyldig fravær tidligere. Da ga jeg bare en muntlig advarsel og trakk lønn. Anonymkode: b66a1...36a Og, ja, arbeidsavtalen er klar på arbeidstid, oppsigelsestid ol. Anonymkode: b66a1...36a
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2021 #23 Skrevet 7. juli 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): En uke nå. Anonymkode: b66a1...36a Da tenker jeg at det bør være en enkel sak, men forhør deg for sikkerhets skyld med en advokat - eller les nøye div. informasjon som er på nett. Linkene jeg ga over viser jo til lovparagrafer også. Jeg ville informert Nav i morgen, at du har en arbeidstaker som nettopp er ferdig med prøvetiden sin, som i løpet av den tiden hadde ugyldig fravær fra jobb som du trakk i lønn for og ga muntlig advarsel til, og at nå, som vedkommende har opparbeidet seg rett til sykemelding ga den ansatte beskjed om at den var syk og har etter det vært umulig å få tak i, og at du da du dro hjem til vedkommende fikk vite av en av naboene at personen hadde pakket bilen sin og tilsynelatende dratt på ferie. At du vil melde fra om dette, fordi du er redd for at vedkommende kommer til å forsøke å utnytte sykemeldingsordningen, selv om du ikke har mottatt noen sykemelding (hvis personen forsøker å kontakte lege og få sykemelding etterskuddsvis, eller har sagt noe annet til lege - f.eks. noe smittsomt som gjør at vedkommende ikke kan møte på legekontoret for sjekk). Og så ville jeg sendt den ansatte en mail etter å ha dobbelsjekket med advokat, og der vist til kontrakten dere har, at hun eller han dato xx fikk muntlig advarsel pga. ugyldig fravær fra jobb dato xx og trekk i lønn pga. dette. At vedkommende, nå har uteblitt fra jobb uten å gi noen annen grunn enn at vedkommende var syk, men at siden personen har vært umulig å få tak i og iflg. vitner antas å ha reist på ferie, så anser du nå dette som kontraktsbrudd og dermed at vedkommende på den måten har valgt å avslutte arbeidsforholdet for bedriften. At du uansett ser alvorlig på et slikt kontraktsbrudd etter tidligere muntlig advarsel pga. ugyldig fravær, og at du derfor bekrefter at arb.forholdet nå er avsluttet. Og så noe generell informasjon om at lønn utbetales kun t.o.m. siste dag personen var på jobb, og at ev. erstatninger for de merkostnadene vedkommende har påført bedriften pga. sitt kontraktsbrudd vil bli belastet vedkommende, at det er noe du vil komme tilbake til. Jeg tenker det er viktig at Nav får vite om denne personen, slik at de kan være obs om vedkommende forsøker å svindle til seg sykemelding, og også mtp. at vedkommende selv har avsluttet arb.forholdet hos din bedrift, og derfor heller ikke har rett på dagpenger i en karanteneperiode. Anonymkode: 5ee7e...a6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå