Gå til innhold

Ekstremt allergiske barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er egentlig litt lei meg nå og må spørre dere. En i klassen til mitt barn har mye allergier. Mat og dyr. Reagerer veldig på katter så det er mange hensyn å ta. Flere i klassen har pelsdyr og dette barnet kan aldri komme dit på feks bursdag eller sosialt. Vi har ikke hatt dyr på mange år. Derfor har dette barnet vært mye hos oss. Barna er såpass små at det ennå ikke har blitt veldig klare vennegrupper på skolen. De leker fint sammen men de er heller ikke slik at barnet mitt spesifikt spør etter dette barnet. Nå har det seg slik at vi skal få katt. Ungene har ønsket seg lenge så nå har vi sagt ja. Da jeg fortalte dette til denne mammaen (følte jeg måtte informere siden barnet er mye her) så ble hun først sint på meg og sa at hun var skikkelig skuffet over at JEG kunne ta et slikt valg, så begynte hun å gråte. Jeg ble helt satt ut og kjenner så på dårlig samvittighet. Samtidig så har vi sagt til eldste som ønsker seg katt mest at hun skal få dette og nå har vi altså sagt det skal skje. 
Jeg kjenner så på ansvaret for å inkludere men det er da ikke riktig at vi skal tilpasse våre liv etter et barn som er her på besøk innimellom? Nå synes jeg det er skikkelig ubehagelig å møte på denne mammaen og merker hun er veldig avvisende og mutt. Har jeg lov til å reagere på dette? Jeg skjønner jo denne mammaen da det er mange som har dyr i klassen og dermed blir sosial kontakt begrenset. Likevel, er det jo slik det kan bli. 

Anonymkode: e7d1a...9ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har forståelse for mammaens reaksjon, men samtidig kan ikke hennes barns allergi styre andre familier. Det er bare sånn det er.

Lurer litt på hvorfor dette barnet ikke får sprøyter for allergien sin mot pelsdyr da, men det er det sikkert en grunn til som ikke jeg vet om.

Ikke ha dårlig samvittighet, dette barnets allergi kan ikke styre deres familie. Om ditt barn og dette barnet vil leke får de heller møtes på andre arenaer, ute f.eks.

Anonymkode: 0d7c6...17f

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har forståelse for mammaens reaksjon, men samtidig kan ikke hennes barns allergi styre andre familier. Det er bare sånn det er.

Lurer litt på hvorfor dette barnet ikke får sprøyter for allergien sin mot pelsdyr da, men det er det sikkert en grunn til som ikke jeg vet om.

Ikke ha dårlig samvittighet, dette barnets allergi kan ikke styre deres familie. Om ditt barn og dette barnet vil leke får de heller møtes på andre arenaer, ute f.eks.

Anonymkode: 0d7c6...17f

Det går til behandling og får noen sprøyter men det er så mye med dette barnet så er ikke helt oppdatert. Det er noen alvorlige allergier og noen ikke like alvorlige. Som jeg har forstått så kan de milde allergiene trigge de større, eller at alle allergier kan utvikle seg til store allergier. Så allergi mot pelsdyr er en medium allergi. Sorry ikke helt med på hva det var. Barnet reagerer på dyr men blir ikke alvorlig syk av det. 
De kan selvsagt treffes ute eller hjemme hos de da. Takk for svar. 

Skrevet

Jeg er mamma til et ekstremt allergisk barn. Kan ikke delta på sykkeldag, være med venninnen på tur eller i stallen, hjemme fra skolen hver vår. Det er kjipt, men hva skal man gjøre? Vi har alltid besøk, siden ungen her må sitte inne med luftrenser når det er skikkelig ille. Altså, vi har ikke hatt en barnefri kveld siden før pandemien startet, men det er bare sånn livet er. Verre ting har skjedd liksom. Det er heldigvis mye en kan finne på med andre, ta de med i svømmehallen eller på andre ting som er går overens med allergi. Legger en lista der at det er min jobb som mamma å finne egnet ting å gjøre, så blir man heller positivt overrasket når noen andre plutselig finner på noe. 

Kan forstå skuffelsen til moren, men det er som sagt ikke ditt ansvar å dra det så langt med tilrettelegging. Jeg vil tro hun reagerte slik med litt bakgrunn i sorg, det er vondt når siste mulige sosialisering forsvinner, det har sikkert vært behagelig å vite at det er i hvert fall ett sted det går greit. Det blir feil å ta det utover deg, men ikke alltid vi reagerer rasjonelt når vi blir lei oss. 

Anonymkode: 55961...8c6

Skrevet

Jeg forstår at mammaen til det andre barnet ble lei seg, men derfra og til å kjefte og bli synlig sint og sur er et stort og veldig lite greit steg. Det er etter min mening ikke innafor. 

Anonymkode: e5336...2e8

Skrevet

Jeg kan forstå at denne mammaen ble lei seg og måten hun reagerte mot deg er ikke greit, men vil nok tro at det var en helt spontan reaksjon og at hun ikke helt var seg selv, fikk nok ikke tenkt seg om. Det at hun begynte å gråte sier jo bare litt om hvor tøft det var for henne å få denne beskjeden, vi er alle bekymret for våre barn hvis den sosiale omgangen er liten og nå forsvinner enda en barnet hennes kan være med hjem/komme på besøk til. 

Ser du også skriver at barnet ikke kan komme i bursdagsbesøk pga dyreallergi, går det ikke an å tilrettelegge litt? Ha bursdagsbesøk ute? Jeg har arrangert bursdagsbesøk ute både på høsten og vinteren. Er jo utrolig vondt for det barnet som alltid er den ene som ikke kan gå. Allergien kan han jo ikke noe for.

Anonymkode: 302b7...4f4

Skrevet

Dette var en dårlig oppførsel fra henne. Hva er problemet med at de inviterer venner til seg, de kan bare be om at barna som kommer på besøk har rene klær på seg, for barnet tåler jo å være i samme klasserom med de andre. Dersom det er snakk om moderat allergi mot pelsdyr så kan det være at det på sikt holder med at barnet tar litt medisin for dette.  Om barnet holder på med vaksinering er det også store sjanser for allergien mot pelsdyr forsvinner, men det tar 2-3 år med vaksine før man er helt ferdig. 

Anonymkode: 5d61d...43d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det går til behandling og får noen sprøyter men det er så mye med dette barnet så er ikke helt oppdatert. Det er noen alvorlige allergier og noen ikke like alvorlige. Som jeg har forstått så kan de milde allergiene trigge de større, eller at alle allergier kan utvikle seg til store allergier. Så allergi mot pelsdyr er en medium allergi. Sorry ikke helt med på hva det var. Barnet reagerer på dyr men blir ikke alvorlig syk av det. 
De kan selvsagt treffes ute eller hjemme hos de da. Takk for svar. 

Tror ikke sprøyter går på allergi mot dyr, den kommer vel i dråpeform? Anbefaler alle som har barn med allergi å sette i gang sensibilisering før de blir voksne, det er en betydelig forskjell i pris siden barn får dekket langt mer. Det var en digresjon forøvrig, men kan ikke få sagt det nok 😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Tror ikke sprøyter går på allergi mot dyr, den kommer vel i dråpeform? Anbefaler alle som har barn med allergi å sette i gang sensibilisering før de blir voksne, det er en betydelig forskjell i pris siden barn får dekket langt mer. Det var en digresjon forøvrig, men kan ikke få sagt det nok 😅

Jo man får sprøyter for allergi mot dyr. Min sønn har fått vaksiner mot hund og katt, fungerte kjempe bra. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jo man får sprøyter for allergi mot dyr. Min sønn har fått vaksiner mot hund og katt, fungerte kjempe bra. 

Hm, så rart, fikk info om at det var kun dråper for dyr. 

Så godt at han ble bedre 👏🏻 Her er vi godt i gang med tabletter, ser lovende ut. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hm, så rart, fikk info om at det var kun dråper for dyr. 

Så godt at han ble bedre 👏🏻 Her er vi godt i gang med tabletter, ser lovende ut. 

Ja her er det gått fra å få tallerkenøyne (ekstremt hovne) og pusteproblemer når han lekte med de i klassen som hadde dyr til å nå ha katt selv. 🙂 

Skrevet

Dere kan ikke begrense livene deres pga ungen med så mye problemer . Skjønner at mor kjenner på at det er vanskelig, men å bli sur på dere.😳

nesten så jeg hadde kuttet de ut pga det. 

Anonymkode: 56b1a...a16

Skrevet

Dette var dårlig oppførsel fra moren. Forstår at hun ble fortvilet, men hun kan ikke kjefte på deg for dette. Hvis dette var en spontanreaksjon som hun angret på etterpå, ville hun unnskyldt seg eller i det minste ikke vært mutt og avvisende når dere møtes. At hun er det tyder på at hun fortsatt mener hun hadde rett til å bli sint.

Synd for henne, oppførselen hennes gjør jo bare at barnet hennes får mindre sosial kontakt.

Anonymkode: cb5aa...ae1

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja her er det gått fra å få tallerkenøyne (ekstremt hovne) og pusteproblemer når han lekte med de i klassen som hadde dyr til å nå ha katt selv. 🙂 

Nydelig. Det er vitenskap på sitt beste 👏🏻

Skrevet

Takk for svar. Ikke like lei meg nå. At moren er ufin kan jeg ikke ta barnet for. Jeg vil virkelig legge tilrette for å være med dette barnet. 
Mange har utebursdag (om årstiden tillater det) men ikke alle. Vi kan ikke ha det siden det er skikkelig ugunstig mtp været. 
Å leie lokaler er dyrt så vi vil jo ha bursdager hjemme, vi har god plass. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...