Anonym bruker Skrevet 5. juli 2021 #1 Skrevet 5. juli 2021 I Norge kan man ikke kastrere hunder uten medisinsk grunn, spesielt ikke tisper. Selv om det ikke er lov i Norge, er det lov å gjøre det i Sverige? Jeg ønsker ikke å bruke hunden i avl, og synes fordelene med kastrering overgår ulempene med operasjon. Anonymkode: 00c1e...ea1
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2021 #2 Skrevet 5. juli 2021 Det er lov i Norge Anonymkode: 8215e...abb
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2021 #3 Skrevet 5. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er lov i Norge Anonymkode: 8215e...abb Ikke uten medisinsk grunn, nei... Anonymkode: 00c1e...ea1
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2021 #4 Skrevet 5. juli 2021 Vet ikke om noen veterinærer som sier nei. Medisinsk grunn kan være at det er bedre enn p-piller Anonymkode: 8215e...abb
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2021 #5 Skrevet 5. juli 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Vet ikke om noen veterinærer som sier nei. Medisinsk grunn kan være at det er bedre enn p-piller Anonymkode: 8215e...abb Ingen av veterinærene i min by ønsker å kastrere en tispe som kun har hatt en løpetid, dessverre. https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/kastrering_av_hund__er_det_tillatt.13955 I Norge er det bare lov å kastrere hunder når det er nødvendig ut fra hensynet til den enkelte hundens helse eller velferd, eller hvis andre særlige grunner gjør det nødvendig. Anonymkode: 00c1e...ea1
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2021 #6 Skrevet 5. juli 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vet ikke om noen veterinærer som sier nei. Medisinsk grunn kan være at det er bedre enn p-piller Anonymkode: 8215e...abb I og med at vi kun har en tispe, er ikke p-piller nødvendig for å forhindre drektighet. Anonymkode: 00c1e...ea1
Pobie Skrevet 6. juli 2021 #7 Skrevet 6. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Ikke uten medisinsk grunn, nei... Anonymkode: 00c1e...ea1 Ordlyden sier at hunder kan kastreres av medisinske grunner, eller "andre særlige grunner". De fleste dyrleger kastrerer hunder uten problemer nå. Tisper burde uansett kastreres etter hvert, pga faren for livmorinfeksjon når de har løpetid etter løpetid uten å bli gravide. En tispe som ikke skal brukes i avl kan dermed fint sies å kastreres av medisinske grunner.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 Pobie skrev (3 timer siden): Ordlyden sier at hunder kan kastreres av medisinske grunner, eller "andre særlige grunner". De fleste dyrleger kastrerer hunder uten problemer nå. Tisper burde uansett kastreres etter hvert, pga faren for livmorinfeksjon når de har løpetid etter løpetid uten å bli gravide. En tispe som ikke skal brukes i avl kan dermed fint sies å kastreres av medisinske grunner. Altså, det heter drektig. 😊 Anonymkode: 68a40...401
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 Ville snakket med flere veterinærer her i Norge først, men det er faktisk et tema at dyrlegen må begrunne operasjonen og om det blir tatt veldig mange slike operasjoner på en klinikk vil det blir stilt spørsmål ved det... En venninne fjernet akkurat livmoren på sin tispe, men det var pga innbilt svangerskap. Anonymkode: ac34f...4c4
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2021 #10 Skrevet 6. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ville snakket med flere veterinærer her i Norge først, men det er faktisk et tema at dyrlegen må begrunne operasjonen og om det blir tatt veldig mange slike operasjoner på en klinikk vil det blir stilt spørsmål ved det... En venninne fjernet akkurat livmoren på sin tispe, men det var pga innbilt svangerskap. Anonymkode: ac34f...4c4 Rart de er like strenge med tisper der kreft er noe som er et utbredt problem. Min venninne fikk kastrert sin hannhund da han fikk dårlig livskvalitet når det var løpetid i nærheten. Sov ikke, spiste ikke og bare gikk rundt og stura. Anonymkode: 68a40...401
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2021 #11 Skrevet 6. juli 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Ville snakket med flere veterinærer her i Norge først, men det er faktisk et tema at dyrlegen må begrunne operasjonen og om det blir tatt veldig mange slike operasjoner på en klinikk vil det blir stilt spørsmål ved det... En venninne fjernet akkurat livmoren på sin tispe, men det var pga innbilt svangerskap. Anonymkode: ac34f...4c4 Ja, min søster har også en tispe som har fått gjort det på grunn av dette. Her jeg bor (mellomstor by), har jeg ringt til alle veterinærene. Ingen vil gjøre det. For meg er det nesten like kort å reise til Sverige, som å reise andre steder i Norge. I Sverige gjør de det uten å stille spørsmål. Spørsmålet er om det er lovlig å krysse grensa for å gjøre det, når veterinærer i Norge ikke gjør det. Pobie skrev (10 timer siden): Ordlyden sier at hunder kan kastreres av medisinske grunner, eller "andre særlige grunner". De fleste dyrleger kastrerer hunder uten problemer nå. Tisper burde uansett kastreres etter hvert, pga faren for livmorinfeksjon når de har løpetid etter løpetid uten å bli gravide. En tispe som ikke skal brukes i avl kan dermed fint sies å kastreres av medisinske grunner. Det er nettopp på grunn av fordelene jeg ønsker å få det gjort, men har blitt avvist hos 5 dyreklinikker. Hun har hatt en løpetid og er 9 måneder, og jeg ønsker å gjøre det før løpetid nummer to, da effekten i forhold til kreft et størst dess yngre tispa er. Anonymkode: 00c1e...ea1
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2021 #12 Skrevet 6. juli 2021 At de ikke vil gjøre det etter første løpetid er vel fordi det bør gjøres akkurat mellom to løpetider og det er umulig å si hvordan syklusen vil bli etter bare en løpetid. Vi har også vurdert det her pga innbilt svangerskap et par mnd etter hver løpetid. Men jeg klarer ikke å få meg til å gjøre det, for en venninne mistet hunden sin pga komplikasjoner under kastrering. Min eks steriliserte hunden sin i Sverige. Bare pass på å ha alle vaksiner i orden for å slippe inn i Sverige og inn i Norge igjen. Anonymkode: cfbbc...d58
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2021 #13 Skrevet 6. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): At de ikke vil gjøre det etter første løpetid er vel fordi det bør gjøres akkurat mellom to løpetider og det er umulig å si hvordan syklusen vil bli etter bare en løpetid. Vi har også vurdert det her pga innbilt svangerskap et par mnd etter hver løpetid. Men jeg klarer ikke å få meg til å gjøre det, for en venninne mistet hunden sin pga komplikasjoner under kastrering. Min eks steriliserte hunden sin i Sverige. Bare pass på å ha alle vaksiner i orden for å slippe inn i Sverige og inn i Norge igjen. Anonymkode: cfbbc...d58 Man trenger ikke andre vaksiner enn det som gis i Norge. Eneste man må gjøre, er å behandle for revens dvergbendelorm og få det påført i passet. I Sverige anbefaler de kastrering etter første løpetid, fordi dess flere løpetid er dess større fare for kreft jur. Skjønner ikke hvorfor syklus skal ha noe å si, siden kastrering fjerner alle kjønnshormoner. Det spiller ingen rolle når i syklusen kastrering skjer. Har hatt 2 tisper tidligere som har blitt kastrert. Ene på grunn av livmorbetennelse og en på grunn av jursvulst. Operasjonene gikk veldig bra. Skjønner at operasjonen kan gi komplikasjoner, men evt. sykdom er også en stor påkjenning. Anonymkode: 00c1e...ea1
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2021 #14 Skrevet 6. juli 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Man trenger ikke andre vaksiner enn det som gis i Norge. Eneste man må gjøre, er å behandle for revens dvergbendelorm og få det påført i passet. I Sverige anbefaler de kastrering etter første løpetid, fordi dess flere løpetid er dess større fare for kreft jur. Skjønner ikke hvorfor syklus skal ha noe å si, siden kastrering fjerner alle kjønnshormoner. Det spiller ingen rolle når i syklusen kastrering skjer. Har hatt 2 tisper tidligere som har blitt kastrert. Ene på grunn av livmorbetennelse og en på grunn av jursvulst. Operasjonene gikk veldig bra. Skjønner at operasjonen kan gi komplikasjoner, men evt. sykdom er også en stor påkjenning. Anonymkode: 00c1e...ea1 Det bør visstnok utføres mellom to løpetider (hviletiden kalles det) pga fare for komplikasjoner ved operasjon. Det anbefales heller ikke å gjøres når hunden har innbilt svangerskap, sikkert derfor det er best mellom to løpetider. Innbilt svangerskap gjerne kommer en til to måneder etter ferdig løpetid. Og etter første løpetid kan man ikke vite om hunden kommer til å få innbilt svangerskap. Men ellers er det vel ikke noe problem å få det utført i Sverige da 😊 Anonymkode: cfbbc...d58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå