Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Altså når du ikke møter og ikke har gitt beskjed om at du ikke stiller.. innafor? https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/tyskland-vurderer-vaksineboeter.gH3zc3XrE?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

selv mener jeg det er innafor og at det vil føre til at folk følger opp. 

Fortsetter under...

Nei det synes jeg ikke, da må de i alle fall gjøre det lettere å melde fra. Jeg hadde time i dag og våknet opp forkjølet. Fristen for å endre timen selv på nett var gått ut, og jeg satt i kø på telefonen i 2 timer for å få endret den. Det synes jeg ikke er noe man kan være forpliktet til og risikere bøter for å ikke gjøre. Jeg hadde anledning til det i dag, men alle har jo ikke det alltid.

Anonymkode: 546df...ac4

Nei. Det er ett gratistilbud. Som noen nevner, ikke spesielt god logistikk i alle kommuner. De bommet på utdeling av timer digitalt til eldre. Har de ikke ett vanntett system på dette, må de faktisk ta høyde for ett viss frafall. 

Nå kom det frem at de fleste takker nei, er det egentlig nødvendig å vurdere pisk før det faktisk er en reell problemstilling? 

Anonymkode: 34d14...682

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei. Det er ett gratistilbud. Som noen nevner, ikke spesielt god logistikk i alle kommuner. De bommet på utdeling av timer digitalt til eldre. Har de ikke ett vanntett system på dette, må de faktisk ta høyde for ett viss frafall. 

Nå kom det frem at de fleste takker nei, er det egentlig nødvendig å vurdere pisk før det faktisk er en reell problemstilling? 

Jepp, dette vil gå ut over eldre som ikke behersker data. Det er ikke sikkert de en gang har fått med seg at de har fått time. 

Anonymkode: b2f97...e05

Nei det synes jeg ikke, da må de i alle fall gjøre det lettere å melde fra. Jeg hadde time i dag og våknet opp forkjølet. Fristen for å endre timen selv på nett var gått ut, og jeg satt i kø på telefonen i 2 timer for å få endret den. Det synes jeg ikke er noe man kan være forpliktet til og risikere bøter for å ikke gjøre. Jeg hadde anledning til det i dag, men alle har jo ikke det alltid.

Anonymkode: 546df...ac4

Jeg er enig med deg i at logistikken må være på plass slik at man enkelt kan melde frafall pga sykdom 

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Altså når du ikke møter og ikke har gitt beskjed om at du ikke stiller.. innafor? https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/tyskland-vurderer-vaksineboeter.gH3zc3XrE?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Ja, det burde det absolutt være, på lik linje som hvis man ikke dukker opp til time på sykehus.

Anonymkode: 317e1...c07

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jepp, dette vil gå ut over eldre som ikke behersker data. Det er ikke sikkert de en gang har fått med seg at de har fått time. 

Men da har de vel heller ikke fått en time? Den må de jo ha fått et sted, enten på telefon eller sms.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men da har de vel heller ikke fått en time? Den må de jo ha fått et sted, enten på telefon eller sms.

Nettopp. Det må selvsagt kun gjelde for mennesker som selv har bestilt eller bekreftet time for vaksinering . 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det burde det absolutt være, på lik linje som hvis man ikke dukker opp til time på sykehus.

Men hvis man ikke møter opp på sykehus, får man ikke bot. Man får et gebyr. En bot er straffereaksjon med subsidiært fengselsstraff. Så man burde anses for å være kriminell hvis man ikke møter opp til koronavaksine? 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Og ikke alle eldre forstår seg på sms.

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Nettopp. Det må selvsagt kun gjelde for mennesker som selv har bestilt eller bekreftet time for vaksinering . 

Men der har du litt av utfordringen. Ikke alle er så tekniske at de sjekker kontinuerlig eller har lagt inn kontaktinfo for varsel. Her er det i hvert fall slik at det i første omgang registreres om du vil ha den. Deretter blir timen tildelt en eller annen gang etterpå og den har passiv aksept. For teknisk oppegående fungerer det fint. Alle er ikke det, det finnes fremdeles de som ikke vet hvordan de leser en melding på telefonen. 

Før man i det hele tatt vurderer bøter, må i det minste timen også bekreftes. Da får du enda en utfordring. Desto mer komplisert, desto større sjans for misforståelse. 

Altenativt kan det kan løses slik som mange kommuner har gjort til nå, egen liste for de som kan komme på kort varsel. Problem løst. 

Annonse

On 7/5/2021 at 11:38 AM, mamma til adhd gutt<3 said:

helt riktig

Anonymkode: ac3e2...e44

helt riktig

Det er ikke riktig å ilegge straffereaksjon og rulleblad fordi folk har glemt av en time. Å glemme er ikke en forbrytelse, og bør aldri bli klassifisert som det. 

Just now, Anonym bruker said:

Det er ikke riktig å ilegge straffereaksjon og rulleblad fordi folk har glemt av en time. Å glemme er ikke en forbrytelse, og bør aldri bli klassifisert som det. 

Jo det er det aboslutt

prekæs skrev (5 minutter siden):

Ikke innafor. Selv fikk jeg tilbud om vaksine og bestilte time selv. Det er slik det burde fungere. Leser det slik at timene i dette tilfelle bare blir utdelt, men mulig jeg tar feil.

Ja, er en del kommuner som bare tildeler en time etter man har takket ja. Tullete å vurdere bøter når så mange opererer med passiv aksept. 

• Opprett ny...