Gå til innhold

Hvis man flytter ut som 17-åring, men.. (gjelder bidrag)

Anbefalte innlegg

Skrevet

ikke studerer og ikke har fått seg jobb enda, men likevel har fått godkjenning av foreldre som har skrevet under på flyttemelding. Har man da rett på bidrag?

Foreldre til vedkommende nekter å bidra økonomisk og vedkommende søker jobb, men får ikke skoleplass før neste år.

Grunnen til utflytting vil jeg ikke dele, men den var høyst nødvendig.

Har vedkommende rett på bidrag? Kan det evt. søkes via Nav?

Anonymkode: 5c3e3...a9c

Skrevet

Man kan faktisk ikke flytte ut dom 17 åring når man ikke har inntekt.

Anonymkode: c5ee9...9ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Man kan faktisk ikke flytte ut dom 17 åring når man ikke har inntekt.

Anonymkode: c5ee9...9ea

Jo, noen ganger må man. Det kan være veldig gode grunner til det også.

Anonymkode: c1de4...58d

Skrevet

Hi, jeg er ikke oppdatert på reglene, men foreldrene har vel et visst forsørgelsesansvar frem til barnet er 18 år, mener jeg.

Jeg råder personen til å ta kontakt med Nav i første omgang. Sosialkontoret bør kunne informere om hva som gjelder. Dere finner sikkert noe om dere søker på nav.no også.

Hvis flytting er nødvendig av gode årsaker så kan muligens også barnevernet hjelpe til, siden h*n er under 18 år. Da kan h*n kanskje også få mer oppfølging videre, hvis dette er nødvendig.

Hun eller han har jo rett til videregående utdanning, så kan være lurt å koble inn nav og andre hjelpeinstanser, for å sjekke om det vil være mulig for ham eller henne å gjennomføre med noe tilrettelegging.

Lykke til :)

Anonymkode: c1de4...58d

Skrevet

Snakk med barnevernet, de vet hva slags støtte han har krav på.

Vet om en jente som flyttet ut da hun var 16, ikke noe graverende galt heller, men hun orket ikke flytte frem og tilbake annenhver uke lenger, og ingen av foreldrene ville gi seg og la henne bo mest hos den andre. Hun fikk dekket hybel via barnevernet.

Anonymkode: d7c07...7bf

Skrevet

Barnevernet kan hjelpe når de er under 18. 

Anonymkode: e4419...5e7

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Barnevernet er allerede involvert, tenkte ikke på å høre med dem. Takk!

hi

Skrevet

Dersom man skal ha utvidet bidrag til men er ferdig på VGs må man søke via nav, regner med barnet kan gjøre det samme, men søke bidrag fra begge. Sannsynligvis går den igjennom når barnet er under 18.

Anonymkode: 66068...22f

Skrevet

Så lenge barnet er under 18 år skal det betales bidrag. Hvis du har hovedomsorgen og far er samværsforelder, skal far bidra selv om ungen bor på hybel.

18 års bidrag kan søkes dersom barnet går på vgs..

Anonymkode: c5db2...f5f

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Så lenge barnet er under 18 år skal det betales bidrag. Hvis du har hovedomsorgen og far er samværsforelder, skal far bidra selv om ungen bor på hybel.

18 års bidrag kan søkes dersom barnet går på vgs..

Anonymkode: c5db2...f5f

Takk for svar. Er ikke mitt barn og ikke helt slik situasjonen er, men tror vi kontakter barnevernet og nav og hører med dem. Tusen takk.

hi

Skrevet

Foreldre har et forsørgeransvar så fremt barnet er under 18, og/eller enda på skole (ikke høyere studier selvsagt). 

Nå er det ikke slik at alle foreldre forsørger barna sine, og da er det barnevernet som må hjelpe. Barnevernet kan rette krav om at foreldre betaler og forsørger barnet sitt. Det gjøres sjelden, men om en vet foreldre har økonomi til det, så ...

Anonymkode: 28ebc...a21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...