Gå til innhold

Basseng på verandaen eller plenen?

Anbefalte innlegg

Et lite dilemma. Fikk et ganske stort basseng av en bekjent, som jeg har lovet minstemann på 8 år at jeg skal sette opp. Det er 4 m i diameter, 90 cm høyt. Har plass på plenen, problemet er dette: la ferdigplen for noen år siden. Den gror ikke aller best, må gjødsle mye osv, så er  nok ikke de beste vekstforhold i grunnen her. Vil jeg da ødelegge plenen helt hvis jeg setter er stort basseng der? Jeg har plass på verandaen, men da forsvinner jo store deler av verandaen, jeg må ta vekk noen møbler osv. Hva ville du gjort? (Verandaen er bygget rett på bakken, vekten av vannet har ingenting å si).

Anonymkode: 5e6aa...6f8

Fortsetter under...

Bassenget vil ødelegge gresset, men det kan jo sås i etterpå. Selv om plattingen er på bakkeplan er det jo planker som er slått opp på bokser og de kan knekke under vekten av så mye vann. 

Det blir en vurderingssak, men jeg hadde valgt å ha det på gresset. 

Anonymkode: a3450...a37

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du bør ha en solid veranda hvis du skal ha bassenget på verandaen. Bassenget tar vel ca 9000liter vann, dvs at verandaen må tåle 9tonn.

Anonymkode: 8f66c...c94

Leste du ikke alt? Den står rett på bakken. 

Hadde satt møblene på gresset og bassenget på plattingen. 

Anonymkode: 93110...55e

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

På plattingen. Husk også å tømme basenget hver kveld eller skaff et lokk som hindrer mennesker i å falle oppi eller barn å bade vår ingen ser på. Basenget er dypt nok til at sikkring er påbudt.

Anonymkode: 36da1...ea5

Tømme et basseng av denne str hver kveld? Er du gal.... Det tar jo et døgn bare å fylle det opp, og så et par tre døgn å varme det hvis en har varmepumpe. Og varmepumpe bør en ha til denne str.

Med mindre det er gravd ned er sidene på bassenget som gjerde å regne og trenger da ikke ytterligere beskyttelse. Men trekk bør man ha uansett pgs dritt som faller oppi.

En siste ting. Så lange tonn vil ødelegge en vanlig platting. Skal det på terassen må den forsterkes først. Hadde heller ofra plenen.

Anonymkode: 73466...725

Vi har hatt tilsvarende stort basseng på plattingen i sikkert 10 år, har gått helt fint her. Platting rett på bakken, singel under og støpte støtter.

Du bør ha varmepumpe, og vi har hatt saltvann i vårt så slipper man alt styret med klor (ph verdi, rensetabletter osv)

Ungene elsker det, bader og bader og bader. God investering synes jeg

Anonymkode: b4d5d...107

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Leste du ikke alt? Den står rett på bakken. 

Hadde satt møblene på gresset og bassenget på plattingen. 

Om ikke plankene ligger direkte på bakken så vil det være et fall mellom plank og grunn og de kan knekke selv om det ikke er mange cm det er snakk om. Vanlige plattinger er ikke laget for å tåle slik vekt. 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Om ikke plankene ligger direkte på bakken så vil det være et fall mellom plank og grunn og de kan knekke selv om det ikke er mange cm det er snakk om. Vanlige plattinger er ikke laget for å tåle slik vekt. 

Ja. Man skal passe på så man ikke raser tre cm mot bakken. Kan risikere helsa på slikt. 🙄

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Vekten blir jo fordelt på et område da, det er ikke sånn at en planke får det trykket mot et sted liksom.

Verandaplattingen tåler fint å få et basseng med vekten fordelt over et område på seg.

Annonse

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Ja. Man skal passe på så man ikke raser tre cm mot bakken. Kan risikere helsa på slikt. 🙄

Herlighet! Om man vil risikere å måtte fikse plattingen så er det selvsagt fritt frem🙄

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tømme et basseng av denne str hver kveld? Er du gal.... Det tar jo et døgn bare å fylle det opp, og så et par tre døgn å varme det hvis en har varmepumpe. Og varmepumpe bør en ha til denne str.

Med mindre det er gravd ned er sidene på bassenget som gjerde å regne og trenger da ikke ytterligere beskyttelse. Men trekk bør man ha uansett pgs dritt som faller oppi.

En siste ting. Så lange tonn vil ødelegge en vanlig platting. Skal det på terassen må den forsterkes først. Hadde heller ofra plenen.

Gjerdet rundt et slikt baseng må være høyt, jeg tror minst 160 cm, klatresiklert og med låst port. Kantene på basenget er ikke i mærheten til å være god nok beskyttelse.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Gjerdet rundt et slikt baseng må være høyt, jeg tror minst 160 cm, klatresiklert og med låst port. Kantene på basenget er ikke i mærheten til å være god nok beskyttelse.

De er utsolgt for slike basseng i hele landet, butikkene klarer ikke levetr nok, og veldig mange familier har de i hagen.

Kjenner ikke noen som følger disse reglene...

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nå må du rulle inn! 

Et midlertidig basseng i en privat hage? Eier gjør lurt i å legge på f.eks. en presenning og knytte denne inntil bassenget rett under den stive kanten på toppen, både for å holde på varme, og for å unngå forurensning. Men gjerde og port? Hvilken verden lever du i? Tror du må dokumentere påstandene dine med henvisning til lovverk her, gitt. 

Anonymkode: d77ba...d89

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

De er utsolgt for slike basseng i hele landet, butikkene klarer ikke levetr nok, og veldig mange familier har de i hagen.

Kjenner ikke noen som følger disse reglene...

Det er mange som bryter dem. Det druknet en etåring ikke langt herfra for et par uker siden.

Jvis det skjer en ulykke blir eieren økonomisk ansvarlig, selv om det skulle bære fulle russ som ikke hadde noe i hagen å gjøre eller naboens unger som ville snike seg til et nattbad.

https://www.nrk.no/nyheter/ettaring-druknet-i-basseng-i-os-1.15562912

http://www.jusshjelp.com/bolig06.htm

Du kjøper ett trekk til å ha over for å hindre dritt og lort å komme oppi. Men gjerde. Rull inn. Som hun skriver bassenget er 90 cm høyt. Skal litt til å komme seg oppi og i tillegg i en privat hage.🙈🤣

Anonymkode: e522b...4af

Takk for svar! Jeg endte opp med plenen, så får jeg heller ta jobben med å fikse den igjen når bassenget skal fjernes. Det tok rett og slett så mye av verandaen/plattingen, at jeg valgte gresset. I skrivende stund fylles bassenget, men det tar jo evigheter. Har en utålmodig 8-åring her som stadig sjekker hvor mye vann det er 😁 Ja, jeg har sånt trekk som legges over når bassenget ikke er i bruk. Men at jeg selv kan bli ansvarlig hvis noen bruker det når ikke jeg er hjemme, det visste jeg ikke! 😱🙄

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Takk for svar! Jeg endte opp med plenen, så får jeg heller ta jobben med å fikse den igjen når bassenget skal fjernes. Det tok rett og slett så mye av verandaen/plattingen, at jeg valgte gresset. I skrivende stund fylles bassenget, men det tar jo evigheter. Har en utålmodig 8-åring her som stadig sjekker hvor mye vann det er 😁 Ja, jeg har sånt trekk som legges over når bassenget ikke er i bruk. Men at jeg selv kan bli ansvarlig hvis noen bruker det når ikke jeg er hjemme, det visste jeg ikke! 😱🙄

Det tar en dag å fylle det, så begynte du i ettermiddag blir det ikke fullt før sengetid i dag 😉

Det tar noen dager å varme det opp også,  iskaldt de første dagene.

Vi har et stort basseng bygget inn i terrassen, det er rent og praktisk, og gøy å hoppe og stupe fra bassengkanten. (Dypt nok til å stupe).  

Hadde basseng på plenen før, og det ble mye gress og bøss i vannet. Bruken av bassenget ble også mer begrenset når man må ha badetrapp opp og ned. Men legg i hvert fall en «sti» med noe så man kommer frem til bassenget med rene føtter. 

Anonymkode: 4fcd1...150

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vi har et stort basseng bygget inn i terrassen, det er rent og praktisk, og gøy å hoppe og stupe fra bassengkanten. (Dypt nok til å stupe).  

Hadde basseng på plenen før, og det ble mye gress og bøss i vannet. Bruken av bassenget ble også mer begrenset når man må ha badetrapp opp og ned. Men legg i hvert fall en «sti» med noe så man kommer frem til bassenget med rene føtter. 

En slik fikser dette:

https://www.extra-leker.no/intex-pool-foot-bath?gclid=CjwKCAjwuIWHBhBDEiwACXQYsZYTNP9EjBy7agXWmDtoNO1lKL5fIpZkbP6jXRwSDCb4aYskZ5B9gBoC2j8QAvD_BwE

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Du har et skikkelig stort og dypt baseng!

For å kunne stupe trygt bør du ha 7-8 meter fremover og minst 2 meters dybde, hvis du bare stuper fra kanten. Stuper du fra 2 meter bør basenget være minst 3 meter dypt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...