Gå til innhold

Kia Soul 2018-modell lading og rekkevidde

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Kia Soul 2018 modell for drøyt en måned siden. Forhandler skrev i annonsen at rekkevidde var rundt 200 km. Da jeg hentet den var den ladet og det stod 171 i rekkevidde. Jeg kjører lite i hverdagen så har kun ladet 2 ganger så langt, på jobb. Første gang kom den opp til 162 km men da jeg ladet i går stod det kun 142 km da jeg dro fra jobb. Imorgen skal jeg kjøre tur/retur hytta, ca 70 km hver vei. Håper å klare det uten å lade, men ser jo ikke lovende ut. 

Hva er grunnen til at rekkevidden ved lading har falt så lavt på kort tid? Sikkert noe jeg ikke har forstått, er ny i elbil-verdenen. 

Anonymkode: b0b98...b1f

Fortsetter under...

Rekkevidden beregnes vel ut fra hvor strømeffektivt du har kjørt den siste tiden. Derfor vil du f. eks få kortere antatt rekkevidde hvis du, som hun over skriver, bruker air condition eller andre ting som bruker mye strøm. 

Anonymkode: ec823...e1b

Aha, takk for svar! Ja, jeg har brukt aircon (og radio) endel på varme dager, da jeg kjører over 1 uke på en laderunde så har ikke sett behov for å «spare». Så dette vil justere seg oppover igjen om jeg kjører mer «batterigjerrig» igjen, f.eks på lengre tur uten bruk av aircon? HI

Anonymkode: b0b98...b1f

Det der med antall km du har igjen, er bare en pekepinn. Enkelt sagt er det bare bilen som "gjetter" hvor langt du kan kjøre basert på tidligere kjøremønster. Så ja, den kan bevege seg litt opp og ned alt etter som, men jeg har aldri opplevd å plutselig få mye ekstra kjørelengde. Men den kan gå saktere ned. 

Det er lurt å holde øye med hvor mange % av batteriet som er igjen også. Hvor langt du kan kjøre på en full-lading avhenger av flere ting. Hvor du kjører (oppover, nedover), hastighet, temperatur, regn eller snø, hvor mye ekstra strøm du bruker på vindusviskere, varme, kjøling, radio og andre ting.  KJører man i nærområdet hvor man kan hjemmelade eller i områder med kort mellom ladere, er det jo ikke så viktig. Men skal man på litt lengre tur med mindre tilgang på lading, kan det å tenke over hvordan man kjører og hva man bruker, gi ganske mye ekstra kjørelengde. 

Anonymkode: 92a9a...1ee

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...