Gå til innhold

Hvis man er gift, men bor fra hverandre

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har dere særeie på leilighetene da, de inngår ikke i felles bo?

Høres ut som dere har en veldig innviklet økonomi til å være gift?

Uansett, loven sier at når man er gift har man forsørgerplikt, og rett på innsyn i hverandres økonomi. Så dere må snakke sammen om hvordan dere skal løse dette praktisk. 

Dere kan avtale at dere har hver deres husholdning og betaler på hver deres leilighet, men utgiftene på bana må selvfølgelig begge bidra til.

Du kan jo få en pekepinn ved å legge inn alle opplysningene deres i bidragsveilederen på nav sine sider, men det blir ikke helt riktig for den er jo beregnet på foreldre som ikke har felles økonomi lenger.

Anonymkode: 72bda...16f

Bør man ikke ha særeie da? Hvem kan hjelpe oss med å finne beste løsningen? 

Anonymkode: 03d06...f02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her høres det ut som at familievernkontoret er riktig sted å starte.

Anonymkode: d29b4...213

Vi går jevnlig der. Men nå har terapeuten ferie. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det du lurer på da? Vi er glad i hverandre = gift. Men kan ikke bo sammen pga hans fungering. Vi begge må ha en plass å bo. Han forstår ikke helt dette med bidrag = jeg lurte derfor på om noen andre enn meg kan hjelpe oss med å sette opp dette sånn at han ikke føler seg lurt (han ser ikke sammenhengen og har ikke oversikt)  

Han er tydeligvis ikke normalt fungerende. Men om ham ikke forstår at man ikke unndrar seg egne barn og kone, og du ikke skjønner at det ikke er snakk om "bidrag" når dere er gift, så er det ikke lett å  nå gjennom. Varig svekkede sjelsevner på to sider? Bør dere ha barn?

Anonymkode: 234c5...a8b

Skrevet

Dere er gift og glade i hverandre, men bor ikke sammen på grunn av hans fungering. Dere har barn, men han er ikke med og betaler det de koster? Har dere begge jobb? Hva bruker han sine penger på? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hva er det du lurer på da? Vi er glad i hverandre = gift. Men kan ikke bo sammen pga hans fungering. Vi begge må ha en plass å bo. Han forstår ikke helt dette med bidrag = jeg lurte derfor på om noen andre enn meg kan hjelpe oss med å sette opp dette sånn at han ikke føler seg lurt (han ser ikke sammenhengen og har ikke oversikt)  

Er han psykisk utviklingshemmet siden han ikke skjønner dette? Og siden du ennå er gift og dere har flere barn bør kanskje barnevernet kunne hjelpe dere med råd?

du og han må sette dere ned og prate om hvordan dere Kan være gift og at alle skal ha det bra. Han må selvsagt betale for barna sine og hjelpe kona dersom det trengs økonomisk. 
har han samvær med barna? Spiser dere middag hos deg, ferier sammen, Sfo/barnehage så må jo han betale dette.

jobber dere begge? 

Anonymkode: a99f8...2b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Er han psykisk utviklingshemmet siden han ikke skjønner dette? Og siden du ennå er gift og dere har flere barn bør kanskje barnevernet kunne hjelpe dere med råd?

du og han må sette dere ned og prate om hvordan dere Kan være gift og at alle skal ha det bra. Han må selvsagt betale for barna sine og hjelpe kona dersom det trengs økonomisk. 
har han samvær med barna? Spiser dere middag hos deg, ferier sammen, Sfo/barnehage så må jo han betale dette.

jobber dere begge? 

Vi begge er i jobb ja. Barnevernet kan ikke hjelpe oss med dette sier de. Barnevernet sier vi må bo hver for oss og henviser oss til jussformidling og eller nav. Jeg sa til barnevernet at nav kan ikke hjelpe oss så lenge vi er gift. Barnevernet henviste oss videre til nav enda en gang. Jussformidling kan heller ikke hjelpe oss med dette tema sa de.

Far har minimalt med samvær alene. Men vi treffes sammen.

Ordet bidrag var feil. Jeg ser det. Men visste ikke hvilket ord jeg skulle bruke for å forklare i farten. 

Han er ikke psykisk utviklingshemmede, men han fungerer ikke helt pga en annen diagnose.

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Han er tydeligvis ikke normalt fungerende. Men om ham ikke forstår at man ikke unndrar seg egne barn og kone, og du ikke skjønner at det ikke er snakk om "bidrag" når dere er gift, så er det ikke lett å  nå gjennom. Varig svekkede sjelsevner på to sider? Bør dere ha barn?

Anonymkode: 234c5...a8b

Han forstår ikke det nei. Han vil dele på barnehage regning sier han, men han forstår ikke hvorfor han må bidra mer til meg når jeg har barna omtrent alene. "Vi er jo gift" sier han. Jeg prøver å forklare at et barn koster mye. Han forstår heller ikke at hans barn er hans ansvar. Han klarer uansett ikke å følge opp.

Skrevet
Iiiiik skrev (42 minutter siden):

Dere er gift og glade i hverandre, men bor ikke sammen på grunn av hans fungering. Dere har barn, men han er ikke med og betaler det de koster? Har dere begge jobb? Hva bruker han sine penger på? 

Vi har jobb ja. Han jobber innenfor et felt hvor han er veldig interessert. Så det fungerer bra. Han bruker penger på leker til barna blant annet. Hobby ting. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Han forstår ikke det nei. Han vil dele på barnehage regning sier han, men han forstår ikke hvorfor han må bidra mer til meg når jeg har barna omtrent alene. "Vi er jo gift" sier han. Jeg prøver å forklare at et barn koster mye. Han forstår heller ikke at hans barn er hans ansvar. Han klarer uansett ikke å følge opp.

Så sett der opp så enkelt at et barn kan forstå det.

Så mye spiser et barn for 

Så mye må det handles klær for

Mobilregning 

Forsikring 

Lommepenger 

Sfo/barnehage

Så summerer du og deler summen på to. 

Anonymkode: 72bda...16f

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Vi har jobb ja. Han jobber innenfor et felt hvor han er veldig interessert. Så det fungerer bra. Han bruker penger på leker til barna blant annet. Hobby ting. 

Men altså, det er selvfølgelig for sent nå, men jeg lurer virkelig på hvorfor du har flere barn med denne mannen. Og enda mer lurer jeg på hvorfor du fortsatt er glad i ham. Han opptrer på ingen måte som en voksen det er mulig å oppdra barn sammen med, og en mann som i så liten grad støtter deg, kunne jeg ikke fortsatt å være glad i. 

Skrevet

Bruk bidragsveileder på nav.no. Der legger du inn ungene, alder og null samvær. Så får du opp et regnestykke på hva de koster og hva han bør betale i bidrag. Vis han og krev betaling. Om det ikke fungerer kan du vurdere skilsmisse. Og er det du med fire unger, en med diagnose som sin far, der mannen har vært aggressiv mot ungene og deg så gjør du som du har blitt rådet til i utallige tråder. Skill deg. 

Anonymkode: 59e0e...8c7

Skrevet
Iiiiik skrev (14 minutter siden):

Men altså, det er selvfølgelig for sent nå, men jeg lurer virkelig på hvorfor du har flere barn med denne mannen. Og enda mer lurer jeg på hvorfor du fortsatt er glad i ham. Han opptrer på ingen måte som en voksen det er mulig å oppdra barn sammen med, og en mann som i så liten grad støtter deg, kunne jeg ikke fortsatt å være glad i. 

Jeg er enig i dette.

han du er gift med fungerer jo ikke som en voksen mann, han er et barn på hybel…. Skill deg fra han, krev barnebidrag og vær venner istedenfor. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Men hvordan mener han at det er rett at du både må ta deg av barna alene OG i tillegg bruke kun dine penger på utgiftene det fører med seg å ha barn? Du må sette opp et budsjett og kreve at han betaler inn en fast sum til deg. Hvis han ikke er villig til dette får du forklare han at da må skilsmisse bli et tema. Han kan ikke bare velge bort barna sine. 

Anonymkode: 83658...97f

Skrevet

Dere lever i praksis som skilt ? Ingenting felles?

Har du sjekka Navs bidragskalkulator? Der får du en formening om hvor mye han burde ha betalt om dere var skilt

Anonymkode: 18029...924

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Dere lever i praksis som skilt ? Ingenting felles?

Har du sjekka Navs bidragskalkulator? Der får du en formening om hvor mye han burde ha betalt om dere var skilt

Anonymkode: 18029...924

Hva mener du med ingenting felles?

Skal sjekke kalkulator, takk for tips

Skrevet
Iiiiik skrev (10 timer siden):

Vi har våre utfordringer ja. Men vi har og mye bra. Hvorfor bruk og kast? Man gifter seg for gode og onde dager?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg er enig i dette.

han du er gift med fungerer jo ikke som en voksen mann, han er et barn på hybel…. Skill deg fra han, krev barnebidrag og vær venner istedenfor. 

Det er sant at han ikke fungerer på noen punkt. Men hvorfor bruk og kast? Når en annen person ikke gir deg det du ønsker på alle plan, da skal man skille seg? Hvor ble det av : gift i gode og onde dager?

Vi håper ting går seg til etterhvert 

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Vi har våre utfordringer ja. Men vi har og mye bra. Hvorfor bruk og kast? Man gifter seg for gode og onde dager?

Når onde dager innebærer at barnevernet setter krav om at du flytter fra mannen og at han ikke kan ha samvær alene, når han ikke GIDDER å bidra økonomisk til familien for "dere er jo gift", er dere langt forbi det man har lovet hverandre da man giftet seg. Man trenger ikke å være sammen med menn som er notorisk utro, voldelige, kriminelle eller slike som din mann bare fordi man har lovet "i gode og onde dager". Løftene er ment for begge. Det er ikke slik at den ene skal gjøre hva faen han vil hele tiden og risikere at barna blir plassert i fosterhjem, og den andre bare skal ta imot.

Dere er kun gift på papiret. Han bryr seg verken om barna eller deg. Han har latt det gå så langt at barnevernet anser det som omsorgssvikt hvis dere bor sammen eller han har samvær alene. På tide å våkne fra fjortisromantikken og skille seg, for din og barnas skyld. 

Anonymkode: 8951b...126

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Det er sant at han ikke fungerer på noen punkt. Men hvorfor bruk og kast? Når en annen person ikke gir deg det du ønsker på alle plan, da skal man skille seg? Hvor ble det av : gift i gode og onde dager?

Vi håper ting går seg til etterhvert 

Det er forskjell på å "ikke gi deg det du ønsker på alle plan" og å svikte fullstendig som ektefelle og forelder. Normale foreldre får ikke krav fra barnevernet om å flytte fra kone og barn og ha samvær med tilsyn. 

Skrevet

Du har to valg.

Enten får du ham med på en ordning, økonomisk og på andre måter, som fungerer for deg og ungene, eller så krever du skilsmisse og fast bidrag.

Anonymkode: 35b7d...456

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er forskjell på å "ikke gi deg det du ønsker på alle plan" og å svikte fullstendig som ektefelle og forelder. Normale foreldre får ikke krav fra barnevernet om å flytte fra kone og barn og ha samvær med tilsyn. 

Ingen som har sagt noe om at han må ha samvær med tilsyn.

Men ok. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men ok. 

Men vil du leve slik som dette? Være gift med en mann som ikke bidrar med noe? Er det kun du som skal ha de ‘onde dagene’? Fortjener du så mye mindre enn han?

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Men ok. 

Skrev ikke du at han ikke får ha samvær alene?

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Skrev ikke du at han ikke får ha samvær alene?

Nei. Han har de minimalt. Jeg er innom med ungene på besøk avogtil i tillegg 

Skrevet

Men vil du leve slik som dette? Være gift med en mann som ikke bidrar med noe? Er det kun du som skal ha de ‘onde dagene’? Fortjener du så mye mindre enn han?

Nei. Det er et godt spørsmål. Jeg er vell ikke helt normal jeg heller da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...