Gå til innhold

Hvis man er gift, men bor fra hverandre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan blir det med bidrag? Kan nav hjelpe? Finnes det linker til tema? Noen som kjenner til dette?

Anonymkode: 03d06...f02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir ingen bidrag om du ikke skiller deg.

Anonymkode: b1f91...ed9

Skrevet

Det blir jo selvsagt ingen bidrag om dete fremdeles er et par? Hvem tenker du skal stå for den utgiften?

Anonymkode: 83658...97f

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det blir jo selvsagt ingen bidrag om dete fremdeles er et par? Hvem tenker du skal stå for den utgiften?

Hvis jeg har barna 90% så skal ikke far som jeg er gift med betale noe til meg?

Skrevet

Dere må avtale på egen hånd

Anonymkode: 70363...a3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Han burde kanskje det i privat regi, fordi han føler ansvar for å hjelpe til å forsørge sine barn. Men du kan ikke kreve noe gjennom nav. For å få støtte som enslig forsørger må du være enslig forsørger. Det er du ikke hvis du fortsatt er gift. Da må du ta ut separasjon. 

Anonymkode: b274b...830

Skrevet

Er dere separert?

Anonymkode: f3d2b...b0f

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Er dere separert?

Anonymkode: f3d2b...b0f

Nei. Gift.

Skrevet

Så du tenker staten skal hjelpe dere med å drifte to boliger? Jau.. 

Skrevet

Du er ikke enslig forsørger når du er gift altså, eller mener du alle som f.eks er gift med en som pendler skal ha goder som enslig...?

Når dere er gift har dere felles økonomi og forsørgerplikt for hverandre. Dere må sette opp et felles budsjett og se hva slags boliger dere har råd til osv. Utgiftene må selvfølgelig begge stå for

Anonymkode: 72bda...16f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han skal jo bidra til å forsørge ungene sine, selvsagt. Det kan ikke NAV hjelpe med så lenge dere er gift. 

Hvorfor bor dere ikke sammen og hvorfor betaler han ikke for ungene?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Han skal jo bidra til å forsørge ungene sine, selvsagt. Det kan ikke NAV hjelpe med så lenge dere er gift. 

Hvorfor bor dere ikke sammen og hvorfor betaler han ikke for ungene?

Hvorfor han ikke betaler for ungene. Det vet jeg ikke helt. Prøver å forklare han

Skrevet
Bruker3 skrev (6 timer siden):

Så du tenker staten skal hjelpe dere med å drifte to boliger? Jau.. 

Hvem sa at staten skulle betale mon tro?

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hvem sa at staten skulle betale mon tro?

Du spør om nav kan bidra? Han syns vel at han skal bidra til barnas liv? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Du spør om nav kan bidra? Han syns vel at han skal bidra til barnas liv? 

Om de kan bidra med å fastsette et bidrag ja ! 😳

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Om de kan bidra med å fastsette et bidrag ja ! 😳

Det er ikke noe som heter bidrag så lenge dere er gift. Da har dere felles økonomi.

Det han tjener og det du tjener går inn i samme potten også må dere sette budsjett etter det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det er ikke noe som heter bidrag så lenge dere er gift. Da har dere felles økonomi.

Det han tjener og det du tjener går inn i samme potten også må dere sette budsjett etter det.

Ok

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Men hva skal jeg kalle det for? Vi eier hver vår leilighet. Det blir liksom 1 pott heller da... litt vanskelig syns jeg

Skrevet

Da må du sette opp et budsjett på hvilke kostnader barna fører med seg: barnehage/SFO, fritidsaktiviteter/ gaver til bursdager, klær, mat, forsikringer, utflukter/ ferier etc. Om du pr i dag betaler alle disse utgiftene må du be din mann, barnas far om å bidra med halvparten av dette. 

Anonymkode: 0686d...317

Skrevet

Her høres det ut som at familievernkontoret er riktig sted å starte.

Anonymkode: d29b4...213

Skrevet

Hi: hvis du kan forklare situasjonen bedre og svare med mer enn en kort setning av gangen så kanskje noen kan hjelpe deg. Sånn som du skriver det nå er det helt umulig å forstå, det høres bare ut som dere eier to hus og ikke klarer å kommunisere. Jeg skjønner forsåvidt at du sliter med kommunikasjonen med mannen hvis du prater med han i like korte, innholdsløse setninger som du gjør her. 

Anonymkode: b1e23...47a

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Men hva skal jeg kalle det for? Vi eier hver vår leilighet. Det blir liksom 1 pott heller da... litt vanskelig syns jeg

Har dere særeie på leilighetene da, de inngår ikke i felles bo?

Høres ut som dere har en veldig innviklet økonomi til å være gift?

Uansett, loven sier at når man er gift har man forsørgerplikt, og rett på innsyn i hverandres økonomi. Så dere må snakke sammen om hvordan dere skal løse dette praktisk. 

Dere kan avtale at dere har hver deres husholdning og betaler på hver deres leilighet, men utgiftene på bana må selvfølgelig begge bidra til.

Du kan jo få en pekepinn ved å legge inn alle opplysningene deres i bidragsveilederen på nav sine sider, men det blir ikke helt riktig for den er jo beregnet på foreldre som ikke har felles økonomi lenger.

Skrevet

Trolleinnlegg

Anonymkode: 3f650...6fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Trolleinnlegg

Anonymkode: 3f650...6fa

Hvorfor skulle det være trolling? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hi: hvis du kan forklare situasjonen bedre og svare med mer enn en kort setning av gangen så kanskje noen kan hjelpe deg. Sånn som du skriver det nå er det helt umulig å forstå, det høres bare ut som dere eier to hus og ikke klarer å kommunisere. Jeg skjønner forsåvidt at du sliter med kommunikasjonen med mannen hvis du prater med han i like korte, innholdsløse setninger som du gjør her. 

Anonymkode: b1e23...47a

Hva er det du lurer på da? Vi er glad i hverandre = gift. Men kan ikke bo sammen pga hans fungering. Vi begge må ha en plass å bo. Han forstår ikke helt dette med bidrag = jeg lurte derfor på om noen andre enn meg kan hjelpe oss med å sette opp dette sånn at han ikke føler seg lurt (han ser ikke sammenhengen og har ikke oversikt)  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...