Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #1 Skrevet 3. juli 2021 Denne sommeren får vi kanskje ei uke samla som familie på hytta. Svigermor synes det er veldig kjekt å komme på besøk når vi er der. Utfordringen er at helsa mi har fått kjørt seg etter operasjon og krevende tid, og jeg har sagt til mannen min at jeg orker ikke overnattinger av andre når vi er på hytta. Dagsbesøk kan være ok. Men å være vert stresser meg enormt, og jeg ser ikke syn på det i år. Han synes jeg er urimelig og blir sur-noe som også blir en ekstrabelastning for meg. Er jeg urimelig? Hva ville dere gjort? Anonymkode: d026a...59b
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #2 Skrevet 3. juli 2021 Jeg ville sagt det som det var til svigermor, at du ikke er i form så alt som medfører ekstraarbeid tar mannen din seg av. Hun har vel oppdratt han til å ta i ett tak? Anonymkode: 07834...71a
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #3 Skrevet 3. juli 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Denne sommeren får vi kanskje ei uke samla som familie på hytta. Svigermor synes det er veldig kjekt å komme på besøk når vi er der. Utfordringen er at helsa mi har fått kjørt seg etter operasjon og krevende tid, og jeg har sagt til mannen min at jeg orker ikke overnattinger av andre når vi er på hytta. Dagsbesøk kan være ok. Men å være vert stresser meg enormt, og jeg ser ikke syn på det i år. Han synes jeg er urimelig og blir sur-noe som også blir en ekstrabelastning for meg. Er jeg urimelig? Hva ville dere gjort? Anonymkode: d026a...59b Med tanke på min egen (avdøde) svigermor......ALDRI I VERDEN! Jeg hadde faktisk dratt hjem den tiden svigermor skulle være der, så slapp jeg å være buffer og skjerme mannen. Jeg ville latt mannen min vært alene med svigermor og barna, og heller kost meg og slappet av hjemme alene. DET hadde vært ferie, det! Anonymkode: d6b77...b11
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #4 Skrevet 3. juli 2021 Hvis dere har barn så synes jeg du kunne strukket deg. Men mannen din kan vel også være vert? Anonymkode: 644ea...f4b
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #5 Skrevet 3. juli 2021 Mine svigerforeldre er hos oss i 2 måneder hver sommer. Det er en utfordring, men ungene koser seg Anonymkode: 60125...936
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #6 Skrevet 3. juli 2021 Jeg synes du er litt urimelig ja, det er jo nærmeste familie.... Du må da kunne si til både mannen og svigermor at du ikke er i form etter operasjonen og ikke makter være vertinne i år så de to må ta seg av det praktiske? Slutt å la deg stresse, om svigermor forventer oppvartning og perfekte tilstander så er det på tide hun får oppleve noe annet. Ikke stå på pinne for henne, sett deg i solstolen og slapp av. Har hun krav og forventninger uten å ville hjelpe til får hun ta det med din mann. Anonymkode: c09e1...7ca
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #7 Skrevet 3. juli 2021 Det er familie og begrenset hvor mye ‘vert’ man må være. Anonymkode: 9cdcb...824
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #8 Skrevet 3. juli 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er familie og begrenset hvor mye ‘vert’ man må være. Anonymkode: 9cdcb...824 Det er ikke sånn i alle familier. Min svigermor er i høyeste grad gjest når hun er på besøk, selv gjennom hele jula eller påska. Hun henter seg ikke en kopp kaffe selv, men sitter i stolen og sier "nå hadde det vært godt med kaffe", og om vi sier at hun bare må bruke kaffemaskinen, så snøfter og sukker hun og sier at vår kaffemaskin er så vrien, og så fortsetter hun med det til en av oss har hentet kaffe til henne. HI: Si klart fra til mannen at om svigermor skal komme på overnatting, så er alt ekstra på han. Alt fra oppreiing, matlaging, handling, underholdning og oppvask. Gå i detalj på hva som da blir forventningen til hva han skal ordne. Vær også tydelig på at du ville skjermet han om det var omvendt og at han var den som var syk og hadde operert. Anonymkode: 39157...fa2
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 3. juli 2021 #9 Skrevet 3. juli 2021 Her ville det ikke vært aktuelt. Ikke ferie med mamma heller for å si det slik . En langhelg holder i alle fall lenge. Vi KUNNE reist på samme sted, men med frihet til å gjøre forskjellige ting for alle . Jeg synes det må være greit å si fra hi .
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #10 Skrevet 3. juli 2021 For å si det enkelt: det hadde ikke skjedd! Svigermor er død, men også min egen mor får jeg nok av å ha på besøk i løpet av en ettermiddag. Anonymkode: 66511...15b
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #11 Skrevet 3. juli 2021 Avhenger av svigermor tenker jeg. Hvis jeg er nede for telling, ville svigermor vært uvurdelig hjelp i en slik setting. Vi har et avslappet forhold til rydding og gjøremål, ingen forventning å blir vartet opp av hverandre, at det må være strøkent eller at vi må gjøre det samme hele tiden. Men jeg skjønner jo at ikke alle har svigermødre som er like greie å ha med å gjøre 😅 Tror kanskje ikke det er helt tilfelle her i og med du kjenner det stresser deg? I så fall så må du ha lov til litt ro når du tross alt har vært gjennom operasjon og trenger å hvile ut. I grunnen er du i den fulle rett til å ønske deg ro av og til uten at det ligger en årsak bak også. Anonymkode: 9118d...dc9
*Miss Marple* Skrevet 3. juli 2021 #12 Skrevet 3. juli 2021 Da får han faktisk bare bli sur! Forklar det på en fin måte til svigermor at i år blir det ikke overnatting, men hyggelig med besøk en av dagene i ferien. Når vi er voksne må vi noen ganger våge å stå opp for oss selv.
Mostly Harmless Skrevet 3. juli 2021 #13 Skrevet 3. juli 2021 Hvis det bare er vertinnejobben som stresser deg, kan du bare gjøre det klart for både mann og svigermor at det praktiske faller på dem. Er det gnisninger og en mann som trekker seg tilbake og lar det stå til, får di stå på ditt om at du trenger hvile, ikke stress.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #14 Skrevet 3. juli 2021 Jeg vil si det kommer an på hvor mye barna ser farmor til vanlig. Mine besteforeldre (mammas foreldre) bodde i campingvogn i bakgården vår ca. annenhver sommer. Også var vi hos dem 4 uker når vi var der. Vi så dem kun om sommeren pga avstand (250 mil), og vi er alle sjeleglade for at pappa aldri har motsatt seg det. Det resulterte i et fantastisk nært og varmt forhold til mine besteforeldre. Er det ei farmor de treffer støtt og stadig, hadde jeg nok sagt nei og heller sendt avgårde mann og barn. Anonymkode: 06415...cf8
Syngensang Skrevet 3. juli 2021 #15 Skrevet 3. juli 2021 Kjem jo heilt an på svigermora. Mi svigermor hadde vore hjarteleg velkoma, ho hadde nok ordna opp og hjelpt til uansett, men særleg om ein av oss var nede for telling.
Pobie Skrevet 4. juli 2021 #16 Skrevet 4. juli 2021 Jeg strekker meg en del for besteforeldrene til barna, og jeg kunne fint reist på ferie med min svigermor. Men hvis jeg hadde vært dårlig og/eller syk ville jeg sagt ifra at mannen må være vert. Jeg og mannen deler uansett på være vert for foreldrene våre ganske likt. Det er ikke noe automatisk at jeg skal være vert for alle fordi jeg er kvinne. Hadde blitt rimelig månelyst her hvis mannen forventet det til vanlig, men når jeg er syk? Aldri i livet.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2021 #17 Skrevet 4. juli 2021 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Det er familie og begrenset hvor mye ‘vert’ man må være. Anonymkode: 9cdcb...824 Tja. Nei. Anonymkode: 750a7...a8e
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2021 #18 Skrevet 4. juli 2021 Veldig vanskelig å svare på. For min del hadde det ikke vært noe problem, da min svigermor er god som gull, hun hjelper til som bare det med ungene og alt annet. Hun var nylig med oss på en helgetur og det var helt nydelig. Men slik jeg leser innlegget ditt så er det ikke helt slik for deg, og da ville jeg ha satt ned foten. Jeg hadde f.eks ikke orket min egen mor i en uke, og hadde sagt nei. Anonymkode: 8d2da...4a6
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2021 #19 Skrevet 4. juli 2021 Anonym bruker skrev (På 3.7.2021 den 9.28): Denne sommeren får vi kanskje ei uke samla som familie på hytta. Svigermor synes det er veldig kjekt å komme på besøk når vi er der. Utfordringen er at helsa mi har fått kjørt seg etter operasjon og krevende tid, og jeg har sagt til mannen min at jeg orker ikke overnattinger av andre når vi er på hytta. Dagsbesøk kan være ok. Men å være vert stresser meg enormt, og jeg ser ikke syn på det i år. Han synes jeg er urimelig og blir sur-noe som også blir en ekstrabelastning for meg. Er jeg urimelig? Hva ville dere gjort? Anonymkode: d026a...59b Da ville jeg ha sagt til mannen at det var greit med svigersbesøk, men alt arbeidet med vasking, matlaging, rydding og underholdning av mora hans falt på ham ALENE. Du er syk og vil ta hensyn til egen helse, slik at hele familien drar fordel av at du blir frisk fort. Da tror jeg han kommer til å endre meningen sin ganske kjapt Hvis ikke, så holder du deg slavisk til det du advarte ham om, og lar være å gjøre noe som helst når svigermor er på besøk. Anonymkode: a4219...748
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2021 #20 Skrevet 4. juli 2021 On 7/3/2021 at 9:28 AM, Anonym bruker said: Denne sommeren får vi kanskje ei uke samla som familie på hytta. Svigermor synes det er veldig kjekt å komme på besøk når vi er der. Utfordringen er at helsa mi har fått kjørt seg etter operasjon og krevende tid, og jeg har sagt til mannen min at jeg orker ikke overnattinger av andre når vi er på hytta. Dagsbesøk kan være ok. Men å være vert stresser meg enormt, og jeg ser ikke syn på det i år. Han synes jeg er urimelig og blir sur-noe som også blir en ekstrabelastning for meg. Er jeg urimelig? Hva ville dere gjort? Anonymkode: d026a...59b Tenker at du er litt urimlig, selvom jeg skjønner deg, men hvis din mann vil ha moren sin på overnatting får han varte hun opp også, gjøre alt, du ingenting Anonymkode: 64c12...ffb
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2021 #21 Skrevet 4. juli 2021 Det kommer ann på. Mine tidligere svigerforeldre (barnas besteforeldre) kan jeg enda feriere med og det er bare hyggelig om de hadde kommet. Nå er hytta så nære at de kan kjøre, ta båten eller ta ferja til oss for dagsturer. De var innom endag nå i min ferie. Det endte med at min far har vært hos de i noen dager og jobbet. Selv om de er veldig ulike, så har de mange felles interesser og skravla sitter løst. Det som er deilig med mine foreldre og tidligere svigerforeldre er at ingen må vertes opp, om huset eller hytta er bomba så gjør det ingenting, fare for at de rydder litt men det er ikke for å bevise at det er rotete, at de føler de må og de kan også fint bare trå over rotet. Det er sjeldent bomba hos meg, men når mine barn, tantebarn og ungenes venner koser seg på hytta så ligger det badetøystødd, leker hist og hær for noe gøy de vil gjøre endrer seg fort. De er flinke til å rydde etter seg når dagen går mot kveld, så er jo bare dagens rot. Svigerforeldrene jeg hadde i mange år med samboer min er en annen sak. Svigerfar med kone var bare hyggelig å ha besøk av, bare synd de bodde så langt unna. Min mann syns ikke det var like hyggelig med besøk, han likte igrunn aldri å ha besøk mer enn en kaffekopp uansett hvem det var. Svigermor hadde jeg aldri klart å være med på ferie med, der holdt det med ett kaffebesøk eller middag. Anonymkode: 8f7f1...150
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2021 #22 Skrevet 4. juli 2021 Det kommer ann på. Mine tidligere svigerforeldre (barnas besteforeldre) kan jeg enda feriere med og det er bare hyggelig om de hadde kommet. Nå er hytta så nære at de kan kjøre, ta båten eller ta ferja til oss for dagsturer. De var innom endag nå i min ferie. Det endte med at min far har vært hos de i noen dager og jobbet. Selv om de er veldig ulike, så har de mange felles interesser og skravla sitter løst. Det som er deilig med mine foreldre og tidligere svigerforeldre er at ingen må vertes opp, om huset eller hytta er bomba så gjør det ingenting, fare for at de rydder litt men det er ikke for å bevise at det er rotete, at de føler de må og de kan også fint bare trå over rotet. Det er sjeldent bomba hos meg, men når mine barn, tantebarn og ungenes venner koser seg på hytta så ligger det badetøystødd, leker hist og hær for noe gøy de vil gjøre endrer seg fort. De er flinke til å rydde etter seg når dagen går mot kveld, så er jo bare dagens rot. Svigerforeldrene jeg hadde i mange år med samboer min er en annen sak. Svigerfar med kone var bare hyggelig å ha besøk av, bare synd de bodde så langt unna. Min mann syns ikke det var like hyggelig med besøk, han likte igrunn aldri å ha besøk mer enn en kaffekopp uansett hvem det var. Svigermor hadde jeg aldri klart å være med på ferie med, der holdt det med ett kaffebesøk eller middag. Anonymkode: 8f7f1...150
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå