Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Svømming med joggesko kan bære farlig. Mange joggesko har så mye oppdrift at uerfarne svømmere kan få problemer med å holde hodet opp. Hvis dere vil bruke sko i vannet så velg badesko eller flate tøysko, ikke joggesko med tykke såler.

Anonymkode: 33d5e...e30

Jeg er fullt klar over det. Grunnen til at det var kun joggesko i starten var at de var på et kurs for å klare å overleve i sjøen dersom de datt ut i vannet med full bekledning . Da svømte han i vannet med sko. Han var svømmedyktig på dette tidspunktet , men likte ikke å svømme i havet her i Norge . Badesko er selvsagt å foretrekke . Derfor jeg anbefalte det😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvordan begynne med flytetrening? Han får litt panikk når vi på en måte legger han på rygg og holder hender under ryggen. Liker å ha kontroll sjølv. Kan som sagt ta seg fram under vann på egen hånd (eller kunne ihvertfall). Har og to storesøsken, eldste klarer seg selv (11 år), men storebror på 10 har ADHD, autisme og er generelt sent ute og kan heller ikke svømme. Han er og veldig utrygg i vatn. Så dersom jeg er i hall alene med alle tre blir det vanskelig å få til noe skikkelig opplæring. Jenta på 11 bidrar og litt i forhold til minste i forhold til læring, men hub treng og å kunne være 11 år og gjøre det hun vil. HI. 

Anonymkode: 1a967...6fe

Hvis barnet kan svømme under vann så har dere kommet langt! 

Lær barnet å trå i vannet, da kan det svømme under vann men komme opp for litt pusting innimellom. Min datter gikk på svømmekurs over flere år, og i starten lærte de ikke å svømme og puste samtidig. Så jeg lærte henne å trå i vannet og da fikk hun lekt også.

For å flyte lærte de å krølle seg sammen som en ball og så slippe seg selv ut som en sjøstjerne. Starter med hode vendt nedover.

Flyting på rygg gjorde de ikke før de var trygge på å flyte som sjøstjerne med hodet ned/ på magen.

Og når de skulke flyte på rygg var det med spark. Tror også de startet med å holde i en svømmeplate.

Kjøp sånn lang isoporstang, de er helt supre til å både leke med og flyte med. Da får barnet øvd seg litt samtidig som de føler deg trygge

Skrevet

Nå blir jeg muligens høvlet helt ned her, men kommer med et lite innspill likevel. Først og fremst, det er ikke noen bråhast enda. Så dersom dere har økonomi til det, og lyst, så er en klassisk sydenferie helt fantastisk som svømmeopplæring. Alle fire barna våre har lært å svømme på ferier. Da er de i bassenget eller sjøen i timesvis hver dag. Minste knakk koden sist gang, da var hun 5,5 år. Svømte under vann I bassenget først allerede tredje dagen. Andre uken klarte hun over vann og på slutten klarte hun seg greit nok i sjøen også. Absolutt ikke sånn at jeg slapp henne ut av syne, men greit nok.

Anonymkode: 5c251...038

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå blir jeg muligens høvlet helt ned her, men kommer med et lite innspill likevel. Først og fremst, det er ikke noen bråhast enda. Så dersom dere har økonomi til det, og lyst, så er en klassisk sydenferie helt fantastisk som svømmeopplæring. Alle fire barna våre har lært å svømme på ferier. Da er de i bassenget eller sjøen i timesvis hver dag. Minste knakk koden sist gang, da var hun 5,5 år. Svømte under vann I bassenget først allerede tredje dagen. Andre uken klarte hun over vann og på slutten klarte hun seg greit nok i sjøen også. Absolutt ikke sånn at jeg slapp henne ut av syne, men greit nok.

Ikke i år da, men neste år, det glemte jeg å presisere!

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ikke i år da, men neste år, det glemte jeg å presisere!

Godt tips ! Vet også at flere hoteller har svømmegrupper med både lek og læring 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Håper dere har rett!

Jeg tror jeg demotiverte meg selv ved å se på kursene på svømmeklubben. Der må hun har tre kurs (vann, hval og skilpadde) før hun kunne begynne på det kurset der de faktisk begynner å lære dem å svømme (pingvin). Det virket uoverkommelig akkurat nå, og jeg tenkte at vi var aaaaallt for sent ute. Men det er jo mange som lærer å svømme uten svømmekurs også, så vi får bare gå så ofte vi klarer nå som det er åpent igjen.  (Jeg har aldri gått på svømmekurs selv heller, men klarer å svømme ok likevel. )

Anonymkode: ac770...8ac

Min snart 7åring begynner på Hval i høst. Det er en fin kursrekke som gjør dem trygge i vann. 

Skrevet

Hi her:Idag var vi på bading igjen, for første gong på lenge (kjøpte og klippekort og har planer om oftere turer fremover).. 7 åringen svømte godt under vann og klarte å svømme med hodet over vann i hundestilling. Hoppa fra 1 meteren på djupa og "svømte" inn til land på egenhånd 👏👏 bør vi pusher på riktige armtak, evt hvordan gå frem i forhold til det? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hi her:Idag var vi på bading igjen, for første gong på lenge (kjøpte og klippekort og har planer om oftere turer fremover).. 7 åringen svømte godt under vann og klarte å svømme med hodet over vann i hundestilling. Hoppa fra 1 meteren på djupa og "svømte" inn til land på egenhånd 👏👏 bør vi pusher på riktige armtak, evt hvordan gå frem i forhold til det? 

Det viktigste er å ha det gøy, bli trygg og tørre.

Ikke press på riktige svømmetak hele tiden, men snakk om det, gjerne hjemme. Vis og tørrtren litt og bli enige om "at det kan du prøve neste gang vi er i svømmehallen "

Anonymkode: be3f1...474

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (På 3.7.2021 den 7.55):

Her var jeg ganske streng med ungene. Svømme , det skulle de lære tidlig. Fra de var helt helt små ble det turer i svømmehallen. Avtalte gjerne at vi dro med venner med barn på samme alder. Da ble det mye vannlek . Først på trygg dybde og så utvidet vi mer og mer. Etterhvert øvde vi på å svømme under vann. Hadde dykke konkurranse i bassenget og hinderløype under vann. Alt for å gjøre det morsomt. Så var det å være i basseng der de ikke kunne stå. Først var det på med armringer, så kun en armring, så holde seg til kanten og etterhvert forflytte seg mellom 2 voksne. Hoppe fra kanten og slikt kom av seg selv. Begge har gått på svømmekurs. Vi øvde både i basseng og i havet. Det var viktig for meg at de kunne leke i vannet og takle litt bølger. Vi la gjerne ferien til strender som var langgrunne og barnevennlige . De lærte på denne måten å svømme når de var 5. Det betyr ikke at de var svømmedyktige når de var 5, men det kom det også. Vi bor ved kysten og jeg er i dag veldig glad for innsatsen vi la inn fra tidlig alder

Armringer bør ikke brukes, og hvertfall ikke en, det er livsfarlig!! De lærer å flyte som en dupp i vannet, helt feil for svømming. Sånn swim fin, haifinne er fin for da flyter de riktig, mer vannrett. 

Altså, for et styr! Her var vi i syden 1 uke av gangen hver sommer, og da lærte de svømme mer eller mindre av seg selv fra de var rundt 3. Vant til vann hele veien, men vi hverken øvde eller trente med et slikt regime. Når de ble 4 begynte de på svømmekurs, og er veldig svømmedyktige alle tre. Den siste lærte å svømme i bassenget vårt som vi gikk når syden ikke lenger var noe alternativ. Det er litt som å lære å gå, de fikser det selv når de bare har mulighet, dvs har tilgang på dypt nok vann.

Anonymkode: 27eb5...ad5

Skrevet
Optatium skrev (På 3.7.2021 den 16.51):

Min snart 7åring begynner på Hval i høst. Det er en fin kursrekke som gjør dem trygge i vann. 

Fine kurs, men det er nok litt kjipt å gå dette kurset som 7 åring da de fleste er 4. 

Skrevet

Bad så mye dere kan i sjøen, bruk tiden nå til bading, bading, lek og bading. Jo mer tid han får i sjøvann, jo bedre. Omhan ikke øver på svømming så er det helt greit, han lærer seg mye ved bare lek som er like viktig som å kunne svømme. Har du flaks så knekker han koden for svømming samtidig, men ta det som ett pluss. 

Svømmehallen tar dere når det blir kaldere i vannet og det blir mindre bading i sjøen. 

Kjøp dykkermaske og snorkel, på den måten kan du lure han til å øve på å flyte i vannet og dermed lærer han seg hva han må gjør for å holde seg flytende. Selv om det da blir opp ned så lærer han seg prinsippet og blir han sliten når han er på dypt vann så vet han hvordan han kan flyte slik at han kan hvile litt. 

Jeg har ikke lært mine barn å svømme, det har heller ikke min søster med sine 3 barn. Vi har brukt sjøen når det går ann å bade, lekt og kost oss. Hatt dykkermasker, vi har en flytebrygge like ved slik at de har klart å komme seg litt fremover og hengt på oss når de blir slitene, vi har kastet ut ulike ting de skal hente opp fra bunn, plukket blåskjell der det er litt dypt vann slik at de må jobbe litt for å få tak i de osv. Men det at jeg ikke har lært de å svømme er pga at de har lekt så mye, sett på oss som kan svømme og dermed plukker opp litt her og der. De har spurt om hvordan de gjør ulike ting, eller vi har gitt de tips, men vi har ikke gått ut i vannet og sagt de skal løre å svømme. Alle fem ungene knakk koden før de var 4år, svømme lange avstander hadde de sikkert ikke klart, men de hadde klart seg i vannet en god stund om det ikke var veldig dårlig vær (har hytte der det er dårlig vær så de har fått lære fra de er små at de heller skal flyte på ryggen enn å prøve å svømme om de faller i vannet når det er dårlig vær. Og de vet vi har ulike flytevester til ulikt vær eller hva vi skal på vannet. 18åringen tar enda på seg sånn gammeldags flytevest når hun skal ut i båten når det er litt ruskevær. Når det er stille ann så er det seilervest eller de nymotens vestene jeg ikke aner hva heter) 

Anonymkode: 99098...faf

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Fine kurs, men det er nok litt kjipt å gå dette kurset som 7 åring da de fleste er 4. 

Nei, nå må du gi deg 😅 i min datters klasse er det 5 som skal gå dette kurset til høsten. Helt vanlig 😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.7.2021 den 9.42):

Håper dere har rett!

Jeg tror jeg demotiverte meg selv ved å se på kursene på svømmeklubben. Der må hun har tre kurs (vann, hval og skilpadde) før hun kunne begynne på det kurset der de faktisk begynner å lære dem å svømme (pingvin). Det virket uoverkommelig akkurat nå, og jeg tenkte at vi var aaaaallt for sent ute. Men det er jo mange som lærer å svømme uten svømmekurs også, så vi får bare gå så ofte vi klarer nå som det er åpent igjen.  (Jeg har aldri gått på svømmekurs selv heller, men klarer å svømme ok likevel. )

Anonymkode: ac770...8ac

Min var redd for vann, og svømmer etter hvalkurset, dykker og er trygg i vannet. Han er steinklar for skilpaddekurs. Vel anvendte penger. 

Anonymkode: e1873...cd8

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Bad så mye dere kan i sjøen, bruk tiden nå til bading, bading, lek og bading. Jo mer tid han får i sjøvann, jo bedre. Omhan ikke øver på svømming så er det helt greit, han lærer seg mye ved bare lek som er like viktig som å kunne svømme. Har du flaks så knekker han koden for svømming samtidig, men ta det som ett pluss. 

Svømmehallen tar dere når det blir kaldere i vannet og det blir mindre bading i sjøen. 

Kjøp dykkermaske og snorkel, på den måten kan du lure han til å øve på å flyte i vannet og dermed lærer han seg hva han må gjør for å holde seg flytende. Selv om det da blir opp ned så lærer han seg prinsippet og blir han sliten når han er på dypt vann så vet han hvordan han kan flyte slik at han kan hvile litt. 

Jeg har ikke lært mine barn å svømme, det har heller ikke min søster med sine 3 barn. Vi har brukt sjøen når det går ann å bade, lekt og kost oss. Hatt dykkermasker, vi har en flytebrygge like ved slik at de har klart å komme seg litt fremover og hengt på oss når de blir slitene, vi har kastet ut ulike ting de skal hente opp fra bunn, plukket blåskjell der det er litt dypt vann slik at de må jobbe litt for å få tak i de osv. Men det at jeg ikke har lært de å svømme er pga at de har lekt så mye, sett på oss som kan svømme og dermed plukker opp litt her og der. De har spurt om hvordan de gjør ulike ting, eller vi har gitt de tips, men vi har ikke gått ut i vannet og sagt de skal løre å svømme. Alle fem ungene knakk koden før de var 4år, svømme lange avstander hadde de sikkert ikke klart, men de hadde klart seg i vannet en god stund om det ikke var veldig dårlig vær (har hytte der det er dårlig vær så de har fått lære fra de er små at de heller skal flyte på ryggen enn å prøve å svømme om de faller i vannet når det er dårlig vær. Og de vet vi har ulike flytevester til ulikt vær eller hva vi skal på vannet. 18åringen tar enda på seg sånn gammeldags flytevest når hun skal ut i båten når det er litt ruskevær. Når det er stille ann så er det seilervest eller de nymotens vestene jeg ikke aner hva heter) 

Anonymkode: 99098...faf

Vi bor rett ved sjøen, men det vil han som regel ha på seg armringer, ha badering eller kun fange krabber. Men kanskje det løsner nå når han såg at han klarte å være på djupt vann uten armringer. HI

Skrevet
Optatium skrev (22 timer siden):

Nei, nå må du gi deg 😅 i min datters klasse er det 5 som skal gå dette kurset til høsten. Helt vanlig 😅

Nei, det er det virkelig ikke. Når de begynner så sent som 7 år bør de jo kunne det meste i både hval og skilpadde og starte på pingvin.

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Nei, det er det virkelig ikke. Når de begynner så sent som 7 år bør de jo kunne det meste i både hval og skilpadde og starte på pingvin.

Sånne surmaga kommentarer er så utrolig lite hjelpsomt. Så takk for bidraget 😅

Skrevet
Optatium skrev (1 time siden):

Sånne surmaga kommentarer er så utrolig lite hjelpsomt. Så takk for bidraget 😅

Det er vel du som er surmaga? Jeg snakker av erfaring, ingen 7 åring kan så lite at de går hval. Hval er vanntilvenning og det burde en 7 åring ha vært gjennom forlengst.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er vel du som er surmaga? Jeg snakker av erfaring, ingen 7 åring kan så lite at de går hval. Hval er vanntilvenning og det burde en 7 åring ha vært gjennom forlengst.

Åpenbart er det mange som er der da. Kan du ikke bare slutte? Hval er ikke vanntilvenning, det er et eget kurs. 

Skrevet
Optatium skrev (Akkurat nå):

Åpenbart er det mange som er der da. Kan du ikke bare slutte? Hval er ikke vanntilvenning, det er et eget kurs. 

I praksis er det det. De lærer å få vann i ansiktet og dykke. Ingen av mine barn trengte dette kurset.

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

I praksis er det det. De lærer å få vann i ansiktet og dykke. Ingen av mine barn trengte dette kurset.

Nei, nå må du gi deg! Ingen av dine barn trengte kurset så trenger ingen andre det heller? Noen barn trenger vanntilvenning, noen trenger flytetrening, noen må øve på å flyte på rygg eller svømme under vann. Felles er at, etter en viss alder, med tilgang på vann, lærer de aller fleste å svømme - uavhengig av tittelen på kurset! Alle våre barn har lært å svømme før skolen fordi vi "bor" i vann selv. Vi har ikke øvd slik vi gjorde da vi var små, men vi har lekt, trygget, tøyset og tullet, og så har det kommet helt av seg selv.

Det viktigste du kan lære barnet ditt i vann er a) å hvile på rygg! Kan det dét, klarer det på sikt alt annet også, men en del lærer også og svømme før dette. B) Mengdetrening! Mengdetrening er viktigere enn mange tror. Det er faktisk ikke til å stikke under en stol at for mange svømmer for dårlig. Mange kan svømme litt, men for å bli svømmedyktig er det mengdetrening, rygghvile og og helst i kaldere vann med strømninger (tyngre å svømme i sjø/ferskvann enn basseng) som må til - men løpet er ikke kjørt fordi barnet ikke svømmer i en alder av 6! Det viktigste er ikke å hvile på laurbærene når barnet har lært å svømme. Det er da mengdetreningen begynner for fullt!

Anonymkode: 4c084...b85

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Altså du er jævlig irriterende! Dette sies om kurset:

Hvalmerke-nivået fokuserer på kjernefunksjonen 'Dykke', som innebærer at man skal kunne dykke kroppen under vann. For å lære å svømme må man kunne oppholde seg under vann - dykke, og orientere seg der. Dette innebærer også at man kan kontrollere pustingen: puste inn - dykke under - se og orientere seg - komme opp - puste ut og inn.

Læringsmål

Kombinere hopp fra bassengkanten - dykke - orientere seg under vann - hente gjenstander til overflaten.

Kilde: tryggivann.no

Kurset før heter vanntilvenning og handler om å få vann i ansiktet. Kan du gi deg nå? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Burde? Og hva hvis de ikke har gjort det da, av en eller annen grunn som du ikke klarer å tenke deg? Hva da? 

Anonymkode: 5b4b9...350

Skrevet
Optatium skrev (43 minutter siden):

Altså du er jævlig irriterende! Dette sies om kurset:

Hvalmerke-nivået fokuserer på kjernefunksjonen 'Dykke', som innebærer at man skal kunne dykke kroppen under vann. For å lære å svømme må man kunne oppholde seg under vann - dykke, og orientere seg der. Dette innebærer også at man kan kontrollere pustingen: puste inn - dykke under - se og orientere seg - komme opp - puste ut og inn.

Læringsmål

Kombinere hopp fra bassengkanten - dykke - orientere seg under vann - hente gjenstander til overflaten.

Kilde: tryggivann.no

Kurset før heter vanntilvenning og handler om å få vann i ansiktet. Kan du gi deg nå? 

Men dette var jo det jeg sa. Dysleksi?

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Burde? Og hva hvis de ikke har gjort det da, av en eller annen grunn som du ikke klarer å tenke deg? Hva da? 

Anonymkode: 5b4b9...350

Ungen er 7, såpass mye vann må de da ha vært i at de greier ha hodet under vann uten opplæring i det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Men dette var jo det jeg sa. Dysleksi?

Du sa også "lære å få vann i ansiktet", det er vanntilvenning. Kjenner jeg bare blir sur på sånne bedrevitere som deg. Det er utrolig mange barn der ute som ikke har vært i basseng eller vann så mye. Det skyldes ofte økonomi. Ikke vær så bastant og nedlatende når du svarer andre og deres behov eller spørsmål rundt noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...