Anonym bruker Skrevet 2. juli 2021 #1 Skrevet 2. juli 2021 7 åringen min vil ikke øve på å svømme i sjøen. Han vil i basseng. Han er ikke redd for vann og hopper uti fra ei brygge på sjøen her vi bor med stor badering (lik de som er i Bø Sommerland). I fjor kunne han "svømme" litt under vann, men har ikke vært noe særlig i basseng i år pga korona. Lurer på å gå i svømmehallen neste uke. Men hvordan gå frem for å gjere det greit for gutten? Anonymkode: 1a967...6fe
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #3 Skrevet 3. juli 2021 Skal man bli god å svømme må man ha myyye tid i vannet! Det nytter ikke å gå innom svømmehallen en gang i blant. Når han er 7 år er det på høy tid å lære seg å svømme og siden dere har tilgang til basseng bør dere dra flere ganger i uken. Vær i vannet med han og øv på å flyte i første omgang. Øve på arm- og fottak og å hoppe fra kanten slik at han blir vant med å få hodet under vann. Øv, øv og øv, mengde, mengde og mengde. Anonymkode: 5b4b9...350
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #4 Skrevet 3. juli 2021 Vi er i lignende situasjon, med en seksåring som ikke kan svømme i det hele tatt. Vi har omtrent ikke vært i vann på halvannet år, og jeg begynner å bli redd for at det er for sent og hun aldri kommer til å lære det. De hadde faktisk fire timer "svømmekurs" med barnehagen arrangert av den lokale svømmeklubben, men det virker ikke som om hun lærte noe av det. Ikke har vi mulighet til å dra å svømme flere ganger i uka nå heller, selv om de har åpnet igjen. Hva gjør folk egentlig, de fleste klarer jo å lære ungene å svømme? Anonymkode: ac770...8ac
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 3. juli 2021 #5 Skrevet 3. juli 2021 Her var jeg ganske streng med ungene. Svømme , det skulle de lære tidlig. Fra de var helt helt små ble det turer i svømmehallen. Avtalte gjerne at vi dro med venner med barn på samme alder. Da ble det mye vannlek . Først på trygg dybde og så utvidet vi mer og mer. Etterhvert øvde vi på å svømme under vann. Hadde dykke konkurranse i bassenget og hinderløype under vann. Alt for å gjøre det morsomt. Så var det å være i basseng der de ikke kunne stå. Først var det på med armringer, så kun en armring, så holde seg til kanten og etterhvert forflytte seg mellom 2 voksne. Hoppe fra kanten og slikt kom av seg selv. Begge har gått på svømmekurs. Vi øvde både i basseng og i havet. Det var viktig for meg at de kunne leke i vannet og takle litt bølger. Vi la gjerne ferien til strender som var langgrunne og barnevennlige . De lærte på denne måten å svømme når de var 5. Det betyr ikke at de var svømmedyktige når de var 5, men det kom det også. Vi bor ved kysten og jeg er i dag veldig glad for innsatsen vi la inn fra tidlig alder
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #6 Skrevet 3. juli 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (11 minutter siden): Her var jeg ganske streng med ungene. Svømme , det skulle de lære tidlig. Fra de var helt helt små ble det turer i svømmehallen. Avtalte gjerne at vi dro med venner med barn på samme alder. Da ble det mye vannlek . Først på trygg dybde og så utvidet vi mer og mer. Etterhvert øvde vi på å svømme under vann. Hadde dykke konkurranse i bassenget og hinderløype under vann. Alt for å gjøre det morsomt. Så var det å være i basseng der de ikke kunne stå. Først var det på med armringer, så kun en armring, så holde seg til kanten og etterhvert forflytte seg mellom 2 voksne. Hoppe fra kanten og slikt kom av seg selv. Begge har gått på svømmekurs. Vi øvde både i basseng og i havet. Det var viktig for meg at de kunne leke i vannet og takle litt bølger. Vi la gjerne ferien til strender som var langgrunne og barnevennlige . De lærte på denne måten å svømme når de var 5. Det betyr ikke at de var svømmedyktige når de var 5, men det kom det også. Vi bor ved kysten og jeg er i dag veldig glad for innsatsen vi la inn fra tidlig alder Ja, det er jo sånn det bør være, det er derfor jeg er redd "løpet er kjørt" nå når hun er seks. Vi skal selvfølgelig gå en del framover, men det er vanskelig å få til mer enn en gang i uka. Og så begynner skolesvømmingen, og når hun skjønner at hun henger etter forsvinner vel motivasjon også. Jeg håper jeg krisemaksimerer, altså, men dette er noe som plager meg. Anonymkode: ac770...8ac
amandine Skrevet 3. juli 2021 #7 Skrevet 3. juli 2021 Siden dere har svømmehall i nærheten ville jeg tatt noen dager etter hverandre og brukt noen timer hver dag. Lek og lær og øv. Heng på kanten eller hold i svømmeegg med strake armer og øv på bentak og prøv på armtak. Vær der du kan stå så du kan holde en hånd forsiktig under magen hans i starten så han føler seg trygg. Det tar litt tid, men det går fint. Og så fortsetter dere i sjøen. Med mye bading i sommer( dykkermaske er moro) blir dette orden på!
Optatium Skrevet 3. juli 2021 #8 Skrevet 3. juli 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Ja, det er jo sånn det bør være, det er derfor jeg er redd "løpet er kjørt" nå når hun er seks. Vi skal selvfølgelig gå en del framover, men det er vanskelig å få til mer enn en gang i uka. Og så begynner skolesvømmingen, og når hun skjønner at hun henger etter forsvinner vel motivasjon også. Jeg håper jeg krisemaksimerer, altså, men dette er noe som plager meg. Anonymkode: ac770...8ac I himmelens navn. Løpet er ikke kjørt ved 6 års alder altså. Det er et kompetansemål i skolen at de skal kunne svømme etter 4.trinn,du kan jo forholde deg til det. Ikke press barnet, vann skal være gøy, da kommer tryggheten og svømmingen etter hvert.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 3. juli 2021 #9 Skrevet 3. juli 2021 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Ja, det er jo sånn det bør være, det er derfor jeg er redd "løpet er kjørt" nå når hun er seks. Vi skal selvfølgelig gå en del framover, men det er vanskelig å få til mer enn en gang i uka. Og så begynner skolesvømmingen, og når hun skjønner at hun henger etter forsvinner vel motivasjon også. Jeg håper jeg krisemaksimerer, altså, men dette er noe som plager meg. Anonymkode: ac770...8ac Du har plenty av tid😊
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #10 Skrevet 3. juli 2021 Løpet er ikke kjørt når hun er 6 år! Bare bad mye og øv i sommer, så løsner det plutselig. Viktig at hun får gode erfaringer, kjenner seg trygg, men samtidig blir «pushet» akkurat nok. Jenta vår har hatt svømming/vanntilvenning i 2.klasse i år, og har forstått på henne at det var en del i klassen som ikke kunne svømme. Anonymkode: cc590...d26
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #11 Skrevet 3. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi er i lignende situasjon, med en seksåring som ikke kan svømme i det hele tatt. Vi har omtrent ikke vært i vann på halvannet år, og jeg begynner å bli redd for at det er for sent og hun aldri kommer til å lære det. De hadde faktisk fire timer "svømmekurs" med barnehagen arrangert av den lokale svømmeklubben, men det virker ikke som om hun lærte noe av det. Ikke har vi mulighet til å dra å svømme flere ganger i uka nå heller, selv om de har åpnet igjen. Hva gjør folk egentlig, de fleste klarer jo å lære ungene å svømme? Anonymkode: ac770...8ac Hva vi gjør? Vi går i svømmehallen ofte, gjerne litt oftere enn vi egentlig har tid til. Mine barn var alle svømmedyktige før skolestart (yngste svømte 25 m da hun var 3 år) og de ble jo ikke det på egenhånd. Anonymkode: 5b4b9...350
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #12 Skrevet 3. juli 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Løpet er ikke kjørt når hun er 6 år! Bare bad mye og øv i sommer, så løsner det plutselig. Viktig at hun får gode erfaringer, kjenner seg trygg, men samtidig blir «pushet» akkurat nok. Jenta vår har hatt svømming/vanntilvenning i 2.klasse i år, og har forstått på henne at det var en del i klassen som ikke kunne svømme. Anonymkode: cc590...d26 Håper dere har rett! Jeg tror jeg demotiverte meg selv ved å se på kursene på svømmeklubben. Der må hun har tre kurs (vann, hval og skilpadde) før hun kunne begynne på det kurset der de faktisk begynner å lære dem å svømme (pingvin). Det virket uoverkommelig akkurat nå, og jeg tenkte at vi var aaaaallt for sent ute. Men det er jo mange som lærer å svømme uten svømmekurs også, så vi får bare gå så ofte vi klarer nå som det er åpent igjen. (Jeg har aldri gått på svømmekurs selv heller, men klarer å svømme ok likevel. ) Anonymkode: ac770...8ac
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #13 Skrevet 3. juli 2021 Det å være trygg i vannet og å kunne flyte er viktigere i begynnelsen enn svømmingen i seg selv, så øv på det. Riktige svømmetak er minst viktig. Og selvfølgelig må de ikke på pingvinkurs før de begynner å lære barna å svømme, alt før det er også å lære dem å svømme, men ikke riktige svømmetak. Anonymkode: 7ac76...156
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #14 Skrevet 3. juli 2021 Det går an å si at de må øve litt. Noen ting er såpass vintige at vi må være tydlige foreldre som kan si at de skal. Ingen øving, ingen tur på stranda. 10 minutter øving 4 timer lek etterpå. Anonymkode: 33d5e...e30
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #15 Skrevet 3. juli 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Hva vi gjør? Vi går i svømmehallen ofte, gjerne litt oftere enn vi egentlig har tid til. Mine barn var alle svømmedyktige før skolestart (yngste svømte 25 m da hun var 3 år) og de ble jo ikke det på egenhånd. Anonymkode: 5b4b9...350 Og der kom demotivasjonen igjen... Det lokale svømmetibudet her er et skolebasseng som er åpent for alle en dag i uka. Ellers må vi ut av kommunen, og til nå har det nærmeste ikke vært tilgjengelig for andre enn de som bor i den kommunen (det er mulig de har åpnet nå) og et utebasseng. Men alt dette har jo vært stengt i halvannet år. Før det var datteren min bare fire, og det føltes som om vi var godt i gang i hvertfall. Nå skal vi i gang igjen, og må bare gjøre det beste ut av det, selv om utgangspunktet er dårlig. Anonymkode: ac770...8ac
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #16 Skrevet 3. juli 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Og der kom demotivasjonen igjen... Det lokale svømmetibudet her er et skolebasseng som er åpent for alle en dag i uka. Ellers må vi ut av kommunen, og til nå har det nærmeste ikke vært tilgjengelig for andre enn de som bor i den kommunen (det er mulig de har åpnet nå) og et utebasseng. Men alt dette har jo vært stengt i halvannet år. Før det var datteren min bare fire, og det føltes som om vi var godt i gang i hvertfall. Nå skal vi i gang igjen, og må bare gjøre det beste ut av det, selv om utgangspunktet er dårlig. Anonymkode: ac770...8ac Jeg syns jo ikke utgangspunktet deres virker til å være så dårlig? Om hun føler seg trygg i vannet så er mye gjort. En gang fast i uken, og så ellers bade så mye som mulig gjennom sommeren vil legge et godt grunnlag. Husk å lage det så lystbetont som mulig, vær uti vannet sammen, lek, prøv å dykk etter ting på bunnen osv. Å kunne svømme er livsviktig og det er selvsagt aldri for sent. Anonymkode: 5b4b9...350
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #17 Skrevet 3. juli 2021 Hvordan begynne med flytetrening? Han får litt panikk når vi på en måte legger han på rygg og holder hender under ryggen. Liker å ha kontroll sjølv. Kan som sagt ta seg fram under vann på egen hånd (eller kunne ihvertfall). Har og to storesøsken, eldste klarer seg selv (11 år), men storebror på 10 har ADHD, autisme og er generelt sent ute og kan heller ikke svømme. Han er og veldig utrygg i vatn. Så dersom jeg er i hall alene med alle tre blir det vanskelig å få til noe skikkelig opplæring. Jenta på 11 bidrar og litt i forhold til minste i forhold til læring, men hub treng og å kunne være 11 år og gjøre det hun vil. HI. Anonymkode: 1a967...6fe
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #18 Skrevet 3. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Håper dere har rett! Jeg tror jeg demotiverte meg selv ved å se på kursene på svømmeklubben. Der må hun har tre kurs (vann, hval og skilpadde) før hun kunne begynne på det kurset der de faktisk begynner å lære dem å svømme (pingvin). Det virket uoverkommelig akkurat nå, og jeg tenkte at vi var aaaaallt for sent ute. Men det er jo mange som lærer å svømme uten svømmekurs også, så vi får bare gå så ofte vi klarer nå som det er åpent igjen. (Jeg har aldri gått på svømmekurs selv heller, men klarer å svømme ok likevel. ) Anonymkode: ac770...8ac Du trenger ikke ta ungen med på kurs. Du klarer å lære det bort helt selv. Anonymkode: 093ad...664
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #19 Skrevet 3. juli 2021 Ikke noe problem altså, la han leke og blu trygg i vann. Mine unger fikk dykkermaske og svømte med hundetak under vann ganske lenge før de fikk hodet opp og tok riktige svømmetak. Så lenge de er trygge og har det gøy så kommer det. Anonymkode: be3f1...474
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 3. juli 2021 #20 Skrevet 3. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvordan begynne med flytetrening? Han får litt panikk når vi på en måte legger han på rygg og holder hender under ryggen. Liker å ha kontroll sjølv. Kan som sagt ta seg fram under vann på egen hånd (eller kunne ihvertfall). Har og to storesøsken, eldste klarer seg selv (11 år), men storebror på 10 har ADHD, autisme og er generelt sent ute og kan heller ikke svømme. Han er og veldig utrygg i vatn. Så dersom jeg er i hall alene med alle tre blir det vanskelig å få til noe skikkelig opplæring. Jenta på 11 bidrar og litt i forhold til minste i forhold til læring, men hub treng og å kunne være 11 år og gjøre det hun vil. HI. Anonymkode: 1a967...6fe Kan du avtale med venner som selv har barn at dere reiser i svømmehall sammen? Det kan gjøre det morsomt for ungene å være i vannet .
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #21 Skrevet 3. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Vi er i lignende situasjon, med en seksåring som ikke kan svømme i det hele tatt. Vi har omtrent ikke vært i vann på halvannet år, og jeg begynner å bli redd for at det er for sent og hun aldri kommer til å lære det. De hadde faktisk fire timer "svømmekurs" med barnehagen arrangert av den lokale svømmeklubben, men det virker ikke som om hun lærte noe av det. Ikke har vi mulighet til å dra å svømme flere ganger i uka nå heller, selv om de har åpnet igjen. Hva gjør folk egentlig, de fleste klarer jo å lære ungene å svømme? Anonymkode: ac770...8ac Her synes jeg du krisemaksimerer. Ta det helt med ro. Ikke for sent enda🙂 Her har de svømming på skolen fra 3. Klasse og veldig mange kan ikke svømme før det. Målet er at de skal svømme etter 4. Klasse. Og begge mine kunne svømme etter 3. Klasse. Og etter 4. Klasse var de svømmedyktige begge to. Anonymkode: fbbdc...da5
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #22 Skrevet 3. juli 2021 Jeg ville undersøkt mulighet for svømmeopplæring i svømmehallen. Jeg husker jeg begynte da jeg var 6 tror jeg? Men dette var mange år siden. Våre barn har hatt opplæring fra de var ca 2 år, og 8 åringen svømme vel 4-500m på trening, mens 9’åringen svømmer 1500+ ett par ganger i uka. men jeg kan også nevne at 9 åringen hater å svømme i sjøen, så det må vi jobbe mer med. Hun er redd for fisk, krappe osv 🤣 Anonymkode: 76a22...883
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 3. juli 2021 #23 Skrevet 3. juli 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Jeg ville undersøkt mulighet for svømmeopplæring i svømmehallen. Jeg husker jeg begynte da jeg var 6 tror jeg? Men dette var mange år siden. Våre barn har hatt opplæring fra de var ca 2 år, og 8 åringen svømme vel 4-500m på trening, mens 9’åringen svømmer 1500+ ett par ganger i uka. men jeg kan også nevne at 9 åringen hater å svømme i sjøen, så det må vi jobbe mer med. Hun er redd for fisk, krappe osv 🤣 Anonymkode: 76a22...883 Denne kjenner jeg igjen i . Her hjalp det å ha på joggesko . Ja ….merkelig , men da svømte eldste i havet i Norge. Hadde noia for å tråkke på fisk og andre dyr i havet. Akkurat der er jeg litt selv, vil ikke sette beina ned i noe jeg ikke kan se. Kan det hjelpe henne å ha på badesko?
n74 Skrevet 3. juli 2021 #24 Skrevet 3. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Ja, det er jo sånn det bør være, det er derfor jeg er redd "løpet er kjørt" nå når hun er seks. Vi skal selvfølgelig gå en del framover, men det er vanskelig å få til mer enn en gang i uka. Og så begynner skolesvømmingen, og når hun skjønner at hun henger etter forsvinner vel motivasjon også. Jeg håper jeg krisemaksimerer, altså, men dette er noe som plager meg. Anonymkode: ac770...8ac Du krisemaksimerer ekstremt. Jeg lærte å svømme da jeg var ni. Men da meldte foreldrene mine meg på et svømmekurs. Min egen datter lærte også å svømme på svømmekurs. En gang i uka på kurs, en gang i blant i bassenget med oss. Man må ikke være i bassenget mange ganger i uka, det er urealistisk for mange familier.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #25 Skrevet 3. juli 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Denne kjenner jeg igjen i . Her hjalp det å ha på joggesko . Ja ….merkelig , men da svømte eldste i havet i Norge. Hadde noia for å tråkke på fisk og andre dyr i havet. Akkurat der er jeg litt selv, vil ikke sette beina ned i noe jeg ikke kan se. Kan det hjelpe henne å ha på badesko? Svømming med joggesko kan bære farlig. Mange joggesko har så mye oppdrift at uerfarne svømmere kan få problemer med å holde hodet opp. Hvis dere vil bruke sko i vannet så velg badesko eller flate tøysko, ikke joggesko med tykke såler. Anonymkode: 33d5e...e30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå