Gå til innhold

Tampong for nybegynnere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så etter tampax pearl mini/light i dag, men fant den ikke. Så på Obs! og Normal, for jeg tenkte det var de som hadde best utvalg. Vet dere om denne er i salg noe sted?

Datteren min er 12 år, og har egentlig ikke så lyst til å prøve tampong enda, men venter mensen neste uke og det er jo midt i ferie og badetid så hun ba meg kjøpe sånn i tilfelle hun ville prøve. Da er det vel greit å starte med de minste størrelsene og heller gå opp er det ikke?

Jeg husker selv at et av problemene når vi prøvde første gangene var å få den langt nok inn, og sitter den for langt ut kjennes den og er ubehagelig, derfor jeg tenkte innføringshylse var greit de første gangene.

Selv fikk jeg ikke mensen før jeg var 14, og var sikkert 16 før jeg brukte tampong, så hun er jo så ung. Men hun må få gjøre som hun vil, jeg handler inn forskjellige typer bind og tamponger så får hun prøve seg litt frem. Blir vel fjerde gangen hun har mensen nå.

Så hva anbefaler dere som har unge jenter med mens? Og er det noe sted de selger pearl mini?

Anonymkode: 17a7f...e26

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg ville vel heller kjøpt tamponger tilpasset blødningene hennes. Størrelsen på tampongene har ikke så mye å si for selve innføringen, men hvis hun feks blør mye vil hun blø gjennom med en minitampong. Det er jo kjedelig. 

Skrevet
tante grusom master of law skrev (4 minutter siden):

Jeg ville vel heller kjøpt tamponger tilpasset blødningene hennes. Størrelsen på tampongene har ikke så mye å si for selve innføringen, men hvis hun feks blør mye vil hun blø gjennom med en minitampong. Det er jo kjedelig. 

Enig med denne. Husker min egen første tampongopplevelse. Den gjorde vondt! Men det var fordi jeg dro den ut før den var våt.. livredd for å ha den inne for lenge. Begynn med liten str og innlegg, og prøv frem tid hun kan ta den ut osv.

Anonymkode: 316f7...bd6

Skrevet

Jeg prøvde tampax første gang, men turte ikke å dytte den langt nok inn og hadde ingen følelse av hvor den havnet med den hylsen. Ekstremt ubehagelig og det tok litt tid før jeg turte å prøve igjen.

Med O.B. kjenner man jo bedre hvor den plasseres. 

Kjøp en av de minste + den neste i størrelse, så kan hun finne ut av det selv. 

Anonymkode: dd7d6...a3e

Skrevet

Syns ikke en så ung jente skal bruke tampong 

Anonymkode: db2a8...8c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skal man som forelder nekte barnet sitt å bruke tampong hvis de selv ønsker det tenkte du?

Hva er problemet med tampong hvis den er satt inn av egen fri vilje, om jeg tørr spørre? 

Anonymkode: 4910a...0f6

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Merkelig synsing. Heldigvis bestemmer både unge og eldre over egen kropp, uavhengig av hva du synes. 

Anonymkode: bcab3...946

Skrevet

Jeg likte ikke tampax og brukte ob fra første stund. 

Anonymkode: eb6ae...76b

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg prøvde tampax første gang, men turte ikke å dytte den langt nok inn og hadde ingen følelse av hvor den havnet med den hylsen. Ekstremt ubehagelig og det tok litt tid før jeg turte å prøve igjen.

Med O.B. kjenner man jo bedre hvor den plasseres. 

Kjøp en av de minste + den neste i størrelse, så kan hun finne ut av det selv. 

Anonymkode: dd7d6...a3e

For å komme med en annen erfaring. Jeg forsøkte ob mange, mange ganger, men de lakk uansett hvordan jeg satte dem inn, kunne like gjerne gå uten, for det lakk rundt den uten at den trakk til seg særlig blod. Fikk mensen da jeg var 14 år. Har forsøkt flere ganger etter jeg ble voksen også, men uansett så har jeg alltid fått store lekkasjer av ob.

Tampax har jeg aldri hatt problemer med.

Jeg vet ikke hvorfor, for jeg har fulgt bruksanvisning på begge typer. Er ikke klønete av meg ellers, så tror ikke det er det jeg som ikke gjør det riktig heller.

Jeg har lurt noen ganger på om det kan ha med det å gjøre at jeg er høy og alt på meg er langt. Ob er jo mye kortere enn Tampax, så kanskje slike individuelle forskjeller spiller inn også? Eller at hvordan livmoren ligger kan spille inn - min ligger enten bakover eller forover (husker ikke i farta), så kanskje det også spiller inn?

Noen liker det at man med Tampax slipper å stikke fingrene inn, andre foretrekker det og føler større kontroll da. Tror det er veldig individuelt.

Som andre sier, gå etter hvor mye hun blør mtp. hvilken størrelse på tampongen hun forsøker. Man skal ha stor nok, men ikke for stor, for da blir det som en over her sier, at det kan bli vondt og vanskelig å få ut tampongen fordi den blir for tørr.

Synes det er positivt at datteren din snakker med deg om dette og ber om hjelp, HI :) Synes det er lurt slik du har gjort det, at du har kjøpt inn ulike typer bind også, da får hun forsøkt seg frem og finner den løsningen hun liker best.

Anonymkode: ca1f6...2af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...