Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Optatium skrev (1 time siden):

Nå må vi huske at for de som er vaksinerte opptrer deltavarianten i større grad som en forkjølelse, og det tåler vi jo. Dette er hensikten med vaksinering. 

Jeg er klar over at Norge er ujevnt vaksinert, men det er i alle fall veldig mange som har fått en dose og sånn sett er nokså trygge (selv om de fortsatt kan bli smittet). 

Vi kan ikke leve i en hermetikkboks i årevis. 

Deltavarianten har større dødelighet blant gravide og ufødte, og gravide skal helst ikke vaksineres.

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Fjerde bølge kommer nok uansett, så da kan det være bra at befolkningen har fått føle litt på friheten før høstens runde. Akkurat nå er det ikke mye smitte, og derfor kan de ikke med noe grunnlag holde stengt. Vi kan ikke isolere oss fra verden i ti år i «tilfelle». Om/når smitten stiger blir det evt restriksjoner igjen. Om folk følger smittevernregler og bruker hodet (man kan holde seg hjemme en uke, selv om man ikke er pålagt karantene) osv, så er det ingen fornuftig grunn å la være...

Anonymkode: d4fdd...32e

Enig!

HI, mener du at Norge skal fortsette å isolere seg?? Resten av Europa åpner opp. Her har vi ikke hatt dødsfall på…..jeg vet ikke hvor lenge. Nå må Norge igang igjen og heldigvis har de som bestemmer skjønt det!

Anonymkode: 5c753...43b

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men folk bruker ikke hodet, det er jo det som er. Jeg er bare dritt lei alt sammen nå. Syns synd på unga som evt må ha hjemmeskole igjen fordi man på død og liv må dra utenlands. Det gjelder selvsagt turisten hit og. Man kunne venta denne sommeren til "alle" er vaksinerte. Vi klarte oss i fjor og hadde gjort det i år og. 

Dette er min mening og den må jeg få lov til å ha.

Hi

Anonymkode: 50994...bb4

Du «må få lov å ha din mening»🤣.

Kanskje ikke helt sånn det fungerer på et forum. Her diskuterer man forskjellige temaer og alle er svært sjeldent helt enige. Du må nok regne med litt motstand.

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Du «må få lov å ha din mening»🤣.

Kanskje ikke helt sånn det fungerer på et forum. Her diskuterer man forskjellige temaer og alle er svært sjeldent helt enige. Du må nok regne med litt motstand.

Og det er helt greit det, må jo få ytre det jeg mener, like mye som du, uten at du ler deg ihjel av det.

Vi får bare håpe vi slipper nedstengning igjen til høsten mtp barn og unge som har mistet mye.

Hi

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Enig!

HI, mener du at Norge skal fortsette å isolere seg?? Resten av Europa åpner opp. Her har vi ikke hatt dødsfall på…..jeg vet ikke hvor lenge. Nå må Norge igang igjen og heldigvis har de som bestemmer skjønt det!

Ja, helt til de stenger ned igjen til høsten. Men vi hadde klart denne sommeren til flere er vaksinerte.

Hi

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mener du at alle skal vaksineres mot influensa og, eller misforsto jeg deg nå?

Anonymkode: b2870...b14

Niks, men da får de som er i risikogruppene den. 

Annonse

Twintipp skrev (1 time siden):

Da må det stenges på alle arenaer mennesker samles, også i Norge. Nå som risiko og eldre er vaksinert, samt helsepersonell, så ligger det i kortene at gjenåpning skal skje. De samles på flyplasser, ja, men det gjør du på arrangementer med alkohol og 100 gjester også i Norge også, i lange køer på fornøyelsesparker.. osv. 

Graden av nedstengning må gjenspeile smittenivået. 

Jeg er ikke på arrangementer å drikker uansett ikke. Men jeg ser ikke poenget med å slippe opp alt nå, for så å stenge igjen til høsten.

Hi

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men det er mange i risikogruppene som ikke tar influensavaksine. Man kan jo ikke ha de to vaksinene sammen og forvente at alle de i risikogruppene vil ha begge to

Anonymkode: b2870...b14

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Problemet de vil ha i år er at det omtrent ikke har vært influensa siste 1-2 årene, i hvert fall ikke i fjor. Det gjør at de vil slite langt mer med å treffe på hvilket/hvilke influensavirus som ev. kommer til vinteren. Ergo er det ikke nødvendigvis noen sikkerhet i den vaksinen, da de ofte bruker fjorårets virus for å bedømme hvilke de skal sjanse på året etterpå.

Jeg er ellers enig med deg, HI. Når vi ser hvordan Delta-mutasjonen og Delta+ nå er i ferd med å bre seg og skape problemer i mange land, tross vaksiner, så er det hodeløst å ikke bare åpne grensene for all reising, men også at de som er vaksinerte og/eller har hatt covid-19 siste halvår slipper både å teste seg og karantene ved innreise igjen.

Det er jo heller ikke mange dagene siden en av toppene i FHI gikk ut og sa at de venter stor smitte etter at skolene er begynt igjen, etter reisingen i sommer. Så på ene siden sier de at det er helt greit at folk reiser. På andre siden sier de at de er fullstendig klar over at det at de åpner vil få ganske alvorlige følger med smitteutbrudd, mulig villsmitte og påfølgende nedstengninger. Det blir bare latterlig når de og Høie går ut og advarer mot dette få dager før de har planlagt å åpne for så mye reising. De taler med to tunger og de slipper å ta ansvar for det.

Det viktigste nå hadde vært å sikre størst mulig frihet innenlands, slik at man kan opprettholde undervisningstilbud, idrett, kultur, helsevesen osv. Men neida - Erna styrer jo etter storkapitalistenes ønsker, og da må det åpnes opp raskest mulig... for det er jo ikke disse det blir verst for når vi nærmer oss to år med nedstengninger. De svakeste må betale den største prisen, som vanlig når det kommer til Ernas politikk og praksis de siste åtte årene. Denne reiseåpningen er ulogisk, og den er kun politisk, slik andre har påpekt.

Anonymkode: 658bf...1bd

Den perfekte mor, påan igjen skrev (3 timer siden):

Deltavarianten har større dødelighet blant gravide og ufødte, og gravide skal helst ikke vaksineres.

Har du kilde på det? Spør av interesse, ikke nedlatende ☺️ Vil gjerne lese ☺️

Optatium skrev (39 minutter siden):

Har du kilde på det? Spør av interesse, ikke nedlatende ☺️ Vil gjerne lese ☺️

Nå ble jeg faktisk litt usikker når jeg lette etter artikkelen jeg leste. Jeg er rimelig sikker på at det stod delta der, men det jeg finner ved kjapp leting er brasiliansk. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/R97a95/brasils-advarsel

Endret av Den perfekte mor, påan igjen
Den perfekte mor, påan igjen skrev (7 timer siden):

Nå ble jeg faktisk litt usikker når jeg lette etter artikkelen jeg leste. Jeg er rimelig sikker på at det stod delta der, men det jeg finner ved kjapp leting er brasiliansk. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/R97a95/brasils-advarsel

Takk☺️ men dette gjelder den brasilianske, her i Norge (og resten a Europa) er det vel delta som er dominerende snart, og er ikke det den indiske? 🤔

I teorien er det ikke annerledes å reise utenlands enn å ta bussen eller banen til by'n. Det er adferden til den som reiser og hvor stort smittetrykk det er i landet det reises til som betyr noe. De fleste flyplasser er gode på organisering av reisende slik at de unngår at man står tett (Gardermoen er en av de dårligste på dette og folk kunne nok følt seg tryggere om de organiserte det annerledes her). Flyene skifter ut luft ofte og få (ingen?) har blitt smittet på fly selv om det beviselig har vært smitte på flere fly som har ankommet Norge. 

Reisende som reiser til grønne land, overholder smittevern, er nøye med hygienen (f.eks spriter hender hyppig), har få nærkontakter, handler i butikker når der er få andre osv. løper ikke noen større sjanse for å bli smittet enn andre som lever likt i Norge. Man kan selvsagt være uheldig å bli smittet på reise på lik måte som man kan være uheldig å bli smittet på butikken i Norge. 

De som løper størst sjanse for å bli smittet er de som reiser som turister til røde land, lever som vanlig uten å bry seg om smittevern, har mange nærkontakter, lever tett på andre, har høy alkohol og partyfaktor osv. Disse har også større sjanse for å bli smittet hjemme. Se bare på hvor travle politiet er i helgene med å roe ned festbråk og bryte opp fester.  I tillegg de som reiser hjem til sitt hjemland der dette er rødt og lever normalt der (f.eks. i land som ikke tar smittevern veldig alvorlig) og gjerne deltar i seremonier der man er tett på andre som f.eks. store bryllupsfester. 

Det er mange som reiser til utlandet (grønne land) for å ta seg av eiendom de ikke har sett til på to år. De bor da "hjemme" og har all mulighet til å holde avstand og samme nivå (eller bedre) på smittevern som hjemme. Disse tipper jeg ikke bringer med seg økt risiko. Man testes før man får fly og man testes i det man ankommer Norge igjen. 

Det at grensene åpnes igjen har lite med regjeringen å gjøre. Hvilken som helst regjering ville åpnet nå. Europa er grønt. I Norge har vi vært heldig og har oljefondet å tære på. Dette har gjort at næringer har kunne søke om koronastøtte. Vi kan ikke holde på med dette i evigheter. Forretninger er stengte, folk er permitterte eller oppsagt, det er flere konkurser etc. Selv med koronastøtte har nedstengningen rammet mange hardt. Vi må tilbake til normalen og må bruke muligheten når andre land er grønne. Vi kan ikke hermetisk lukke landet for alltid. Overholder folk smittevern går dette bra. De som kommer fra grønne land, har testet seg før de kommer og som tester negativt på grensen utløser liten risiko. De som utløser risiko er de som kommer fra røde land og som skulle vært i karantene, men der arbeidsgiver sniker seg unna denne eller personen selv stikker av som ungdommen som forårsaket et stort smitteutbrudd i Tønsberg og Færder. Med testing og  smittesporing ser man fort hvor skoen trykker og hvem som eventuelt bringer smitten inn i landet.  De som er forsiktige og skal se til eiendom eller besøke familie de ikke har sett på lenge (og der familien også er forsiktig) vil jeg tro løper liten risiko for smitte. Skal man kjøre den linjen som HI ønsker så tror jeg vi måtte ha stengt kommunegrensene. Det er ingen testing mellom kommuner og folk kommer til å være tett på hverandre på arrangementer og opplevelser som fornøyelsesparker og dyreparker eller på transport i byene. 

Anonymkode: 6d7b2...786

Annonse

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

I teorien er det ikke annerledes å reise utenlands enn å ta bussen eller banen til by'n. Det er adferden til den som reiser og hvor stort smittetrykk det er i landet det reises til som betyr noe. De fleste flyplasser er gode på organisering av reisende slik at de unngår at man står tett (Gardermoen er en av de dårligste på dette og folk kunne nok følt seg tryggere om de organiserte det annerledes her). Flyene skifter ut luft ofte og få (ingen?) har blitt smittet på fly selv om det beviselig har vært smitte på flere fly som har ankommet Norge. 

Reisende som reiser til grønne land, overholder smittevern, er nøye med hygienen (f.eks spriter hender hyppig), har få nærkontakter, handler i butikker når der er få andre osv. løper ikke noen større sjanse for å bli smittet enn andre som lever likt i Norge. Man kan selvsagt være uheldig å bli smittet på reise på lik måte som man kan være uheldig å bli smittet på butikken i Norge. 

De som løper størst sjanse for å bli smittet er de som reiser som turister til røde land, lever som vanlig uten å bry seg om smittevern, har mange nærkontakter, lever tett på andre, har høy alkohol og partyfaktor osv. Disse har også større sjanse for å bli smittet hjemme. Se bare på hvor travle politiet er i helgene med å roe ned festbråk og bryte opp fester.  I tillegg de som reiser hjem til sitt hjemland der dette er rødt og lever normalt der (f.eks. i land som ikke tar smittevern veldig alvorlig) og gjerne deltar i seremonier der man er tett på andre som f.eks. store bryllupsfester. 

Det er mange som reiser til utlandet (grønne land) for å ta seg av eiendom de ikke har sett til på to år. De bor da "hjemme" og har all mulighet til å holde avstand og samme nivå (eller bedre) på smittevern som hjemme. Disse tipper jeg ikke bringer med seg økt risiko. Man testes før man får fly og man testes i det man ankommer Norge igjen. 

Det at grensene åpnes igjen har lite med regjeringen å gjøre. Hvilken som helst regjering ville åpnet nå. Europa er grønt. I Norge har vi vært heldig og har oljefondet å tære på. Dette har gjort at næringer har kunne søke om koronastøtte. Vi kan ikke holde på med dette i evigheter. Forretninger er stengte, folk er permitterte eller oppsagt, det er flere konkurser etc. Selv med koronastøtte har nedstengningen rammet mange hardt. Vi må tilbake til normalen og må bruke muligheten når andre land er grønne. Vi kan ikke hermetisk lukke landet for alltid. Overholder folk smittevern går dette bra. De som kommer fra grønne land, har testet seg før de kommer og som tester negativt på grensen utløser liten risiko. De som utløser risiko er de som kommer fra røde land og som skulle vært i karantene, men der arbeidsgiver sniker seg unna denne eller personen selv stikker av som ungdommen som forårsaket et stort smitteutbrudd i Tønsberg og Færder. Med testing og  smittesporing ser man fort hvor skoen trykker og hvem som eventuelt bringer smitten inn i landet.  De som er forsiktige og skal se til eiendom eller besøke familie de ikke har sett på lenge (og der familien også er forsiktig) vil jeg tro løper liten risiko for smitte. Skal man kjøre den linjen som HI ønsker så tror jeg vi måtte ha stengt kommunegrensene. Det er ingen testing mellom kommuner og folk kommer til å være tett på hverandre på arrangementer og opplevelser som fornøyelsesparker og dyreparker eller på transport i byene. 

Anonymkode: 6d7b2...786

Dette!!! Her skriver du forklarende og meget godt! 

Anonym bruker skrev (På 2.7.2021 den 16.40):

Fjerde bølge kommer nok uansett, så da kan det være bra at befolkningen har fått føle litt på friheten før høstens runde. Akkurat nå er det ikke mye smitte, og derfor kan de ikke med noe grunnlag holde stengt. Vi kan ikke isolere oss fra verden i ti år i «tilfelle». Om/når smitten stiger blir det evt restriksjoner igjen. Om folk følger smittevernregler og bruker hodet (man kan holde seg hjemme en uke, selv om man ikke er pålagt karantene) osv, så er det ingen fornuftig grunn å la være...

Anonymkode: d4fdd...32e

Frihet kan også være å gå på kino, restaurant eller teater, eller handle uten munnbind. Flest mulig bør holde seg mest mulig i ro i år (innenlands også, spør du meg). Den friheten vi får i sommer må vi nok betale for når høsten kommer. Med fjoråret friskt i minne holder vi oss hjemme og i nabokommunen i år, selv om begge vi voksne er fullvaksinert. Jeg skjønner at det blir annerledes for folk som ikke har sett familien på lang tid.

Anonymkode: c6b0d...13e

Hvorfor tror dere at vi  stenge ned til høsten? Flesteparten er jo da vaksinert - gamle, de i risikogruppene og mange av oss andre. Hvorfor skal vi da måtte stenge ned? Har dere ikke troa på vaksinen?

Anonymkode: eeb0a...7b8

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor tror dere at vi  stenge ned til høsten? Flesteparten er jo da vaksinert - gamle, de i risikogruppene og mange av oss andre. Hvorfor skal vi da måtte stenge ned? Har dere ikke troa på vaksinen?

Vi vet ikke nok enda.

Og når flere beveger seg og virusvarianter får større mulighet til å "møtes", så kan enda verre mutasjoner oppstå.

Delta og Delta+ har langt høyere smittsomhet og flere unge blir også syke. Vaksinene er ikke godkjent til barn, og det vil ta lang tid før ev. barn og ungdom også er vaksinerte.

Vi vet at flere av vaksinene som er brukt i utlandet har lavere beskyttelse mot disse nye variantene også, så "fullvaksinerte og trygge" med disse vaksinene kan altså nå reise rett inn i Norge. Uten testing. Uten karantene.

Prioriteringen burde vært på å få åpnet mest mulig opp innenlands. Istedenfor vil de som tar mest fornuftige valg for fellesskapet måtte betale for at egoistene skal få sine unødvendige utenlandsturer.

Anonymkode: 658bf...1bd

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er bare å se til UK og Israel. Vaksinen hjelper sikkert, men ingen vaksiner er 100%. Er også bekymret for barn og unge som ikke vaksineres. Selv om de fleste bare blir lett syke er det enkelte som blir hardt rammet av unge også. 

Anonymkode: c6b0d...13e

On 7/2/2021 at 3:42 PM, Anonym bruker said:

Leste på VG at 4.bølge ventes i august/september, og allikevel så åpnes grensene til mange land. Jeg skjønner det ikke! Skal vi i høst igjen settes i karantene, ventekarantene, rødt nivå i skole og bhg, på med munnbind igjen osv, for at folk skal få reise på ferie for å sole og bade seg. 

I en annen tråd her så får HI hets fordi hun syns det var dumt at hun fikk vaksinen sin midt i ferien sin, men å reise utenlands og ta med evt smitte hjem er helt greit. Skjønn det den som kan.

Nå snakker ikke jeg om de som skal treffe barn/familie som er nødvendig, men de som skal feste, bade og sole seg for å få ferie.

Og nei, jeg er ikke misunnelig,er vaksinert, men holder meg hjemme.

Kan vel ike være stengt i evigheter heller,men enig at folk bør ikke fly med engang de har mulighet, blir i norge selv i år, selvom jeg er fullvaksinert

Anonymkode: 7867b...8c9

• Opprett ny...