Gå til innhold

Slutte å klippe gresset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er rart det der, Norge gror igjen med kratt, der er så overgrodd og ulekkert mange steder, men vi mangler blomster...

Jeg har ca 2 mål tomt, og gress på ca halvparten. Den andre halvparten er naturtomt, men ikke blomstereng da, det er liljekonvall der om våren, nå begynner blåbæra å modnes. 

Anonymkode: 5041b...dd7

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er rart det der, Norge gror igjen med kratt, der er så overgrodd og ulekkert mange steder, men vi mangler blomster...

Anonymkode: 5041b...dd7

Problemet er vel at svært mange markblomster - som biene er avhengige av - ikke greier seg der alt gror igjen. Det gjør at mange blomsterarter blir det færre av og færre av de som er igjen, og dermed mister vi også mye bier.

Når hele nabolag velger å ha robotklippere blir avstandene biene må fly mellom hver blomst så stor at de ikke greier det uten mat, som blomstene representerer for dem. Dessuten er mange av dem spesialiserte, slik at de trenger bestemte blomster for å kunne nyttegjøre seg av dem - og motsatt, samme blomster trenger spesielle humler/bier for å spre seg.

Videre ser vi at mange arter, som er blitt importert via hagesentrene, enten som hageblomster, eller som uvelkomne blindpassasjerer til andre planter, er i ferd med å fortrenge de opprinnelige blomsterartene vi har, f.eks. lupiner, gullris, de hvite med lysgrønne blader som slynger seg og dekker hele bakken der de får feste... og mengder av andre.

Det er ikke nok med en blomster her og der når minst en tredjedel av vår matproduksjon er avhengig av enorme antall bier som kan gjøre jobben sin.

Anonymkode: 81e96...10d

Skrevet

Vi sådde blomstereng i skråningen nedenfor huset 😊 Den var så fin for 10 år siden, nå er det bare lupiner... 

Anonymkode: 3fdbe...40e

Skrevet

Tenker kanskje vi skulle legge til rette for norsk landbruksdrift istedenfor. Da slipper vi at Norge gror igjen, og markblomster kan gi næring til insektene👍🏻

Skrevet

Fjern lupiner.

Anonymkode: d35e6...7b4

Skrevet

Vi prøvde oss på noe sånt i fjor. Lot en del av hagen bare gro. Men det vokser tett med brennesle, "bambus" som kveler alt og hundekjeks og alskens hesligheter. Så nei takk. 

Anonymkode: 5ff6f...e74

Skrevet

Vi klipper gresset, men lar kløverblomster og tiriltunger stå. Det er de eneste blomstene vi har i plenen i dag. 

Anonymkode: 26657...c0d

Skrevet

Akkurat nå har den nedre plenen min masse små blomster, og så lenge de blomstrer klipper jeg ikke plenen siden de både er vakre og bra for innsektene.

Har ellers enorme mengder uteblomster og prøver å være flik til å kjøpe blomster insekter liker.

Skrevet

Å holde en blomstereng er mye mer jobb enn å bare la plenen gro. Det må jo slås minst en gang og du må fjerne de plantene du ikke vil ha der, som brennesle.

Anonymkode: 65edb...119

Skrevet

Med de bedene jeg har, har jeg ikke dårlig samvittighet for å klippe plenen. Burde være større fokus på å fjerne lupinene. 

Skrevet
Optatium skrev (Akkurat nå):

Med de bedene jeg har, har jeg ikke dårlig samvittighet for å klippe plenen. Burde være større fokus på å fjerne lupinene. 

Selv om lupiner er nydelige der de står så burde de fjernes ja

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Ja, den er ganske vakker, og fargespillet er jo flott. Men den ødelegger jammen mye. 

Skrevet
Optatium skrev (6 minutter siden):

mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Er lupiner dumme for insekter?
Er lupiner i området her jeg bor, og syns det er humler på dem hele tiden

Anonymkode: 6b629...da2

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er lupiner dumme for insekter?
Er lupiner i området her jeg bor, og syns det er humler på dem hele tiden

Lupiner forsurer jordsmonnet og hemmer annen blomstervekst, i tillegg er de dessverre giftige for bier/humler. 

Skrevet
Optatium skrev (2 minutter siden):

Lupiner forsurer jordsmonnet og hemmer annen blomstervekst, i tillegg er de dessverre giftige for bier/humler. 

Ok, trodde det bare gjaldt noen få typer av dem som ikke er lov her i Norge, men de man får tak i på hagesentre er fult lovlige og ikke er noe problem

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ok, trodde det bare gjaldt noen få typer av dem som ikke er lov her i Norge, men de man får tak i på hagesentre er fult lovlige og ikke er noe problem

Det er ikke lov å selge lupiner på hagesenter lenger, loven gjelder fra 2016. Hvis det selges noe som likner, er det nok en annen type (men det har jeg aldri sett). 

Skrevet

Mygg og knott og alskens fandens bitedritt bor i langt gress så nei. Ikke på vilkår. Kort plen. 

Anonymkode: a6e1d...fec

Skrevet
Optatium skrev (50 minutter siden):

Det at de er giftige for humler er en myte, men det er et stort problem at de fortrenger lokale arter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vi sådde blomstereng i skråningen nedenfor huset 😊 Den var så fin for 10 år siden, nå er det bare lupiner... 

Anonymkode: 3fdbe...40e

Det som er viktig med lupiner, det er at du kutter dem ned FØR de får belger med frø. Så står dine fremdeles i blomst - ut og slå dem, klipp dem helt av, slik at de ikke får dannet belger. Da hindrer du i hvert fall at de sprer seg videre. Og så kan du jobbe litt og litt for å bli kvitt dem igjen slik at du kan få tilbake blomsterengen i skråningen :)

Anonymkode: 81e96...10d

Skrevet

Vi har en ganske stor tomt i tre nivåer. Det øverste nivået er platting og plen, det andre nivået er pallekarmer og bærbusker og det nederste platået er naturtomt. 

Jeg får klippe de to øverste platåene, men mannen insisterer på å la det gro fritt på naturdelen pga insekter. Jeg må innrømme at det river litt i øynene mine, men det er fint så lenge jeg kan klippe langs kantene slik at det kun er den fine blomsterenga igjen

Anonymkode: 9bd2c...6e2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi har en ganske stor tomt i tre nivåer. Det øverste nivået er platting og plen, det andre nivået er pallekarmer og bærbusker og det nederste platået er naturtomt. 

Jeg får klippe de to øverste platåene, men mannen insisterer på å la det gro fritt på naturdelen pga insekter. Jeg må innrømme at det river litt i øynene mine, men det er fint så lenge jeg kan klippe langs kantene slik at det kun er den fine blomsterenga igjen

Bare husl å slå enga på sensommeren. Hvis dere gjør ingenting blir det etter vært skog.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Bare husl å slå enga på sensommeren. Hvis dere gjør ingenting blir det etter vært skog.

Ja, vi klipper ned når blomstringen er over 😊 Jeg står klar, for å si det slik 😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, vi klipper ned når blomstringen er over 😊 Jeg står klar, for å si det slik 😂

Du må vente litt lenger enn til blomstrinen er over. Frøet må bli modent også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Du må vente litt lenger enn til blomstrinen er over. Frøet må bli modent også.

Mannen har sikkert peiling. Han slipper meg løs når tiden er inne 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...