prebs Skrevet 2. juli 2021 #1 Skrevet 2. juli 2021 Med eller uten kulturell kapital: Hva leser du denne sommeren? Fyr løs, uansett om det er Hamsun eller "Mine vellykkede ekteskap" av John Arne Riise. Jeg sliter meg igjennom Carl Grimbergs verdenshistorie bind 1-21. Jeg har kommet til cirka 500 år e.K. Har et par bind igjen, kan man si. Men jeg innser at jeg må ta en pause fra Grimberg for å se om jeg klarer å lese "Ulysses" uten å sovne.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2021 #2 Skrevet 2. juli 2021 Planlegger å lese masse islandsk krim og et par historiske bøker, lærebøker i språk som jeg lærer og innføring i studiet jeg (forhåpentligvis) skal begynne på til høsten. I tillegg har jeg masse arbeid med skriving av egne bøker - krim for voksne og barnebøker. Blir skikkelig litteratursommer i år, særlig fordi sommerferien er noe amputert på grunn av koronatiltakene. De yngste barna er med på Sommerles, og den eldste skal hjelpe med å redigere mine manuskript. Har for øvrig lest Ulysses da jeg gikk på videregående Nerden meg sovnet ikke, men så har jeg lest masse annet "nerdete", slik som historiebøker om de gamle grekerne og egypterne, gresk mytologi, den eldre Edda og så videre. Lykke til med lesingen! Anonymkode: d2484...bfa
prebs Skrevet 2. juli 2021 Forfatter #3 Skrevet 2. juli 2021 Takk. Gresk mytologi er et av mine favorittemner :-))
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 2. juli 2021 #4 Skrevet 2. juli 2021 Jeg skal dra med meg bøkene ; Dødsranet ( Nokas etc) , Orderud ,Koths bok og en simpel kioskroman på ferie😁
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2021 #5 Skrevet 2. juli 2021 Jeg humret meg nettopp igjen Jonas Jonassen sin "Hevnen er søt AS". Og innenfor humor, Erlend Loe sin "Helvete" er fantastisk! Nå leser jeg litt krim. Anonymkode: 669f8...b61
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2021 #6 Skrevet 2. juli 2021 Nettopp lest ferdig Stefan Ahnhem (den siste boka hans). Den var helt fantastisk! Anonymkode: 67919...65d
uhhuhher Skrevet 2. juli 2021 #7 Skrevet 2. juli 2021 Jeg har endelig funnet ut at lydbøker er en ting og er i gang med Sapiens av Yuval Harari. Veldig gøy med lydbok på telefonen - sømløs lytting i sofaen, i bilen, på banen osv. osv.
ostepop123 Skrevet 2. juli 2021 #8 Skrevet 2. juli 2021 uhhuhher skrev (14 minutter siden): Jeg har endelig funnet ut at lydbøker er en ting og er i gang med Sapiens av Yuval Harari. Veldig gøy med lydbok på telefonen - sømløs lytting i sofaen, i bilen, på banen osv. osv. Og jeg leser Sapiens på papir! Når jeg bretter klær og rydder hører jeg på bok 2 av Byens spor (Saabye Christensen) som er akkurat så lett og nostalgisk og trivelig som det passer seg i varmen. Også leser jeg Tordivelen flyr i skumringen av Maria Gripe høyt for et av barna, det er et hyggelig sommerprosjekt å ha sammen.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2021 #9 Skrevet 2. juli 2021 Nesten ferdig med Havets katedral. Liker den kjempegodt, elsker historiske romaner, og er litt usikker på om jeg skal ta en pause og lese noe helt annet eller om jeg skal lese neste bok med en gang... Har to bøker på vent som en venninne har lånt meg, lettlest og hyggelig ferielektyre i følge henne ... Torsdager i parken Bringebærpiken Anonymkode: 6329f...33f
uhhuhher Skrevet 2. juli 2021 #10 Skrevet 2. juli 2021 ostepop123 skrev (40 minutter siden): Og jeg leser Sapiens på papir! Når jeg bretter klær og rydder hører jeg på bok 2 av Byens spor (Saabye Christensen) som er akkurat så lett og nostalgisk og trivelig som det passer seg i varmen. Også leser jeg Tordivelen flyr i skumringen av Maria Gripe høyt for et av barna, det er et hyggelig sommerprosjekt å ha sammen. Skal jeg kjøre Byens spor? Beatles vil alltid være en av mine favorittbøker fordi jeg leste den som 15-åring og vil alltid huske hvordan han dro meg inn i universet sitt. Men et eller annet sted på veien overdoset jeg litt på Saabye Christensen og orket ikke mer.
ostepop123 Skrevet 2. juli 2021 #11 Skrevet 2. juli 2021 uhhuhher skrev (3 minutter siden): Skal jeg kjøre Byens spor? Beatles vil alltid være en av mine favorittbøker fordi jeg leste den som 15-åring og vil alltid huske hvordan han dro meg inn i universet sitt. Men et eller annet sted på veien overdoset jeg litt på Saabye Christensen og orket ikke mer. Jeg skjønner akkurat hva du mener. Byens spor er på ingen måte like epokegjørende for meg som Beatles var, men det er veldig trivelige bøker (så langt), og han bruker byen som kulisse sånn som før. Det funker det altså, kanskje litt forutsigbart, men fint som sommerlektyre. Og jeg kan ikke noe for det, men jeg liker det nostalgiske Oslo-bybildet, og ser for meg at foreldrene mine leker i bakgrunnen nesten.
sug lut Skrevet 2. juli 2021 #12 Skrevet 2. juli 2021 I stablene med bøker til sommerferien (som bygger seg opp utover våren) husker jeg at i det minste disse befinner seg (med forbehold om å huske titlene rett, jeg gidder ikke reise meg): Hanne Ørstavik, Ti amo Ymse Richard Ford gjenfunnet i hyllene Hoem, Jordmor på jorda Johan Harstad, Hässelby (gjenlese) Levi Henriksen, Harpesang Eli Sol Vallersnes, , Høstreisen (gjenlese) Eva Figes, Ghosts Lisa Jewell, Flatmates wanted (gjenlese) Og så tror jeg at det er to av Nicola Barker der, Five miles from outer hope og en jeg ikke husker. De skal også leses på nytt. Samt Remarque. Tenkte jeg.
the amazing spidermamma Skrevet 2. juli 2021 #13 Skrevet 2. juli 2021 H is for Hawk av Helen Macdonald Trilogien om gutten av Jon Kalman Stefanson
the amazing spidermamma Skrevet 2. juli 2021 #14 Skrevet 2. juli 2021 uhhuhher skrev (2 timer siden): Skal jeg kjøre Byens spor? Beatles vil alltid være en av mine favorittbøker fordi jeg leste den som 15-åring og vil alltid huske hvordan han dro meg inn i universet sitt. Men et eller annet sted på veien overdoset jeg litt på Saabye Christensen og orket ikke mer. Akkurat dette skjedde med meg også. Og jeg vet at han skriver bra, men det ble bare for mye Oslo-nostalgi...
prebs Skrevet 2. juli 2021 Forfatter #15 Skrevet 2. juli 2021 Tror dere ikke at bibliotekets eneste (grf!) eksemplar av "Ulysses" var utlånt? Tør jeg gjette til en annen Dib-er? Nå er den iallfall bestilt til meg, og jeg får sove meg uthvilt på forhånd. Nå fikk jeg gysende lyst til å lese om igjen "Tordivelen flyr i skumringen ". Jeg husker at den gikk på barnetimen på radio hver lørdag. Gresselig spennende med graver og tordivler og døde damer som spilte sjakk!
Optatium Skrevet 2. juli 2021 #16 Skrevet 2. juli 2021 Jeg fortsetter mitt klassiker-kjør og har følgende bøker på leselisten i sommer: Lady Chatterleys elsker - DH Lawrence Arne - Bjørnstjerne Bjørnson Dei sju dørene - Agnes Ravatn Pan - Knut Hamsun
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 2. juli 2021 #17 Skrevet 2. juli 2021 Krim, blodig makaber og grusom. Ferdig med Speilmannen av kepler. Nå er det Anton Brekke som er ilden, og så har jeg Nesbø og Adler Olsen.
Iiiiik Skrevet 2. juli 2021 #18 Skrevet 2. juli 2021 uhhuhher skrev (7 timer siden): Skal jeg kjøre Byens spor? Beatles vil alltid være en av mine favorittbøker fordi jeg leste den som 15-åring og vil alltid huske hvordan han dro meg inn i universet sitt. Men et eller annet sted på veien overdoset jeg litt på Saabye Christensen og orket ikke mer. Jeg mistet også interessen for Saabye Christensen en gang etter Halvbroren, men Byens spor kan anbefales. Har nettopp kommet meg gjennom to bøker om Alvdalsaken, historiene til de to eldste barna. Gruvekkende, men faglig interessant. «Monstermenneske» av Kjersti Annesdatter Skomsvoll var både morsom og interessant. Ser frem til Lars Lenth «Norske tilstander» Nå leser jeg «Tilståelsen» av Steve Cavanagh, trengte noe lettfordøyelig etter tristesse i Alvdal. Senere i sommer har jeg på lista «Yt etter evne, få etter behov» «Vanvittig skyldig» «Ingen tid å miste» Og Keflavikromanene Og så dukker det nok opp mye annet innen september
Iiiiik Skrevet 2. juli 2021 #19 Skrevet 2. juli 2021 prebs skrev (5 timer siden): Tror dere ikke at bibliotekets eneste (grf!) eksemplar av "Ulysses" var utlånt? Tør jeg gjette til en annen Dib-er? Nå er den iallfall bestilt til meg, og jeg får sove meg uthvilt på forhånd. Nå fikk jeg gysende lyst til å lese om igjen "Tordivelen flyr i skumringen ". Jeg husker at den gikk på barnetimen på radio hver lørdag. Gresselig spennende med graver og tordivler og døde damer som spilte sjakk! Jeg prøvde å få ungene til å ville høre Tordivelen flyr i skumringen forrige sommer, som lydbok på bilferie. Det var ingen interesse.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2021 #20 Skrevet 2. juli 2021 Jeg leste Anne B Ragdes tre siste om familien på Neshov sist helg. Slett ikke nye, men det var nå jeg kom på dem. Videre ligger en Herborg Wassmo-bok her ulest. Tante Ulrikkes vei venter også. Ellers er planen å lese litt Ibsen og litt Falkberget, samt et par lærebøker, nye som følge av fagfornyelsen. Så får vi se om det blir plass til litt krim i tillegg. Anonymkode: e207d...dd7
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2021 #21 Skrevet 2. juli 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg leste Anne B Ragdes tre siste om familien på Neshov sist helg. Slett ikke nye, men det var nå jeg kom på dem. Videre ligger en Herborg Wassmo-bok her ulest. Tante Ulrikkes vei venter også. Ellers er planen å lese litt Ibsen og litt Falkberget, samt et par lærebøker, nye som følge av fagfornyelsen. Så får vi se om det blir plass til litt krim i tillegg. Anonymkode: e207d...dd7 Herbjørg Wassmo, selvfølgelig! Anonymkode: e207d...dd7
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2021 #22 Skrevet 3. juli 2021 Dette er en innrømmelse.. Jeg tester ut lydbøker i sommer. Sagaen om Isfolket. Leg LEVDE den serien en sommer for 30 år siden. Leste den gjennom hele sommeren, og mitt 13-årige jeg var helt oppslukt. Jeg er på bok 2 nå og er usikker på om 43-årige meg er helt ned på laget 😂😂 Anonymkode: 87e5a...4fc
prebs Skrevet 3. juli 2021 Forfatter #23 Skrevet 3. juli 2021 Iiiiik skrev (13 timer siden): Jeg prøvde å få ungene til å ville høre Tordivelen flyr i skumringen forrige sommer, som lydbok på bilferie. Det var ingen interesse. Jeg vil aldri forstå moderne barn...
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 3. juli 2021 #24 Skrevet 3. juli 2021 prebs skrev (2 minutter siden): Jeg vil aldri forstå moderne barn... Jeg leser GUTT og PÅ EGNE VINGER av Roald Dahl for ungene og er veldig glad for at de liker det😊. De bøkene leste mamma for meg.
sug lut Skrevet 3. juli 2021 #25 Skrevet 3. juli 2021 Iiiiik skrev (13 timer siden): Jeg prøvde å få ungene til å ville høre Tordivelen flyr i skumringen forrige sommer, som lydbok på bilferie. Det var ingen interesse. Sånt er bare skuffende og bør gjøre dem arveløse. På den annen side bør du antakelig la boka ligge sånn litt skjødesløst og flyte og så skal du se noen leser den likevel. Det oppdaget jeg tilfeldigvis forrige uke med eldste, det kom frem i en samtale at hun faktisk HADDE lest alt mitt gamle da hun var ti - tolv år, men hun ville ikke si det til meg dengang bare på trass.... Så både Hardyguttene og Frøken Detektiv og Evi Bøgenæs hadde blitt smuglest!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå