Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ser her inne og andre steder at mange kvier seg for å ta vaksinen fordi de er redde for langtidsbivirkninger, altså at noe skjer om 5-10 år, som følge av vaksinen. Jeg har lest og lett og finner ingenting om langtidsbivirkninger av noen kjente vaksiner i det hele tatt. Hva er det dere som bekymrer dere for langtidsbivirkninger tror kan skje, og hva baserer dere dette på? Jeg har lest en del norske og amerikanske helsesider og alle enten avviser langtidsbivirkninger eller nevner dem ikke. Finnes det noe forskning på dette som jeg kan få lese?

Anonymkode: 11aab...3a6

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419153-langtidsbivirkninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Du fikk ikke med deg svineinfluensavaksinen?

Anonymkode: 86f4b...963

De som fikk problemer etter den fikk jo ikke problemer etter 5-10 år, som jeg ser er det tidsaspektet flere nevner når de skriver om dette. 

Anonymkode: 11aab...3a6

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du fikk ikke med deg svineinfluensavaksinen?

Anonymkode: 86f4b...963

Der kom symptomene mye tidligere.

Annet om den vaksinen. De som fikk svineinfluensa hadde dobbelt så høy sansynlighet for å få ME som de som ikke ble syke. Vaksinen ga ikke økt fare for ME. I tillegg fikk de som fikk influensaen 5 ganger så høy forekomst av Guillian-Barre.  Det slapp også de vaksinerte.

Ofte er ettervirkningen av sykdomen værre enn av vaksinen.

Anonymkode: 4a4bb...939

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Der kom symptomene mye tidligere.

Annet om den vaksinen. De som fikk svineinfluensa hadde dobbelt så høy sansynlighet for å få ME som de som ikke ble syke. Vaksinen ga ikke økt fare for ME. I tillegg fikk de som fikk influensaen 5 ganger så høy forekomst av Guillian-Barre.  Det slapp også de vaksinerte.

Ofte er ettervirkningen av sykdomen værre enn av vaksinen.

Finnes det tilfeller der ettervirkninger av vaksinen er verre enn sykdommen da? Altså sett helhetlig? Hele poenget med vaksiner er jo å slippe sykdommen/få mildt forløp av den nettopp fordi sykdommen potensielt kan bli (veldig) farlig/skadelig. Hadde vaksinene vært i nærheten av like skadelige, hadde man jo ikke hatt dem. Et poeng det ser ut som en del her inne (ikke du) har gått helt glipp av. Jeg begriper ikke helt hvordan enkelte klarer å tro at en vaksine er verre enn sykdommen det blir vaksinert mot...

Anonymkode: 00f34...fc6

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Finnes det tilfeller der ettervirkninger av vaksinen er verre enn sykdommen da? Altså sett helhetlig? Hele poenget med vaksiner er jo å slippe sykdommen/få mildt forløp av den nettopp fordi sykdommen potensielt kan bli (veldig) farlig/skadelig. Hadde vaksinene vært i nærheten av like skadelige, hadde man jo ikke hatt dem. Et poeng det ser ut som en del her inne (ikke du) har gått helt glipp av. Jeg begriper ikke helt hvordan enkelte klarer å tro at en vaksine er verre enn sykdommen det blir vaksinert mot...

Jeg har lest om flere som har hatt store blødningsforstyrrelser og økte smerter ved menstruasjon. Dette er aldersgruppen som mest sannsynlig ville ha opplevd korona som lett forkjølelse eller helt uten symptomer. Så for deres del vil jeg si at bivirkninger er verre. I tillegg vet man foreløpig ikke hva disse blødningsforstyrrelsene kommer fra og hvilke konsekvenser det vil få for disse pasientenes kvinnehelse, muligheter for å bli gravide osv. Men siden det er snakk om kvinnehelse, driter man som vanlig i det.

For å ikke snakk om den ultimate bivirkninger enkelte unge helsearbeidere fikk av AZ-vaksinen. De stod ikke i noen risiko for å dø av korona, statistisk sett. De døde av vaksinen.

Anonymkode: 385cd...29b

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

De bivirkningene kom ganske fort, ikke etter 5-10 år.

Men det er fortsatt langtidsvirkninger. Hvor raskt kom de langtidsbivirkningene da? 

Jeg mener langtidsvirkninger uansett, sammen om det er etter 1 år eller 5- 10 år. 

Jeg er glad for at jeg ikke tok svineinfluensavaksinen. Men etter det jeg har forstått kan den ikke sammenlignes med korona vaksinene. Jeg har fått pheizer. 

Anonymkode: 37dad...51f

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har lest om flere som har hatt store blødningsforstyrrelser og økte smerter ved menstruasjon. Dette er aldersgruppen som mest sannsynlig ville ha opplevd korona som lett forkjølelse eller helt uten symptomer. Så for deres del vil jeg si at bivirkninger er verre. I tillegg vet man foreløpig ikke hva disse blødningsforstyrrelsene kommer fra og hvilke konsekvenser det vil få for disse pasientenes kvinnehelse, muligheter for å bli gravide osv. Men siden det er snakk om kvinnehelse, driter man som vanlig i det.

For å ikke snakk om den ultimate bivirkninger enkelte unge helsearbeidere fikk av AZ-vaksinen. De stod ikke i noen risiko for å dø av korona, statistisk sett. De døde av vaksinen.

Anonymkode: 385cd...29b

Altså, du er faktisk helt nødt til å skille mellom enkelthendelser og det store bildet hvis man i det hele tatt skal kunne ha en saklig og skikkelig diskusjon rundt vaksiner. AZ gis ikke lenger i Norge, men på verdensbasis er blodpropp en svært sjelden bivirkning. Forstyrrelser i blødning er for de fleste et engangstilfelle og kan forklares med endring i blodplatene som umiddelbar effekt av vaksinen. Det er ikke varig, og kvinner blir selvfølgelig gravide etter vaksinering også (USA kan f.eks. bekrefter dette, kvinner har ikke sluttet å bli gravide der borte selv om de er fullvaksinerte). 

Så, på generell basis vil en mikroskopisk liten andel få alvorlige bivirkninger (innen kort tid) etter en vaksine, men ingen langtidsbivirkninger. Derimot vil en langt større andel, flere prosent, få et alvorlig forløp av sykdommen og langtidsbivirkninger som kan prege resten av livet. Det er altså derfor vaksiner utvikles i det hele tatt. Når det gjelder Covid-19 mer spesifikt, så er det ikke slik at premissene for sykdom vs. vaksine plutselig er helt og fundamentalt annerledes enn for alle andre sykdommer vs. deres vaksiner. Man utvikler kun vaksiner der man anser dem som et vesentlig bedre alternativ enn selve sykdommen, og det gjelder også her, om man ser det det store bildet og ikke enkelttilfeller. 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Men det er fortsatt langtidsvirkninger. Hvor raskt kom de langtidsbivirkningene da? 

Jeg mener langtidsvirkninger uansett, sammen om det er etter 1 år eller 5- 10 år. 

Jeg er glad for at jeg ikke tok svineinfluensavaksinen. Men etter det jeg har forstått kan den ikke sammenlignes med korona vaksinene. Jeg har fått pheizer. 

Anonymkode: 37dad...51f

Det slo ut i snitt etter 8 måneder, hvilket ville si at de ville vært oppdaget nå hvis det var et tilsvarende problem med koronavaksinen.

Det er mange som forsøker å si at det ikke er langtidsbivirkninger av vaksiner. Men faktum er at det er noe man egentlig ikke vet så mye om. Rett og slett fordi det er vanskelig å forske på.

Et eksempel opp i dagen nå kan f.eks. være forskning på koronavaksinene i Norge. Hvis vi lander på at godt over 90 % av befolkningen ender med å ta vaksine mot korona, da har vi trolig ikke nok uvaksinerte til å kunne sammenligne med, om vi skal se på ulike aldersgrupper, risikofaktorer osv. Noen ganger kan man mene at det er uetisk å ikke gi vaksine til alle, selv om det egentlig hadde vært nødvendig om man skulle kunne forske på ev. langtidsbivirkninger.

Noen langtidsbivirkninger kan også utvikle seg over mange år, og dermed er det svært vanskelig å kunne bevise på etterskudd at det var en bestemt vaksine som var årsaken (spesielt siden de fleste nå har fått mange vaksiner gjennom livet). Senskadesykdommer kan være svært kompliserte, og dermed blir det også nærmest tilfeldig om noen greier å sette det i sammenheng med tidligere vaksiner, som man kanskje fikk flere år tidligere, selv om man vet at bl.a. flere immunologiske utfordringer utvikler seg over tid. Det med at bivirkninger etter en vaksine oppstår bare første dager/få uker, det er en myte som ble grundig motbevist etter svineinfluensavaksinen.

For de som er interesserte anbefaler jeg å lese hele denne kronikken i Tidsskriftet av Elling Ulvestad, dr.med. Haukeland universitetssykehus om "Senskader etter vaksinasjon": https://tidsskriftet.no/2021/02/kronikk/senskader-etter-vaksinasjon

Det han skriver her er egentlig heller ikke noe nytt, men noe man har visst i flere tiår, men som det blir lite snakket og skrevet om eller forsket på.

Anonymkode: 9f446...d24

• Opprett ny...