Gå til innhold

Hun er så mye alene......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei på snart 12 år som kun en gang etter skolen tok ferie har vært med ei venninne.

Hun sitter inne hele dagen på ipad/tlf og sier hun har planer, men det blir aldri noe av det. Noen tips? Vi har ikke ferie nå så vi kan ikke «dra henne med» annet enn på ettermiddagen....

Anonymkode: baa0a...96e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig når de har blitt så store. Har en som også snart er 12 og vi bor et lite stykke unna guttene i klassen som han pleier å være med på skolen. Han er aldri med de på fritiden, kun noen yngre gutter her i nabolaget. Så forrige uke sa jeg rett ut til han at han NÅ måtte ta kontakt med guttene i klassen og høre om de skulle finne på noe. Jeg tilbydde meg å kjøre og hente. Så han har vært i området hvor de andre i klassen bor 2 ganger nå. 

Er hun med venninnene til vanlig? Er de reist bort? 

Anonymkode: ce9f2...740

Skrevet

Du må sørge for at hun faktisk avtaler noe. Min 13-åring ville heller ikke besøkt noen hvis jeg ikke insisterte. Jeg må si til han «Nå MÅ du kontakte noen så du ikke bare spiller hele ferien. Jeg foreslår hvem, og følger opp at han gjør det, spør senere om han fikk svar og hva avtalen ble, og sørger for at han lager ny avtale hvis denne ikke gikk i boks. Det høres kanskje voldsomt ut, men telefon/pc/ipad er passiverende og en konkret plan må til, og det å legge opp en plan må læres 😊

Anonymkode: 0cd94...9ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Du må sørge for at hun faktisk avtaler noe. Min 13-åring ville heller ikke besøkt noen hvis jeg ikke insisterte. Jeg må si til han «Nå MÅ du kontakte noen så du ikke bare spiller hele ferien. Jeg foreslår hvem, og følger opp at han gjør det, spør senere om han fikk svar og hva avtalen ble, og sørger for at han lager ny avtale hvis denne ikke gikk i boks. Det høres kanskje voldsomt ut, men telefon/pc/ipad er passiverende og en konkret plan må til, og det å legge opp en plan må læres 😊

Anonymkode: 0cd94...9ba

Helt enig i dette. Jeg må også gjøre det med min sønn. Faktisk se at han tar kontakt å lager avtaler og høre hva det ble til.

Evt kan du jo si at hun kan få ha noen på overnatting og se at hun sender mld å spør/ at hun ringer å hører om venninnen vil komme på overnatting. Eller ta med din datter og noen venner til stranden for å bade på ettermiddagene.

Anonymkode: ce9f2...740

Skrevet

Savner hun selv å være mer med venner?

Har selv en tenåring som for det meste sitter inne etter skoletid og i ferier. Har mast mye på at han bør finne på noe, avtale noe i løpet av uka. Har tatt mange år for meg å skjønne at han trives best inne, at det å farte ryndt ikke er noe han trives med. Han er gjerne med når det er et arrangement, men å henge er ikke hans ting.

Anonymkode: b7c1c...9e9

Skrevet
21 hours ago, Anonym bruker said:

Har ei på snart 12 år som kun en gang etter skolen tok ferie har vært med ei venninne.

Hun sitter inne hele dagen på ipad/tlf og sier hun har planer, men det blir aldri noe av det. Noen tips? Vi har ikke ferie nå så vi kan ikke «dra henne med» annet enn på ettermiddagen....

Anonymkode: baa0a...96e

La barnet få litt fri, min trenger det også, mye sammens med venner hver dag,både i hverdagen og helg, og selvsagt litt i ferien også, super sosial gutt

Anonymkode: f7eff...f90

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

La barnet få litt fri, min trenger det også, mye sammens med venner hver dag,både i hverdagen og helg, og selvsagt litt i ferien også, super sosial gutt

For et navlebeskuende og toskete svar - hun er bekymret for at jenta sitter for mye alene og du svarer det her? 
Følte du deg litt bedre selv nå?

Anonymkode: 81f6b...158

Skrevet

Er hun alene fordi de andre jente avtaler uten henne eller tror du hun velger det selv? Jeg ville gjort som to over her foreslo, invitert noen på overnatting og tatt med noen på aktiviteter etter jobb. Ellers ville jeg satt henne i jobb hjemme, rydde oppvaskmaskin, støvsuge, lage middag etc. kan hende hun finner på noe da.

Anonymkode: 863bb...e97

Skrevet
10 hours ago, Anonym bruker said:

For et navlebeskuende og toskete svar - hun er bekymret for at jenta sitter for mye alene og du svarer det her? 
Følte du deg litt bedre selv nå?

Anonymkode: 81f6b...158

aboslutt ikke. er sannheten

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

aboslutt ikke. er sannheten

Poenget er jo at HI ikke har noe nytte av rådet om å la barnet få fri når ditt barn tydeligvis har stappa sosial timeplan som han må få fri fra. HIs problem er jo at barnet er mye alene og da tydeligvis ikke trenger å ta fri.. men å ha noen flere møter med venner. 

Anonymkode: 30939...60d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...