Anonym bruker Skrevet 30. juni 2021 #1 Skrevet 30. juni 2021 Vi har forsøkt å ansette folk via NAV for å kompansere for utlendingene som pleier å jobbe her. De er totalt ubruklige alle sammen. Av 5 voksne mennesker i 30-årene i år og 4 i fjor er det ikke en som har vist antydning til arbeidsmoral eller villighet til å lære. Helt uerfarne ungdom ned i 14-16 år kan gjøre en insats og være til god hjelp, men voksne navere er det rett og slett best holder seg på NAV. Det sparer arbeidsgivere for mye frustrasjon og store utgifter. Måtte bare blåse ut litt. Anonymkode: b7829...498
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2021 #2 Skrevet 30. juni 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Vi har forsøkt å ansette folk via NAV for å kompansere for utlendingene som pleier å jobbe her. De er totalt ubruklige alle sammen. Av 5 voksne mennesker i 30-årene i år og 4 i fjor er det ikke en som har vist antydning til arbeidsmoral eller villighet til å lære. Helt uerfarne ungdom ned i 14-16 år kan gjøre en insats og være til god hjelp, men voksne navere er det rett og slett best holder seg på NAV. Det sparer arbeidsgivere for mye frustrasjon og store utgifter. Måtte bare blåse ut litt. Anonymkode: b7829...498 Hvordan behandler dere ansatte da? Det virker som om at i alle fall du representerer en skikkelig ufin holdning. Anonymkode: 6fda5...804
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2021 #3 Skrevet 30. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvordan behandler dere ansatte da? Det virker som om at i alle fall du representerer en skikkelig ufin holdning. Anonymkode: 6fda5...804 Hvis det er ufint å forvente at folk kommer tids nok minst 3 ganger i uka, ikke lurer seg vekk og ser serier på mobilen når det koker av travelhet, klarer å få gjort halvparten av en uerfaren 14-åring og spør om fri hvis det er noe i stedenfor å bare gå, så har jeg en ufin holdning, ja. Anonymkode: b7829...498
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2021 #4 Skrevet 30. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hvis det er ufint å forvente at folk kommer tids nok minst 3 ganger i uka, ikke lurer seg vekk og ser serier på mobilen når det koker av travelhet, klarer å få gjort halvparten av en uerfaren 14-åring og spør om fri hvis det er noe i stedenfor å bare gå, så har jeg en ufin holdning, ja. Anonymkode: b7829...498 Det var kun basert på hvordan du uttrykket deg i innlegget ditt.. Anonymkode: 6fda5...804
the amazing spidermamma Skrevet 30. juni 2021 #5 Skrevet 30. juni 2021 Jeg har vært borti begge deler, men stort sett har de vi har 'fått' fra NAV vært helt vanlige folk som har trengt en dytt for å finne ut hva de skal gjøre med livet sitt. Men det er jo en forpliktelse å ta imot folk på arbeidstrening, jeg tror det er en del bedrifter som tenker at her får de billig arbeidskraft som ikke trenger noen oppfølging overhodet.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2021 #6 Skrevet 30. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hvis det er ufint å forvente at folk kommer tids nok minst 3 ganger i uka, ikke lurer seg vekk og ser serier på mobilen når det koker av travelhet, klarer å få gjort halvparten av en uerfaren 14-åring og spør om fri hvis det er noe i stedenfor å bare gå, så har jeg en ufin holdning, ja. Anonymkode: b7829...498 Jeg kan skjønne hva du mener. Har aldri vært så lettet som da ene kollegaen havnet under vingene til nav. Endelig få inn en annen som faktisk jobbet og ikke brukte hele dagen på å snakke om helseutfordringer og klage på at ingen forstår, mens vi andre løp ræva av oss for å dekke inn det vedkommende selv ikke orket. Anonymkode: bd630...863
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2021 #7 Skrevet 30. juni 2021 the amazing spidermamma skrev (1 minutt siden): Jeg har vært borti begge deler, men stort sett har de vi har 'fått' fra NAV vært helt vanlige folk som har trengt en dytt for å finne ut hva de skal gjøre med livet sitt. Men det er jo en forpliktelse å ta imot folk på arbeidstrening, jeg tror det er en del bedrifter som tenker at her får de billig arbeidskraft som ikke trenger noen oppfølging overhodet. Det er ikke "arbeidstrening". Jeg har hatt en som har hatt arbeidstrening og der NAV har vært åpen om det og der de har betalt deler av lønna. Det er noe annet. Dette vat folk som bare hadde vært lenge uten jobb men som ikke skulle trenge noe spesielt av tilrettelegging. Da har jeg ikke en gang tatt med de tre som var inne til intevju men som sa rett ut at de egentlig ikke ville ha jobben. Det var bsre NAV som krevde at de søkte. Anonymkode: b7829...498
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2021 #8 Skrevet 30. juni 2021 Dette er vel ikke stuereint, men det er en ikke ukjent problematikk. I noen kulturer er det å forholde seg til tid veldig forskjellig fra det vi setter pris på. Punktlighet er svært viktig i arbeidslivet her hos oss, mens i noen kulturer er ikke det så viktig. Jeg har selv revet meg i håret over arbeidstakere fra noen kulturer som ikke evnet å overholde oppmøtetid, ei heller det å være på jobb til arbeidsdagens slutt. Om det dukket noe "viktigere" opp, uteble de bare, eller gikk fra jobb. Det kunne være at mora til søstra til naboen skulle til lege, og da måtte 5 stk følge med. DET var viktigere enn jobb. Å skal de til lege som egentlig tar toppen 1 time, så er de borte hele dagen. Håpløst! Jeg bytta jobb, dog ikke pga dette da, men glad jeg slipper å slite med slike arbeidstakere. Jeg hadde dårligst erfaring med folk fra Somalia og Sudan. De fra Sri Lanka f eks, er noen punktlige arbeidsjern man virkelig kan stole på! Skikkelige hederlige arbeidsfolk! Anonymkode: 75104...272
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2021 #9 Skrevet 30. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Dette er vel ikke stuereint, men det er en ikke ukjent problematikk. I noen kulturer er det å forholde seg til tid veldig forskjellig fra det vi setter pris på. Punktlighet er svært viktig i arbeidslivet her hos oss, mens i noen kulturer er ikke det så viktig. Jeg har selv revet meg i håret over arbeidstakere fra noen kulturer som ikke evnet å overholde oppmøtetid, ei heller det å være på jobb til arbeidsdagens slutt. Om det dukket noe "viktigere" opp, uteble de bare, eller gikk fra jobb. Det kunne være at mora til søstra til naboen skulle til lege, og da måtte 5 stk følge med. DET var viktigere enn jobb. Å skal de til lege som egentlig tar toppen 1 time, så er de borte hele dagen. Håpløst! Jeg bytta jobb, dog ikke pga dette da, men glad jeg slipper å slite med slike arbeidstakere. Jeg hadde dårligst erfaring med folk fra Somalia og Sudan. De fra Sri Lanka f eks, er noen punktlige arbeidsjern man virkelig kan stole på! Skikkelige hederlige arbeidsfolk! Anonymkode: 75104...272 Fikk meg til å tenke på datteren min som ikke kan skjønne hvorfor venninnen som er fra Somalia er borte fra skolen hele dagen når hun skal til reguleringstannlegen. Er for å stramme hver sjette uke og er alltid borte hele dagen. Pappaen tar fri fra jobb og kjører henne så datteren min forstår det ikke. Kulturelt betinget det da kanskje? Anonymkode: 9d32a...b95
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2021 #10 Skrevet 30. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Fikk meg til å tenke på datteren min som ikke kan skjønne hvorfor venninnen som er fra Somalia er borte fra skolen hele dagen når hun skal til reguleringstannlegen. Er for å stramme hver sjette uke og er alltid borte hele dagen. Pappaen tar fri fra jobb og kjører henne så datteren min forstår det ikke. Kulturelt betinget det da kanskje? Anonymkode: 9d32a...b95 Du skal ikke se bort fra det, nei! Anonymkode: 75104...272
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2021 #11 Skrevet 30. juni 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Det er ikke "arbeidstrening". Jeg har hatt en som har hatt arbeidstrening og der NAV har vært åpen om det og der de har betalt deler av lønna. Det er noe annet. Dette vat folk som bare hadde vært lenge uten jobb men som ikke skulle trenge noe spesielt av tilrettelegging. Da har jeg ikke en gang tatt med de tre som var inne til intevju men som sa rett ut at de egentlig ikke ville ha jobben. Det var bsre NAV som krevde at de søkte. Anonymkode: b7829...498 Da ligger problemet delvis hos NAV. Anonymkode: 6fda5...804
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2021 #12 Skrevet 30. juni 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Da har jeg ikke en gang tatt med de tre som var inne til intevju men som sa rett ut at de egentlig ikke ville ha jobben. Det var bsre NAV som krevde at de søkte. Og der er svaret på hvorfor de er sånn, de ønsker egentlig ikke av en eller annen grunn å jobbe, men har ikke noe valg. Hvis de da gjør en ubrukelig jobb, så har de oppfylt kravet fra Nav og kan fortsette med sitt. Anonymkode: 5fc55...9fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå