Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #1 Skrevet 29. juni 2021 Altså har delt omsorg? Hvorfor heter det ikke «deltidsmor» og «deltidsfar»? Anonymkode: cc79e...cc7
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #2 Skrevet 29. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Altså har delt omsorg? Hvorfor heter det ikke «deltidsmor» og «deltidsfar»? Anonymkode: cc79e...cc7 Er man bare mor eller far når barnet sover under samme tak? Man er forelder hele tiden, og når man ikke er sammen med en partner er man alene. Anonymkode: 912bd...96b
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #3 Skrevet 29. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Altså har delt omsorg? Hvorfor heter det ikke «deltidsmor» og «deltidsfar»? Anonymkode: cc79e...cc7 Enig! Jeg tenker også på noen som er alene om omsorgen når de sier "jeg er aleneforelder". Anonymkode: 5516f...2d1
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #4 Skrevet 29. juni 2021 Det heter ikke alenemor/alenefar når man har delt omsorg. Nettopp fordi man er ikke alene om omsorgen. Anonymkode: d1045...beb
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #5 Skrevet 29. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Er man bare mor eller far når barnet sover under samme tak? Man er forelder hele tiden, og når man ikke er sammen med en partner er man alene. Anonymkode: 912bd...96b I tillegg har man ordninger der man har 50 prosent på papiret, men noe helt annet i virkeligheten. Jeg har barna rundt 70 prosent av tiden, men i avtalen står det 50/50. Jeg orker bare ikke å ta opp kampen, de usle kronene i barnebidrag er ikke verdt det. Men jeg er gift på nytt, så jeg er jo ikke alenemor lenger. Anonymkode: bf168...2cb
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #6 Skrevet 29. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Enig! Jeg tenker også på noen som er alene om omsorgen når de sier "jeg er aleneforelder". Anonymkode: 5516f...2d1 Vel, jeg var helt alene om omsorgen for den eldste i mange år. Jeg synes det var lettere enn å måtte forholde seg til far som ofte glemmer møter, avtaler, innkjøp av bursdagsgaver, senvaktene sine (sånn at jeg må hastehente barnet på SFO) og lignende. Når man er helt alene, har man ansvar for alt, lager rutiner og har bare seg selv å skylde på hvis noe går i dass. Har man delt omsorg, må man i tillegg til sine egne oppgaver dobbeltsjekke om far har gjort det han skal. Jævla slitsomt. Anonymkode: bf168...2cb
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #7 Skrevet 29. juni 2021 Jeg tror ikke det heter alenemor eller alenefar. Det er mer utrykk som henger igjen. Enslig forsørger derimot. Og det handler mer om selve husstanden snarere enn hvor mye samvær man har. Er man enslig forsørger er man alene om utgifter og boutgifter samtidig som man har barn. Anonymkode: a74b3...7d3
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #8 Skrevet 29. juni 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Altså har delt omsorg? Hvorfor heter det ikke «deltidsmor» og «deltidsfar»? Anonymkode: cc79e...cc7 Jo, det er dette som er det riktige. Men mennesker i dag er narsissister, de liker å innta offerrollen så langt det går, slik at de får mest mulig sympati og mest mulig ære, og derfor kaller de seg selv for alenemor og alenefar enda de så visst ikke er det. Anonymkode: b2342...fd1
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #9 Skrevet 29. juni 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Vel, jeg var helt alene om omsorgen for den eldste i mange år. Jeg synes det var lettere enn å måtte forholde seg til far som ofte glemmer møter, avtaler, innkjøp av bursdagsgaver, senvaktene sine (sånn at jeg må hastehente barnet på SFO) og lignende. Når man er helt alene, har man ansvar for alt, lager rutiner og har bare seg selv å skylde på hvis noe går i dass. Har man delt omsorg, må man i tillegg til sine egne oppgaver dobbeltsjekke om far har gjort det han skal. Jævla slitsomt. Anonymkode: bf168...2cb Det er jeg helt enig i. Jeg... misunner er vel feil begrep, jeg unner for all del virkelig, men kan ta meg noen ganger i å tenke at de har det lettere på noen måter, de som velger å få barn helt alene fra begynnelsen av. Nå er der de som velger det allerede i 20-års alderen. Det forstår jeg faktisk godt. Anonymkode: 5516f...2d1
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #10 Skrevet 29. juni 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror ikke det heter alenemor eller alenefar. Det er mer utrykk som henger igjen. Enslig forsørger derimot. Og det handler mer om selve husstanden snarere enn hvor mye samvær man har. Er man enslig forsørger er man alene om utgifter og boutgifter samtidig som man har barn. Anonymkode: a74b3...7d3 Enslig forsørger? Da høres det ut som bare den ene forelderen forsørger barnet. Men det gjør jo begge foreldrene, selv om man er skilt? Anonymkode: cc79e...cc7
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #11 Skrevet 29. juni 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Enslig forsørger? Da høres det ut som bare den ene forelderen forsørger barnet. Men det gjør jo begge foreldrene, selv om man er skilt? Anonymkode: cc79e...cc7 Altså ved 50/50 deling blir jo også dette et feil begrep? Anonymkode: cc79e...cc7
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2021 #12 Skrevet 30. juni 2021 Så lenge man har to fungerende foreldre så blir jo både alene- og eneforsørgerbegrepet feil om man skal være helt korrekt. Selv om man har to husholdninger så er man jo to stk til å forsørge barnet, enten ved 50/50 deling eller via barnebidrag. Men jeg ser på begrepene som en fastsettelse om at man er alene om omsorgen den perioden man har barnet hos seg - altså står man ikke like fritt til å jobbe (eller drive med ting på fritiden) som man kan gjøre i en familie med to foreldre under samme tak. Anonymkode: fa445...d18
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2021 #13 Skrevet 30. juni 2021 Man kan være svært, svært alene på en nominell 50/50. Ikke minst om utgifter som far synes er unødvendige. Som lommepenger, fritidsaktiviteter og klær. Og alene om all følelsesmessig oppfølging, ikke minst. Pluss at reell fordeling er 70 30 men det er ikke verd kampen å få omgjort det. Anonymkode: d87b9...280
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2021 #14 Skrevet 30. juni 2021 Vanskelig å skjønne at dette kan provosere. Jeg bor med barnefar, så har 50% hjelp med barna. Hadde jeg bodd alene med barna ville jeg sett dem mindre, men hatt 100% ansvar når de var hos meg.. Anonymkode: cce97...625
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2021 #15 Skrevet 30. juni 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Altså har delt omsorg? Hvorfor heter det ikke «deltidsmor» og «deltidsfar»? Anonymkode: cc79e...cc7 Vi får tenke litt pragmatisk på det, HI. "Single parent" er kanskje mer presist, altså en forelder som ikke er sammen med den andre forelderen. Med det i tankene gir kanskje "aleneforelder" mer mening også. Anonymkode: b0213...31a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå