Gå til innhold

Hvordan var dette igjen med ventekarantene og annen type karantene?

Anbefalte innlegg

Datteren min på 7 har begynt å nyse og snørre i kveld. Hun verken hoster, har feber eller andre symptomer. Hun har ikke omgås noen andre enn sin kusine siden torsdag, og kusina er ikke syk, har akkurat ringt og sjekket. Hva gjelder nå? La oss si at jeg får henne testet i morgen, er vi andre da i karantene mens vi venter på svar? Bor i en teit kommune der det kan gå flere dager før svar foreligger, og hvis jeg skal være i karantene hele denne perioden, vil hele logistikken med absolutt alt klappe sammen. Så hvem er det som vanligvis er i ventekarantene? Er det familien til den som testes på grunn av luftveissymptomer, eller skal det noe mer til? 

Karantene og isolasjon - korona - helsenorge.no

Ut fra det som står her, skal ikke vi andre være i ventekarantene, fordi datteren ikke kan betegnes for å være i smittekarantene - hun har ikke vært nærkontakt til en smittet. Er det fortsatt slik, eller er reglene endret igjen for 1000'de gang?

Anonymkode: 2b318...c77

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det står jo helt tydelig i linken din, og reglene har vel ikke vært noe annerledes ang dette før heller.

Anonymkode: ee5f0...ae4

Ventekarantene er vel et forholdsvis nytt fenomen, og jeg vet at reglene endres hele tiden. Derfor lurer jeg på om linken min er utdatert. Vi bor i en kommune med særdeles lite smitte, og ingen i vår familie har noen gang vært testet eller sittet i karantene før. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ventekarantene er vel et forholdsvis nytt fenomen, og jeg vet at reglene endres hele tiden. Derfor lurer jeg på om linken min er utdatert. Vi bor i en kommune med særdeles lite smitte, og ingen i vår familie har noen gang vært testet eller sittet i karantene før. 

Slik jeg har forstått, brukes ventekarantene i de tilfellene man er nærkontakt til noen i smittekarantene hvor det er mistanke om mutert virus. 

Men om du er usikker, så pleier de å være behjelpelig når man bestiller time. Kan spørre for å være sikker. 

Anonymkode: db091...b63

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Slik jeg har forstått, brukes ventekarantene i de tilfellene man er nærkontakt til noen i smittekarantene hvor det er mistanke om mutert virus. 

Men om du er usikker, så pleier de å være behjelpelig når man bestiller time. Kan spørre for å være sikker. 

Eller påvist, men ofte er det ikke påvist før ganske lang tid etter. 

• Opprett ny...